גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

85% מהציבור סבורים כי המעסיקים שלהם מעדיפים עובדים עד גיל 40

סקר שערך "ליידי גלובס" מלמד כי 85% מהציבור סבורים כי המעסיקים שלהם מעדיפים עובדים עד גיל 40 ● ומצד שני, לדעת רוב הנשאלים (43%), בטווח הגילים 40–50 הסיכוי למצוא עבודה פוחת משמעותית

גילנות (אייג'יזם) בשוק העבודה. כולם מפסידים / צילום: shutterstock
גילנות (אייג'יזם) בשוק העבודה. כולם מפסידים / צילום: shutterstock

האם שוק העבודה בישראל מאופיין בדעות קדומות כלפי מבוגרים ונגוע באפליה גילאית? סקר אינטרנטי שביצע מגזין "ליידי גלובס" באמצעות חברת המחקר סי.איי מידע שיווקי בשיתוף פאנל וויו, בקרב 512 משיבים במדגם כלל ארצי בני 18-70, בוחן האם קיימת העדפה גילנית בשוק העבודה.

לפי תוצאות הסקר, בקרב העובדים עצמם קיימת העדפה לעמיתים צעירים; טווח הגיל הפופולרי ביותר לעמיתים לעבודה הוא 30-40, וצעירים עד גיל 40 מעדיפים יותר לעבוד לצד בני גילם. עוד לפי הסקר, ככל שעולים בגיל (מעבר לגיל 40), ההעדפה הגילנית פוחתת, וקיימת פתיחות לעבוד עם כל טווח הגילים.
רוב המשיבים (85%) ציינו כי בקרב המעסיקים שלהם קיימת העדפה לעובדים עד גיל 40. כמחצית ציינו העדפה לבני 20-30 והיתר לבני 30-40. רק 2% מהמשיבים סבורים כי מעסיק יעדיף עובד מעל גיל 50. יחד עם זאת, 71% מהמשיבים ציינו כי אילו הם היו מעסיקים עובדים, הם היו מעדיפים לשכור לארגון שלהם עובד מעל גיל 50. ציינו זאת בעיקר נשאלים מעל גיל 40.

לדעת רוב הנשאלים (43%), בטווח הגילים 40-50 הסיכוי למצוא עבודה פוחת משמעותית. 37% סבורים שרק החל מגיל 50-60 הסיכוי למצוא עבודה יורד משמעותית.
לדברי מירב שפירא, מנכ"לית משותפת של חברת המחקר סי.איי מידע שיווקי, "הציבור חושב כי קיימת העדפה אצל המעסיקים לשכבות גיל צעירות יותר, וכי בעיני המעסיקים עובד מאבד מערכו משמעותית אחרי שחצה את גיל 40. מעניין מאוד לראות כי תמונת המצב משתנה לחלוטין כאשר נשאלו הנדגמים, 'ונניח לרגע שאתה המעסיק, האם היית מעדיף עובד בגיל 50 ומעלה?', התשובה של למעלה מ-70% מהנשאלים הייתה כי היו מעדיפים עובדים מעל גיל 50. מתן דגש על העובדים הצעירים בלבד הוא טעות. עובד שעבר את גיל 40 ובעל ניסיון רלוונטי, רכש ניסיון, מיומנויות וכלים, עשוי להתמודד בצורה טובה יותר עם תפקידו מהעובד הצעיר. "גיוון היא מילת המפתח", אומרת שפירא, "מנהל טוב צריך לדעת לבנות לו צוות עבודה המשלב עובדים בטווח גילים רחב. התוצאה היא הפריה הדדית, שיתוף הידע והניסיון, וחיבור המהווה כר פורה ליצירתיות והצלחה עסקית".

סקר

במצב הכי פחות טוב: המבוגרים

לפי נתוני שירות התעסוקה, בחודש ממוצע בשנת 2017 התייצבו בלשכות התעסוקה כ-25 אלף בני 50 פלוס. הם היו 29% מכלל המחפשים. 65% מתוכם לא מצליחים למצוא עבודה לפני שמסתיימת התקופה שבה הם זכאים לדמי האבטלה. עוד לפי הנתונים, בני 40 פלוס הם 62% מדורשי העבודה בישראל. עובדים מבוגרים, בעיקר בני 50 פלוס שפוטרו, מתקשים לחזור לשוק העבודה בשל העדפה של המעסיקים לעובדים צעירים.

עובדים רבים, בני 45-55, נאלצים לאפסן את שנות הניסיון הרבות שלהם והידע המקצועי, ולחשב מסלול מחדש. "בבדיקה שערכנו, עולה כי לאוכלוסייה של בני ה-50 ומעלה ישנו קושי רב יותר במציאת עבודה. אנחנו מגלים שדווקא האוכלוסייה הזו, שזכאית להכי הרבה ימי אבטלה, מחפשת ומחפשת ונתקעת בבית בלי עבודה, לאחר שמיצתה את דמי האבטלה", אומר חגי לוין, סמנכ"ל מחקר בשירות התעסוקה. "יש טענה שאומרת 'אנשים רוצים לנוח ומשתמשים בדמי האבטלה'. אני די בטוח שאדם שממצה את דמי האבטלה שלו לא רוצה להיות בבית בלי עבודה. ויש לא מעט כאלה, בעיקר מבוגרים".

מה קורה בישראל מבחינת תעסוקת מבוגרים בשנים האחרונות?
"אם מסתכלים על הגרף, רואים התנהגות מוזרה. רק כ-20% מהצעירים עד גיל 30 מגיעים למצב שבו הם בבית בלי דמי אבטלה ובלי עבודה. מגיל 30 ועד 40, אחוז הנותרים בלי עבודה עולה באופן איטי. אבל בגיל 50 יש קפיצה משמעותית - 45%-55% פשוט לא מוצאים עבודה. יש נקודת שבר בגיל הזה. הקושי למצוא עבודה גדל עם הגיל, אבל באזור הגיל הזה, המצב אקוטי. אגב, יש הבדל של 1% בממוצע לרעת הנשים בעניין הזה, אבל זה לא משמעותי. הקושי הוא לשני המגדרים".

ועם זאת, האבטלה בישראל במגמת ירידה בשנים האחרונות.
"זה נכון. כשמדברים על אבטלה בישראל מתייחסים לסקר חודשי של הלמ"ס, שלפיו בודקים כמה אנשים מעידים שהם מובטלים ומחפשים עבודה. כשרואים מה קרה בין 2013 ל-2017, רואים שיש ירידה של 60 אלף איש במספר מבקשי העבודה. בדקנו עכשיו מי האוכלוסיות האלו באופן מפולח, והתמקדנו בשני פרמטרים; גיל ורמת השכלה. גילינו שהמצב הכי פחות טוב הוא למבוגרים".

סקר אג'יזם

מה המגמות העתידיות שאפשר להסיק מהנתונים?
"כשמדברים על מגמות, מסתכלים על ההיסטוריה ועל ראי העולם. קשה לנו במקרה הזה ללמוד ממדינות, מפני שהעולם המערבי מזדקן מאוד וחייב לקלוט מבוגרים. אצלנו המגמה היא אחרת; החברה בישראל צעירה יותר. האתגר של ישראל הוא למלא את המקומות שבהם יש צורך. ישראל תהיה חייבת לשפר את כמות האנשים שיכולים להיכנס להייטק. יש בישראל בערך 100 אלף משרות פנויות בכל רגע נתון. רק 20 אלף מתוכן הן משרות בעלות שכר ממוצע ומעלה. כל היתר הן בשכר פחות מהממוצע. מתוך ה-20 אלף הללו, בערך 10,000 הן משרות בהייטק, 3,000 בעולם הבריאות, ובערך 6,000 לכל היתר".

שוק העבודה בישראל הוא שוק שמפלה על רקע גיל?
"אפליה זה לומר באופן מודע: 'אני לא רוצה X'. כשאתה מדבר עם מעסיקים, גם על אוכלוסיות אחרות, בסופו של דבר המעסיק אומר לך ‘אני אדיש. אני מחפש את הכי טוב לצרכים שלי’. הבעיה היא שהנטייה הפסיכולוגית של אנשים היא ללכת למוכר. אם עד היום הוא היה רגיל לעבוד עם צעירים, כמו בהייטק, למשל, אז הוא הולך לשם. הוא מפחד להתנסות בלא מוכר. זה צמצום סיכונים מבחינת מעסיקים".

לפי הנתונים שלכם, ב-2018 יש עלייה בשיעור בני ה-45 ומעלה בעלי השכלה אקדמית שנפלטים משוק העבודה. דווקא מבוגרים ללא השכלה אקדמית משתלבים יותר.
"זה מאפיין של כלכלות מערביות, וגם של השוק הישראלי. מה שקורה אצל כולם, אצלנו קורה יותר מהר. ניהול הביניים, המשרות הרגילות שאינן הייטק, לא צומחות. אם ניקח את האדם הסטנדרטי האקדמאי, אין לו באופן מובהק לאן לצמוח, ולהייטק מתאימים מעט מאוד אנשים. הצעירים שיוצאים מהאקדמיה תופסים את המשרות, ולמבוגרים יותר קשה. כמות המתמודדים המתחרים על משרות היא אדירה.

"מה שצומח בישראל זה ההייטק, או מגזרים שמספקים שירותים שנדרשות עבורם פחות מיומנויות. למשל, ישנו מחסור בעובדים בעולם המזון, הסיעוד והמכירות. אלו תחומים שאי אפשר עדיין לייבא מכונות כדי להחליף בהם את העובדים. האתגר כעת הוא לא לשנות את הכלכלה, אלא לעזור ליותר אנשים להשתלב בהייטק ובעולם מסביב לו שצומח".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי