גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה גורם ללחץ בשווקים ולמה האנליסטים בטוחים שמדובר בתיקון בריא?

הבורסות בעולם נצבעו באדום בעקבות המפולת אמש בשוקי המניות של ארה"ב ● אבל בבתי ההשקעות לא רואים כאן התחלה של שוק "דובי" ● "כנראה המשקיעים פוחדים ממלחמת הסחר וגם מתוצאות בחירות האמצע בארה"ב" ● "ככל שהתנודתיות תימשך, מניות הטכנולוגיה ימשיכו לבלוט לרעה"

בורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס Brendan McDermid
בורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס Brendan McDermid

ירידות השערים החדות שנרשמו אמש בבורסות בארה"ב וגררו אחריהן את שאר שוקי העולם, לא הותירו את המשקיעים בתל אביב אדישים. הצבע האדום שב לשלוט במסכי המסחר, לאחר כמה ימים של מסחר הפכפך, עם ירידות שערים של כ-1.3% שנרשמו בשעות הצהריים בשני המדדים המובילים, ת"א-35  ות"א-125 .

את הירידות בשוק האמריקאי הובילו אתמול מניות הטכנולוגיה, כשמדד הנאסד"ק   השיל כ-4.5% משוויו. מתחילת השנה נאסד"ק עדיין מציג תשואה חיובית של כ-3%, צעד קטן לפני שני המדדים הבולטים האחרים בארה"ב, דאו ג'ונס  ו-S&P 500  , שאיבדו אמש 2%-3% ועברו לטריטוריה שלילית מתחילת השנה.

מדדים גלובליים מרכזיים בימים האחרונים

בלב גל המימושים הנוכחי בוול סטריט עומדות "מפלצות האינטרנט" האמריקאיות, ובראשן אלפאבית  (גוגל), פייסבוק  ואמזון , שצללו לאחרונה בשיעורים דו-ספרתיים והשילו משוויין מאות מיליארדי דולרים ביחס לרמות השיא שבהן שהו באחרונה. במספרים, פייסבוק צללה ביותר מ-30% מרמת השיא בחודש יולי, ונגעה ברמת שפל של 18 חודשים, תוך שקיזזה כ-200 מיליארד דולר משוויה בתקופה זו, לשווי נוכחי של כ-425 מיליארד דולר.

אמזון, הגדולה מבין השלוש מבחינת שוויה, התרחקה כמעט ב-20% מרמת השיא שרשמה רק בחודש שעבר (ספטמבר), לשווי שוק של כ-810 מיליארד דולר - נמוך כמעט ב-180 מיליארד דולר משווי השיא שלה והגיעה לרמת שפל של ארבעה חודשים. אלפאבית נחלשה בשיעור דומה לזה של אמזון (כמעט 20%) מחודש יולי, וקיזזה כ-160 מיליארד דולר מערכה, לשווי נוכחי של כ-730 מיליארד דולר.

מפלצות האינטרנט כבר נמצאות בעיצומו של מימוש

הבורסה הסינית - מהחלשות השנה

ירידות השערים הנוכחיות בשווקים הגלובליים מגיעות כשבועיים לאחר גל שלילי דומה וההשפעה המצטברת שלהן הולכת וגדלה. כך, מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 בארה"ב רושמים מתחילת אוקטובר תשואות שליליות בטווח של כ-8%-12%.

באירופה, גל הירידות האחרון סיכם למדדים המובילים (בהם הדאקס הגרמני  והפוטסי האנגלי ), ירידות של כ-10%-15% מתחילת השנה, לצד שיאים שליליים של כשנתיים שרשם מדד סטוקס אירופה 600 .

גל הירידות הנוכחי לא דילג גם על הבורסה הסינית, אחד השווקים החלשים השנה בעולם, שמציג ירידות דו-ספרתיות מתחילת השנה וזאת ברקע להיחלשות המומנטום החיובי של הכלכלה הסינית, לצד האיומים ההולכים וגדלים ממלחמת הסחר שהתפתחה בין סין לבין ארה"ב.

התנודתיות הגבוהה בשוק המקומי מומחשת במגמה שמציג ת"א-35, עם יום 11 למסחר ברציפות של שינוי כיוון. עם הירידות היום השלים ת"א 35 ירידה חודשית של כ-5%-6% והתרחק כ-7% מרמת השיא בה שהה בתחילת חודש ספטמבר, אולם מתחילת השנה עדיין שומר על תשואה חיובית של כ-4%, ששנה אחורה מצטברת ל-9%-10%.

ביטחון המשקיעים בארה"ב יורד

לב הדרמה האחרונה הוא בשוק האמריקאי, בעיקר אצל חברות הטכנולוגיה הגדולות, שרשמו ירידות שערים חדות וזאת לאחר שהגיעו לשיאים חדשים בסיומן של שנתיים מוצלחות במיוחד, מאז בחירתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ללא תיקונים משמעותיים. נראה כי מה שעומד בבסיס ירידות השערים החדות האחרונות הם המחירים הגבוהים אליהם הגיע שוק המניות האמריקאי, בראשותן של אותן חברות טכנולוגיה.

ברקע לשינוי הסנטימנט בשוק האמריקאי עומדת ירידה בביטחון המשקיעים לגבי עוצמת התאוששות הכלכלה האמריקאית בהמשך, לצד העלאת ריבית נוספת עליה הודיע הבנק המרכזי שם בתחילת אוקטובר ועליית תשואות האג"ח האמריקאיות לטווח ארוך. למגמות אלה לא מסייעים גם דברי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שאתמול שוב מתח ביקורת על התנהלות הבנק האמריקאי המרכזי (הפד), בהמשך לביקורת שמתח עליו יותר מפעם אחת במהלך החודש האחרון, בעקבות העלאת הריבית ותוכניותיו להעלאות נוספות בהמשך.

למרות מה שנראה כעת כהתרחבות הסנטימנט השלילי, מרבית האנליסטים לא סבורים כי שוקי ההון בעולם ניצבים בפני משבר, אלא מסתכלים על ירידות השערים החדות כ"תיקון" ולא מפולת, גם אם בחלק מהשווקים הוא אגרסיבי למדי.

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, העריך היום כי גל ירידות השערים עדיין לא קרוב לסיומו, וטוען כי "לדעתי אנחנו עוד די רחוקים מהתייצבות. השווקים יכולים לרדת בטווחים משמעותיים של עוד כמה אחוזים, ולעשות כברת דרך נוספת למטה. עיקר הסיפור בגל הירידות הנוכחי הוא השוק בארה"ב, שהגיע אליו ברמות מחירים גבוהות".

למרות זאת, רזניק לא מזהה משבר משמעותי הצפוי להתפתח בשוקי ההון וסבור כי "אחרי המהלך האגרסיבי של עליות שערים בשוק האמריקאי, בעיקר במניות הטכנולוגיה, השוק עושה מהלך של התאמת מחירים לעולם שצומח קצת יותר לאט ולעולם בו הריביות מתחילות לעלות. ירידות השערים הנוכחיות לא מגיעות ממקום של משבר כמו בשנת 2008 או בתחילת שנות ה-2000, ואני לא חושב שמניות הטכנולוגיה בדרך לקריסה, אלא הירידות הן התאמה למציאות חדשה.

"בסך הכל, מדובר בחברות גדולות והדוחות שהן מציגות ברובם טובים, פשוט מהלך העליות עליו הן נשענו התבסס על הכסף הזול בשווקים ועל התשואות האפסיות, וכעת מצב השוק משתנה. לכן, כנראה רמות המחירים בשוק יהיו קצת יותר נמוכות. עוד קשה לדעת עד כמה, אבל כנראה סבב הירידות עוד לא מאחורינו".

חדשות רעות מ-TI ומהדואר של אובמה

בעניין השוק המקומי הוסיף רזניק כי "בישראל הדרמה הרבה יותר קטנה, וזאת אמנם אחרי שבשנה האחרונה השוק פה עושה ביצועים יפים, אבל שלוש שנים אחורה מדד ת"א 35 לא זז. הבנקים עשו מהלך יפה בשלוש השנים האחרונות, ולכן הם יכולים לספוג מימוש יותר משמעותי, אבל בסך הכל השוק שלנו לא יותר מדי יקר, לכן גם לא רואים פה מניות צניחה כמו בארה"ב".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר במחלקת מחקר באופנהיימר ישראל, אומר ל"גלובס" כי "אנחנו רואים עצבנות בשווקים מתחילת החודש, מכל מיני סיבות, שנראות לא מהותיות. אני לא רואה כיום סיבה אמיתית לירידות, כי הסיבות לא קשורות לנתוני מאקרו או לשוק האג"ח. במשברים גדולים רואים חולשה בשוק האג"ח ופתיחת מרווחים וכיום בקושי רואים את זה. בירידות החדות שהיו בתחילת החודש באמת הייתה עליית תשואות באג"ח האמריקאיות הארוכות, אבל זה נרגע. יש כאן רצף של אירועים שמשפיע על הסנטימנט".

כמו מה?
"שלשום פרסמה טקסס אינסטרומנטס (TI) הודעה מדאיגה ומכיוון שזו חברה חשובה, שפועלת בכל העולם, זה השפיע לרעה. גם מטעני חומר הנפץ שנשלחו לבני הזוג קלינטון ואובמה אתמול השפיעו לרעה על השוק, כי זה מקפיץ את רמת אי הוודאות ומשפיע על מצב הרוח של השחקנים בשווקים. אתמול זה שבר את אמון המשקיעים. השוק יכול לרדת לזמן קצר גם כשהכלכלה בסדר".

כיצד משפיעה על השווקים עונת הדוחות בארה"ב?
"עד היום עונת הדוחות טובה וגם התחזיות להמשך טובות בסך הכל. מיקרוסופט למשל פרסמה אתמול דוחות טובים מאוד וכך גם התחזית. עד היום פרסמו 160 חברות במדד ה-S&P 500 דוחות, כשהן רשמו צמיחה ממוצעת של 8% בהכנסות ושל 23% ברווחים שזה מאוד מאוד יפה. יש כאן הפתעה לטובה של כ-1% בהכנסות ושל כ-5% ברווח בממוצע. יש כרגע ניתוק מסוים בין ביצועי הכלכלה והחברות למצב בשווקים. כנראה שהמשקיעים פוחדים ממלחמות הסחר וגורמים נוספים, וגם חשש מתוצאות בחירות האמצע בארה"ב משפיע בינתיים".

אולי פשוט השוק ביקש לעשות תיקון למטה אחרי העליות של החודשים האחרונים?
"נכון. השאלה היא מה הטריגר. השוק צריך טריגר לירידות. למעשה, השווקים בארה"ב עלו בשנה האחרונה לעומת חולשה מתמשכת בשווקים באירופה והשווקים המתעוררים. בשלב הזה קשה מאוד לדעת אם השווקים בארה"ב יצטרפו לחולשה הכללית בעולם או לא. לדעתי כרגע מדובר במימוש בריא ומוקדם לדעת אם זה תחילתו של שוק דובי או לא".

ליאור וידר, מנהל השקעות בכיר באפסילון, אומר כי "נכון להיום, לדעתנו מדובר במימוש אגרסיבי אך נקודתי ולא בשינוי מגמה בטווח הארוך". לדבריו, "לאחר תקופה ארוכה של עדיפות לסקטור הטכנולוגיה, אנו מזהים כיום עדיפות לסקטורי הבריאות והפיננסים שצפויים ליהנות מהמשך העלאות הריבית. ככל שהתנודתיות בשווקים תימשך, מניות הטכנולוגיה ימשיכו לבלוט לרעה. הערב לאחר תום המסחר צפויות מספר חברות מפתח כגון אמזון, אינטל וגוגל לדווח על תוצאות הרבעון השלישי, והשאלה המרכזית היא כיצד ייראו התחזיות לרבעון הרביעי ולשנה הבאה".

מה לגבי האג"ח?
"בגזרת האג"ח, להערכתנו קצב העלאות הריבית הגלום בשווקים נמצא ברף העליון, וככל שהצמיחה תאט כתוצאה ממלחמת הסחר והתחזקות הדולר, נראה קצב עליית ריבית איטי יותר ותהיה אפשרות לרווחי הון באגרות החוב, וזאת במקביל להמשך ריצה אפשרית לנכסי חסרי סיכון, בעקבות המגמה השלילית בשוק המניות".

ברנרד מנור, מנהל השקעות באי.בי.אי, מציין כי כי הסנטימנט בשוק המניות בארה"ב התחלף מרצון להיות חשוף לנכסי סיכון לצמצום נכסי סיכון ומעבר לביטחון שמעניק אג"ח ממשלת ארה"ב."עד תחילת חודש אוקטובר הצליח שוק המניות בארה"ב להציג ביצועים חיוביים טובים השנה.

"העליות בשוק האמריקאי במנותק משוקי המניות באירופה ואסיה נבעו מרוח גבית של אופטימיות על הכלכלה המקומית החזקה ותוצאות טובות של החברות, שהזיזו הצידה התפתחויות שליליות לשוק כמו תהליך עליית הריבית וצמצום מאזן הפד, מלחמת הסחר עם סין וחשש מאובדן הרוב הרפובליקני בקונגרס בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו. עם זאת, שוקי המניות שתמיד סוחרים ציפיות לעתיד, צופים כעת הרעה כלכלית עם ההשפעה השלילית מכיוון אירופה וסין, המציגות צמיחה חלשה מהציפיות שעלולה להשפיע לשלילה גם על הצמיחה בארה"ב, כאשר קרן המטבע העולמית הפחיתה לאחרונה את תחזית הצמיחה העולמית.

"יש פה כמה דברים במקביל: התבטאויות מצד סין וארה"ב בדבר הקשחת עמדות במו"מ ביניהן, עונת דוחות בה חברות גדולות מתחילות לתת תחזיות צמיחה מתחת לציפיות השוק וחלופה טובה יחסית בדמות תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב. אלו במידה רבה מסבירים את אי הוודאות הגוברת בקרב המשקיעים ואת מהלך ירידות השווקים האחרון. הירידות הללו מקיפות את כל הסקטורים במדדי ארה"ב ולא מצטמצמות לסקטור כזה או אחר כמו הטכנולוגיה. אמנם בתחום זה ציפיות הצמיחה נחלשו, אולם יש לזכור כי זהו הסקטור שהציג את העליות החזקות ביותר ועתה מוביל גם בירידות", אומר מנור.

לדברי ליאור יוחפז, סמנכ"ל השקעות בהלמן-אלדובי גמל ופנסיה, "צירוף של נתונים חלשים משוק הנדל"ן בארה"ב השבוע והחולשה בנתונים באירופה, יחד עם בעיה אמיתית בשווקים המתעוררים, פגש תשואה של 3.22% על האג"ח ל-10 שנים בארה"ב והביא לגל המימושים שאנחנו רואים".  

עוד כתבות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-0.5%, הדולר התחזק

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיקה על הבורסה ● השקל שהתחזק הבוקר, נחלש עתה ונסחר ב-3.77 שקלים ● אלארום זינקה ב-20%, נובה ב-4% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש