גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגנית שר האוצר האמריקאי: "משטר הסנקציות יביא לירידה משמעותית ברכש נפט מאיראן"

כך אומרת בראיון ל"גלובס" סיגל מנדלקר, שאחראית במשרד האוצר על המלחמה בטרור באמצעים פיננסיים • מנדלקר, בת לניצולי שואה, המבקרת בישראל כחלק מהמשלחת של השר מנוצ'ין, רואה חשיבות בכך שהודקו הסנקציות על ארגון הבסיג', המשגר לסוריה ילדים להילחם עבור איראן

סיגל מנדלקר / צילום: דיוויד אזגורי, שגרירות ארה"ב בירושלים
סיגל מנדלקר / צילום: דיוויד אזגורי, שגרירות ארה"ב בירושלים

"לקראת סבב הסנקציות השני, הציפייה שלנו שתהיה ירידה משמעותית ברכש זר של נפט מאיראן" - כך אומרת בראיון ל"גלובס" סיגל מנדלקר, סגנית שר האוצר האמריקאי לענייני טרור ומודיעין פיננסי. מנדלקר באה לישראל כחלק מפמלייתו של שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין ומקיימת כאן פגישות בתחום ה-FinTech ומטבעות דיגיטליים. בהצהרות לתקשורת אתמול (א') של נתניהו ומנוצ׳ין, התייחס ראש הממשלה לעבודה המסיבית שעושים כיום בוושינגטון בהקשר של הטלת הסנקציות והלחץ הכלכלי על טהרן מאז יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין. "המוקד שלנו בדיון יהיה בהגברת הלחץ על משטר הטרור הראשי בעולם, המשטר התוקפני בטהרן", אמר נתניהו אתמול.

בחזית של הפעילות הכלכלית האמריקאית נגד איראן עומדת כיום מנדלקר שמובילה את המערכה המורכבת של יישום והחלת הסנקציות הפיננסיות על איראן, איסוף המודיעין בנוגע לפעילות של חברות תשתית, חברות השקעה ובנקים, וקשירת הקצוות בכל הנוגע לעצירת מימון הטרור.

האגף שבראשו היא עומדת - הסוכנות לטרור ומודיעין פיננסי במשרד האוצר האמריקאי - הוקם בשנת 2004 כסוכנות במשרד האוצר. תחת פיקוחה של מנדלקר עובדים כ-700 אנשי מקצוע פדרליים, שכל מטרתם היא לאתר נכסי הון או נכסים מוחשיים ולחסום את השימוש שעושים ארגוני טרור בתשואת הנכסים ולבלום את העברות הכספים תוך שימוש במערכות פיננסיות בינלאומיות.

בין שמדובר בארגוני טרור חצי-צבאיים או בטרור מדינתי, כמו במקרה של איראן, הסוכנות של מנדלקר מנסה לייבש את הלבנות הכספים, לחסום העברות כספים ובעיקר להתמקד בגופי טרור המאיימים על אזרחים ברחבי העולם. חלק אחר של עבודתה נוגע לאתגר קרטלי הסמים ברחבי העולם.

כזכור, ב-4 בנובמבר ייכנס לתוקף השלב השני והמשלים של השבת הסנקציות על איראן. מנדלקר בראיון בלעדי ל"גלובס" אומרת שבמשרדה רואים תוצאות משמעותיות ופגיעה בסחר בשוק השחור במטבע האיראני, הריאל.

כזכור, בחודש מאי 2018 הודיע הנשיא טראמפ כי הוא מבטל את חלקה של ארה"ב בהסכם הגרעין עם איראן (הסכם ה-JCPOA שנחתם בין ארה"ב, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה, צרפת ואיראן). טראמפ הצהיר שארה"ב תשיב למסלולן את הסנקציות האמריקאיות על איראן, שהיו בתוקף עד לחתימה על ההסכם בשנת 2015. השלב הראשון של השבת הסנקציות התרחש ב-6 באוגוסט השנה. משמעות החלק הראשון הייתה איסור או מגבלות קשות על רכש דולרים אמריקאיים על ידי הממשלה האיראנית, הגבלות על סחר במתכות, כולל זהב, אלומיניום, פלדה. כמו כן הוטלו מגבלות על סחר במטבע הריאל. ארה"ב הטילה גם מכסים גבוהים על סחר בתחום הרכב, מטוסים ותחבורה וכן איסור על יבוא שטיחים ומוצרים נוספים.

החלק השני של השבת הסנקציות נקבע מראש ל-4 בנובמבר והוא אמור להיות חמור וקשה יותר. הפעם, מגזר האנרגיה יעלה על המסכים והגרפים. כולם מצפים לראות ירידות תלולות, שכן כלכלתה של איראן תלויה ברכש הנפט בידי מדינות אירופה, סין והודו.

איזה תוצאות אתם רואים לשלב הראשון בסנקציות? האם יש שינוי בתוך איראן?

"אנחנו רואים תוצאות, ובין השאר אפשר להתבונן על השוק השחור של המטבע האיראני, הריאל. יש שינוי גדול ביותר בחודשים האחרונים, אם מציבים אותו אל מול הדולר. הציפייה שלנו היא שבשל משטר הסנקציות, רכש הנפט מאיראן יירד באופן משמעותי".

  מדינות אירופה, שהתנגדו ליציאת ארה"ב מן ההסכם, כוננו מנגנון לביצוע עסקאות של גופים מסחריים עם איראן, כדי שהפגיעה הכלכלית בהם תיעצר.

"האינדיקציה לתהליך שמתרחש באירופה מגיע מן החברות המסחריות עצמן, הנוטשות את איראן בהמוניהן. לחברות מסחריות יש הבנה חדה איזה שוק חשוב יותר עבורן. הן מבינות את הקושי לעשות עם איראן עסקים. זו מדינה שאין בה שקיפות, שאין לה חוקים נגד הלבנת הון ברמה גלובלית. החברות המסחריות לא מעוניינות למצוא עצמן, מבלי שהיו מודעות לכך מראש, עושות עסקים עם משמרות המהפכה. קשה להם לוודא אם הם עושים עסקים עם משמרות המהפכה או אגפים אחרים של המשטר. אני חושבת שבאירופה ובמקומות אחרים בעולם מבינים היום שארה"ב רצינית ביותר בנוגע לאכיפה אגרסיבית של הסנקציות על איראן".

נתניהו ומנוצ'ין/ צילום: רויטרס

שולחים ילדים להילחם בסוריה

לפני כמה ימים הכריז משרד האוצר האמריקאי, תחת האגף של מנדלקר, על מהלך משלים והוא הטלת סנקציות רחבות-היקף על הבסיג׳ (Basij), ארגון צבאי-למחצה בו חברים מעל 12 מיליון איראנים, ספק אם מדובר בחברות "התנדבותית". הבסיג׳ מבצע גיוס אזרחים, וביניהם גם ילדים ונערים, לשמש כחיילים של משמרות המהפכה. הוא גם הזרוע המפעילה את מחנות האימונים ושולחת את החיילים, כוללל נערים וילדים, לחזית. הבסיג׳ זכור לקהילה הבינלאומית ולישראלים כמי שגייס ילדים ושלח אותם ל"מות קדושים" כמטהרי שדות המוקשים במלחמת איראן-עיראק. הבסיג׳ היה מעורב ככל הנראה בתקיפת המפגינים באיראן נגד המשטר אחרי בחירות 2009.

מנדלקר מספרת ל׳גלובס׳ שבידי ארה"ב ראיות ברורות לכך שהבסיג׳ משגר כיום ילדים ונערים, חלקם איראנים ואחרים אפגנים, לקרבות שמנהלת איראן בתוך סוריה.

האם זו הפעם הראשונה שמטילים על ארגון זה סנקציות מטעם ארה"ב?

"זה ארגון שהיה כבר תחת משטר סנקציות בהיבט של אכיפת נושא זכויות האדם. הפעם מדובר במהלך שונה מאוד. ראשית, זו הפעם הראשונה שאנחנו מסווגים את הארגון הזה תחת משטר סנקציות של ארגוני טרור. שנית, בעבר כאשר הבסיג׳ סווג תחת ארגונים הפועלים נגד זכויות אדם, המעטפת הרחבה של התשתית הפיננסית שתומכת בבסיג׳ לא נכללה ולא סווגה במשטר סנקציות.

"הפעם, הנושא הוא גם החיילים-ילדים, כיוון שהבסיג׳ כבר זמן מה משמש כזרוע סמי-צבאית ומגייס ילדים שהם ממוצא איראני או אפגני. הם שולחים את הילדים והנערים לסוריה להילחם מטעם איראן".

במסגרת המהלך נגד הבסיג׳ הטלתם סנקציות על מפעל ענק לייצור טרקטורים וציוד כבד, על מפעל לייצור אבץ. מה הקשר שלהם לבסיג׳?

"כיוון שמדובר בתמיכה של רשת ארגונים וחברות באמצעות קשרים פיננסיים משמעותיים בכל רחבי העולם, וחלק מן הכסף שנכנס כהכנסות של החברות הנ"ל משמש כדי לגייס, לאמן ולשלוח ילדים ונערים לשדה הקרב בסוריה, שם הם נהרגים. זו זוועה. מעשיהם חושפים את ההשלכות ההומינטריות החריפות על מי שעושה עימם עסקים בתוך איראן".

לחסום את ההעברות ב"סוויפט"

אחת מן הסוגיות הנמצאת כיום על שולחן של משרד האוצר האמריקאי הוא חסימת העברות הכספים לארגונים הקשורים במשמרות המהפכה באמצעות מערכת העברת הכספים הגלובלית SWIFT. לפני מספר חודשים פורסם ב"גלובס" כי מזכיר האוצר, סטיבן מנוצ׳ין, אינו ממהר לחסום את השימוש האיראני במסלקה הבינלאומית SWIFT, כפי שאירע בעבר ב-2012 (וגם אז, היה זה בעקבות לחץ של הקונגרס). בעקבות הסכם הגרעין הוחזרה איראן ב-2016 לתוך מערכת ה SWIFT.

יש להניח, שהיום כאשר מנוצ׳ין נמצא בירושלים, גם הנושא הזה נמצא על הפרק בשיחות בינו לבין נתניהו. גורם ממשל אמר ל"גלובס" שארה"ב תדאג לכך שהסנקציות ייאכפו "בין שהכסף מועבר לאיראן דרך SWIFT או בכל דרך אחרת. אם יהיו עסקאות אסורות עם האיראנים שיבוצעו באמצעות SWIFT או בכל אמצעי אחר, אנחנו נוודא שהסנקציות יוחלו עליהן בתקיפות".

סוגיה אחרת הנמצאת על הפרק וגם בנוגע אליה אין כל התייחסות רשמית, היא המצב הרגיש שנוצר בשבועיים האחרונים ביחסים הבילטרליים שבין ארה"ב לסעודיה בעקבות רצח העיתונאי ג׳מל חשוקג׳י. יצוין ששלב הסנקציות הבא על איראן, האמור לפגוע קשות בה, לא אמור להשליך ישירות על שוק האנרגיה הבינלאומי. אך ארה"ב, נעזרה תמיד בסעודיה כמשענת בהקשר הזה, ולאור הבעיות שנוצרו לוושינגטון אל מול בית המלוכה הסעודי, ערעור שוק האנרגיה בתוך איראן עשוי להיות בעל השלכות נוספות. 

תעודת זהות

סיגל מנדלקר

גיל: 47, ילידת פיטסבורג, פנסילבניה

השכלה: משפטנית

קריירה: מונתה לסגנית מזכיר האוצר ביוני 2017. במחלקתה כ-700 עובדים פדרליים. קודם לכן הייתה סגנית פרקליט ראשי לאזור מדינת ניו יורק (דרום), יועצת משפטית בכירה וסגנית פרקליט מדינת ניו יורק, סגנית פרקליט במשרד המשפטים לעניינים פליליים, שותפה במשרד עורכי הדין פראוסקר-רוז, עורכת דין בלשכתו של השופט העליון קלרנס תומאס. בוגרת בתי הספר למשפטים במישיגן ופנסילבניה.

השם הפרטי הישראלי: הוריה, גרשון ואסתר מנדלקר, ניצולי שואה, הגיעו לישראל ב-1947 ו-1948 באוניות המעפילים אקסודוס ובן-הכט והתגוררו בישראל עד לשנות ה-60, אז עברו לפיטסבורג ושם פיתחו קריירות אקדמיות והקימו את משפחתם.

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר