גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ביטחון" היא מילת הקסם שמונעת ביקורת: 6 הערות על מוכנות למלחמה, קצינים וכסף

נציב קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק, חיבר דוח שבו טען כי צה"ל לא מוכן למלחמה • במטכ"ל הכחישו והכפישו, אך לבסוף החליטו לבדוק את הטענות • אלא שכמו תמיד כשמדובר בנושאי ביטחון, מקבלי ההחלטות מעדיפים שהמערכת תחקור את עצמה - ולא להסתכן בביקורת חיצונית

נציב הקבילות יצחק בריק מוסר הדוח  לאבי דיכטר / צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון
נציב הקבילות יצחק בריק מוסר הדוח לאבי דיכטר / צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

נציב קבילות החיילים, האלוף (במיל') יצחק בריק, מזהיר שצה"ל לא כשיר למלחמה. הרמטכ"ל הגיב בוועדה מיוחדת שתבדוק את הטענות בתוך חודש וחצי. שש הערות על מבקרים, מצביאים, פוליטיקאים ובעיקר - הרבה כסף.

1. לאן הולך הכסף?

לשפוך מיליארדים מכסף ציבורי זה הדבר הכי קל להחלטה, גם לביצוע. כשמאיימים בטילים, חיי אדם וביטחון האומה זה עוד יותר קל וכשהבחירות בפתח - זה קל בריבוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, שר האוצר משה כחלון יודעים זאת היטב, מניסיון. גם הרמטכ"ל גדי איזנקוט.

אבל השאלה הגדולה היא - לאן הולך הכסף. האם אכן מופנה למענה לטילים, להפחתת מספר הקורבנות, להתעצמות ולפיתוח יכולת הכרעת מלחמה? האם עשרות המיליארדים שמוקצים בכל שנה הופכים את הצבא ליותר מוכן, יותר טוב וחזק, כזה מכריע עימותים? על זה אף אחד מהנ"ל לא מעז לענות, אפילו לא לחשוב, ובטח לא באמת לבדוק. כי אחרת, הביקורת הקשה, האזהרות החמורות של מי שהיה עד לאחרונה נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק - הייתה מזעזעת גם את הממשלה וגם את הצבא, מרעידה את לשכותיהם המתוחזקות של הקודקודים ואוטומטית עוצרת כל הזרמה כספית עד לאחר מיצוי בדיקת המציאות.

2. הקרב על תואר "מר ביטחון"

תקציב הביטחון גדל בהתמדה. תוספת של עוד כמה מיליארדים מוצהרים, ועוד כמה בלתי מוצהרים, בכל שנה. בחודשים האחרונים מתחרים ביניהם בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן ומשה כחלון, מי יהיה חתום על גידול מסיבי של עוד מיליארדים לצבא. ככל שיתקרבו הבחירות - אפשר והזרמות הכסף יתגברו.

נתניהו, הליכוד, מדבר על הצמדת תקציב הביטחון לתוצר הלאומי, שמשמעו הגדלה אוטומטית של כמה מיליארדים בשנה. (מה יקרה כשתהיה כאן בעיה בצמיחה וקיפאון בתל"ג - תמיד אפשר לשנות החלטה). אביגדור ליברמן, שר הביטחון מישראל ביתנו, דורש תוספת של 8.3 מיליארד, ומשה כחלון, שר האוצר מכולנו, מדבר על עוד 15 מיליארד כדי "להתגונן מאיום הטילים".

משרד הביטחון מאושר, הצבא מרוצה, התעשיות הביטחונית חוגגות, אנשי הקבע, אזרחים עובדי צה"ל, עובדי החברות הביטחוניות, המשווקים, היועצים והמאכערים בארץ ובחו"ל - אושר ועושר גדול להם ולבני משפחותיהם.

הבחירות מתקרבות והמנדטים כבר על השולחן. אז למה לעצור ולבדוק? לא חלילה לקצץ בתקציב - רק לבדוק מה באמת עושים איתו. ואם זה מה שראוי לעשות איתו.

3. הפער בין דוח בריק לעמדת הצבא

הנה תמצית ממצאי בריק, אלוף במיל', שריונר, בעל עיטור העוז ממלחמת יום הכיפורים, סיים עשר שנים כנק"ל, על מצב הצבא, כפי שהם מוצאים ביטוי במסמכים, דוחות מסווגים, דברים ומכתבים עליהם חתם בחודשים האחרונים והופנו לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולוועדת החוץ והביטחון בכנסת : "התדרדרות חמורה בנושאים מכריעים", ליקויים "חמורים", "הדברים הפחות טובים בצבא מתרחבים והולכים וקיימת סכנה ש"יבלעו" את הטוב שנשאר...".

לשאלה "מה מצאת בדוחות הביקורת הפנימיים של מערכת הביטחון?" השיב: "אם אקריא לכם מקצת מהם תיפלו מהרגליים". "שחיקה, ירידת מוטיבציה..". שנים של הזנחה בטיפול מחסני החירום, "נדהמתי מכמות כלי הרק"מ שעומדים כגוף פלדה יתום ללא מענה חימושי ואחזקתי". הוא מדבר על שחיקה קיצונית בתנאי השירות ואיכות הנגדים המטפלים בהם, על איכות ביצוע בירידה מתמשכת והתרחבות "תופעת עיגול הפינות", גם דיווחי שקר במטרה לשדר שהכול בסדר. בקיצור, צה"ל אינו מוכן למלחמה, בכל זירות המלחמה האפשריות המאיימות על ישראל.

תשובת הצבא הייתה מעליבה: אחד נשלח לדבר על ניתוח האישית של בריק, שני התגייס לומר שהכול שטויות, שלבריק אין "את הכלים המקצועיים" לעסוק בדברים, שהוא "פועל בחוסר סמכות", "הוא טועה", "הדוח מבטא חוסר אחריות", ובכלל, התייצב נציג המערכת, אלוף קובי ברק, מפקד זרוע היבשה ואמר: "צה"ל נמצא בשירות שיא, הטובה ביותר למלחמה בעשורים האחרונים. אנחנו מוכנים לכל סוג של מלמה בכל גזרה, ומי שטוען אחרת פשוט לא מבין את המקצוע" (ישראל היום 19.9).

4. מדוע מפחדים מביקורת חיצונית

בריק לא מתכופף. הוא ממשיך להעביר לבעלי האחריות ומקבלי ההחלטות עוד מידע ועוד מסמכים מסווגים. לעיניהם בלבד. הוא דורש ועדת חקירה לבחינת כשירות הצבא ובתגובה להתייצבות הרמטכ"ל והמטה הכללי כגוף אחד נגדו אמר: "אמירות הרמטכ"ל על מוכנות הצבא לא עומדות במבחן המציאות" (כאן חדשות, 4.10).

בניסיון לאטום את הפרשה, הקים הרמטכ"ל ועדה לבדיקת הטענות שעולות מדוח הנקח"ל. מי ומי בוועדה? לא ברור. ידוע על שניים: תת אלוף מיל אילן הררי, מבקר צה"ל מאז 2011. הוא החל דרכו בגולני, היה מח"ט הנח"ל, קצין חינוך ראשי והשתחרר ב-2007. ראש יחידת הביקורת הפנימית, כך היה וכך בהווה, הוא אזרח עובד צה"ל שנבחר על ידי המטכ"ל, והוא אף חבר בפורום מטכ"ל. הדוחות שלו פנימיים. הוא איש המערכת. מזוהה עם המערכת. האם יכול הררי לחשוב הפוך ממנה?

שם שני שידוע הוא האלוף במיל' אבי מזרחי. היה מפקד זרוע היבשה ואלוף פיקוד מרכז. במארס 2012 השתחרר ויצא ללימודים בארה"ב. עם שובו השתחרר מצה"ל, ומספר חודשים אחר כך מונה לסמנכ"ל שיווק בינלאומי ב"אלביט מערכות". התעשייה הביטחונית הפרטית הגדולה ביותר, מתחרה לתעשיות ביטחוניות הממשלתיות, שרכשה ממש באחרונה את תעש. צה"ל הוא גורם מרכזי במיוחד עבור אלביט, מכירות לצה"ל, גיבוי צבאי מקומי כגורם שיווקי בחו"ל. עד כמה יוכל אלוף מיל מזרחי להניע את עצמו לאפשרות ביקורת וממצאים שלא יהיו מקובלים על המטכ"ל והרמטכ"ל?

מי כל היתר? "אנשי מילואים בכירים", שצה"ל לא חושף את שמותיהם, את תפקידיהם בעבר ובהווה, את מיומנותם ואת תחומי התמחותם. גורמים בצבא אומרים כי מדובר ב-70 אנשים כאלה, שיחולקו לצוותי עבודה שיבדקו עשרה תתי נושאים, כדי לענות פרטנית לכל סוגיה שעליה מצביע בריק בדוח שלו. הגורמים מוסיפים כי אנשי המילואים יחתמו על הסכמי ניגודי עניינים ויפעלו בשקיפות.

וכיצד ב-45 יום אפשר לבדוק בצורה רצינית טענות כל כך עמוקות על מוכנות הצבא למלחמה? הזמן דחוק מאוד, אבל לרמטכ"ל אייזנקוט אין שום כוונה להשאיר את הסוגיה הזאת פתוחה ברקע: בקרוב הוא מסיים את כהונתו, והוא רוצה שהבא אחריו ידע שהוא מקבל צבא ערוך ומוכן למלחמה כפי שלא היה ערוך מזה עשרות שנים. 

5. חכמה בדיעבד

עוד שאלה מציקה. בדצמבר 2008 מונה יצחק בריק לנציב קבילות החיילים. למה לקחו לו עשר שנים, ורק בהתקרב סיום התפקיד הוא העז להיות המתריע הלאומי? בריק הוא דוגמה לבכירים מאוד במערכות - שפיהם קפוץ, כל עוד הם מסתופפים בצמרת ונהנים מפירות הקרבה, הנגישות והפריבילגיות המוקנות או הנלקחות על ידי גדולים וחזקים - ורק כאשר הם בחוץ, ולא התברגו בתפקיד ציבורי בכיר ונדיב, הם מעזים לפתוח את הפה ולדבר.

נכון שבריק התחיל בביקורת לפני כמה שנים, אבל זה היה במסגרת המוגבלת של היותו נציב קבילות. כשנה וחצי למשל אחרי צוק איתן אמר כך: "יש מפקחים שמנהלים את היחידה מהמשרד בוואטסאפ. איך מפקד כזה יפגין מנהיגות בשדרה הקרב?... זה כלי שהוא לא קביל במלחמה. איך הם יעבירו פקודות כשאין להם סמארטפונים?" (מאקו 2.2.16). אבל ביקורת כל כך קשה על ליבת קיומו של צה"ל - המוכנות למלחמה, נדחתה עד לדוח האחרון שלו. הוא כתב, חתם, שלח, התראיין ופרש. האם יש עוד כאלה במטה הכללי ובפיקוד העליון שמזהים מצבים בעיתיים אבל לא מעזים לדבר? ממה הם פוחדים? להיזרק החוצה או להתייבש על הקרח שמחוץ למילייה המבטיח?

6. עדיין לא מאוחר

בכל מקרה לפני שהאדונים הנדיבים נתניהו, ליברמן וכחלון שולפים את פנקס ההמחאות ושופכים עוד כמה מיליארדים על הצבא, וקצת לפני המלחמה הבאה - ראוי שלא יברחו מהפרשה וימנו ועדת בדיקה אמיתית, נטולת אינטרסים וניגודי אינטרסים. 

מדובר צה"ל נמסר:

הרמטכ"ל, רב אלוף גדי אייזנקוט, לאחר התייעצות עם מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, הנחה לאחרונה את מבקר צה"ל, תת אלוף (מיל) אילן הררי, לבקר נושאים שעלו בדו"ח של נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל) יצחק בריק, בנושא כשירות ומוכנות צה"ל.

הביקורת תיערך במסגרת הביקורות שמקיים מבקר צה"ל, ותלווה ע"י ועדת היגוי בראשות אלוף (מיל) אבי מזרחי ובהשתתפות מפקדים בכירים נוספים במילואים. הרכב ועדת ההיגוי טרם נקבע סופית. בעניינו של האלוף (מיל) מזרחי ובכל מקרה נוסף שבו הדבר יידרש, יערך כמקובל הסדר ניגוד עניינים לפני תחילת הפעילות במסגרת ועדת ההיגוי.

עוד כתבות

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם