גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי הערים חייבים להתעקש: חניות ורכב פרטי - אאוט, תחבורה זמינה לכולם - אין

אחד הנושאים החמים במערכת הבחירות הנוכחית לרשויות המקומיות הוא התחבורה הציבורית: כולם מבטיחים לנו את השמיים בשעה שאנחנו עומדים בפקקים ● אמנם לא כל ההחלטות בנושאי תחבורה נמצאות בידי ראשי הערים, אבל הם כן יכולים לעשות שינוי משמעותי ביישובים שלהם - אם ירצו ויתעקשו, ואם התושבים ידרשו ויתעקשו

פקקים / צילום: איל יצהר
פקקים / צילום: איל יצהר

מועמד אחד לראשות עיר מבטיח להקים רשות מטרופולינית באזור שלו; מועמד אחר, בעיר אחרת, מבטיח להביא את הרכבת הקלה; מועמדת שלישית מבטיחה תחבורה ציבורית בשבת וכך הלאה והלאה. מספר ההבטחות התחבורתיות כמספר המועמדים שמתמודדים בבחירות ברשויות המקומיות. כולם מבטיחים לפתור את בעיות התחבורה שלנו והשמיים הם הגבול. אך האם ההבטחות האלה בכלל בנות מימוש, או ששוב מדובר במלים ריקות - בתעמולה בלבד.

"אתחיל מהחלק הטוב של העניין הזה", אומרת מנכ"לית עמותת תחבורה היום ומחר תמר קינן, "ראשי רשויות ומועמדים בבחירות שמבטיחים שהם יביאו עידן חדש של תחבורה טובה יותר לעיר, שלא מבוססת על עמידה בפקקים וחיפוש חניה אין סופי, זאת בשורה כשלעצמה.

"צריך לשים לזה לב כי עד לפני לא הרבה זמן, וגם היום חלק מראשי הרשויות עדיין נוהגים או חושבים כך, מועמדים העלו הבטחות בסגנון 'נספק לכם חניה בשפע ובחינם'; 'נספק עוד ועוד נתיבים לרכב הפרטי'; 'עוד כבישים עוקפים'; 'עוד נתיבים בעיר', וזאת בשורה מאוד חשובה. זה אומר ששינוי התפיסה של מה זה תחבורה מתחיל באמת לחלחל לדרגים הרלוונטיים".

דרישות של פעילי תחבורה בערים שונות:

 

אז אלה הבשורות הטובות: חניות ורכב פרטי - אאוט, תחבורה לכולם - אין. כל מועמד לרשות מקומית למד את הז'רגון המקובל ומילות הקסם ששולטות בשיח הן "אוטובוסים", "רכבות קלות", "נתבי תחבורה ציבורית" (נת"צים), "אוויר נקי" וכו'. השאלה כמובן היא עד כמה התוכניות המופלאות שמוצעות לקראת הבחירות יכולות בכלל להיות ממומשות על יד הרשויות המקומיות. בסופו של דבר, עיקר הכוח התכנוני והביצועי בענייני תחבורה נמצא בידי משרד התחבורה.

"נתחיל ממה שרשויות מקומיות כן יכולות לעשות. למשל, היום משרד התחבורה ערוך לתת לא מעט תקציבים לפרויקטים עירוניים לקידום התחבורה הציבורית בעיר. עד כדי כך שלדוגמה בפרויקט מערכת הנת"צים במרכזי הערים בכל גוש דן (סגירת נתיבי תנועה לתחבורה ציבורית בלבד - א.ט), הוא נותן לרשויות שחתמו בזמן ושלא התמהמהו יותר מ-100% מעלות הפרויקט. זאת אומרת, זה כולל שיפור המרחב. גם משרד התחבורה מבין שהתהליך הזה של סגירת נתיבים לרכב הפרטי הוא מסובך לעיר לעשות, ולכן צריך איזו שהיא תועלת מאוד משמעותית לעיר כדי שהדבר יתקבל בצורה טובה ברשות המקומית".

"אז אם לראש עיר שנבחר יש יכולת עבודה טובה מול משרדי ממשלה, אם הוא רציני ומבין עניין הוא בהחלט יכול לקדם ולהוביל מהלך משמעותי של שיפור של תחבורה ציבורית. בסופו של דבר הדברים נמדדים באיך נראה חתך הרחוב - כמה ממנו מוקצה לרכב הפרטי, שזה אומר גם נתיבים לנסיעה וגם לחניה, וכמה מוקצים למשתמשי הדרך האחרים", אומרת קינן.

אבל זה ברמת העיר. יש בעיות גם ברמת המטרופולין. שם אין לראשי הערים כל כך הרבה השפעה 
"נתחיל מהשילוב בין נסיעה עירונית לבינעירונית. אז פה החוכמה זו הנגישות. אם אתה נוסע לאזור שיש בו תחנת רכבת, אז הנגישות לתחנת הרכבת זה משהו שבהחלט לראשי הערים יש יכולת מסוימת להשפיע עליו. זה דבר מדהים לגלות שאין נגישות לתחנות רכבת.

"יש פערים עצומים בישראל בין ערים שונות וגם בין שכונות שונות האותה העיר. מסתבר שככל שראש העיר והמערכת העירונית לוחצת יותר לקבל שירות בתחבורה ציבורית - היא מקבלת יותר. כלומר, רמת המחויבות של ראש עיר לשיפור של תחבורה ציבורית משפיעה.

"מסכן האזרח שגר ברשות חלשה ואז הוא מקבל פחות שירות מהמדינה בכלל. ברור שהמדינה היא זאת שמוציאה את המכרזים לפרויקטי התחבורה, היא זאת שמממנת את הכול, ראש העיר לא מוציא גרוש על זה".

בואי נעלה שלב למעלה - לפוליטיקה. האם למשל שר תחבורה ממפלגה מסוימת יעזור לראש עיר ממפלגה אחרת?
"אני חושבת שהסיוע על בסיס מפלגתי לא נעלם, אבל השאלה היא אם הסיוע הזה הוא לטובת הרשות המקומית. למשל מימוש של הבטחות בחירות להקמת כבישים עוקפים וכל מיני דברים כאלה, זה לא בהכרח לטובת הרשות המקומית. אני חייבת לציין את המנכ"לית הנוכחית של משרד התחבורה קרן טרנר שכאשר נכנסה להיות סמנכ"לית תשתיות, היא יצרה סדר באופי הבקשות, בצורת הגשת הבקשות ובתעדוף של הבקשות לסיוע תקציבי לרשויות מקומיות. זה לא היה ככה בעבר. עד אז זה היה לעיתים ב'שיטת הסחבק', מגיעים לרשות המקומית, מפזרים הבטחות, חלקן מקוימות, חלקן לא".

רשות מקומית יכולה להשפיע על מפעיל קווים, חברת אוטובוסים?
"בלי קשר לחברת האוטובוסים, ברגע שראש עיר פותח נתיב לתחבורה, מאפשר את העדיפות הזאת לתחבורה הציבורית במרכז העיר, אז האוטובוסים נוסעים יותר מהר, כי הם לא עומדים בפקקים כמו כול כלי הרכב. ואז אותו אוטובוס, אותו קו, יכול לתת יותר נסיעות על אותה עלות.

"דבר נוסף, זה הקשר בין העיר למפעיל התחבורה הציבורית. יש הרבה רשויות שלא עובדות עם המפעיל, וזה לא נכון. בעבודה, בתיאום, בתקלות, בסגירה של כבישים, בהודעות לציבור, באיסוף תלונות של הציבור וריכוז שלהן - גם מול משרד התחבורה וגם מול המפעיל - אלה דברים שבהם רשות מקומית בהחלט יכולה לתרום לשיפור של התחבורה הציבורית בעיר. זאת, אם יש רכז, שיודע להבין נכון את התלונות שמגיעות אליו. אבל קודם כל שבכלל יהיה רכז תחבורה ציבורית ברשות".

מה ראש העיר יכול לעשות

מפגש אינטרסים בין הרשויות לפעילים

אופיר פינס, שהיה בעבר שר הפנים והיום עומד בראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, מסכים שיש שינוי בשיח על תחבורה בקרב ראשי הרשויות והמתמודדים בבחירות.

"השינוי בשיח מגיע מכמה סיבות. קודם כל יש לזכור שמשרד התחבורה לוחץ על הקצאת נת"צים ויש הרבה מאוד כסף סביב זה. בנוסף, מי שפועל בתחום הזה זוכה לתקשורת ופרסום. יש רוח גבית להתעסקות בתחבורה ציבורית. סיבה שנייה - הפעילים החברתיים הרבים בישראל. חלק גדול מהם מתעסק בפיתוח תחבורה ציבורית או בתחומים קרובים. הם עושים לא מעט רעש בכיוון הזה עם הרשתות החברתיות וזה מגיע לאוזנם של ראשי רשויות, שרוצים להיות פופולריים. יש פה מפגש אינטרסים, שהוא גם יכול להיות לא רע בכלל. כל עוד לא מדובר בסיסמאות ריקות מתוכן.

"צריך לזכור שהתחבורה הציבורית היא לא יעילה. עם כל הרצון הטוב אנחנו רואים במחקרים שלנו שאנשים רוצים תחבורה ציבורית, אבל הם אומרים שלצערם הם לא יכולים לוותר על התחבורה הקונבנציונלית בגלל חוסר היעילות. כשאתה רוצה להגיע למקום הספציפי, האוטובוס לא מגיע בשעות שאתה צריך ובתדירות שאתה צריך. הפערים גדולים מדי, אנשים צריכים לוותר על יותר מדי בשביל התחבורה הציבורית.

"ואז אנחנו מנסים להכריח אנשים לנסוע בתחבורה ציבורית. אנחנו רואים רשויות, בעיקר בתל אביב, שפועלות למשל לצמצם את מספר מקומות החניה כדי להכריח את ציבור הנהגים להפסיק להחזיק במכונית ולעבור לתחבורה ציבורית. השאלה של המקל והגזר מעניינת בתחום התחבורה הציבורית. להשתמש יותר מדי במקלות מחטיא את המטרה. בסופו של דבר אני רואה גם בבחירות הנוכחיות פוסטים ברשתות החברתיות, שקוראים להתחשבן עם רון חולדאי על המחסור במקומות חניה. לרובנו יש עמדה חיובית כלפי תחבורה ציבורית, אבל בתנאי שהיא תהיה יעילה.

גם פינס לא נותן הנחות לראשי רשויות. העובדה שהממשלה היא השולטת המרכזית על תחום התחבורה לא משחררת אותם מהאפשרות לשפר את הנעשה בעירם.

"הרבה מאוד מפתחות בענייני תחבורה נמצאים בידי הממשלה. אבל ראש רשות עקשן, שאכפת לו שמתמצא ורוצה לעשות שינוי יכול להשפיע בצורה משמעותית על המדיניות ויש לו יותר כלים לייצר שינוי. ולא מדובר רק בנת"צים כי הם חוכמה קטנה. המדינה כמעט משחדת אותך כדי לפתוח נת"צים אצלך בעיר. אבל אחר כך כדי להפוך אותם ליעילים זה כבר דורש מאמצים של הרשות המקומית עצמה. פה נמדדים אותם ראשי רשויות אם המערכת שלהם עובדת או שהיא הופכת לפיל לבן.

"העניין הוא לא הנת"צ עצמו, אלא היעילות שלו. ופה זה תלוי בחברות האוטובוסים, ברכבות, במחירים, בעמידה בלוחות זמנים ועוד. זה לא מתחיל ונגמר בזה שיש נת"צ בעיר. אם ראש עיר יכתוב 'עשיתי 20 נת"צים בקדנציה שלי' זה לא אומר כלום. האם הם ממוקמים נכון? האם תחבורה ציבורית באמת נוסעת עליהם"?.

"חייבים רכז תחבורה בכל רשות"

קינן חוזרת ומדגישה את האפשרות של הרשויות המקומיות לפעול מול המדינה ולהשיג מטרות בטיפול נכון ותוך הפגנת עקשנות נכונה. בעמותה ממליצים לרשויות על כללים להתנהלות מול משרד התחבורה ו"כלל ראשון הוא שיהיה רכז של תחבורה ציבורית ברשות. כשיש רכז כזה, הוא יודע לראות את התמונה הכללית".

"אתן לך שתי דוגמאות", היא אומרת, "בעיר אחת דיברתי עם מהנדס העיר, ותוך כדי השיחה שאלתי אותו מי מפעיל אצלם את התחבורה הציבורית. אז הוא אומר לי 'רק שנייה, שושנה מי המפעיל אצלנו של התחבורה הציבורית?'. וזה מהנדס העיר. הוא שאל אותה כמי שנוסעת באוטובוסים ולא כאשת קשר למפעיל. הדוגמה השנייה - הייתי פעם בסיור בתחנת רכבת בעיר מסוימת. מהנדס העיר השוויץ שפה יהיו עוד 100 מקומות חנייה, ושם עוד 200 ובמקום אחר עוד 300. 'אבל מה עם תחבורה ציבורית לתחנת הרכבת?', שאלתי. אז הוא אמר זה עניין עסקי של אגד".

"זאת אומרת, שיש לנו בעיה של תפיסה, אבל אלה דברים שהולכים ונעלמים. זה ייקח זמן, לא יקרה מהיום למחר. עדיין ברוב הרשויות אין רכז תחבורה ציבורית. אבל, זהו תהליך שמתחיל ומתגבש. ולכן, ראש עיר שאומר 'זאת המחויבות שלי', זה משמעותי. אני יכולה לתת לך דוגמה של רשות מקומית אחת קטנה, שכאילו זה לא חוכמה. מצד שני זאת רשות במעמד סוציואקונומי גבוה - זיכרון יעקב. ראש המועצה זיו דשא הוא משוגע על תחבורה ציבורית, הוא אומר זה הג'וק שלי, ותוך שנתיים הוא עשה מהפיכה. הוסיף הרבה מאוד".

אז בסופו של דבר השאלה היא המחויבות האמתית של הנבחרים ברשויות המקומיות?
"זאת ההתחלה. ההבטחות לגבי שיפורי התחבורה מחייבות אותם להכיר היטב את מנגנוני העבודה במשרד התחבורה ולהצליח לדייק בתקציבים המתאימים. זה מצד אחד, ומצד שני ישנה התמודדות אמתית מול הלובי השקט, החזק מאוד, של הרכב הפרטי".

לובי של הרכב הפרטי?!
"אין לובי ממש. לא צריך להתארגן למטרה זו. מובן מאליו שכאשר ברחוב מבטלים שורת חניות לטובת שביל אופניים אז הזעקה באה מהבטן של הרבה מאוד אנשים. לא קשה לאתר אותם. הלובי הזה עדיין קיים והוא עדיין חזק, אבל גם ישנו תהליך שיותר ויותר אנשים מתגייסים ללובי של התחבורה הציבורית, של אופניים, של הולכי הרגל, זה כבר לא איזה משהו אזוטרי, זה לא רק 'פעילי סביבה', או משוגעים לדבר, זה כבר הרבה יותר רחב.

"גם האנשים שעדיין צמודים לרכב הפרטי כבר מתחילים להבין שהחגיגה הזאת נמצאת לקראת סופה. לדוגמה, משרד התחבורה כבר פחות דורש שני מקומות חנייה לכל דירה. הנציגים של המשרד בוועדות מתחילים לשנות את רוח הדברים וכמוהם גם נציגים של הרשויות בוועדות המחוזיות.

"הציבור שדבק ברכב הפרטי מתחיל להבין שאם הוא רוצה לנסוע במכונית זה יעלה לו הרבה יותר. כל הגורמים, גם מקבלי ההחלטות הפוליטיים יותר, ראשי ערים, גם מוסדות התכנון וגם הציבור הרחב כבר מבינים שאין מנוס מהתהליך הזה, גם אלה שמתנגדים לו מבינים שזה המצב".

האם פוליטיקאים בשעת האמת יעמדו בפיתוי שלא לאשר חניות עודפות?
"ישנם כאלה וישנם כאלה. ההחלטות של הפוליטיקאים מושפעות גם מרצון התושבים. ככול שהציבור מפנים את נושא העדיפות להולכי רגל ותחבורה ציבורית, גם הפוליטיקאים מפנימים. תושבים פעילים בנושא המרחב העירוני ותחבורה ציבורית יכולים להוביל לשינוי עירוני משמעותי.

"בנוסף הדבר תלוי בוועדות התכנון ובגורמים המקצועיים שיהיו מסוגלים לתרגם את הכללים של המדיניות 'הנכונה' לתועלות כספיות ואחרות לעיר.

"חומרים כאלה יכולים לתת לראש עיר כלים להתמודד עם תושבים, שנשארו עם החשיבה המסורתית ושרק מחפשים חניה בשפע ובחינם ולא משכילים לראות את הנזקים העצומים לעיר שמקדשת את הרכב הפרטי".

הרכבת התחתית, הקלה, איך שנקרא לזה, תשנה פה סדרי עולם?
"כשלעצמה היא לא תשנה שום דבר, כי היא חייבת להיות מחוברת בסופו של דבר. תמיד צריך לזכור שהמאסות זה באוטובוסים, עם כל הכבוד לכל הפתרונות האחרים. האוטובוס הוא הרבה יותר גמיש והוא מייצר את ההזנה אל הרכבת. בנוסף, רוב הנסיעות הן לא למרחקים ארוכים. אז הרכבות למיניהן לא נותנות לכך פתרון". 

ללמוד מהחרדים כיצד ללחוץ על המערכת

מי שזוכה לתחבורה ציבורית יחסית יעילה בישראל זאת האוכלוסייה החרדית, וכדאי ללמוד מהם. מדובר בסופו של דבר בקבוצת אוכלוסייה גדולה שבדרך כלל משתייכת למעמד סוציו-אקונומי נמוך, אין לה רישיון נהיגה ויש לה מספר ילדים גדול. התלות הגבוהה שלהם בתחבורה כזו, הביאה אותם ללחוץ על מקבלי ההחלטות וליצור לעצמם מציאות יעילה, גם אם לא אידאלית.

במוקדי ריכוז חרדיים ובערים חרדיות קיימים מערכי תחבורה שכוללים קווים מותאמים, גם במסלולים וגם בשעותיהם. בנוסף, המערכת מתואמת עם ערבי חג, ראשי חודש ואפילו מועדי אזכרות לרבנים חשובים או חתונות של בני אדמו"רים.

מנכ"לית עמותת תחבורה היום ומחר תמר קינן מספרת כי "ראש העיר ביתר עילית, הרב מאיר רובינשטיין, עוד כשהוא היה סגן ראש עיר, לקח על עצמו את נושא התחבורה הציבורית. הוא הטריף את משרד התחבורה. הדבר החשוב שהוא יצר - וזה נכון היום לכל הרשויות - הוא חייב את משרד התחבורה לצאת במכרז חדש, שיכלול את מה שהם מבקשים שיהיה במכרז לתחבורה ציבורית.

היום ראשי רשויות אחרים יכולים וצריכים גם לפעול כך. המחויבות צריכה להיות כלפי התושבים שלהם. לא מספיק שהם רוצים 'מכרז', אלא הם יכולים להגיד 'רגע, אנחנו רוצים לדעת את כל פרטי המכרז ולהיות מעורבים בתהליך.

"דבר נוסף, זה להיערך לבניית שכונה חדשה כבר עכשיו. חשוב שבתנאי המכרז ייכנס שכבר בעוד שנתיים, לדוגמה, יהיו קווי שירות כאלה וכאלה. לא לחכות שבעוד שנתיים, כשיתחיל האכלוס, ייצא המכרז. בגרמניה לדוגמה, התחבורה הציבורית מתחילה לפעול בשכונה עוד לפני שמאכלסים אותה". 

עוד כתבות

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"