גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת אפי נוה מטלטלת את הקהילה המשפטית: "אם יוכח שנעשתה הטעיה, יש להדיחו"

לא ברור עדיין מה הייתה המטרה שהובילה את ראש לשכת עוה"ד לפעול בניגוד לחוק לכאורה בקודש-הקודשים של מערך האבטחה בישראל ● מה אפי נוה ניסה להסתיר, וממי? כנראה שרק הוא ואנשי סודו יודעים ● בקהילת המשפט יש מי שמגמדים את האירוע, בהם מקורבי נוה - ומנגד יש מי שרואה את "ההתפלחות" בנתב"ג כפוסלת את נוה מלהמשיך בתפקידו

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: שלומי יוסף
יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה / צילום: שלומי יוסף

פרשת "מעבר הגבולות" של ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, ממשיכה להעסיק את הקהילה המשפטית גם היום, עם מגוון פרשנויות ודעות מומחים על הפליליות-היעדר הפליליות של המעשה, המוסריות, השאלות האתיות והמשמעותיות וכן שאלת השאלות - האם הוא יכול להמשיך לכהן בתפקידו הציבורי כרגיל.

כשמדברים על החשדות והחקירה נגד ראש לשכת עורכי הדין, חייבים לזכור ולהזכיר כי מדובר בחקירה ולא בהרשעה, וייתכן בהחלט שהחקירה תסתיים בלא כלום; אך גם נקודת המוצא הזאת לא מבטלת את הצורך להמשיך לשאול את כל השאלות הקשות - ואלה רק נערמות מדי יום.

במרכזן של כל השאלות מהדהדת יותר מכל השאלה מה עמד בלב המעשה שביצע נוה? מה הייתה המטרה שהובילה את אחת הדמויות החזקות בזירה המשפטית לפעול בניגוד לנהלים (לכל הפחות) ובניגוד לחוק לכאורה (את זה החקירה תאמר), במקום שנחשב לקודש-הקודשים של מערך האבטחה בישראל? תשובה ברורה לשאלה הזאת אין.

נצמדו בשער, המעשה תועד במצלמות

כידוע, יציאה מישראל או כניסה אליה מתאפשרת באמצעות פתקית עם ברקוד המונפקת לנוסע עם החתמת דרכונו. עם הצגת הפתקית לקורא האלקטרוני שניצב בצמוד לשערי היציאה והכניסה, נפתח השער, והנוסע רשאי להמשיך לדרכו. על-פי החשד, נוה והנוסעת שנלוותה אליו, סטודנטית למשפטים בת 28, נצמדו האחד לשנייה ועברו בשער יחד. זאת באמצעות פתקית אחת שהונפקה לנוה, לאחר שרק הוא החתים את דרכונו. כפי שעולה מתמלילי חקירתו של נוה, השניים ביצעו מעשה דומה הן ביציאתם מהארץ והן בחזרתם. גורמים המכירים את החקירה מספרים כי המעשה תועד במצלמת האבטחה של נתב"ג, ונוה נאלץ להודות בביצוע מעשה.

בתגובותיו טען נוה כי מדובר בעניין הקשור לסכסוך גירושים קשה בו הוא מצוי בימים אלה. מקורביו הוסיפו כי הסיבה למעשיו היא חשש שלו ממעקב של חוקרים פרטיים אחר יציאותיו לחו"ל, וכי היא נוגעת להליך הגירושים שעובר.

את התשובה האמתית לשאלה מה אפי נוה ניסה להסתיר, וממי, כנראה שרק הוא וקומץ אנשי סודו (ואולי גם החוקרים) יודעים, ובינתיים הוויכוחים על השאלה האם המעשה שנעשה הוא פלילי או לא מצויים בעיצומם.

נוה חשוד בעבירות על חוק הכניסה לישראל, הקובע, בין היתר, כי "לא ייכנס אדם לישראל ולא ייצא ממנה, בין שהוא אזרח ישראלי ובין שאיננו אזרח ישראלי, אלא באחת מתחנות הגבול שקבע שר הפנים בצו שפורסם ברשומות, ולאחר שהתייצב שם לפני קצין ביקורת הגבולות או בקר גבולות והציג לפניו דרכון, תעודת מעבר או תעודה אחרת שהוציא למטרה זו שר הפנים, בני-תוקף".

כך, בהתאם לחוק הכניסה לישראל, כניסה או יציאה מהארץ מתאפשרות רק באמצעות התייצבות באחת מתחנות מעבר הגבול ועם הצגת דרכון בתוקף (למעט חריגים שבחריגים, כמו למשל בעלי דרכון דיפלומטי וראש הממשלה). עוד קובע החוק כי מי שעובר על חוק זה, דינו עד שנת מאסר אחת.

מבדיקת "גלובס" עולה כי המקרה של נוה הוא חריג. בעוד שבמקרים קודמים שהגיעו לפתחם של בתי המשפט מי שעובר עבירה על חוק הכניסה לישראל הוא מסורב כניסה או יציאה, שוהה בלתי חוקי או אדם המנסה להבריח סמים - הרי שנגד האישה שהתלוותה לנסיעתו, אזרחית ישראלית בת 28, לא עומד איסור כניסה או יציאה מישראל, והיא גם לא חשודה שבציעה בעבירה נוספת כלשהי.

בפרקליטות המדינה מתקשים למצוא תקדים מנחה בעניינו של נוה, על אף שנוה הודה במעשים המיוחסים לו לאחר חקירה קצרה בלבד.

בנוסף לעבירות על חוק הכניסה לישראל נחקר נוה בחשד לקבלת דבר במרמה. לדברי עורך דין מומחה לפלילים, כל גורלו הפלילי של נוה תלוי בשאלה אם נוה התכוון לקבל "דבר" במרמה. "השאלה היא מה הוא התכוון לקבל? חייבת להיות סיבה להעביר אדם את הגבול מבלי שהוא יחתים דרכון. ההסבר שהוא נמצא בהליך גירושים וחושש ממעקב, זה לא הסבר מספק. סתם לא מעבירים אנשים בלי דרכון. השאלה אם הייתה כוונה לרמות, ולמה? יכול להיות שלא הייתה כוונה לרמות, ויכול להיות שיש הסבר פשוט, למשל שהיא לא מצאה את הדרכון שלה באותו רגע. עד שלא תהיה פה חשיפה של כל הסיפור, חסר חלק משמעותי בפאזל".

"הסיפור מנופח מעבר לכל פרופורציה"

אחד ממקורביו של נוה, שהנו עורך דין פלילי בולט, אמר ל"גלובס", כי "הוא לא ניסה להסתיר כלום", "אין פה שום סיפור", ו"מדובר בקשקוש מקושקש שיסתיים בלא כלום". לדברי אותו עורך דין, העבירה המיוחסת לנוה על-פי חוק הכניסה לישראל כלל לא רלוונטית לסיפור. "מעולם לא הועמד לדין אדם על העבירה הזה כשהוא חוקי ומותר לו להיכנס לארץ. מדובר בעבירה לא ברורה מתוך חוק שנועד למנוע כניסת מסתננים לארץ, ואין כאן שום קשר לכניסה של מסתננים. זה לא חוק שנועד לטפל במי שיכול להיכנס לארץ".

מייחסים לו גם קבלת דבר במרמה.

עורך הדין הפלילי: "אפשר לומר קבלת דבר במרמה על-מנת לקבל יתרון בהליך משפטי מול אשתו, אבל זה מצריך יצירתיות וקפיצת מדרגה לא ריאלית. זו יצירתיות יתר. כל העניין בפרשה הוא טכני, ותוך חודש לכל היותר תיסגר החקירה הזאת בלא כלום. נוה מתמודד בימים אלה עם תיק גירושים מלוכלך, ויכול להיות שהוא הרגיש רדוף. אין פה שום עניין פלילי, והסיפור מנופח מעבר לכל פרופורציה".

עוד מוסיף אותו עורך דין מקורב לנוה כי "מעולם לא הועמד לדין אדם על-פי חוק הכניסה לישראל, כאשר הוא יכול להיכנס באופן חוקי לארץ. אז מה יתחילו דווקא בנוה? הוא גם לא נכנס בעצמו בלי להחתים דרכון, אז מה יעשו? יעקמו את החוק בשביל להעמיד אותו לדין? אני חוזר - התיק הזה ייסגר הרבה יותר מהר ממה שכולם חושבים".

לא כולם מסכימים עם הניתוח הזה. חלק מעורכי הדין אומרים ל"גלובס" כי גם ללא תקדים, על הפרקליטות להגיש נגד עו"ד נוה כתב אישום. זאת לאור הוראות החוק, מעמדו הציבורי של נוה וכן העובדה שמצופה מראש לשכת עורכי הדין שלא לפעול כפי שפעל כשניסה להערים על מערך ביקורת הגבולות בנתב"ג, ולו בשל מעמדו הציבורי הרם ותפקידו כעורך דין, וכן לאור כך שנוה ביצע פעמיים את אותה עבירה, במחשבה תחילה וביודעין.

רבים מבכירי הקהילה המשפטית חברים אישיים של נוה, או פשוט מחבבים אותו, והוא זוכה לתמיכה מקיר לקיר. אך לא רק חבריו יוצאים להגנתו. גם פרקליטים מוכרים וגורמים שבעבר היו מוכרים וידועים כאויביו אמרו ל"גלובס" כי אין שום סיבה להעמיד את נוה לדין משמעתי.

ואולם גם אם שמים בצד את השאלות על הפליליות של המעשה, נדמה כי שאלות המוסר, האתיקה ואף הנראות הציבורית לא יכולות להיות מטואטאות כל-כך בקלות אל מתחת לשטיח. מי שעומד בראש לשכת עורכי הדין אמור לשמש דוגמה ומופת לציבור עורכי הדין, ומי שנחשד, הודה ותועד עובר מעשים פליליים לכאורה - לא יכול לעשות כן.

אישיות משפטית בכירה אמרה ל"גלובס" בעניין זה כי "ברור לגמרי שמדובר במעשה שלא ייעשה. ככל שמה שדווח באמצעי התקשורת נכון, מדובר במהלך שמהווה הטעיה כלפי גורמי בדיקת הגבולות. ראש לשכת עורכי הדין מואשם בהטעיה, בשעה שעורכי הדין נלחמים גם כך על הדימוי הציבורי שלהם. מצופה מראש לשכת עורכי דין שכל התנהגות שלו תשקף אמת. כשמדובר על עורך דין, התנהלות אישית היא דבר מרכזי. אנשים סומכים על דבריו והצהרותיו. אם אכן כך היו הדברים, נשמטת הקרקע מתחת לעיקרון הבסיסי הזה. אם יוכח כי ההטעיה הזאת אכן נעשתה ולא בתום-לב, יש להדיח את נוה, ללא קשר להיבט הפלילי של הפרשה".

נזכיר כי ביום שני נחשף ב"גלובס" כי עמותת אומ"ץ פנתה לנוה בדרישה כי ישעה את עצמו מתפקידיו הציבוריים כראש לשכת עורכי הדין וכחבר הוועדה למינוי שופטים. נוה עצמו הודיע כי אם החקירה נגדו לא תסתיים עד מועד התכנסות הוועדה בחודש הבא, הוא לא ישתתף בדיונים, אך להערכתו, עד אז הסיפור יהיה מאחוריו.

באופן מפתיע, רבים בקהילה המשפטית טוענים כי הדרישה מנוה להשעות עצמו מהוועדה לבחירת שופטים מהווה "הגזמה פראית", וכי שוב הציבור הישראלי מבקש לחרוץ דין ולהעניש בענישה לא מידתית אדם שלא הורשע בדבר. תומכיו של נוה אף מגדירים זאת כרדיפה אישית של מי שנחשב לאחת מהדמויות החזקות בעולם המשפט, וטוענים כי מדובר בניסיון נואש להפיל את נוה. לגישתם, אם ראש הממשלה בנימין נתניהו, החשוד בשוחד במספר פרשיות ושבעניינו המלצת משטרה הקובעת כי יש להעמידו לדין, יכול להמשיך בתפקידו ולקבל החלטות הרות-גורל לא פחות מאלה שבסמכותו של נוה - ברור שגם נוה יכול להיוותר בתפקידו לעת עתה.

החשוד הפעם: עורך הדין מספר 1

פרופ' עודד מודריק, שופט בדימוס ומרצה באוניברסיטת אריאל, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מסביר כי בשלב הזה - בו רב הנסתר על הגלוי - יש לחכות עם חריצת דין והשעיית נוה מתפקידו. "אנחנו לא יודעים מה הוא עשה, האם הוא אחראי. זו עבירה או לא עבירה? אולי זו עבירה משמעתית, אולי זו התנהגות שהיא לא מכובדת למי שהוא עורך דין?".

לדברי מודריק, למרות שמדובר בפרשה בה חשוד "עורך הדין מס' 1" וחבר הוועדה לבחירת שופטים בעבירה על חוק הכניסה לישראל, בשלב זה "מוצדק שעו"ד נוה לא ישעה את עצמו מתפקידיו". לעומת זאת, השופט מודריק מוסיף כי החלטתו של נוה, שלא ישתתף בכינוס הבא של הוועדה לבחירת שופטים (הקבועה ל-23 בנובמבר) כל עוד אין הכרעה בעניינו, היא "החלטה נכונה מבחינה ציבורית ודוגמה טובה להתנהלות ציבורית נכונה". לדבריו, "אין בזה הודאה באשמה וזו גם לא השעיה מהתפקיד".

בנוגע לפן המשמעתי, השופט מודריק מציין כי יכול להיות שהפעולה שביצע נוה היא עבירה משמעתית, אך כזו שבסוף היא לא תגרור את השעייתו או את סילוקו מהלשכה. "יש הרבה עבירות שעורכי דין עוברים שלא באופן אוטומטי מביאים לסילוקם מהלשכה", מסביר מודריק. "נכון שלא מדובר בעוד עורך דין מתחיל, אלא כזה שמכהן כיו"ר הלשכה, וממנו מצפים יותר, אך עדיין אין לקבוע מסמרות לפני שברור מה בכלל קרה פה".

הזירה המשמעתית-אתית

תלונה: "פגיעה בכבוד המקצוע והתנהגות שאינה הולמת"

ומה קורה בזירה המשמעתית, האתית, המוסרית? לאחר שהעלינו אתמול ב"גלובס" את השאלה מדוע לא נפתח הליך משמעתי כנגד עו"ד נוה על-ידי לשכת עורכי הדין, הגיש אתמול (ג') עו"ד חוסאם מועד, סגנו של עו"ד נוה בלשכת עורכי הדין, תלונה לוועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, בדרישה לשלול את רישיונו של נוה ולהוציא אותו משורות הלשכה. זאת, לטענתו, בשל פגיעה בכבוד המקצוע והתנהגות שאינה הולמת עורך דין.

עוד ציין חוסאם בתלונה לוועדת האתיקה כי הנוסעת היא בת זוגתו של נוה וסטודנטית למשפטים, ולפיכך יש לראות בקשר בין השניים ניצול יחסי מרות "בהיבט המוסרי". לטענת מועד, קיימת פסיקה של בית המשפט העליון התומכת בדרישתו, אפילו אם לא יוגש כתב אישום נגד נוה, ומחייבת את נוה לפנות את מקומו ל-20 חודשים לפחות.

על-פי נוהלי ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי דין, תוך 14 ימים מהגשת התלונה יהיה על הוועדה להחליט בדבר המשך הטיפול בתלונה.

הפנינו ללשכת עורכי הדין את השאלה מי יטפל בתלונה המשמעתית נגד נוה, אך עד סגירת הגיליון לא קיבלנו תגובה לכך. 

*** חזקת החפות: ההליך בעניינו של אפי נוה נמצא בראשיתו, ועומדת לו חזקת החפות. 

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"