גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דונלד טראמפ, קניה ווסט, והמטוס העתידני של המעצב הישראלי

זה היה סוף שבוע יוצא דופן בחייו של שבתאי הירשברג ● בפגישה בבית הלבן הציג הראפר המפורסם לנשיא ארה"ב קונספט למטוס נשיאותי עתידני, מבלי לציין מהיכן הוא לקוח ● הירשברג, תושב נוקדים, עיצב את המטוס כפרויקט גמר לתואר השני ● כעת, בשיחה עם "גלובס", הוא מביע תקווה שהטוויסט המפתיע הזה יאפשר לחלום שלו להמריא

ווסט מציג לטראמפ את עיצוב המטוס בסמארטפון שלו במהלך מסיבת העיתונאים / צילום: רויטרס
ווסט מציג לטראמפ את עיצוב המטוס בסמארטפון שלו במהלך מסיבת העיתונאים / צילום: רויטרס

ביום חמישי האחרון נפגש הראפר קניה ווסט עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, והשניים ערכו יחד מסיבת עיתונאים. גם כך האירוע הזה היה הדבר הכי רחוק מפגישה שגרתית, ובמהלכו ווסט אמר בין היתר "בטח לא חשבת שיהיה מטורף כמוני שיתמוך בך", אבל אז הוא שלף גם הצעה טכנולוגית. ווסט טען שעל הנשיא להפסיק לטוס באייר פורס 1, ולעבור לכלי טיס חדש בשם iPlane 1, שישכנע את חברת אפל לייצר. הוא הגיע לפגישה חמוש בתמונות הדמיה של כלי הטיס העתידני, והציג אותן לטראמפ ולחתנו ויועצו הקרוב, ג'ארד קושנר.

קונספט המטוס שתיכנן הירשברג / צילום הדמיה: באדיבות שבתאי הירשברג

מה שווסט שכח לציין היה שהקונספט של כלי הטיס העתידני אינו חדש, או מקורי. מאחורי המטוס והתמונות עומד המעצב הישראלי שבתאי הירשברג, שחקר ותכנן אותו במשך שנה, וכלל לא ידע על הפיץ' של הראפר לנשיא. עם זאת, הוא לא מוטרד מהשמטת הקרדיט: "זו הייתה הפתעה מאוד נעימה, שמכל הדברים הוא בחר להציג לו את הדבר הזה", אמר הירשברג בשיחה עם "גלובס", ואף הביע תקווה כי אותה פגישה תעזור לו לקדם את פיתוח המטוס.

הירשברג, מעצב תעשייתי עצמאי, מתגורר הרחק מהבית הלבן: בהתנחלות נוקדים, שבה חי גם שר הביטחון אביגדור ליברמן. את המטוס הוא עיצב עוד בשנת 2012, כפרויקט גמר במסגרת לימודיו לתואר שני בעיצוב כלי תחבורה בקולג' ללימודים יצירתיים בדטרויט. הוא סיפר כי גילה על ההצעה של ווסט לטראמפ רק בדיעבד, כאשר עיתונאים מחו"ל החלו לפנות אליו בנושא, "ובהתחלה לא כל כך הבנתי על מה מדובר".

שבתאי הירשברג / צילום: לינקדאין

גם חברת אפל, שהוזכרה בדבריו של ווסט, לא באמת עובדת כיום על פיתוח המטוס של הירשברג. "בשלב הזה אני בקשר עם חברה בלונדון", הוא אומר, "אנחנו מנסים להתחיל בקטן ולפתח מטוס פרטי, שאותו יהיה קל יותר לממן ולהשיג עבורו אישורים, יחסית לדרישות התקינה המחמירות מאוד שיש עבור מטוסי נוסעים גדולים". הרעיון, לדבריו, בייצור המטוס הקטן יותר, הוא להדגים באמצעותו את היכולות והטכנולוגיות של הקונספט שהגה כסטודנט, כך שבהמשך יהיה קל יותר לגשת לחברות גדולות ולקבל מימון עבורו.

אפשרות לנחות על המים

הייחוד של המטוס של הירשברג מתבטא במספר אופנים, שכולם נועדו להתמודד עם אותה בעיה: ההערכה ולפיה בין השנים 2012 ל-2030 מספר הנוסעים בטיסות מסחריות יכפיל את עצמו. "כל הלחץ שאנחנו מכירים, שמתבטא בבעיות שנעות מחוסר מקום לרגליים במטוס ועד עיכובים בטיסות, הולך להיות מוכפל בעקבות התהליכים שמתרחשים במדינות כמו ברזיל, סין ורוסיה, שבהן אנשים יוצאים מהכפרים ומתחילים לטוס", הוא מסביר.

אז מה עשית?

"פירקתי את הבעיה להרבה גורמים. השינוי הכי רדיקלי שעשיתי הוא להפסיק להתבסס על המבנה המקובל כיום, שבו גוף המטוס מורכב מצינור וכנפיים, כאשר הצינור הוא המשקולת והכנפיים נותנות את כוח העילוי למטוס. במטוס שעיצבתי הפכתי את הצינור, המקום שבו הנוסעים יושבים, לגוף שגם יוצר עילוי, מה שמאפשר לקצר את גודל הכנפיים, לקבל יותר מרחב פנימי ולהכניס יותר נוסעים שיישבו בצורה יותר מרווחת. בגלל שהמטוס מייצר עילוי, גם כמעט אין בו חלקים שמושכים אותו למטה - זה יחסוך המון בצריכת הדלק".

הירשברג מציע בנוסף דרך לפתור את אחת הבעיות המעיקות ביותר שנוסעים במטוסים חווים כיום. "כולנו מכירים את הרגע אחרי הנחיתה שבו יש צוואר בקבוק ביציאה מהמטוס, והנוסעים צריכים לחכות שכולם יירדו. כדי לאפשר חסכון בזמן, במטוס הזה יש פתח שמאפשר מעבר של יותר מאדם אחד, בדומה למה שקיים היום במעבורות. פרט לכך, לפי כל התחזיות, הגידול במספר הנוסעים יצריך הקמה של יותר שדות תעופה. אם הם יוקמו בסמוך לערים אנשים יסבלו מרעש, ואם לא - הנוסעים יסבלו מנסיעה ארוכה לשדה. המטוס הזה מאפשר נחיתה על מים. זה יחסוך עלויות מטורפות של בניית שדות תעופה, ויצריך בניה של תחנות עגינה בלבד, בסמוך לערים שנמצאות ליד מאגרי מים".

הדמיית המטוס / צילום הדמיה: באדיבות שבתאי הירשברג

גם מבחינה ויזואלית המטוס נראה לא קונבנציונלי.

"כמובן, זה מטוס שיש מאחוריו חשיבה עתידנית, שמיועד ל-2030. ההבנה שלי היא שהטכנולוגיות, הייצור והחומרים מתפתחים. אז התבססתי גם על ההנחה שאפשר יהיה לייצר אותו בטכנולוגיות שב-2012 היו בתחילת דרכן או שעדיין לא יושמו, כמו שימוש בחומרים מורכבים וחזקים יותר, שילוב של סיבי פחמן עם תוספות של טיטניום וחומרים נוספים. החומרים האלה יאפשרו למטוס לעשות דיחוס (שמירה על לחץ אוויר במטוס שתואם את הצרכים הפיזיולוגיים של בני אדם) גם כשהצורה שלו היא זו שעיצבתי. היום שומרים על הצורה הגלילית של מטוסים כי אפשר לעשות בה דיחוס כשהוא נמצא בגובה רב. ברגע שיש לנו חומרים חזקים יותר, זה יאפשר לנו לעשות זאת גם בצורות אחרות".

אתה חושב שווסט הציג לטראמפ את המטוס בגלל ההיבטים הטכנולוגיים הללו, או רק בזכות המראה שלו?

"דיברתי עם העוזר של קניה ומתברר שהוא חשב על חלק מהדברים שעבדתי עליהם, עשה חיפוש כדי לראות אם קיים משהו בסגנון, וכך גילה את המטוס שעיצבתי - כך שיש כאן חשיבה מאחורי ההצעה. אני מקווה שנוכל לדבר על שיתוף פעולה כדי להביא את המטוס הזה לכדי ייצור. יש פה הרבה אלמנטים שיעשו רק טוב לעולם", אומר הירשברג, ומוסיף כי הוא כבר נמצא במגעים עם הצוות של ווסט. למעשה, כאשר ניסיתי לקבוע עם הירשברג מועד לראיון, הוא ועוזרו של הראפר עבדו במקביל על תיאום מועד לשיחה בינו לבין הראפר.

פיתח גם רכב כיבוי אש

הראפר המפורסם גילה את המטוס ככל הנראה בזכות החלטתו של הירשברג להעלות את הפרויקט לאינטרנט באופן פתוח, לאתר Behance שבו אנשי מקצוע מהתחום היצירתי מפרסמים את תכניהם. "כשסיימתי את פרויקט הגמר עמדו בפניי שתי אפשרויות: לקחת את התזה ולנסות להשיג כל מיני פגישות עם בכירים, או לשלוח אותה על פני המים, לפרסם באינטרנט ולקוות שזה יביא דברים טובים", מספר הירשברג. "הלכתי על האופציה השנייה. זה אמנם אומר שאיבדתי את היכולת להוציא על זה פטנט, אבל מצד שני זה בחוץ, מעורר עניין ובתקווה יביא גם לקוחות".

אילו עוד סוגים של פרויקטים אתה מפתח?

"עיצבתי מטוס לתעשייה האווירית לא מזמן, פרויקט מרתק. הוא עדיין בפיתוח אז אני לא יכול לפרט, אבל הוא אמור לצאת בקרוב וזה הולך להיות מטוס מדהים. בשבילי זה סוג של חלום ילדות, כי בדרך כלל נותנים רק למהנדסים לגעת במטוסים, במיוחד בחלק החיצוני, ופה ניתנה לי הזדמנות לעבוד בצמוד למהנדסים, לתת להם רעיונות וכיוונים שלי. חלק מהרעיונות כמובן נפסלים בתהליך, אבל חלקם הגדול גם משנים דברים.

"פיתחתי גם רכב כיבוי אש מהיר וזריז, שמבוסס על ג'יפ ויוכל להגיע מהר למוקדי דליקות ולכבות את האש לפני שהיא מתפתחת. הרעיון הוא לתת מענה לכך שהיום, במשאיות הכיבוי הגדולות, חסרה זריזות. הסיבה שאני עובד כעצמאי היא שחשוב לי הגיוון, אז בכל מה שאני יכול אני נוגס - מכשירים אלקטרוניים, כלי רכב, שעונים, וגם ריהוט וסטנדים למכירה של מוצרים". 

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב