גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אליפות במשקל כבד: נסיעת מבחן עם אאודי Q8

המצטרף המאוחר של אאודי לפלח ה-SUV-קופה היוקרתי מפצה על האיחור עם ממדי ענק, עיצוב שלא מותיר אף אחד אדיש, ביצועים נמרצים ותא נוסעים מתוחכם ואולטרה-מפנק. אבל אם אתם יוצאים לרחובות העיר הצרים, ייתכן שכדאי לכם לקחת מונית

 

 

תעשיית הרכב היא אלופת הציניות. יצרני רכב ידקלמו לכם במקהלה טקסטים על טכנולוגיות בנות קיימא, חשמול מנועים וחיסכון בדלק ומשקל, אבל בו בזמן הם מעסיקים גדודי לוביסטים שפועלים במוקדי הרגולציה העולמית ותפקידם העיקרי הוא למנוע או לפחות לרכך "גזירות" כמו דרישות להפחתה משמעותית בפליטת המזהמים או החמרה במבחני הפליטה.

הדירקטיבה העליונה היא "ירוק עולה כסף, שחור מכניס (הרבה) כסף" ואחד המייצגים הנאמנים שלה הוא הפלח המכונה "קוּפֶּה SUV". כלי הרכב בפלח הזה תופסים נפח כביש מקביל לזה של רכבי SUV פול-סייז מקובלים אבל מציעים פחות שימושיות למשפחות גדולות, פחות מרווח ראש לנוסעים גבוהים ופחות תועלות מסחריות (נפח הטענה).

מבחינה עסקית, אין ספק שמדובר בהמצאה גאונית שמשקפת במדויק את סדרי העדיפויות של העשירים נטולי מגבלות התקציב של העולם החדש - מלונדון ועד מיאמי, מבייג'ין ועד דובאי, מגדרה עד חדרה. הפלח משלב שניים מהז'אנרים המוחצנים והנחשקים ביותר, ספורט וכביש-שטח, באריזה ענקית אחת ש"סביבתיות" ממנה והלאה והוא אחד הרווחיים בתעשייה. אין כמעט אף יצרן בתחום זה שיכול להרשות לעצמו להישאר בחוץ.

אאודי היא מצטרפת מאוחרת מאוד לפלח, אבל היא עושה זאת כיום בגדול, תרתי משמע. הדבר הראשון שמבחינים כאשר מתקרבים ל-Q8 הוא ממדיו: חמישה מטרים לאורך, בסיס גלגלים של 3 מטרים ורוחב של שני מטרים לפני מראות, כלומר משהו כמו 2.2 מ' כולל מראות. אמנם הגג הנמוך יחסית, חישוקי ה-21 העצומים הממלאים היטב את מפתחי הגלגלים וקו העיצוב המלוטש וההדוק של אאודי מצליחים ליצור (מרחוק) אשליה של כלי אתלטי, אבל האשליה מתפוגגת בפעם הראשונה שבה אתם מנסים להיכנס לחניון תת קרקעי מפותל או לצלוח רחוב עירוני חד מסלולי עם חניה בשני הצדדים. במקרים כאלה נדרש הנהג למיומנות של נהגי משאית חלוקה, או לפחות של האמר צבאי, ולעתים מצאנו את עצמנו משלבים להילוך אחורי בכניסה לרחובות צרים ונסוגים מראש מקרב אבוד.

הזנב של ה-Q8 משופע לאחור במתינות ונראה הרבה פחות בוטה מאשר בב.מ.וו X6 ובמרצדס GLE קופה, אבל נמהר להרגיע את מי שחושש ממחסור בתשומת לב: החרטום של ה-Q8 לא לוקח שבויים ומצויד ב"משקפיים" שחורים ומאיימים ברוחב שני מטרים, שמשתלבים בפגושים עצומים ובפנסי LED שנוצצים כמו עגילי יהלומים. לא משנה מי נוסע לפניך ובמה הוא נוסע, כאשר החרטום הזה מופיע במראה האחורית שלו, הוא יזוז הצדה ויפנה את הדרך.

תא הנוסעים מחזיר אותנו למחוזות הרגועים והמפנקים של אאודי. במצב הנמוך של מתלי האוויר, הכניסה לתא והיציאה ממנו נוחות מאוד לבני כל הגילים. המושב האחורי עצום ומספק שפע מרחב רגליים וכתפיים גם לנוסעים במידה XL, וגם המושבים הקדמיים העמוקים יכולים לארח ללא קושי נהג ונוסע במשקל תלת-ספרתי.

כמקובל בז'אנר, הגג נמוך יותר מאשר ברכבי SUV רגילים, ומרחב הראש פחות נדיב מאשר באח אאודי Q7. גם תא המטען קטן יותר בהשוואה ל-Q7 עם חמישה מקומות, אם כי הוא עדיין מספק כ-600 ליטר שימושים. עוד מאפיין טיפוסי לז'אנר הוא שמשה אחורית צרה, שמגבילה את שדה הראייה. המצב עדיין טוב יותר מאשר אצל המתחרות, אך נדרש שימוש תכוף במערכת המצלמות והחיישנים ההיקפית של אאודי.

את עמדת הפיקוד על טהרת המסכים הדיגיטליים של ה-Q8 כבר פגשנו בדגמי הדור החדש של החברה ואנחנו מתחילים להסתגל אליה. על היעדרם הכמעט מוחלט של מתגים פיזיים בעמדת הפיקוד מפצים מסכי ענק עם אייקונים גדולים וברורים ומערכת יעילה מאוד לזיהוי פקודות קוליות בשפה טבעית. גם לוח המחוונים הדיגיטלי של אאודי עושה את מלאכתו היטב וכל העסק עטוף בבידוד רעשים מוחלטי ובאיכות גימור וחומרים מושלמת שמענגת את כל החושים, כמקובל אצל אאודי, עם אבזור תקני די טוטאלי, כולל חבילת סיוע אקטיבית סמי-אוטונומית כמקובל.-

בשלב ההשקה מוצע רק מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטרים, שמייצר 286 כ"ס ו-61 קג"מ. זה לא נשמע מרשים ביחס לכלי ששוקל 2.22 טון לפני נוסעים ומטען, אבל המנוע הזה תפור על ה-Q8 בצורה מושלמת. הוא מחליק את הרכב בעיר ובמהירויות בין עירוניות ללא שמץ של מאמץ, בליווי פס קול מעודן אבל סמכותי. בתנאים תובעניים יותר כמו האצה בעליות או מהרמזור, המומנט האדיר הודף את הכלי בקצב מרשים. מי שלא מסתפק בכלי בגודל נגמ"ש שמאיץ מאפס ל-100 ב-6.3 שניות, יצטרך לחכות לדגמי ה-SQ או להזמין את בת הדודה, למבורגיני אורוס.

ואם כבר מדברים על למבורגיני, לפלטפורמת ה-Q8 יש ייחוס מרשים והיא משותפת לא רק לה ולאורוס אלא גם לפורשה קאיין וגם לבנטלי בנטאייגה. במקרה של אאודי, כיול השלדה פונה בעליל לכיוון נוחות ופחות לספורטיביות. התחושה אולי לא רכה באמת, אבל מתלי האוויר התקניים בולעים ללא מאמץ מהמורות גדולות ופסי הרעדה ישראליים תוך שמירה על המרכב מאוזן.

ההיגוי חד ומדויק באופן מפתיע ומערכת ה"קוואטרו" מחלקת את הכוח לגלגלים הנכונים ברציפות ומאפשרת לנהוג מהר מאוד על כבישים חלקלקים ותובעניים. אבל אפילו במצב התכנות האגרסיבי ביותר זה לא רכב ספורט. תחושת המאסה פשוט גדולה מדי. ועוד טיפ: אם נגזר עליכם לגור בסביבה אורבנית צפופה - מגדל פאר עם חניה תת קרקעית למשל - שווה לנסות להזמין את אופציית ההיגוי האחורי של ה-Q8 , שאמורה להקטין משמעותית את קוטר הסיבוב ולשפר את יכולת התמרון.

ברכב כזה אתה לא מצפה ליכולות שטח, אבל מצב ה-Allroad המובנה של ה-Q8 מפתיע לטובה. הוא מגדיל משמעותית את מרווח הגחון ומספק יכולות עבירות לא מבוטלות, שמתאימות למשימות עלומות בשטחי הפקר, דילוג על מחסומי כביש וכו'.

מחיר אאודי Q8 בגרסת ה-50TDI מתחיל ב-626 אלף שקל. המחיר גבוה בכמעט 10% מגרסת הפלאג-אין של האח הגדול Q7 ברמת הפאר העילית, אבל די תואם את גרסאות הדיזל הגרמניות המקבילות. כך או כך, כפי שאמרנו בפתיחה, המחיר אינו שחקן מהותי בפלח הזה. ה-Q8 ממלא בצורה הטובה ביותר את תפקידו בתור כלי להפגנת סטטוס ובתור כרטיס ביקור עסקי. על איזה עסק מדובר כאן? זה לא עסקכם. 

אאודי Q8

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X6 30D

ה-X6 הוא אחד האבות המייסדים של הפלח, ומספר עדכונים שעבר עם השנים עדיין מקנים לו נוכחות כביש עתירת סטטוס. ממדיו מעט קטנים מאלה של ה-Q8 ותא המטען שלו קטן יותר. ב-591 אלף מקבלים את גרסת ה-30D עם V6 טורבו דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 258 כ"ס ומאיץ את הרכב ל-100 ב-6.7 שניות. הדור הבא ייצא לשוק ב-2020

מרצדס GLE 350CDI

555 אלף שקל עולה גרסת ה-350CDI של מרצדס GLE קופה. המנוע הוא V6 טורבו דיזל, שמייצר 258 כ"ס ו-63 קג"מ, והתאוצה ל-100 אורכת 7.1 שניות. הממדים החיצוניים מתונים יותר אך התא מפואר ומתלי אוויר אלקטרוניים מתוחכמים הם סטנדרט. אפשר לצפות לדור חדש לאחר השקת הדור החדש של ה-GLE הרגיל.

ריינג'רובר VELAR טורבו-דיזל V6

712 אלף שקל עולה גרסת ה-V6 טורבו-דיזל המפוארת של ריינג-רובר VELAR. המצטרפת הטרייה לקבוצה מציעה עיצוב יותר סולידי ובסיס גלגלים קצר ב-10 סנטימטרים מהאאודי, אולם זו עדיין מכונית ייחודית ומרשימה. הפלטפורמה היא של ריינג' ספורט, יכולות השטח רציניות והמנוע מייצר 300 כ"ס ו-71 קג"מ.

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?