גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פס"ד אלביט הדמיה: כך אפשר לצמצם את מכת המע"מ של חברת החזקות

לפני כמה חודשים ניתן פסק דין בעניינה של אלביט הדמיה, שטענה לזכאות לנכות את מלוא מע"מ התשומות שבידה ● בחלק ניכר מהעניינים ביהמ"ש קיבל דווקא את עמדת רשות המסים, אך יחד עם זאת ניתן להסיק מפסק הדין באילו דרכים ניתן להפחית את הפגיעה

משרד האוצר, אגף המכס ומע"מ / צילום: שלומי יוסף
משרד האוצר, אגף המכס ומע"מ / צילום: שלומי יוסף

סוגיית ניכוי מע"מ תשומות בחברת החזקות היא סוגיה ידועה, אשר מצאה את ביטויה גם בעמדה חייבת בדיווח מספר 1/2016, שפורסמה על-ידי רשות המסים. יסודותיה התחיקתיים של סוגיה זאת נעוצים בהוראת חוק מע"מ, הקובעת כי אין לנכות מע"מ תשומות, אלא אם תשומות אלה שימשו בעסקה חייבת במע"מ.

העסקאות האופייניות של חברת החזקות נחלקות לעסקאות רווח הון ודיבידנד על המניות המוחזקות, שככלל אינן עסקאות חייבות במע"מ (ואשר אין לנכות את מע"מ התשומות המתייחס אליהן), ולעסקאות מתן אשראי וניהול של החברות המוחזקות, שהן עסקאות חייבות (שניתן לנכות את מע"מ התשומות המתייחס אליהן). עירוב זה בין העסקאות החייבות במע"מ לבין העסקאות שאינן חייבות במע"מ הביא את רשות המסים לקביעת העמדה החייבת בדיווח הנזכרת לעיל.

למעשה, סוגיה זו של ניכוי מע"מ התשומות נדונה בסעיף 18 לתקנות מע"מ. ככלל, הוראות סעיף זה קובעות כי במצב שבו ניתן לייחס באופן ספציפי את מס התשומות לעסקאות השונות, ניתן יהיה לנכות את מע"מ התשומות על-פי החלק היחסי של העסקאות שהתשומות שימשו לביצוען, ואשר בגינן ניתן לנכות את מע"מ התשומות.

אם לא ניתן לבצע ייחוס ספציפי, אזי אם עיקר השימוש בתשומה הוא לצורך עסקאות חייבות - ניתן יהיה לנכות שני שלישים ממס התשומות, ואם עיקר השימוש בתשומה אינו לצורך עסקאות חייבות - ניתן יהיה לנכות רק רבע ממס התשומות, והכול בתנאי שמנהל מע"מ לא קבע אחרת.

מתן אשראי ומתן שירותים מקצועיים

לפני מספר חודשים ניתן על-ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב פסק הדין בעניין אלביט הדמיה, שבו חזר השופט הרי קירש על משנתו בעניין ניכוי מע"מ התשומות בחברת החזקות. אלביט הדמיה באותה תקופה הייתה חברת החזקות שהחזיקה במניות של מספר חברות שפעלו בתחומים מגוונים. לאלביט היו עסקאות חייבות במע"מ בסכום משמעותי, שמקורן היה בעסקאות למתן אשראי ובעסקאות למתן שירותים מקצועיים לחברות המוחזקות.

בתקופת השומה כלל לא היו לאלביט רווחי הון ממכירת חברות או הכנסות מדיבידנד, כך שניתן לומר כי לענייננו כלל לא היו לאלביט עסקאות שאינן חייבות במע"מ. אלביט גם רכשה תשומות בהיקף מקביל לסכום העסקאות החייבות. תשומות אלה נגעו בעיקרן להוצאות הנהלה וכלליות (תשלומים לבעלי מקצוע), להוצאות הקשורות להנפקת אג"ח (הכנת תשקיף וכו'), תשלומים לחברות ניהול והוצאות שכירות.

מטבע הדברים טענה אלביט לזכאותה לנכות את מלוא מע"מ התשומות בידה, שכן כאמור, באותה תקופה היא ביצעה עסקאות חייבות במע"מ בהיקף דומה להיקף התשומות, ולענייננו, כלל לא בוצעו על-ידיה עסקאות שאינן חייבות במע"מ.

מנגד טענה רשות המסים כי המבחן אינו מבחן העסקאות בתקופת השומה. מטרתה העיקרית של אלביט כחברת החזקות היא השבחת החברות המוחזקות, פעילות אשר אינה מקימה עסקאות חייבות במע"מ. משלא ניתן לייחס באופן מדויק את התשומות לעסקאות ספציפיות, ומשעיקר פעילותה של אלביט הוא השבחת ערך חברות, אזי לא ניתן להתיר לאלביט ניכוי יותר מרבע ממס התשומות.

מקוצר היריעה לא נעסוק כאן בהתייחסותו הספציפית של בית המשפט לתשומות השונות, אלא בניתוח הסוגיה בכללותה. בפתח דבריו חזר השופט קירש והטעים כי אין במונח "חברת החזקות" כדי להגביל אוטומטית ניכוי מס תשומות. עם זאת, יש לקבל עקרונית את עמדת רשות המסים, שעל-פיה היעדר תשואה בתקופת השומה מההחזקה בתאגידי הקבוצה (היעדר עסקאות שאינן חייבות במע"מ שמקורן ברווח הון או בדיבידנד), אינו מביא לכך שיש לייחס את מלוא התשומות לעסקאות החייבות שבוצעו בתקופה. במילים אחרות, אף שהתשומות לא יצרו באותה תקופה עסקאות רווח הון או דיבידנד, עדיין יש לבחון לאיזו מטרה הן שימשו.

בהיעדר אינדיקציה ברורה לשאלת המטרה אשר לה שימשו התשומות, יש לקבוע באופן כללי האם עיקר עשיית הפירמה נוטה לכיוון ביצוע עסקאות חייבות במס אם לאו, ונטל ההוכחה בעניין זה מוטל על העוסק התובע את ניכוי מס התשומות.

הכובע העיקרי: השבחת חברות

בסופו של דבר, בכל הנוגע לתשומות הכלליות של אלביט, לאחר בחינת תפקודה של אלביט, קבע בית המשפט כי הכובע העיקרי של אלביט היה הכובע של חברה העוסקת בהשבחת חברות, ולא הכובע של חברה העוסקת באופן מקצועי במתן אשראי לחברות או בניהולן. לשם ההמחשה, בבחינת העסקאות החייבות של מתן האשראי העניק בית המשפט משקל רב לעובדה כי אלביט לא פעלה באופן מקצועי כחברה נותנת אשראי: לא נערכו הסכמים כתובים באופן מספק, תקופת האשראי לא הוגבלה, אלביט "התחשבה" בביצועי החברות הלוות באופן שאינו מאפיין חברה מקצועית למתן אשראי וכו'.

לסיכום ייאמר כי הגם שבחלק ניכר מהעניינים קיבל בית המשפט את עמדת רשות המסים, הרי שבהחלט ניתן להסיק מפסק הדין כיצד ניתן לצמצם את מכת המע"מ הנובעת מחברת החזקות. ראשית, מקום שבו ניתן לייחס ספציפית תשומה מסוימת לעסקה חייבת מסוימת, הרי שאין להימנע מתביעת מלוא מס התשומות, גם אם הדבר כרוך בדיווח לרשות המסים כעמדה חייבת בדיווח.

שנית, על חברת ההחזקות להקפיד לבצע את עסקאותיה החייבות כחברה עסקית שפעילותה בתחום מתן האשראי, ובתחום הניהול אינן מתבצעות כפעילות אגבית, אלא כחברה מקצועית לכל דבר ועניין. במסגרת זאת יש לבצע את העסקאות מול החברות המוחזקות, תוך עריכת הסכמים כתובים ובהתאם לתנאי השוק המקובלים.

לסיום ייאמר כי יש לברך גם על החלטת בית המשפט לאמץ בתנאים מסוימים את יחס ניכוי התשומות שנקבע בהסכמים קודמים עם רשות המסים, באופן שבו הרשות לא תוכל לשנות יחס התשומות המותרות בניכוי באופן רטרואקטיבי.

■ הכותבים הם שותפים באשכול המסים של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO. 

עוד כתבות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי