גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטבח בפיטסבורג – ההתקפה הקטלנית ביותר בתולדות יהודי ארה"ב

11 אנשים נרצחו ושישה נפצעו בפיגוע הירי אתמול בבית הכנסת בפיטסבורג ● היורה שנעצר, רוברט באוארס, הוא פעיל ימין קיצוני ● על רקע העלייה באנטישמיות, ההתקפה על בית-הכנסת עץ חיים הייתה מימוש הסיוט הגדול ביותר של היהודים האמריקאים ● טראמפ: "הרצח ההמוני הזה הוא הרשע בהתגלמותו" ● עלייה של 57% בתקריות אנטישמיות ב-2017, שנתו הראשונה של טראמפ בבית הלבן

ירי, משטרה / שאטרסטוק
ירי, משטרה / שאטרסטוק

הטבח בבית-הכנסת עץ חיים בפיטסבורג, פנסילווניה, בשבת, הוא מימוש הסיוט הגדול של יהודי ארה"ב. על רקע עליה חדה בתקריות אנטישמיות שם בשנתיים שחלפו, פיגוע טרור במוסד יהודי הוא איום שמעט יהודים התעלמו ממנו. שוטרים או מאבטחים חמושים הם חלק משגרת יומם של רוב בתי-הספר היהודיים ובתי-הכנסת בארה"ב.

"לרוע המזל, באוירה שבה אנו חיים כיום מה שאירע בפיטסבורג אינו מפתיע", אמר אורן סיגל, שעומד בראש המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה. "אנטישמיות היא תמצית החיים של הקיצוניות, ואלימות תמיד באה בעקבות הקיצוניות". על פי הליגה, הפיגוע בפיטסבורג היה ההתקפה הקטלנית ביותר בתולדות יהודי ארה"ב. בעבר שימש עץ חיים מטרה להתקפות אנטישמיות.

הליגה דיווחה, שב-2017, שנתו הראשונה של דונלד טראמפ בבית הלבן, נרשמה עליה בשיעור 57% במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב.

פיגוע הירי היה אירוע הטרור השני בתוך כמה ימים. שלשום (ו') נלכד בפלורידה גבר בן 56, אוהד שרוף של טראמפ, ששלח 14 חבילות נפץ לאישים בצד השמאלי של הסרגל הפוליטי, ובכללם ג'ורג' סורוס, ברק אובמה, הילארי קלינטון, מחוקקים דמוקרטים, בכירים לשעבר בקהיליית המודיעין של ארה"ב וכן CNN.

11 אנשים נרצחו בעץ חיים ושישה נפצעו בפיגוע הירי שביצע גבר לבן, רוברט באוארס, בן 46, אנטישמי עם קבלות, בעיצומה של תפילת הבוקר אתמול. "כל היהודים חייבים למות", הוא צרח, בעודו יורה ללא אבחנה ברובה סער 47-AK. הוא נעצר לאחר חילופי ירי עם שוטרים, ואושפז. למרות שבבית-הכנסת נערך טקס ברית-מילה באותה שעה, לא נפגע אף ילד. בבית-הכנסת היו כ-100 אנשים, שהתפללו בטקסים נפרדים בשלושה אולמות שונים.

שעות לאחר הרצח, התגודדו מאות אנשים בערב סגרירי וקר בקבוצות קטנות לבכות את הנספים.

"זו היתה זירת הפשע הנוראה ביותר שראיתי במהלך 22 שנות הקריירה שלי ב-FBI", אמר רוברט ג'ונס, ראש משרד הבולשת הפדרלית בפיטסבורג. "הקרבנות התפללו בעת שגבר חמוש התפרץ לבית-הכנסת ורצח אותם באכזריות רק בגלל אמונתם". ומושל פנסילווניה, טום וולף, אמר: "פשוט איננו יכולים לקבל שאלימות כזו תהיה חלק נורמלי מהחיים בארה"ב. פרץ האלימות הזה אינו משקף את מי שאנו".

דונלד טראמפ אמר בעצרת בחירות באינדיאנה: "זו היתה פעולה אנטישמית. היה אפשר לחושב שדבר כזה לא יוכל להתרחש בתקופתנו. אבל נראה שאנו לא לומדים מהעבר... רצח ההמונים הזדוני הזה הוא הרשע בהתגלמותו. קשה להאמין שזה קרה ולמען האמת קשה להעלות זאת על הדעת. ארצנו והעולם כולו שרויים בהלם". הוא הודיע, שיבקר בפיטסבורג בעקבות הירי. חומרת המעשה לא הפריעה לו להתבדח, בפתיחת העצרת, שהוא שקל לבטל את הופעתו מפני שהתסרוקת התקלקלה לו בעת שעמד בגשם לשוחח עם כתבים קודם בואו לאינדיאנה.

באותה שיחה אמר טראמפ, כי לו היה לבית-הכנסת איש ביטחון מזוין, האסון היה נמנע. "זה נורא מה שמתרחש עם המשטמה בארצנו", הוא אמר. מאוחר יותר התברר, כי בעץ חיים אכן מועסק איש ביטחון, אך הוא לא היה במקום בשבת.

לחשוד בירי יש רקורד מוכח של אנטישמיות. בעמוד האישי שלו ב-COM.GAB, רשת חברתית שפופולרית בקרב חוגי הימין הקיצוני, תקף באוארס את HIAS, ארגון יהודי ותיק שפועל לרווחת פליטים, לאו דווקא יהודים, ברחבי תבל.

"ארגון HIAS אוהב להביא פולשים שיהרגו את אנשינו. אינני יכול לשבת בשקט ולראות כיצד עמי נשחט. לכו להזדיין. אני נכנס".

במקום אחר בדף נאמר: "היהודים הם בני השטן". הציטוט מיוחס לברית החדשה. העמוד שלו גדוש בקונספירציות אנטישמיות. בתצלום בדף נראה אקדוח רדאר ועליו המספרים 1488. הספרות 14 מתייחסות לסיסמה בת 14 מילים של גזענים לבנים; הספרות 88 הן סמל לשם אדולף היטלר.

בקריקטורה בדף של באוארס מאוזכר המונח "ממשלת הכיבוש הציוני" (ZOG). הניאו-נאצים בארה"ב מתארים במילים אלה את הממשל האמריקאי, שלטענתם נתון תחת שליטה מלאה של הציונים.

באוארס אפילו מותח ביקורת על טראמפ. "טראמפ הוא גלובליסט, לא לאומן", מכריז דף הבית שלו.

אוניברססיטת קרנגי מלון, שנמצאת בסמוך לבית-הכנסת הפסיקה את כל הפעילות במהלך הפיגוע וסטודנטים ומבקרים הצטוו להישאר בתוך הבניינים.

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"