גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוטו-טק נכנס לשוק הספנות: מפליגים לאופק קרוב יותר

לנוכח לוח הזמנים המתארך להשקה המונית של רכב אוטונומי, חברות האוטו-טק הישראליות מתחילות להסתכל על שווקים מקבילים ● אחד מהם הוא שוק הספנות, שנמצא כיום על סף פריצת דרך "אוטונומית" משלו ● מה מוביל את ענקיות הספנות הבינ"ל לחפש טכנולוגיות אוטו-טק בישראל, היכן נמצא הפוטנציאל הכלכלי, ומדוע ההכרזה של אינטל השבוע על כניסה לתחום היא רק ההתחלה

טכנולוגיות רכב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
טכנולוגיות רכב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מי שעוקב בשבועות האחרונים אחרי ההתבטאויות של בכירי תעשיית הרכב, במיוחד באירופה, לא יכול שלא להבחין בין השורות בטון יותר זהיר ביחס ללוח הזמנים הצפוי של הרכב האוטונומי והמחושמל. בתחילת ספטמבר ציטטה בלומברג מזכר פנימי של יו"ר קבוצת פולקסווגן, הרברט דיס, שהתייחס לסוגיית התקציב לפיתוח הרכב החשמלי והאוטונומי. "נטל העלויות על החברה שלנו עתיד להיות גבוה מהצפוי", הוא אמר.

שבועיים לאחר מכן התראיין ל"אוטומוטיב ניוז" קלאוס פרוילך, האחראי על המחקר והפיתוח בב.מ.וו, שהיא אולי החברה המתקדמת ביותר כיום בתוכנית למסחור רכב אוטונומי. פרויליך קרא לתעשיית הרכב להתאחד בפיתוח טכנולוגיות נהיגה עצמית, "כדי לפזר את הסיכונים והעלויות". לדבריו "התעשייה מתחילה להבין ברצינות את האתגרים הטכניים והפיננסיים שניצבים בפני יצרני רכב שמנסים לפתח עצמאית כלי רכב כאלה, והטרנד לשיתוף פעולה הולך וגובר".

כפי שכתבנו כאן בעבר, הרגולטורים בעולם לא ממהרים כיום לשום מקום בכל הנוגע להסדרת הנסיעות האוטונומיות על כבישים ציבוריים, ואפילו בצמרת הניהולית של מובילאיי, ספינת הדגל של טכנולוגיית הרכב האוטונומי, נוקטים כיום גישה זהירה ומעריכים כי לפחות בשנים הקרובות, שוק הרכב האוטונומי יתמקד ברכבי יוקרה ופאר וברובו-טקסים (מוניות רובוטיות, כלומר תחבורה ציבורית ללא נהג במסלולים נתונים.

מטבע הדברים, הייפ גלובלי בסדר הגודל של הרכב האוטונומי לא משנה כיוון בן לילה. יצרני הרכב והמשקיעים ממשיכים להזין את ההייפ באמצעות הזרמת מימון, דגמי תצוגה מרהיבים, טכנולוגיות שובות דמיון והכרזות על שיתופי פעולה בפרופיל גבוה. גם חברות ה-IT הגדולות לא מורידות את הרגל מהגז וממשיכות להתייחס לתחום כאל כיוון אסטרטגי, ורק בשבוע שעבר נחתה כאן באירוע נדיר כל הצמרת הניהולית של אינטל הגלובלית, למה שהתברר בדיעבד כמפגן תמיכה רציני במובילאיי.

התארכות אופק היישום של הרכב החכם לא מפחיתה במאום מהחשיבות ומהפוטנציאל הכלכלי של פריצות הדרך הטכנולוגיות שמלוות כיום את חזון הרכב החכם בכל התחומים - חיישנים, מעבדי בינה מלאכותית, תוכנות שיתוף וייעול תנועה, הנעה חשמלית וכו' - והפכו את ישראל ל-Hub גלובלי לטכנולוגיות כאלה. את ביטויו של המשך המומנטום נראה עד סוף השנה בכמה וכמה גיוסים אסטרטגיים בהיקפים מרשימים.

האוטונומיה יורדת לים

עם זאת, מתחת לפני השטח ומאחורי הקלעים יש בענף גם מי שמתחיל לחשוב על PLAN B  ועל "ורטיקלים" שיאפשרו לייצר הכנסות משמעותיות מאבני הבניין הטכנולוגיות של הרכב האוטונומי אם העניינים לא ילכו כחזוי בשוק הרכב.

הביטוי "ורטיקל" או "שוק ורטיקלי" מתייחס בסלנג של תעשיית ההיי-טק לשוק פוטנציאלי נפרד, שבו קיים ביקוש לטכנולוגיה או למוצרים שאותם מפתחת חברה עבור השוק המרכזי שלה. יש חברות, בעיקר ענקיות IT עשירות וממומנות היטב, שמחפשות בנרות את אותם  ורטיקלים חבויים ומסתערות עליהם כדי למקסם את התשואה על ההשקעות הקיימות שלהם.

אולם חברות סטארט-אפ בתחילת הדרך סובלות גם כך ממחסור בכוח אדם ובמשאבים ניהוליים, ומבחינתן התרחבות לתחום מקביל, מבטיח ומפתה ככל שיהיה, היא בעייתית. לפיכך הן נאלצות לבחור או להמר באיזה תחום להתמקד ואיזה תחום להשאיר למתחרים - או לפעילות בעתיד. תחשבו, למשל, על כורה יהלומים, שנתקל בעורק זהב עשיר אבל נאלץ לוותר עליו כדי להגיע ליעד המקורי.

אבל יש לעיתים ורטיקלים, שקשה מאוד להתעלם מהם, וזה המקרה של תעשיית הספנות הבינלאומית, שנמצאת כיום בשלב אבולוציוני דומה לזה בו נמצאה תעשיית הרכב בתחילת העשור.

תעשיית הספנות היא תחום עתיר בטכנולוגיות תקשורת, מחשוב ניווט ובקרה, אבל זו עדיין תעשייה שמרנית וכבדה, שהקונספט הבסיסי שלה הוא של מכונות שכמעט כל אספקט תפעולי שלהן זקוק לשליטה ופיקוח בזמן אמת של צוות אנושי. לפיכך, השלב הבא והמתבקש הוא הטמעה בספינות של טכנולוגיות עם יכולת קבלת החלטות עצמאית על בסיס נתוני חיישנים, או לכל הפחות תמיכה ממוחשבת בהחלטות, שיכולה לפצות משמעותית על טעויות אנוש ולחסוך בכוח אדם ובסופו של דבר להוביל לספינות אוטונומיות לחלוטין.

לא מדובר במדע בדיוני. אתמול, למשל, הכריזה אינטל על שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת ההנדסה של רולס-רויס, שמטרתו הסופית להשיק בתוך כשש שנים ספינות אוטונומיות. רולס-רויס כבר הציגה בתחילת השנה מערכת שאותה היא מכנה "מודעות אינטליגנטית", שאמורה לסייע ולתמוך בהחלטות של צוותים בספינות.

למרות סדרי הגודל השונים, הטכנולוגיה של המערכת מזכירה מאוד את זו שמפותחת כיום בישראל ומחוצה לה עבור רכב אוטונומי: סוללה של חיישני לייזר (LIDAR) וחיישנים אופטיים עם אלגוריתמים של ראיית מכונה, שמספקים לספינה "עיניים" ומתריעים בזמן אמת על סכנות קרובות ורחוקות, מעבדים מתוחכמים להיתוך ועיבוד המידע משלל החיישנים; תשתית תקשורת מהירה שיכולה לשלוח, לקבל ולעבד מאסות גדולות של נתונים בענן, מערכות AI תומכות החלטה ועוד.

המערכת של רולס-רויס כבר נמצאת בניסויי שטח במספר ספינות בעולם ושיתוף הפעולה עם אינטל יאפשר למסחר אותה בצורה נרחבת. בהודעה המשותפת מאמש ציינה אינטל את הפוטנציאל הכלכלי המרשים של תעשיית הספנות, שהיא עדיין שוק די "בתול" בכל הנוגע לאוטונומיה. החברה ציינה העברת סחורות בשווי של כמעט טריליון דולר בשנה, רווחיות מצרפית של מיליארדי דולרים של החברות בשוק המכולות בלבד, וכדומה.

רווחיות גבוהה משמעותית

במאמר מוסגר נציין, שהאקו-סיסטם הפוטנציאלי של ענף הספנות ה"חכם" והאוטונומי לא מוגבל רק לספינות בלבד. מדובר בשרשרת לוגיסטית ארוכה, מורכבת ומקושרת, שכוללת תובלה במשאיות ורכבות, העמסה, שינוע, ניהול נמלים, מערכת חיובים והעברות כספיות, מניעת תאונות וכו'. כל השרשרת הזו מייצרת ותייצר בעתיד כמות אדירה של נתונים שזקוקים להתכה, ניהול ומסחור בזמן אמת, הגנת סייבר מסיבית וכדומה, והשחקנים בה יוכלו לגזור בונוסים משמעותיים מהטכנולוגיות המתקדמות שמפותחות כיום בישראל עבור רכב אוטונומי.

מנקודת המבט של החברות הישראליות שפועלות בתחום, היקפי המכירות הפוטנציאליים בספנות אינם גדולים כמו בתעשיית הרכב וגם אין לתעשייה הזו את אותו זוהר של תעשיית הרכב. אבל במקרה הנ"ל, פוטנציאל הרווחיות מפצה על הכמות.

 בהקשר זה נזכירן שכמעט כל מפתחי הטכנולוגיות לרכב אוטונומי, בישראל ומחוצה לה, ניצבים בפני מכבש אדיר של לחצים להוריד עלויות ולהנגיש את הטכנולוגיה שלהם לייצור המוני של רכב.

זה דורש הרבה מאד מאמצים והרבה פשרות (ייצור בסין למשל), וגם זה מוצדק רק אם היעד הוא מכירה של מאות אלפי עד מיליוני יחידות בשנה. מטבע הדברים, בספינות, שעלותן עשרות עד מאות מיליוני דולרים, אפשר לשווק את הטכנולוגיות הקיימות עם מרווחים ראויים, שיכולים להחזיר מהר הרבה יותר את ההשקעה בפיתוח.

כולם כבר כאן

הפונטציאל הגלום באקו-סיסטם המקומי של הרכב החכם לא נעלם מעיניה של תעשיית הספנות, של חברות הלוגיסטיקה שמספקות לה שירותים ושל חברות ה-IT שמחפשות ורטיקלים חדשים. מובילאיי, למשל, נחשבת מועמדת טבעית לספק לאינטל טכנולוגיות ראיית מכונה משלימות למיזם הספנות האוטונומי שלה ולמרות שבחברה טוענים שהיא לא מעורבת כרגע במיזם החדש, לא נופתע אם מאחורי הקלעים יש מהלכים בנושא.

כמה חממות טכנולוגיות של תעשיית הספנות ושל חברות לוגיסטיקה בינלאומיות כבר הוקמו בשנתיים האחרונות בישראל, אם כי רובן מטפחות חברות סטארט-אפ שמכוונות ספציפית לשוק הספנות. נרשמה גם השתתפות, מינורית בינתיים, של גורמי ספנות בסבבי השקעה של חברות מתחום האוטו-טק.

אבל, זו רק ההתחלה. אל כנס ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שייערך לקראת סוף החודש, יגיע צי שלם של מנהלים בכירים מתעשיית הספנות. יהיו שם נציגים בכירים של ענקית שירותי הספנות Lloyd's Register, מנהל בכיר של חברת הספנות MSC Cruises, מנהל מענקית התקשורת הלוויינית לציי ספינות Marlink, מנהלים בכירים מחברות הספנות גרימלדי ומארסק, ואלה רק כמה דוגמאות.

זו, כאמור, רק דוגמה אחת לפוטנציאל של טכנולוגיות האוטו-טק בתחומים כמו רפואה, צבא, ביון, אבטחה, תעופה ומה לא. בשורה התחתונה את הקדמה הטכנולוגית אי אפשר לעצור, וגם אם פריצות הדרך נתקלות במכשולים במסלול אחד, לעתים קרובות הן מוצאות להן דרכים חלופיות ולעיתים אפילו יותר רווחיות. 

בכנס ראש הממשלה לתחליפי דלקים ובאירוע של חממת הטכנולוגיה הימית theDOCK, שייערכו במקביל, ישתתפו בין השאר נציגים בכירים של חברות הספנות, הנמלים והלוגיסטיקה הימית מארסק, WARTSILIA,,MSC CRUISES, לויד'ס רגי'יסטר, DSV, גרימלדי, מארלינק, DSV, מספנות DAMEN, נמל סינגפור, נמל ברצלונה, COGOPORT ,ONESEA ,FAMELINE ועוד.

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה