גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וולמארט על גלגלים: המשפחתית של דאצ'יה שווה את מחירה

משפחתית הפנאי של המותג העממי מבית רנו-ניסאן אינה אופנתית במיוחד, יש לה כמה פערים באבזור התקני והיא לוקה בתיבה רובוטית ● אבל ב-83 אלף שקל, מחיר של משפחתית משומשת בת שלוש, זוהי אלטרנטיבה שימושית והגיונית עבור משפחות שזקוקות למרחב פנים נדיב ויכולת רצינית לשנע מטענים

קרלוס גוהן, היו"ר האגדי של קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי, יכול לזקוף לזכותו הרבה קרדיטים. הוא שיקם את רנו והפך אותה לענקית גלובלית, פיתח מונחים כמו "קיצוץ עלויות" ו"איתור סינרגיות" לכדי אמנות, הקפיץ את רווחיות הקבוצה והגיב בזריזות (אולי קצת יותר מדי) לטרנד המתפתח של הרכב החשמלי. אבל ההישג הגדול ביותר בקריירת הניהול שלו הוא יכולתו לאתר בתעשייה לימונים ולהפוך אותם ללימונדה של רווחיות. גוהן הציל את ניסאן היפנית שקרסה תחת חובות ענק והפך אותה לעוגן רווחים, ותהליך דומה עברה גם דאצ'יה הרומנית, שב-1999, ערב מכירתה לרנו, ניצבה על סף התפוררות.

דאציה MCV סטפווי

גוהן, שמוצאו לבנוני-ברזילאי, היה אחד הראשונים בתעשייה שהכירו בפוטנציאל של שוקי הרכב המתעוררים של העולם השלישי וביכולת להפיק מהם רווחים. הוא פיצח את נוסחת התמורה-לכסף במדינות הללו - קרי "אפשר לוותר על פינוקים, עידון, מיתוג מתוחכם וגימור, בתמורה לתכליתיות ומחיר נגיש" - והוכיח לתעשיית הרכב שיש כסף גם במותגי Value בסיסיים. אם תרצו, משהו כמו וולמארט של עולם הרכב. וזה הצליח. בשנה שעברה, למשל, מכרה דאצ'יה מעל 600 אלף כלי רכב בעולם ורשמה רווח נקי של יותר מ-80 מיליון יורו, קפיצה של 17%.

אבל כיום גם המתחרים משכפלים את הנוסחה, הסינים מאיימים לכבוש את העולם ודאצ'יה צריכה להתקדם. את התוצאה אפשר לראות בעיצוב - לפחות החיצוני - של דגם ה-MCV סטפוויי החדש. קווי המתאר הכלליים הם עדיין כשל סטיישן מגודל והחרטום מציג את העיצוב העמוס והחסון של ה"דאסטר" מהדור האחרון, אבל שימוש נבון בעזרי פנאי קוסמטיים כמו קשתות גלגלים מושחרות ומוגדלות, חישוקי מתכת נאים, מסילות גג בולטות ועיטורים בתחתית הפגושים מקנה לרכב מראה עדכני ואפילו אופנתי. בהחלט לא משהו שנראה כמו פשרה דלת תקציב, וזאת, כמובן, בתנאי שהצופים בסביבה לא יתעמקו יותר מדי בלוגו המותג שמוצמד לרכב.

הכניסה לתא הנוסעים מחזירה אותנו למחוזות התכליתיות ואסטרטגיית ה-Value. בסיס גלגלים באורך 2.64 מ', גובה מכובד ומשטחי זכוכית אנכיים ונדיבים מעניקים לתא תחושה מרווחת מהממוצע וארבעה מבוגרים פלוס ימצאו בו שפע של מקום. כריות המושב האחורי קצת קצרות וקשוחות לטעמנו, במיוחד בנסיעות ארוכות, אבל זה לא משהו שמשפחות לא מפונקות אינן יכולות לחיות איתו. במדינות מתפתחות גם אוהבים חללי הטענה ענקיים, אולי כדי להקים עסקי בגאז' מזדמנים, ובכך קשה למצוא מתחרות ל-MCV בטווח המחיר הזה.

פנים הרכב. מתגים מדגמי העבר הרחוק של רנו

הדלת האחורית חושפת פתח הטענה רחב ונוח והתא האחורי יכול לבלוע 573 ליטרים של מטען. ניתן גם לקפל את המושב האחורי באופן מלא או חלקי כדי להעמיס לתוכו חפצים גדולים במיוחד. קיפול מלא מאפשר להעמיס פנימה צמד אופני הרים וכמעט כל קרטון של איקאה. בקיצור, שימושיות מסחרית. המחיר הוא ויתור על שורת המושבים השלישית שהוצעה ב-MCV המקורית, אך לשם כך מציעה דאצ'יה דגמים אחרים.

למרבה הצער גם עמדת הפיקוד עדיין נוטה לכיוון "מסחרי", עם דונמים של פלסטיק נוקשה ואפלולי והתעקשות להיצמד למחוונים ומתגים שלקוחים מדגמי העבר (הרחוק) של רנו. המעצבים אמנם ניסו לשדרג את התחושה, והגרסה הבכירה, שמגיעה כסטנדרט בישראל, מתהדרת בכמה עיטורים מוכספים, ריפוד מושבים מעוטר וממותג, הגה נאה, כיסוי לתא המטען ומערכת מולטימדיה בסיסית. יש אפילו בקרת שיוט. אבל אפשרויות כוונון המושבים הקדמיים מוגבלות,

בידוד הרעשים מתקשה ליישר קו עם הסטנדרט הגבוה של המשפחתיות בימינו והאבזור הבטיחותי התקני די דליל. יש ארבע כריות אוויר, מערכת מובילאיי פסיבית וציון של שלושה כוכבי NCAP. גם למדינות מתפתחות מגיעים סטנדרטים עדכניים של בטיחות. אתה שומע, אדון גוהן?

