גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרפורמה בחברת החשמל שוב תקועה: מהו הסעיף שעלול להביא להעלאת תעריף החשמל

למרות ההצהרות החגיגיות ושינויי החקיקה, הרפורמה בחברת החשמל בסכנה ● ל"גלובס" נודע כי עובדי החברה דורשים למצוא פיתרון שימנע מיסוי של חמשת מיליארדי השקלים שניתנו להם כפיצוי ● האפשרויות שעל הפרק: ביטול הרפורמה או העלאת תעריף החשמל והגדלת היקף התשלומים לעובדים

יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר
יו"ר חברת חשמל יפתח רון טל / צילום: איל יצהר

מבוי סתום במו"מ בין המדינה לעובדי חברת החשמל בסוגיית מיסוי התשלומים לעובדים מאיים על הרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל כולו.

ל"גלובס" נודע כי לא נמצא פתרון שימנע מיסוי ההפרשות להגדלת הפנסיה לעובדים, בהיקף של חמישה מיליארד שקל בעת ההפקדה. אם פתרון כזה לא יימצא, המשמעות תהיה ביטול הסכם הרפורמה או הגדלה ניכרת של היקף התשלומים לעובדים, כדי לקזז את המס - תוספת שתמומן באמצעות העלאת תעריף החשמל. אם לא יושג פתרון עד חודש נובמבר, עלול לפוג תוקף ההסכם הקיבוצי שנחתם בין המדינה לעובדים ולהסתדרות במאי - והרפורמה כולה תתבטל.

גורמים באוצר אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי מדובר ב"אירוע שרשות המסים הייתה צריכה לסיים מזמן". לעומת זאת, גורמים המעורבים במשא-ומתן טוענים כי עמדת היועץ המשפטי באוצר "מחשקת" את הרשות ומונעת הגעה לפשרה.

במסגרת הסכם הקיבוצי סוכם על פרישה מוקדמת של 2,200 עובדים מחברת החשמל, כ-23% ממצבת כוח האדם בחברה. כמו כן סוכם על העברת 150 בכירים בחברה לחוזים אישיים וביטול הטבת חשמל חינם לעובדים חדשים, וצמצום הייצוג השווה לוועד העובדים בוועדות משמעת.

התמורה העיקרית שקיבלו העובדים הייתה תוספת לפנסיה החודשית. מדובר על 1,700 שקלים לקצבת הפנסיה העתידית שיקבלו כ-9,000 העובדים הפעילים שיישארו בחברה ותוספת של 1,200 שקל ל-2,200 עובדים שיפרשו במסגרת ההסכם. העלות הכוללת של ההתחייבות הזו נאמדת בחמישה מיליארד שקל, כשחברת החשמל אמורה להפקיד את הסכום בפוליסות ביטוח מיוחדות לעובדים בתשלומים על-פני מספר שנים בחשבון מיוחד. מנכ"ל האוצר הסביר כי הכסף למימון הגדלות הפנסיה יגיע מההתייעלות הפנימית בחברת החשמל, ולא יהיה צורך להעלות בגללו את תעריף החשמל.

ואולם מחלוקת עקרונית מאיימת לפוצץ את הסיכום שאליו הגיעו המדינה ההסתדרות והעובדים. רשות המסים שאמורה לתת החלטה מקדמית על מיסוי התוספות לפנסיה, הודיעה כי יש למסות אותן בעת ההפקדה, כשהמשמעות היא שהעובדים ישלמו מס שולי של כמעט 50% במועד הפקדת החיסכון או הפוליסה, ולא בעת קבלת קצבת הפנסיה.

על-מנת לאפשר את החתימה המתוכננת על ההסכם הקיבוצי הוביל מנכ"ל האוצר שי באב"ד הסדר עם העובדים וההסתדרות שלפיו הפקדת הכספים בפוליסה של העובד לא תהווה אירוע מס לעובד, ורק הקצבה תחויב במס עם תשלומה. ואולם היועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג טען כי הסדר כזה מנוגד לעקרון השוויון, ומשום כך יהיה צורך לחוקק אותו בחוק של הכנסת. המדינה חוששת מאד ממהלך של חקיקה בכנסת הנוכחית, ובמיוחד כיון שמדובר במהלך שיתפרש כהטבה ייחודית לעובדי חברת החשמל.

בחודשים האחרונים התנהלו דיונים בין רשות המסים לוועד העובדים, אולם מסינג נותר נחרץ בעמדתו. כמי שהיה קודם לכן היועץ המשפטי של אגף שוק ההון באוצר ומעורב בניסוח כל ההסדרים בנושא מיסוי חיסכון פנסיוני בעשר השנים האחרונות, טען מסינג כי מדובר בנושא הנמצא בתחום מומחיותו ולא במומחיות רשות המסים. נראה כי ברשות נוטים לקבל את עמדתו של מסינג, וחוששים לתמוך בהסדר שאליו הגיע באב"ד עם העובדים.

יו"ר ועד העובדים של חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי הבהיר כי לא יהיה תוקף להסכם אם יתברר שהתוספות שהובטחו לפנסיות של העובדים הן ברוטו ולא נטו. ההערכות הן שאם ההפרשות ימוסו בעת ההפקדה, העובדים יקבלו בסופו של דבר קצבה הנמוכה בעד 50% מזו שהובטחה להם. פיתרון אפשרי אחר למחלוקת הוא הגדלת סכום ההפרשה שהחברה תעביר לטובת הפוליסות של העובדים בעשרות אחוזים - אך במקרה כזה נראה כי לא יהיה מנוס כאמור מהעלאה משמעותית בתעריף החשמל על-מנת לממן את התוספת. 

מחברת החשמל נמסר: 

אין כל מחלוקת בין חברת החשמל ורשות המיסים והתהליך יסתיים בימים הקרובים.

בהתאם להסכמות שהושגו בין החברה, המדינה וארגון העובדים, ובמסגרת הרפורמה המקיפה אשר סוכמה במשק החשמל ובחברת החשמל, העובדים יהיו זכאים לתוספת פנסיונית, אשר תשולם להם לאחר פרישתם.
הסדר התוספות הפנסיוניות הינו הסדר מורכב לרבות בהיבטי המיסוי שלו, וזאת בין היתר לאור מנגנוני הפקדת הכספים, משך הזמן הארוך בו הוא אמור לפעול ומספרם של העובדים אליהם הוא מתייחס .
החברה וארגון העובדים מבקשים להסדיר עם רשות המיסים את אופן תשלום המס בגין התוספת על ידי הפורשים, ולהסדיר את היבטי המס מבחינת החברה, בהתאם להוראות החוק והרגולציה הרלבנטיים.
לא חברת החשמל ולא עובדיה (באמצעות ארגון העובדים) אינם מבקשים פטור ממס בגין תוספות אלו, והפרסום בעניין זה מוטעה ומטעה.

טרם מונו מנכ"ל ויו"ר לחברת ניהול מערכת החשמל החדשה

מלבד סוגיית המיסוי של הפנסיות של עובדי חברת החשמל הפורשים במסגרת הרפורמה, קיים מכשול משמעותי נוסף שמונע את ההתנעה שלה. מדובר בהקמת חברת ניהול מערכת החשמל החדשה, במקום היחידה הקיימת כיום תחת חברת החשמל: למרות העובדה שהרפורמה אושרה בממשלה כבר לפני ארבעה חודשים, עדיין לא מונו לחברה יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל. המינויים מתעכבים עכב המחלקות בין שר האוצר לשר האנרגיה לגבי המועמדים וגם לגבי מי ימנה את מי. כך נודע ל"גלובס".

הרוכשים של תחנות הכוח של חברת החשמל שיימכרו במסגרת הרפורמה, יצטרכו להתקשר בהסכם זיכיון מול חברה זו שכאמור טרם הוקמה. כלומר, המכרזים למכירת תחנות הכוח לא יכולים להתקדם מבלי שהחברה תקום בפועל.

חברת ניהול המערכת החדשה תהיה היחידה שאחראית על ניהול רשת החשמל ועל רכישת החשמל מכל תחנות הכוח (הפרטיות ושל חברת החשמל). בנוסף, החברה תנהל את המכרזים החצי השעתיים לרכישת החשמל בהיקף כולל של קרוב ל-20 מיליארד שקל בשנה. על פי הרפורמה, חברה זו אמורה להתחיל לפעול בדצמבר 2019. ואולם לדברי הגורמים במשק החשמל, מדובר בלוח זמנים מאתגר, לאור העבודה שהחברה אמורה להקים מערכות תשלומים ומסחר מורכבות ביותר וגם לגייס כוח אדם מיומן להפעלתה.

מאז כניסת יצרני חשמל פרטיים, יחידת ניהול המערכת של חברת החשמל גרמה לניגוד עניינים מובנה. מצד אחד החברה היא יצרנית חשמל בעצמה, ומצד שני היא זו שאחראית על הסחר בו. הוצאת יחידה זו מחברת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת נחשבת לאחד ההישגים הבולטים של הרפורמה, עליו התעקשה המדינה במהלך הדיונים הממושכים לגיבושה.

ממשרד האוצר ומשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "אנו פועלים על מנת לאשר בהקדם את מינוי הדירקטורים". 

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה ואלפאבית (גוגל)

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל