גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ורמוס נגד פז: "הגדלת ההון לא נוצלה להרחבת הפעילות"

קרן נוקד קפיטל, המחזיקה בכ-2% ממניות פז נפט, העלתה במכתב להנהלת פז ולדירקטוריון שלל טענות בנוגע להתנהלות הפיננסית והעסקית של החברה, שהובילה להתפטרותו של היו"ר יצחק עזר ● פז בתגובה: "נקודת המבט של מי שנושא באחריות לחברה וליציבותה עשויה להיות שונה מתיאבון הסיכון של מי שאינו נושא באחריות כלשהי"

רועי ורמוס / צילום: שלומי יוסף
רועי ורמוס / צילום: שלומי יוסף

נמשך חוסר השקט בחברת האנרגיה פז נפט . לאחר ההתפטרות המפתיעה של יו"ר החברה, יצחק עזר, בשבוע שעבר מתפקידו, שחשפה חילוקי דעות קשים בינו לבין המנכ"ל הדומיננטי יונה פוגל וגורמים נוספים בהנהלה ובדירקטוריון החברה, כעת נחשפת ביקורת חריפה על התנהלותה של פז מצידה של קרן נוקד קפיטל של רועי ורמוס ושלומי ברכה.

בהמשך להתפטרותו של עזר, שהעלה טענות בנוגע לדרך ניהולה של פז, המבנה הארגוני שלה ואסטרטגיית הפעילות שלה, נוקד קפיטל, שמחזיקה בכ-2% ממניות פז, פנתה במכתב חריף להנהלת החברה והדירקטוריון. במכתב היא מעלה שלל טענות בנוגע להתנהלות הפיננסית והעסקית של החברה, ודורשת כי דירקטוריון החברה ינהל דיון בנושאים הרלוונטיים. בנוקד גם התייחסו לביצועי מניית פז, שלגביה ציינו כי התשואה שהיא מציגה בשלוש השנים האחרונות, של כ-15%, נמוכה גם אבסולוטית וגם ביחס למתחרות, למרות תנאי רקע נוחים.

בעניין מצבה הפיננסי של פז, בנוקד ציינו בין היתר ירידה בתשואה על ההון העצמי של החברה בעשור האחרון, מ-20% ל-15%, לצד עלייה ניכרת בהון העצמי, ל-4.1 מיליארד שקל בסוף 2017, לעומת 2.7 מיליארד שקל ב-2007, ש"לא תורגמה לשיפור ברווח וב-EBITDA (רווח לפני התאמות שונות א'ל)".

יתרות גדולות, דיבידנד נמוך

לפי נוקד, אי ניצול השיפור בהון "לצרכי הרחבה משמעותית של הפעילות או לצורך החזר הון לבעלי המניות", הוביל "לשחיקה מהותית בתשואה על ההון של החברה ובהתאם לאובדן ערך רב לבעלי המניות".

בנוקד ציינו גם כי למיטב ידיעתם "אין לחברת פז כיום תוכניות מוגדרות להשקעות בהיקף משמעותי ביחס לפעילות השוטפת או למקורות ההון הזמינים עבורה". זאת כשהחברה "שומרת על יתרות מזומנים ופיקדונות בהיקף רב של כ-2.8 מיליארד שקל ומחלקת לבעלי מניותיה דיבידנד הנמוך משמעותית מתזרים המזומנים החופשי של החברה".

מיעוט עסקאות בנדל"ן הלוהט

עוד מתחו ביקורת בנוקד על תוכנית ההתייעלות בהיקף של 100 מיליון שקל עליה הכריזה פז באחרונה. בקרן ציינו כי התוכנית הגיעה "בתגובה להחלטה על הפחתת מרווח השיווק", וקראו לקביעת "יעדים שקופים וברורים לשיפור בפרמטרים התפעוליים".

בנוקד גם התייחסו לנכסי הנדל"ן של החברה וציינו כי "בעשור האחרון, שאופיין בגאות נדל"נית ממושכת, תחום זה בחברה התאפיין במיעוט יחסי של עסקאות מכירה או השבחת ערך אחרת".

לגבי פעילות בית הזיקוק של פז באשדוד, שככל הידוע עתיד פעילותו וכדאיות ההחזקה בו היו חלק מהותי מהמחלוקות שהתעוררו בין היו"ר המתפטר עזר לבין הנהלת פז, בנוקד סבורים כי ראוי שהעניין ייבדק על-ידי הדירקטוריון, ושלתוצאות הדיונים בנושא "יהיה אופי פומבי".

פז: דגש על יעילות; תשואה מעל ת"א 35

בפז לא נותרו חייבים, ובתגובה למכתב של נוקד פרסמו התייחסות המבטלת את הטענות העולות בו, תוך שהדגישו כי "החברה רואה חשיבות עליונה בשיח מפרה עם בעלי המניות בה, וחרטה על דגלה לפעול בהתאם לסטנדרט גבוה של ממשל תאגידי, אשר בא לידי ביטוי גם בהליכי מינוי הדירקטורים".

לגבי פעילות הדירקטוריון בפז מציינים כי הוא "דן באופן שוטף ומעמיק בהיבטים המהותיים הנוגעים לפעילות העסקית, ובכלל זה בנושאים שהועלו במכתבכם, והכל מתוך ראיית טובת בעלי המניות ובעלי עניין אחרים לרבות מחזיקי האג"ח של החברה", וכי "דירקטוריון החברה והנהלתה ימשיכו לדון כל העת, באופן יסודי ומעמיק, בהיבטים המהותיים השונים הנוגעים לפעילות העסקית".

עוד ביקשו להדגיש כי פז "רואה חשיבות בנקיטת מדיניות פיננסית אחראית הבאה לידי ביטוי במבנה החוב של החברה", וכי "מובן שנקודת המבט של מי שנושא באחריות לחברה וליציבותה עשוי להיות שונה מתיאבון הסיכון של מי שאינו נושא באחריות כלשהי".

בפז ציינו גם כי החברה "שמה דגש על יעילות בכל תחומי פעילותה ונוקטת בצעדים הנדרשים להתאמת רמת ההוצאות להכנסות הקיימות והחזויות", ובעניין פעילות הנדל"ן שלה הוסיפו כי בפז פעלו בשנים האחרונות "למיצוי פוטנציאל הנדל"ן", וכי פעילות זו הניבה לחברה רווחים משמעותיים עד כה.

לגבי ביצועי המניה ציינו בפז כי זו "השיגה בשלוש השנים האחרונות תשואה מתואמת דיבידנד העולה על תשואת מדד ת"א 35 ומדד ת"א 125. לא זו אף זו, בעשור האחרון החברה יצרה ערך רב לבעלי מניותיה ובשנים האחרונות גם שיפרה משמעותית את רווחיותה".

לגבי חלוקת הדיבידנד ציינו בפז כי החברה אימצה בשנה שעברה מדיניות לחלוקת 70% מרווחיה וחילקה באופן עקבי דיבידנד בשנים קודמות והוסיפו כי "יש להסתכל על נתוני המניה המתואמים לחלוקת הדיבידנד".

כאמור, פז עלתה לכותרות בשבוע האחרון בעקבות התפטרותו המפתיעה של היו"ר יצחק עזר, וזאת בשל חילוקי דעות מול הנהלת החברה בראשות המנכ"ל פוגל.

ההתפטרות של עזר התרחשה זמן קצר לפני אסיפת בעלי מניות המתוכננת בשבוע הבא (16.10), בה צפוי להשתנות הרכב הדירקטוריון של פז. עזר מונה לתפקיד יו"ר פז לפני כשנתיים, בעקבות מכירת מניות השליטה בפז על ידי צדיק בינו, ששימש בתפקיד היו"ר עד אז.

בעלי המניות בפז, שכיום כוללים בעיקר גופים מוסדיים המחזיקים יחד כ-61% מהמניות, יתבקשו לבחור שלושה מבין שישה מועמדים להצטרף לדירקטוריון - שאול צמח, איציק צאיג ופרופסור יחזקאל (חזי) אופיר, שהציגה החברה, ועודד גילת, אליעזר שקדי ואריק שטיינברג, שהומלצו על-ידי חלק מהמוסדיים. לא מן הנמנע כי גם במקרה בו עזר היה נשאר בתפקיד, לאחר השינויים הפרסונליים הצפויים בהרכב הדירקטוריון, אחד מהחברים החדשים בו היה מחליף אותו בתפקיד. 

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם לכולם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם