גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיילוט בהיקף 26 מיליון שקל: הרשויות המקומיות יקבלו אחריות על הגיל הרך

משרד העבודה, הג'וינט וקרן רש"י פיתחו מודל שמחזק את שירותי החינוך, רווחה ובריאות שמקבלים כיום הפעוטות • לפי מודל זה, ייכנס גורם מוסמך לכל רשות וירכז את הטיפול בגיל הרך, שעד כה היה מבוזר בין גופים רבים • הפיילוט החל לפעול בשמונה יישובים בפריפריה

חינוך לגיל הרך /  צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חינוך לגיל הרך / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

תחילת שנת הלימודים הנוכחית החלה בשביתה בת יום אחד של ארגוני מעונות היום המפוקחים לגיל הרך. בארגונים, בהם נעמ"ת ו-ויצו, טענו כי הענף נמצא בקריסה, וכי יש לשפר את התנאים במעונות. עוד נטען כי השכר הנמוך מוביל לתחלופה גבוהה של מטפלות, דבר שפוגע בפעוטות. השביתה הסתיימה עם תוספת למענקי החג של המטפלות ועם הקמת ועדה ממשלתית בראשות הממונה על זרוע העבודה, כמו שמסיימים כאן כמעט כל שביתה.

הוועדה תדון בתקינה של מעונות היום, אבל במשרד העבודה כבר החלו לפתח מודל חדש, מקיף יותר, שיהיה ניתן להוכיח את התועלת והאפקטיביות שלו בצורה מובהקת. במשרד, יחד עם קרן רש"י, שבראשה עומדת מנכ"לית משרד החינוך לשעבר מיכל כהן, וארגון ג'וינט-אשלים, משקיעים 26 מיליון שקל בפיילוט תלת-שנתי להפעלת מודל חדש ביישוב לטיפול בגיל הרך.

התוכנית כוללת שיתוף פעולה בין כלל הגורמים ברשות שעוסקים בטיפול בחינוך לגיל הרך, גיבוש שפה שפה משותפת והעברת ידע בין הגורמים. העבודה תרוכז על ידי מנהלת גיל רך בכל יישוב. בנוסף, ייעשה מאמץ לקדם הורות מיטיבה על ידי גיבוש תפיסת עבודה עם ההורים. במעונות היום יהיה ניסיון לשפר את הסטנדרטים, ויינתנו הכשרות והדרכות לאנשי המקצוע במעונות ולשפר את מסגרות החינוך ביישוב. 

הפיילוט החל ביישובים "חלשים"

כמחצית מהכסף מגיעה מהמדינה וכמחציתו מרש"י וג'וינט אשלים (בחלוקה שווה). הפיילוט החל באחרונה בשמונה רשויות בפריפריה, כולן מדורגות בחתך סוציו אקונומי נמוך - חצור הגלילית, טמרה, מעלות-תרשיחא, צפת, ירוחם, ערד, קריית מלאכי ושגב שלום.

"המודל מבוסס על תפישה לפיה לרשות המקומית יש תפקיד משמעותי, יחד עם הממשלה, באספקת שירותים מקיפים", מסבירה רותם עזר-אליהו, מנהלת מיזם הינקות בשותפות קרן רש"י, אשלים והאגף למעונות יום ומשפחתונים. "כיום ברוב הרשויות, הרשות מכירה את הילדים לראשונה בגיל שלוש, כשהם נרשמים לגן, ולא ביום שהם נולדים. אין חובה לרשויות להכיר את המשפחות ולעקוב אחר התפתחות הפעוטות".

מחקרים שנעשו בעבר מראים כי ההשקעה בגיל הרך משתלמת במיוחד, בעיקר לעומת השקעה שנעשית בשלבים מאוחרים יותר של החיים. לפי הבנק העולמי, כל דולר שמושקע בגיל הרך, יכול להניב החזר שנע בין 6 ל-17 דולר. "הסיבה לכך היא שהמוח מתפתח הכי הרבה בשלוש השנים הראשונות, במיוחד באינטראקציה עם המבוגרים המשמעותיים בחייו, קודם כל הוריו ואח"כ מי שמטפל בו; ושהשפעה על סביבת החיים שהילד חי בה יכולה להשפיע גם על המוביליות שלו, ההתפתחות התקינה ומימוש הפוטנציאל שלו", מסבירה עזר-אליהו.

"אנחנו מנסים להראות שזה באמת ככה - שבמקום שבו יש רשות מחוייבת שמעמידה אנשי מקצוע איכותיים, שבה יש מעונות יום שפועלים באופן מיטבי, עם אנשי מקצוע איכותיים - הילדים יתפתחו טוב יותר ויהיה להם סיכוי טוב יותר להצליח בחיים. הרשות צריכה לראות בהורים שותפים, ולתת להם כלים לגדל את הילדים שלהם", היא מוסיפה.

כולם מחכים למועצה החדשה

כדי לבחון את ההשפעה על הילדים, צריך לעקוב אחריהם במשך שנים ארוכות. מחקרים מארה"ב הראו שאם הסביבה משתפרת, ההתפתחות של הילדים טובה יותר. לכן, המחקר שילווה את הפיילוט יבחן את אנשי הטיפול, האם הם יותר פנויים לתת לילדים מענה ויותר מחוברים אליהם, וכן את ההורים. המדדים המדוייקים מגובשים בימים אלו.

עזר-אליהו מציינת כי הגדלת מספר התקנים במעונות היום מצריכה תקציב גדול, ולכן הם מתמקדים במעונות יום שבהם יש קבוצות גדולות של ילדים בסיכון, וכן מעונות שהסטנדרטים בהם מתקרבים לאלו שנקבעו ב"דוח הסטנדרטים". הדוח, שיצא לפני כעשור, הגדיר את הסטנדרטים הראויים להפעלה של מעונות יום, אך הממשלה מעולם לא יישמה אותו. עם זאת, תהליכים שיבוצעו ברמת היישוב - למשל הכשרה של אנשי מקצוע - יהיו רלוונטיים לכלל מעונות היום באותו יישוב.

בוועדת ההיגוי של הפיילוט ישבה גם סימה חדד, שתמונה בקרוב לתפקיד סגנית יו"ר המועצה לגיל הרך (סגנית של שר החינוך). על פי החוק, המועצה היתה אמורה לקום עד פברואר האחרון, אך זה לא קרה. לפני כחודשיים מסר משרד החינוך כי פעילותה תחל באוקטובר, אך גם בזה המועצה לא עמדה. המועצה אמורה לרכז את כל הפעילות הנוגעת לגיל הרך, ונציגיה יגיעו ממשרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד המשפטים, משרד האוצר, רשויות מקומיות, חוקרים בתחום ונציגי ציבור. לפי משרד החינוך, העיכוב בהקמתה נובע מבדיקת המועמדים.

השקעה נמוכה בגיל הרך

לפני כשנה פירסם ארגון ה-OECD דוח על החינוך לגיל הרך במדינות הארגון, ממנו עלה כי ההוצאה הציבורית על הגיל הרך בישראל היא מהנמוכות במדינות ה-OECD. ההוצאה בישראל מסתכמת בכאחוז אחד, לעומת פי שלושה בממוצע ב-OECD. בסך הכל יש בישראל כ-500 אלף ילדים בגילאים 0-3, אך רק כרבע מהם מקבלים סבסוד מהמדינה.

בעיה נוספת שקיימת בישראל היא הפרדה בין האחריות על גילאי 0-3, שנמצאים תחת משרד העבודה, לגילאי 3-6, שנמצאים באחריות משרד החינוך. הנושא נמצא במחלוקת במשך שנים ארוכות אך ועדה בינמשרדית שהגישה המלצותיה לפני כשנתיים השאירה את המצב על כנו, בגלל חשש שמשרד החינוך לא ישים דגש על תעסוקת נשים, המניע העיקרי לסבסוד המעונות. המתנגדים למצב הנוכחי טוענים כי כל שלבי החינוך צריכים להיות תחת אחריות משרד החינוך. המועצה לגיל הרך נועדה בין היתר כדי ליצור מדיניות רציפה, אך הקמתה כאמור מתעכבת.

שר הרווחה והעבודה חיים כץ תמך בשביתה של ארגוני מעונות היום, ואף הצהיר כי לא הצליח לשכנע את האוצר להגדיל תקציבים. "כשקיבלתי את הסמכויות על תחום מעונות היום, שמתי לי למטרה להגדיל את מספר המעונות המפוקחים והמסובסדים. המטרה שלי בכך הייתה להוריד את יוקר המחיה להורים, ובמקביל פעלתי לשדרג איכות החינוך בטיפול בפעוטות. התוכנית החדשה היא צעד משמעותי, שלא נעשה עד כה, בדרך ליישום המלצות ועדת הסטנדרטים, המהווה המצפן המקצועי שלנו, אותה הוביל האגף למעונות יום ומשפחתונים". 

הכנסת אישרה סופית הצעת חוק לפיקוח על מעונות היום

לפני כארבעה חודשים מתה התינוקת יסמין וינטה, לאחר שנמחצה למוות בגן פרטי בפתח תקווה. בעקבות זאת עלה נושא המשפחתונים הפרטיים לכותרות, והוצפה הבעייתיות שקיימת בפיקוח על מסגנות חינוך בגילאים אלו. אתמול אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפיקוח על מעונות היום. ההצעה הממשלתית כולל קביעת תנאי הפעלה של מעונות יום, יצירת כלפי אכיפה מנהליים וסמכויות מפקחים והוראות עונשין. מעתה, בעלים של מעון יום לפעוטות יהיה חייב להוציא רישיון הפעלה.

התקציב לצורך הסדרת מערך המסגרות לטיפול בילדים בגילאי 0-3 יעמוד על 280 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים, וכן יוקצה כוח אדם נוסף לאגף מעונות היום. בשנת הלימודים הקרובה המשרד יחל במתן אישורי הפעלה ראשוניים לכלל המסגרות הטיפוליות. ההליך צפוי להיעשות בהדרגה ולהסתיים בתוך חמש שנים. הסמכויות המינהליות יכנסו לתוקפן עם תיקון התקנות. 

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים