גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים של המיזוג עם מזור: בתחילה מדטרוניק ביקשה לרכוש רק חלק מהחברה

ב-21 בספטמבר 2018 הודיעה חברת מדטרוניק הבינלאומית כי תרכוש את חברת הרובוטיקה מזור הישראלית תמורת 1.6 מיליארד דולר ● כעת חושפת מזור בדיווח לבורסה את מהלך המו"מ שקדם לעסקה

חברת הרובוטיקה מזור חושפת את המו"מ שקדם לרכישתה על ידי מדטרוניק הבינלאומית תמורת 1.6 מיליארד דולר. ההודעה על הרכישה, ב-21 בספטמבר, באה לאחר שיתוף פעולה שיווקי בין הצדדים סביב המוצרים לניתוחי עמוד השדרה שפיתחה מזור. האסיפה הכללית לאישור העסקה על ידי בעלי המניות של מזור תתכנס בחודש הבא (ב-19.11).

חשיפת מהלך המו"מ לפרטיו בדיווח לבורסה נהוגה בעסקאות מסוג זה, כדי להרגיע את כל הצדדים כי החברה הנמכרת ביצעה את כל הדרוש כדי להשיג את הערך הגבוה ביותר האפשרי עבור בעלי המניות שלה בעסקה. זוהי הזדמנות להכיר את ההתנהלות של חברות מכשור רפואי סביב עסקאות רכישה.

על פי הדיווח, בשלהי  קיץ 2015 פנה צד ג' שאינו מדטרוניק לאורי הדומי, מנכ"ל מזור, בהצעה לשיתוף פעולה. בראיון קודם ל"גלובס" כבר חשף הדומי שאמנם מדטרוניק לא הייתה החברה הראשונה עמה החל מו"מ לשיתוף פעולה משמעותי או לרכישה. כחלק מן ההליך המקובל, מזור גייסה בנק השקעות שפנה לגורמים נוספים, ובהם מדטרוניק, כדי לבחון אפשרות של שיתוף פעולה ומכירה, כתחרות להצעה שכבר קיבלה מזור. אולם, בשלב זה מדטרוניק לא הציעה הצעה.

באוקטובר 2015 הודיע צד ג' כי אינו מעוניין בעסקת רכישה בסופו של דבר, והדומי פנה למדטרוניק, פנייה שהביאה לביקור במטה מזור בישראל ולחידוש השיחות עם מדטרוניק. במקביל התקיימו שיחות עם אותו צד ג' בנוגע להסכם שיתוף פעולה לא אסטרטגי.

מזור החליטה להתקשר עם מדטרוניק ולא עם צד ג', כאשר מדטרוניק הציעה הסכם הדו שלבי: תחילה הסכם מסחרי במחויבות נמוכה של שני הצדדים עם השקעה מוגבלת, ובהמשך אפשרות להרחבה והעמקת שיתוף הפעולה. ההסכם כלל השקעה ראשונה של מדטרוניק במזור בסך 31.9 מיליון דולר.

ביולי 2017 פנה צד ד' (גורם אחר מזה שאיתו נרקחה העסקה שלא יצאה לפועל לפני העסקה עם מדטרוניק), וביקש לשתף פעולה עם מזור בתחומים שאינם עמוד השדרה, ולכן לא היו חלק מהסכם מדטרוניק. במקביל, העמיק הקשר עם מדטרוניק והחברות עברו לשלב השני והמחייב יותר של הסכם השיווק המשותף, ומדטרוניק השקיעה עוד 40 מיליון דולר במזור.

השיחות הרשמיות הראשונות שעסקו באפשרות שמדטרוניק תרכוש את מזור, נערכו בין צוות בהובלת הדומי לבין צוות בהובלת ג'ף מרתה ממדטרוניק בינואר 2018. בשלב זה נדונה אפשרות כי רק הפעילות בתחום עמוד השדרה תירכש - ואילו הפעילות הנוספת, בעיקר בתחום ניתוחים רובוטיים למוח, תצא לספין-אוף (פיצול לחברה נפרדת) שימשיך להיות מנוהל על ידי בכירי מזור. במקביל המשיכו בכירי מזור לדון עם צד ד' לגבי אפשרות לשיתוף פעולה בתחומים שאינם עמוד השדרה, וכן נערכו דיונים מסוג זה עם גורם נוסף (צד ה').

בתמיכת בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, המשיכה מזור בתחילת 2018 לדון באפשרות הספין אוף בתחום המוח ותחומים נוספים עם צד ד' וצד ה'. זאת במקביל לדיון לגבי אפשרות הרכישה של מפעילות מזור בתחום עמוד השדרה בלבד על ידי מדטרוניק. בדיונים אלה אמר צוות מדטרוניק כי ייתכן שהחברה תרצה להשקיע גם בספין-אוף שאינו בתחום עמוד השדרה, לכשייווצר כזה.

בינתיים צד ד' הודיע כי אין תמיכה מהנהלתו הבכירה לשיתוף פעולה עם הספין אוף בתחומים שאינם עמוד השדרה. מזור המשיכה לנסות לקדם את הספין אוף עם צד ה'.

בשלב זה העלתה מדטרוניק את האפשרות כי תוכל לרכוש את מלוא הפעילות של מזור. במקביל הודיע הדומי לדירקטוריון, כי רוב הסיכויים שצד ד' וצד ה' לא יציעו הצעות לרכישת החברה כולה.

מספרי עסקת מזור-מדטרוניק

מזור דורשת יותר

ביולי נפגש שוב הדומי עם צוות מדטרוניק ונאמר לו כי רעיון רכישת החברה ככל הנראה ידון במדטרוניק באוגוסט. עוד אמר מרתה בהזדמנות זו, כי מבנה עסקה הכולל ספין אוף מקשה על גיבושה. בסוף אוגוסט מסרה מדטרוניק למזור דרך בנק ההשקעות כי היא מעוניינת לרכוש את כל החברה, בכפוף לבדיקת נאותות ומו"מ. ב-27 באוגוסט פנה בנק ג'יי.פי מורגן לצדדים ד' ו-ה' כדי לבחון אם יוכלו להציע עסקה טובה יותר.

בשלב זה הודיעה מדטרוניק רשמית כי היא מעוניינת לרכוש את מזור ב-51 דולר ל-ADS (איגרת שנסחרת בבורסה אמריקאית ועוקבת אחר מניה בבורסה זרה. במקרה של מזור  כל ADS מייצגת 2 מניות בבורסה בתל אביב). באותה עת עמד מחיר ADS בשוק על 47 דולר. בתחילת ספטמבר הודיעו שתי החברות הנוספות (צדדים ד' ו-ה') כי לא יציעו כרגע הצעה. אף שאין זה מוזכר בדוח, אירועים אלה התרחשו זמן קצר לאחר שמזור רובוטיקה   פרסמה דוח לא מלהיב לרבעון השני של 2018, ומחיר מנייתה ירד.

בכל זאת מזור הודיעה למדטרוניק כי ההצעה אינה מתקבלת על הדעת עבורה וכי היא מעוניינת במחיר של 60 דולר ל-ADS לפחות. על כך נערך דיון בין החברות ומדטרוניק הציעה סכום של 58.5 דולר, וביקשה שהתהליך יתרחש מהר ככל האפשר כדי למנוע הדלפות. המשך המו"מ עסק בעיקר בהבטחה הדדית לכך שעובדי מזור יישארו בחברה, ובתפירת חבילת עידוד לעובדים כדי לשמרם.

ב-20 בספטמבר הודיעה מדטרוניק כי סיימה את בדיקת הנאותות וכי ניתן להשלים את המיזוג במ חיר 58.5 דולר ל-ADS.

החברה, בנק ההשקעות וחברת ייעוץ חיצונית תמכו במיזוג, בין היתר מהסיבות הבאות: ערך נאה למניה לאור ערכיה ההיסטוריים; מכפיל בר השוואה לעסקאות דומות בתחום הרובוטיקה בשנים האחרונות; היעדר חלופות זמינות בערכים גבוהים יותר; ביצוע העסקה במזומן; וחבילת השימור לעובדי החברה.

עוד כתבות

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"