מי שבוחר במכוניות Value אינו מציב את התנהגות הכביש בראש סדר העדיפויות שלו או אפילו קרוב לשם, אבל בהחלט שם דגש על נוחות. עניין די חיוני בהתחשב באיכות הכבישים במדינות מתפתחות (ולפחות באחת שמוגדרת מפותחת). ה-MCV בהחלט מכוילת על פי סדר העדיפויות הזה. יש לה מתלים רכים יחסית וארוכי-מהלך שסופגים ומנטרלים היטב בורות עירוניים, ומרווח הגחון המשופר, כ-17.4 ס"מ, מאפשר דילוג נוח על מדרכות גבוהות ואפילו נסיעה בקצב סביר על דרכי עפר כבושות, במגבלות ההנעה הקדמית. גם היציבות הכיוונית על הכביש המהיר סבירה במהירויות נפוצות. מנגד, נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית, יש קצת יותר מדי תנודות גוף וההיזון החוזר של ההיגוי נע בין קשיחות יתר לחוסר תחושה.

את מנוע ה-3 צילינדרים טורבו בנזין בנפח 1 ליטר של רנו, שפותח בשיתוף עם מרצדס, פגשנו כבר בשלל דגמים וכאן הוא מייצר 90 כ"ס ומומנט מכובד לז'אנר של כ-15 קג"מ. זהו מנוע קטן, חביב ונמרץ, שלא מתקשה להתמודד עם המשקל העצמי הנמוך מאוד (ביחס לממדים) של הכלי ואפילו לשמור על דחף סביר בעליות כאשר דוחפים אותו במרץ.

אבל התיבה הרובוטית, עם מצמד יחיד, לוקה בתסמינים אופייניים לז'אנר - השתהות ארוכה בציות לפקודות להוריד הילוכים ותגובה קופצנית, שמטלטלת לעיתים את הרכב. הדרך הנכונה להתייחס לתיבות כאלה היא כפי שהיצרן התכוון. כלומר בתור פיתרון אוטומטי מזדמן לשיוט בפקקים ובהתנהלות עירונית איטית, עם צורך בהתערבות ידנית בהחלפת ההילוכים בתנאים יותר תובעניים. מי שהתרגל לשיטת ה"שלב ושכח" של התיבות האוטומטיות יצטרך להסתגל - או להזמין תיבה ידנית. הפיצוי הוא צריכת דלק מכובדת, שנושקת ל-17 קילומטרים לליטר בתנאי אמת.

לדאצ'יה MCV סטפוויי אין הרבה מה לחפש מול משפחתיות חדשות עדכניות בטווח המחיר של 135-120 אלף שקל. אבל היא מוצעת בישראל "מהניילון" ב-83 אלף שקל, מחיר שבו מוכרים בארץ משפחתיות ורכבי פנאי קומפקטיים וחבוטים בני שלוש או מכוניות סופר-מיני בסיסית חדשות. במחיר הזה מקבלים רכב מרווח, חסכוני וידידותי לעין שיכול למלא שימושים משפחתיים ואפילו מסחריים מזדמנים, ועדיין ליהנות מאחריות נדיבה. אנחנו לא סגורים על טענת המשורר/מפרסם שהמכונית משדרת "הרבה יותר תשוקה, הרבה יותר בריחה והרבה יותר סגנון". אבל היא בהחלט ממחישה את המשמעות של Value. ולוולמארט יש הרבה יותר לקוחות מלבלומינגדיילס. 

חלק מהמתחרות

פיאט טיפו סטיישן

116 אלף שקל, לפני מבצעים, עולה גרסת הסטיישן של פיאט טיפו עם מנוע בנזין. גרסת הבסיס מצוידת במנוע 1.6 ליטר עם 110 כ"ס ובתיבת הילוכים אוטומטית בת 6 מהירויות. הממדים דומים לאלה של הדאצ'יה, הגימור הפנימי עשיר יותר ונפח תא המטען עומד על כ-530 ליטר לפני קיפול. משקל עצמי גבוה יותר משפיע על הביצועים

רנו קליאו סטיישן בנזין

בת הדודה לבית רנו, קליאו סטיישן, עולה 113 אלף שקל לפני מבצעים. היא קומפקטית יותר ומסתפקת בנפח מטען של 443 ליטר, אבל ניצבת על בסיס גלגלים קצר ב-3 סנטימטרים בלבד ומציעה תא נוסעים מודרני. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו-בנזין עדכני עם 120 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים

קיה סיד סטיישן

ציידי המציאות יצליחו לשים יד על גרסת הסטיישן של הקיה סיד, לפני החלפת המודל, במחיר נמוך משמעותית מהמחיר הרשמי של 133 אלף שקל. למרות הוותק והיעדר מערכות בטיחות מדור אחרון, זו משפחתית מודרנית, מרווחת ובנויה היטב, עם מנוע טורבו-דיזל עתיר מומנט ותיבה כפולת מצמדים מודרנית. יש גם גרסת בנזין 

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון