גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם בישראל צריכה לקום קרן שמגינה על הנוסעים כשחברת תעופה קורסת

גם ישראל זקוקה לאותה קרן שפועלת במנגנונים שונים במדינות שונות, שמהווה למעשה פוליסת ביטוח לטובת הנוסעים בלבד ומיועדת לממן להם כרטיסי טיסה חזרה במקרה של קריסת חברת תעופה והפסקת פעילותה ● פרשנות

ביטוח נוסעים /  צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
ביטוח נוסעים / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

בתחילת אוקטובר הודיעה חברת התעופה הדנית Primera Air על הפסקת פעילותה לאור קשיים כלכליים. ההודעה הבלתי צפויה שפרסמה החברה באתר האינטרנט שלה תפסה נוסעים רבים לא מוכנים. אלפים שרכשו כרטיסי טיסה של חברת הלואו קוסט איבדו את כספם, ואלפים אחרים נתקעו ברחבי אירופה ללא כרטיס טיסה שיחזיר אותם הביתה. 

בשונה מהקריסה של חברת התעופה הבריטית Monarch שנה קודם לכן, הפעם הודיעה רשות התעופה בבריטניה כי לא תממן עבור הנוסעים הבריטים טיסות חזרה לממלכה. הסיבה: פרימרה אייר לא חברה בקרן ההגנה הממשלתית הבריטית (ATOL Protection), המיועדת לסייע לנוסעים במקרים של קריסה של חברת תעופה. מונארך, שכן הייתה חברה בקרן הזו, איפשרה במימון המדינה את החזרתם של הנוסעים הבריטים שנתקעו ביעדים השונים. 

פוליסת ביטוח לטובת הנוסעים 

אותה קרן, שפועלת במנגנונים שונים במדינות שונות, מהווה למעשה פוליסת ביטוח לטובת הנוסעים בלבד, והיא מיועדת לממן להם כרטיסי טיסה חזרה במקרה של קריסת חברת תעופה והפסקת פעילותה. בשווייץ, בנורבגיה ובדנמרק (שם היא מכונה The Travel Guarantee Fund Act) נחשבת הקרן לאובליגטורית, זאת לעומת בריטניה, שבה היא פועלת באופן וולונטרי לשיקולן של חברות התעופה.

הקרן ממומנת מפרמיה שמתווספת למחיר של כרטיס הטיסה, והיא נעה בין עשרות סנטים (30 סנט בדנמרק, למשל) ועד 2-1 דולרים במדינות אחרות. בבריטניה הקרן מציעה גם החזר כספי למי שקנה חבילה/טיסה מחברה שקרסה ולא הספיק לממש אותה, ולכן התשלום יקר מעט יותר ועומד על 2.5 ליש"ט לנוסע.

לדברי חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, שמנסה להוביל להקמתה של קרן כזו גם בישראל, התוספת לנוסע הישראלי תעמוד על כ-1 דולר, ולתפיסתה, אין נוסע שלא ירצה להבטיח את עצמו במחיר של קרטיב או שקית במבה. הקמה של קרן מורחבת, בדומה לזו שבבריטניה, עשויה לעלות עד 5 דולר לנוסע.

מיד לאחר קריסת פרימרה אייר שיגרה סובול בקשה לחבר הכנסת איתן כבל, כדי שיזום דיון דחוף בוועדת הכלכלה לטובת הקמת הקרן. "במשולש היחסים שבין הנוסעים, משרדי הנסיעות וחברות התעופה - קיים חוסר איזון משווע הבולט במיוחד במקום שבו חברות תעופה מפסיקות במפתיע את פעילותן ומותירות את הנוסעים ללא מענה, כאשר כרטיסי הטיסה שבידיהם אינם ניתנים למימוש מצד אחד, ולא ניתן לקבל בגינם החזר מצד שני".

לדבריה, "מאחר שנוסע שמחזיק כרטיס טיסה של חברת תעופה שקרסה הוא נושה בלתי מובטח, הוא אינו יכול לדרוש החזר כספי אלא לאחר פירעון התחייבויותיה של חברת התעופה לנושיה המובטחים. הגשת תביעה נגד חברת תעופה זרה היא מלכתחילה עניין מורכב, וכשהחברה בחדלות פירעון, מדובר במשימה בלתי אפשרית". 

לפי סובול, ככל שייוותרו בקרן מספיק כספים, הם גם יוכלו לשמש להחזר כספי עבור אותם נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה עתידיים שלא ניתן לממשם (בתמורה להשתתפות עצמית מצד הנוסעים).

יותר ויותר חברות חשופות לסיכונים

האם אפשר באותו משולש שעליו מדברת סובול - נוסע-סוכן-חברת תעופה - להחליף את הצלע של הסוכן בצלע של חברת כרטיסי האשראי כגוף שיכול להגן על הנוסעים במקרה של קריסה של חברת תעופה? כשאיגוד התעופה הבריטי הודיע לפני כשנה כי לא יסייע לנוסעים הבריטים של פרימרה, הוא המליץ להם לפנות לחברות האשראי, בתקווה כי אלה ידאגו להשיב את כספם. האם אכן פנייה כזו יכולה להניב החזר כספי? מסתבר כי בכל הנוגע לנוסע הישראלי, הסיכויים קלושים.

התוספת לצרכן

בארץ, חוק כרטיסי החיוב מאפשר לבטל עסקה במקרה של כשל תמורה, וגם אז, בקשת הצרכן לחברת האשראי שלו לבטל את העסקה צריכה לקבל אישור מבית העסק לכך שהסחורה אכן לא סופקה. מצב כזה שם את חברות האשראי במקום מאוד נוח, שבו הן לא נדרשות "לקחת צד" בעסקה. זו בדיוק הסיבה שהשבוע הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק, שאף עברה אתמול בקריאה טרומית, של חבר הכנסת איציק שמולי ובתמיכה של שר הכלכלה אלי כהן, שמבקשת לשנות את המצב הנוח הזה. לא מדובר אמנם על ענף התעופה, אבל שינוי מהותי כזה יכול להוות פתח למיקומה של חברת האשראי באותו משולש צרכן-עסק-הגוף הסולק גם בעולמות התעופה.

הצעת החוק מבקשת לחייב את חברות האשראי להפסיק תשלומים של צרכנים לחברות טלמרקטינג שהרשות להגנת הצרכן מגדירה כמפרות את החוק. במילים אחרות: ההצעה מבקשת להניח חרב על צווארן של אותן חברות שעושקות בעיקר קשישים ומספקות להם מוצרים שהם כלל לא צריכים ושעלותן נאמדת באלפי שקלים בחודש, ולחייב את חברות האשראי להפסיק את החגיגה ואת העברות הכספים. האם אפשר ליישם דרישה דומה גם במקרה של חברת תעופה שפשטה את הרגל? נציין כי כאשר מדובר בעסקה שנפרסה לתשלומים ברכישת כרטיס טיסה עתידי, קל יותר לבקש את הפסקתם, בהינתן הוכחה שחברת התעופה חדלה מלפעול.

עם זאת, יש להפריד בין מי שרכש כרטיס טיסה דרך סוכן נסיעות מקומי (גם דרך אתר האינטרנט או בעסקה טלפונית) ובין מי שרוכש ישירות מחברת התעופה. סוכן נסיעות יכול להגן על הנוסע שלו בכמה אופנים. ראשית, על-ידי מציאת אלטרנטיבה או פתרון נקודתי לנסיעה שנתקעה; ושנית, במסגרת הגנה שאותה הוא מקבל בהיותו חבר ביאט"א, ארגון התעופה העולמי. ההגנה נובעת ממנגנון התשלום שעל-פיו פועל הארגון. יאט"א משמשת כצינור העברת כספים מהסוכנים לחברת התעופה, וכך במקרה של קריסה היא יכולה שלא להעביר כספים לחברה ולהגן על הסוכן. אבל - ויש כאן אבל גדול - אין מנגנון פורמלי שעל-פיו יאט"א נוהגת, והיא בוחנת כל מקרה לגופו בהתאם למצב הכלכלי של כל חברה.

המקרה שונה לגמרי כאשר הנוסע מבצע הזמנה ישירות מול חברת התעופה, מה שנפוץ בעיקר בעולמות הלואו קוסט. במקרה כזה הנוסע חשוף יותר לסיכון לאבד את כספו אם חברת התעופה תקרוס. לכאורה, חברת האשראי יכולה להוות גלגל הצלה, אם כי הוא מוטל בספק, שכן הן לא ממהרות, אם בכלל, להיענות לבקשה. זאת משום שהן רוצות להבטיח את כספן שלהן, ולכן רשאיות לבטל עסקה רק בהנחיה/אישור של חברת-האם הבינלאומית). דרך אחרת להבטיח את כספכם במקרה של קריסת חברת תעופה היא באמצעות פוליסת ביטוח לנסיעות שמאפשרת הגנה במקרה של ביטול טיסה מהנימוק הזה, אולם ההגנה לא מגיעה מהמדינה. 

בעולם, נציין, פועלות כ-1,300 חברות תעופה, גדולות וקטנות, ולכן קריסה של חברות בענף שבו התחרות מעמיקה והרווחיות נשחקת היא מצערת מאוד אבל לא ממש מפתיעה. לאחרונה אף פורסם על קשיים שאליהם נקלעה חברת תעופה קפריסאית אחרת, קובלט אייר, והיא כנראה לא לבד. לאור מחירי הנפט המתייקרים (40% בשנה האחרונה) והעובדה שהם מהווים כשליש ממחיר כרטיסי הטיסה, זאת במקביל לשחיקה כאמור במחירים עם כניסת חברות הלואו קוסט והגברת התחרות - יותר ויותר חברות חשופות לסיכונים. מכאן שהקמת קרן שתייקר את מחיר כרטיס הטיסה בכמה שקלים בודדים אבל גם תגן על הנוסעים, היא מהלך נכון שצריך במקביל להיות מוגן גם מצד חברות האשראי. כך, הקרן תהיה אמונה על החזרת הנוסע הביתה, וחברת האשראי - על כספו שאבד. 

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט