גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקציב משרד התחבורה הוכפל ל-40 מיליארד שקל בלי בקרה ושקיפות

תקציב משרד התחבורה שאושר על ידי האוצר, כולל הרשאות להתחייבות, זינק השנה ליותר מ-40 מיליארד שקל, בלי שהוקם מנגנון הפיקוח שנדרש על פי הדוחות האחרונים של מבקר המדינה, שבהם עלו שאלות לגבי הבקרה והשקיפות התקציבית במשרד • מה גרם לאוצר לפתוח את ברז הקופה הציבורית ומי ישגיח על 16 מיליארד שקל שיועברו לאגד

שר התחבורה כ"ץ / צילום: ששון טירם
שר התחבורה כ"ץ / צילום: ששון טירם

כותב שורות אלה מכסה את תחום הרכב ב"גלובס" מאז ספטמבר 1994. כמעט רבע מאה. זהו פרק זמן מכובד בהחלט לצורך לימוד והיכרות עם הענף, לפני ומאחורי הקלעים. מי מושך בחוטים של מי, מה המרחק בין הרצוי למצוי, באיזה ארונות מתחבאים השלדים. בתקופה הזו התחלפו במשרד התחבורה 11 שרים, שלכל אחד מהם הייתה אג’נדה משלו, ובאמת, חשבנו ששום דבר כבר לא יכול להפתיע אותנו. אבל היקף התקציב שאושר למשרד התחבורה השנה הפיל אותנו מהכיסא.

התקציב הרשמי של משרד התחבורה לשנת 2018, שאושר בחוק התקציב, נע סביב 20 מיליארד שקל "בלבד". הישג מרשים אם לוקחים בחשבון שתקציב המשרד ב-2009, עם כניסת השר ישראל כ"ץ לתפקיד, היה כמחצית.

אבל בחודש אוגוסט השנה, בעיצומה של הפגרה, אישרה ועדת הכספים את בקשת האוצר לפתוח את הברז ולאשר העברה תקציבית, מחוץ לתקציב הרשמי, של כ-20 מיליארד שקל נוספים, כ-16 מיליארד מתוכם בהרשאה להתחייב למימון הסכם ההפרטה הסמוי עם אגד לשנים הבאות (ונחזור לכך בהמשך), פלוס עוד כמה מיליארדים נוספים למימון התפתחויות שלא היו חזויות מראש בפרויקט הרכבת הקלה, סבסוד נהגים וכדומה. כסף קטן.

כל משרד ממשלתי היה שמח בסכום כזה, אבל לא חלף אלא חודש ושוב נפתח ברז ההעברות התקציביות. הפעם עברו בוועדת הכספים עוד 1.447 מיליארד שקל מהרזרבות למשרד התחבורה, רובן בהרשאה להתחייב לצורך מימון הפיתוח של כבישים כאלה ואחרים.
כל השיטפון התקציבי הזה מציב השנה את התקציב המאושר של משרד התחבורה על סכום של למעלה מ-40 מיליארד שקל, כולל הרשאה להתחייב לטווח ארוך שהיא כמחצית מהסכום. רק לשם פרופורציה: בשנה שעברה עמד תקציב משרד התחבורה של בריטניה, מדינה קטנה שאוכלוסייתה מונה 65 מיליון תושבים וכ-32 מיליון כלי רכב רשומים, על סכום של כ-71 מיליארד שקל על פי שער החליפין הנוכחי.

איך התנפח תקציב משרד התחבורה ב-2018 ליותר מ-40 מיליארד שקל

חור שחור תקציבי ופרויקטים מגלומניים

התיאבון הבלתי נדלה של משרד התחבורה לתקציבים אינו אמור להפתיע. הדירקטיבה העליונה של כל גוף ממשל שניזון מהתקציב הלאומי היא "חטוף היום, כי מי יודע מה יהיה מחר". יתר על כן, המשרד והשר העומד בראשו בתשע השנים האחרונות לא מסתירים את רצונם לשאוב תקציבים הרבה יותר גדולים בשנים הקרובות. במשרד מגלגלים כיום תוכניות אופרטיביות לשלל פרויקטים מגלומניים כמו רכבת (סינית) מהירה לאילת בהשקעה של עשרות מיליארדי דולרים, אי מלאכותי מול עזה בעלות של 5 מיליארד דולר, רכבת לקריית שמונה בעלות של מיליארדים ועוד פרויקטים שקשה למצוא גורם אחד מחוץ למשרד התחבורה שטוען כי יש בהם כדאיות כלכלית.

מה שבאמת אנחנו לא מצליחים זה להבין זה את הלהיטות של משרד האוצר ושל אגף התקציבים בפרט - אותם "שומרי קופה" קשוחים, שמאלצים את מנהלי בתי החולים ואת מערכת החינוך לזחול על גחונם עבור כל 100 מיליון שקל - להזרים סכומי עתק שכאלה מהקופה הציבורית לתוך מה שנראה כחור השחור של תקציבי הפיתוח והתשתית במשרד התחבורה.

אין לנו חלילה שום דבר נגד כבישים חדשים, קווי רכבת או תחבורה ציבורית משופרת. מי כמונו יודע שמצוקת התחבורה בישראל היא כיום קריטית. אבל כאשר מדובר בתקציבים בהיקפים כאלה, שמרוקנים את הקופה הציבורית כמעט בקצב של תקציב הביטחון, ובאים על חשבון נושאים חשובים לא פחות בסדר העדיפויות הלאומי, המינימום שאותו יכול לבקש אזרח מהשורה הוא שקיפות ציבורית מלאה.

זה כנראה לא הצד החזק של משרד התחבורה ואת זה לא אנחנו אומרים, אלא מבקר המדינה. וכך כתב המבקר בדוח האחרון שלו על משרד התחבורה: "התקציב השנתי של משרד התחבורה הוא מהגדולים בתקציבי הממשלה... הצרכים הרבים בתחום התחבורה ומגבלות התקציב שהמדינה יכולה להשקיע במילוי צרכים אלה מחייבים עבודת תקצוב סדורה, מתואמת ויסודית. אופן החלוקה הנוכחי של פרטי תקציב משרד התחבורה אינו משקף באופן ברור די הצורך את חלוקת התקציב ואת תכנון הפעולות לשנה הקרובה, ובכך נפגעת האפשרות של הכנסת להיות מעורבת בתהליך הקצאת תקציב משרד התחבורה לפעולות השונות ולפקח על שינויים שמתבצעים בתקציב במהלך השנה...

"במהלך שנת התקציב, משרד התחבורה ואג"ת מבצעים שינויים רבים בתקציבי ההוצאה וחלקם גורמים לשינויים מרחיקי לכת בתקציבים שהוקצו, באופן שמשנה את סדרי העדיפויות שאישרה הכנסת בחוק התקציב השנתי... השינויים הרבים הן ברמת התוכניות והן ברמת התקנות מעידים על תחזיות לא מדויקות בדבר התקדמות הפרויקטים, על תכנון לא נכון של הפעולות או על היערכות לא מספקת...".

האם הופקו הלקחים מפרשת "נתיבי ישראל"

הליכי הפיקוח והבקרה על חברות התשתית, שבאמצעותן מנהל המשרד פרויקטים תחבורתיים בהיקף של עשרות מיליארדים, זכו לבחינה של מבקר המדינה בדוח נפרד. ביקורת בנושא נערכה מספטמבר 2016 עד מארס 2017, בין השאר בעקבות החקירה המשטרתית של חברת נתיבי ישראל (נת"י) שהפכה גלויה ב-2015.

מהביקורת עולה כי "אף על פי שחברות התשתית פעילות זה עשרות שנים בהקמת פרויקטים תחבורתיים הממומנים מתקציב המדינה, עד שנת 2014 לא נעשתה במשרד התחבורה חשיבה כוללת ומסודרת לגבי תהליכי הפיקוח והבקרה על תפקודן ועל תהליכי התכנון והביצוע של הפרויקטים שהן מקימות". המבקר מסכם כי "כל אלה מצביעים על כשלים במבנה הפיקוח והבקרה הקיים , שאמור להבטיח את האיזונים והבלמים הנדרשים לצורך מנהל תקין, שמירה על האינטרס הציבורי והתנהלות זהירה ואחראית בכספי הציבור". וזה רק מדגם מאותו דוח.
גם בממשלה הבין מישהו, שהמצב עלול אפילו להוציא את הציבור מאדישותו ולפיכך אישרה הממשלה באוגוסט 2016 החלטה ולפיה יש להקים צוות ממשלתי משותף לאגף החשכ"ל, אגף התקציבים במשרד האוצר, רשות החברות ומשרד התחבורה "שיפעל לשיפור הבקרה על חברות התשתיות ובכלל זה תיאום בין גורמי הבקרה השונים".

בעת הגשת דוח מבקר המדינה בשנה שעברה ציין המבקר כי "עד מועד סיום הביקורת לא הוקם צוות כאמור". אנחנו כבר נמצאים באוקטובר 2018. בדקנו האם צוות בקרה כזה אכן הוקם ובמשרד האוצר סירבו להתייחס לנושא. ממשרד התחבורה אפילו לא ציפינו לתגובה (וכזו אכן לא הגיעה).

על פי הכרזת שר התחבורה בכנסת השנה, "אנחנו לקראת הוצאה של 200 מיליארד שקל על תשתיות". אבל צוות בקרה בין משרדי, שמבוסס על החלטת ממשלה בת שנתייים בעקבות הפקת לקחים יקרים וכואבים מפרשת נת"י, אין בנמצא. חור שחור כבר אמרנו?

ההסכם ה"סודי" עם אגד: 16 מיליארד שקל

כל הנ"ל נוגע להתנהלות המשרד בתחום התשתיות, אבל המשרד מגלה תיאבון בלתי נדלה גם לתקציבים שנכנסים לכותרת "קידום התחבורה הציבורית", שהיא אופנתית מאוד כיום. באמצע חודש אוגוסט השנה הדלקנו כאן אור אדום לנוכח ההעברה התקציבית החטופה שבוצעה בוועדת הכספים של הכנסת לטובת הסכם ההפרטה שהושג עם אגד. בעיצומה של פגרת הקיץ, הרחק מהעין הציבורית, אישרה ועדת הכספים למשרד התחבורה הרשאה להתחייבות בסך 16 מיליארד שקלים לצורך מימון ההסכם ההפעלה החדש בין המדינה לבין הקואופרטיבאגד. נחזור שוב: 16 מיליארד שקלים.

אמנם מדובר בהרשאה לכלל תקופת ההסכם, כ-14 שנים, אבל הניסיון מלמד שבהסכמים כאלה לעתים נדרשת המדינה לשים "מקדמה" שמנה מאוד כבר בטווח הקצר, במיוחד כאשר ההסכם כולל סעיף מרכזי דוגמת "שמירת תנאי חברי אגד והעלאת שכר הנהגים", כמו גם מימון פיצויי פרישה נדיבים.

כתבנו באותו טור, שסכום כזה מעלה שאלות, שלא נשאלו, כמו איך בדיוק נקבעה המסגרת הכספית של ההסכם, האם הוא גובש בעקבות ייעוץ של חברה חיצונית ומה משקלו של הסעיף "שמירת תנאי חברי אגד" בתקציב.

משרד התחבורה סירב להגיב אז, כדרכו, ומהאוצר נמסר כי "בשלב זה ההסכם אינו פתוח לעיון הציבור שכן הוא טרם אושר סופית בממשלה וטרם נחתם". כלומר, קודם נחתום, נתחייב, נתדיין, נעביר כספי ציבור, ואחרי זה נחשוף את הפרטים. אולי, אם תהיו נחמדים. אכן, שקיפות ציבורית במיטבה.

ומי האגף במשרד התחבורה שאמור לנתב את הכספים הללו ולהוציא 30% מקווי אגד לתחרות בשנים הקרובות? הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, החולשת גם בשגרה על תקציב של מליארדים ועלתה השבוע לכותרות על רקע החקירות והמעצרים בענף האוטבוסים.
הכתבה שלנו על ההרשאה התקציבית להסכם אגד אמנם זכתה לתפוצה ויראלית ברשתות החברתיות, אבל אפילו נבחר ציבור אחד לא הרים את הכפפה. טוב, בכל זאת. קיץ, חגים. ומה הם כבר 16 מיליארד שקל מכספי הציבור. בוודאי לא משהו ששווה להסתכסך עליו עם אגד הכל יכולה ועם ה"בולדוזר" שעומד בראש משרד התחבורה. וחוץ מזה, הרי הכל אושר בהמלצה ובאישור של האוצר, לא? אז עזבו שטויות, ניפגש כשנגיע ל-200 מיליארד שקל.

האוצר: בוצע הליך מקיף של טיוב הבקרה

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "על התכנון וההקמה של פרויקטי התחבורה בכל אחת מזרועות הביצוע מבוצעת בקרה שוטפת על ידי משרד התחבורה, החשב הכללי ואגף התקציבים במשרד האוצר.

"חברות התשתית ובפרט חברת נתיבי ישראל ביצעו שינויים מהותיים בהליכי הבקרה והפיקוח הפנים ארגוניים, ובכלל זה חיזוק מעמדם של שומרי הסף בארגון, זאת כחלק מיישום חוזר הנחיות רשות החברות הממשלתיות בנוגע לפיקוח ובקרה על פרויקטי תחבורה המבוצעים על ידי חברות התחבורה הממשלתיות, שפרסמה רשות החברות במטרה להבטיח מערך בקרות יעיל ואפקטיבי על פרויקטים תחבורתיים, באמצעות שיפור הבקרות הנעשות על ידי הדירקטוריון בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על תכנון וביצוע פרויקטים תחבורתיים, ובאמצעות הוראות בנושא פעילות החברות, שומרי הסף וגורמי המקצוע בהן.

"כמו כן, לצורך שיפור הפיקוח הממשלתי על גופי הביצוע בוצע הליך מקיף של טיוב מתודולוגיות הבקרה על החברות הממשלתיות. שינויים אלה באו לידי ביטוי במכרזי הבקרה האחרונים ולאחרונה נבחרו 7 חברות בקרה חדשות.

"לעניין תקציבי התחבורה הציבורית, אלה תקציבים שמבוצעים על ידי משרד התחבורה ולא באמצעות זרועות ביצוע. התקשרויות אלה מנוהלות תחת ועדה בין משרדית המשותפת למשרד התחבורה, לאגף התקציבים במשרד האוצר ולחשב הכללי".

משרד התחבורה בחר שלא להגיב לכתבה. 

עוד כתבות

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה  / צילום: יוסי זמיר

פרשנות: בדיקת מדיניות החילוטים חשובה, למרות שהמניע שלה לא ברור

ל"מהפכת החילוטים" מטרות ראויות, כמו סגירת צינור הכספים לעבריינות כלכלית ולארגוני פשיעה ● אולם נדמה שרשויות האכיפה איבדו קצת את הדרך לאחרונה ● פרשנות

שי ניצן, בכנס לשכת עורכי הדין / צילום: ליאב פלד

מהישיבה ועד כתב אישום נגד ראש הממשלה: מי אתה שי ניצן?

פרקליט המדינה, שי ניצן, מסיים את תפקידו בקרוב, ומפנה את השולחן לקראת סיום הקדנציה בהגשת כתבי אישום חסרי תקדים ● כך הפך נער הישיבה לאיש המכריע בתיקי השחיתות החמורים בתולדות המדינה ● האזינו

נאסד"ק / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו בירידות; גלנקור צנחה בצל חשדות לשוחד

וול סטריט נסחרת בירידות בצל נתוני מאקרו חלשים ● מניית גלנקור נפלה ב-9% בלונדון בצל חקירה וחשד לשוחד ● ההזמנות ממפעלים בארה"ב בחודש אוקטובר האחרון עלו ב-0.3%, אך הנתון לספטמבר עודכן מטה ● ירידה של 0.6% במכירות הקמעוניות בגוש האירו באוקטובר - פי 2 מהציפיות ● צמיחה מתונה של 0.2% ברבעון השלישי בכלכלת גוש האירו ● ההזמנות ממפעלים בגרמניה צנחו באוקטובר ● בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית

מחנה מעצר למהגרים בארה"ב / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

השערוריה שמטלטלת את ארה"ב: מקינזי ייעצה לקצץ במזון ובתרופות למהגרים לא חוקיים כדי להאיץ גירושם

ארגון "פרופבליקה" חשף 1,500 מסמכים מהם עולה כי חברת הייעוץ הוותיקה ייעצה לממשל האמריקאי איך לחסוך בעלויות הטיפול במהגרים הבלתי חוקיים ששוהים במחנות מעצר בסמוך לגבול ● הפרשה מעלה סימני שאלה אתיים סביב פעילות החברה

פריז / צילום: Shutterstock

קוויקי לפריז? כנראה שלא בסופש הקרוב: בשל ההפגנות אלפי טיסות אל צרפת מבוטלות

לפי אתר מעקב הטיסות FlightAware לאורך היום הזה בוטלו 13% מהטיסות המתוכננות בנמל התעופה הגדול של פריז, שארל דה גול ו-30% מהטיסות בנמל התעופה אורלי בפריז

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

ניחושים פיננסיים ועונשם: על הטעות ישלם הציבור הרחב

תופעות רבות שלא היו מוכרות בעבר, כמו ריבית שלילית, מחייבות ניחושים כדי להעריך את השפעותיהן ● ואולם, כשהמנחשים לא נדרשים לשלם מחיר על הניחוש, את מחיר הטעות עוד ישלם הציבור הרחב ● בשנת 2020 כדאי לעקוב באופן שוטף אחרי הפוליטיקה, כי היא זו שתקבע את כיוון השווקים

מנהלת ועדת הבחירות אורלי עדס / צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי, יח"צ

ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות תוך 45 יום מהחלטת הכנסת

במסיבת עיתונאים בכנסת אמרה עדס כי במאמץ רב ניתן אולי לקצר את תהליך ההכנה ל-75 ימים: "יהיה קשה וגבולי מאוד אבל אפשרי"

משפחת פליטים סורים / צילום: Alia Haju, רויטרס

דוח חדש: מדי שתי שניות אדם נאלץ לברוח מביתו בגלל אסון טבע

לפי דוח חדש של ארגון אוקספאם, יותר מ-20 מיליון בני אדם בשנה נאלצו לברוח מביתם בשל אסונות שנגרמו כתוצאה ממשבר האקלים ● ד"ר משה טרידמן: "המזרח התיכון נמצא בסיכון רב"

בניין רשות המסים בירושלים / צילום: איל יצהר

חברת אדמונד דה רוטשילד ניהול נכסים תשלם מע"מ בהיקף כ-35 מיליון שקל בישראל

בת"א דחה את בקשתה של החברה להטיל עליה מע"מ אפס, היות והיא מספקת שירותים לקבוצת רוטשילד העולמית, שהנה "תושב חוץ" ● התקבלה טענת רשות המסים לפיה החברה מספקת שירותים גם לתושבי ישראל בישראל, לקוחות מוסדיים ולקוחות פרטיים ישראלים, וחייבת במע"מ בשיעור מלא

נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי

תוצאות ניסוי של אורמד הקפיצו את מניית מפתחת גלולת האינסולין כ-80% בתוך חודש

התוצאות פורסמו ב-12 בנובמבר, אולם העלייה נרשמה לאחר שהחברה הסבירה את התוצאות ואת מבנה התחרות בשוק למשקיעים, הן בפגישות והן בדוחותיה הכספיים

משה מזרחי, אינמוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חודש חיובי נוסף לישראליות בוול סטריט: מדד גלובס פרומתאוס עלה ב-3.8%

בחודש שעבר טיפס מדד ת"א 125 ב-3% והנאסד"ק הוסיף 4.5% לשיא חדש ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים זינק ב-11.7% ● תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-2.3% ● מניית יורוג'ן, המפתחת טיפולים למגוון סוגי סרטן בתחום האורולוגיה, זינקה ב-40% לאחר שהודיעה על הסכם בלעדי עם Agenus

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס

ריבאונד בוול סטריט: אופיטמיות סחר דחפה את המדדים לעליות; הנפט זינק לקראת פגישת אופ"ק

המדדים המובילים בניו יורק עלו בכ-0.6% ושברו רצף ירידות של שלושה ימים ● לפי דיווח ב"בלומברג" ארה"ב וסין קרובות להסכם ● סקר ה-ADP בארה"ב הצביע על תוספת של 67 אלף משרות בחודש נובמבר, מתחת לתחזיות ● הנפט קפץ בכ-4% על רקע דוח המלאים ולקראת הפסגה של אופ"ק מחר בווינה

אביגדור ליברמן / צילום: טל שניידר, גלובס

ליברמן: "לצערי הולכים לבחירות, רק נס חנוכה יכול עוד לעזור"

חבר הכנסת אמר הבוקר כי אין לו כוונה לשבת בממשלה צרה, וכי נתניהו וגנץ "קיבלו את ההחלטה ללכת לבחירות בעיניים פקוחות" ● עוד ציין כי לא יחתום על טפסי ה-61 לאף אחד מן הצדדים

סיאטה נאדלה, ריצ’רד ניקסון, ג’רמי קורבין / צילום: רויטרס

עכשיו זה רשמי: 4 ימי עבודה בשבוע טובים לכולם

מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת פוליטיקאים מפזרים הבטחות למעבר לשבוע עבודה מקוצר ● בינתיים, חברות שהפחיתו את שעות העבודה השבועיות או היומיות מדווחות על עלייה בפריון העבודה

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה ננעל במגמה מעורבת: ת"א 35 נסוג ב-0.24%, טבע צנחה ב-4.1%

מזרחי טפחות, אופקו ובזק בלטו בצד החיובי; נייס נחלשה ב-1.5% ● טאואר טיפסה ב-2%, אפי נכסים זינקה בכ-4%, אלקטרה עלתה ב-2.3% ופז עלתה בכ-1% ● מחזור המסחר, כולל הפקיעה השבועית, הסתכם ב-3 מיליארד שקל

צוללת צבאית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

כתבי האישום עשויים לשים קץ לשלושה עשורים של עסקאות צוללות בין ישראל לגרמניה

לאחר החשדות שפורסמו בהרחבה בשנתיים האחרונות, גרמניה הכניסה סעיף לאופציית רכישת הצוללות הבאות של חיל הים הישראלי, שככל הנראה מתנה את ההתקדמות בכך שלא התגלתה שחיתות ב"לב העסקה" ● פרשנות

טראמפ ומקרון בוועידת נאט"ו / צילום: רויטרס

בשולי כנס 70 שנה לנאט"ו: במערב יש קצת חדש

הדמוקרטיות המערביות מציינות 70 שנה לברית שהצילה אותן מן הקומוניזם ● אבל התקוטטות טראמפ-מקרון מעיבה על המסיבה ● נשיא צרפת חושב שנאט"ו סובלת ממוות מוחי, ונשיא ארה"ב חושב שמקרון צריך להתבייש לו ● האם הגיע הזמן להחליף את "האופציה האטלנטית" ב"אופציה אירופית"?

נוחי דנקנר /צילום: שלומי יוף

משטרת ישראל מבקשת לעכב מתן חנינה לנוחי דנקנר בשל מידע חדש

בחדשות 12 נחשף הערב כי דנקנר הועבר מבית הכלא מעשיהו לכלא ניצן לתא בבידוד זאת על סמך מידע חדש בעניינו ● דנקנר הגיש בפברואר האחרון בקשת חנינה לנשיא המסתמכת בעיקר על מצבו הרפואי

גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

איך נסגור את הגירעון בתקציב? גדעון סער חושף את משנתו הכלכלית והמדינית

שנתיים וחצי לאחר שחזר לפוליטיקה, גדעון סער מתכונן לקרב על הנהגת הליכוד ● בראיון ל"גלובס" הוא אומר כי הוא לא מעלה על דעתו שלא יתקיימו פריימריז בליכוד אם ישראל תלך לבחירות שלישיות, ומסביר איך הדברים שייעשה יוציאו את ישראל מהבעיות בהן היא נמצאת

"גינת ההסתדרות" / הדמיה: חוי לבנה

אחרי עשרות שנים: המדשאה של בניין ההסתדרות בת"א נפתחת לציבור; ככה זה הולך להיראות

אחרי עשרות שנים בהן בניין ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב היה תחום בגדר, החליטו בארגון העובדים להסיר את הגדרות המקיפות אותו ולאפשר מעבר חופשי ושימוש ציבורי במדשאה רחבת הידיים שבמתחם ● המהלך קודם בעזרת עיריית ת"א