גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביקוש לא ביקוש, ההיצע לא היצע: מרוב דירות להשקעה לא רואים את הצורך האמיתי בדיור בישראל

אחת הסיבות המרכזיות למשבר הדיור בישראל היא טענת המחסור - אין מספיק דירות בישראל, והביקוש עולה על ההיצע ● אז כמה דירות באמת צריך בישראל? כמה דירות באמת יש? כמה מההיצע הקיים הוא שקוף בכלל? ● הנתונים רחוקים מלהיות מלאים או אמינים ● פרשנות

שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א.  / צילום: שלומי יוסף
שלטי השכרה ומכירה על מדרכה בת"א. / צילום: שלומי יוסף

אחת הטענות המרכזיות שעולה בשנים האחרונות כגורם ראשון במעלה שהביא למשבר הדיור בישראל היא טענת המחסור - אין מספיק דירות בישראל, והביקוש עולה על ההיצע. זו הסיבה שחלק גדול מתוכניות הממשלה דיברו על הגדלת היצע מסיבית כפתרון למשבר.

בימים הראשונים של משבר הדיור, ובעיקר בגלל ההחלטה שהתקבלה באותם הימים להפסיק את התכנון במרכז, ככל הנראה זה היה המצב - ביקושים אמתיים שלא קיבלו מענה מספק.

אבל אז קרה משהו. קטן. המשבר העולמי של 2008 שהכה בארצות-הברית וגרר איתו צונאמי משמעותי לכלכלת המערב כולה, שגל ההדף העיקרי שלו היה הורדת ריבית משמעותית. ההשפעה של המשבר העולמי והורדת הריבית שינתה מקצה לקצה את משוואת ההיצע והביקוש בשוק הדיור הישראלי, כי "עדר" שלם של משקיעים הפנו את תשומת-הלב שלהם משוק ההון לשוק הנדל"ן למגורים כמעט בבת-אחת.

"הקוד הגנטי" של המשקיעים השתנה. פעם משקיע בנדל"ן היה סוג של מקצוע. אבל בגלל הריבית הנמוכה, ובגלל עוד סיבות שחלקן פסיכולוגיות, רכישת דירה להשקעה בישראל הפכה למהלך נפוץ גם בקרב מי שאינו משקיע מקצועי ואפילו בקרב מי שאין בבעלותו בכלל דירה למגורים.

כתוצאה מכך הבנייה בשטח, שהסתמכה על הצורך האמיתי של האוכלוסייה למגורים, התמודדה פתאום עם ביקוש של בערך פי 1.5 מהצורך האמיתי בדיור. אם הבנייה התבססה על ביקוש דמוגרפי, אבל הביקוש לא תאם את ההיצע האמיתי, התוצאה הזו הובילה לכך שהמחירים זינקו בלי פרופורציה. למעלה מ-100% בעשור.

עד כמה השתרש אצלנו הנוהג לרכישת דירה להשקעה? עדות לכך ניתן למצוא בתוכנית מחיר למשתכן. לא מעט מהזוכים לא מהססים להתחיל התהליך בידיעה מראש שמדובר בדירה להשקעה. זה נשמע הגיוני לכולם. אבל בפועל, זוגות צעירים ומשפחות צעירות (שהם מרבית הזכאים והזוכים) רוכשים דירה בהנחה אבל במחיר שהוא עדיין גבוה ומתכננים להשכיר אותה בלי לדעת מה יהיה מצב השוק בעוד כמה שנים כשהיא תקבל טופס 4.

13 שנים לבנות שכונה

הזינוק בביקוש אמור היה להוביל לגידול משמעותי בהיקפי הבנייה, אבל כאן הביורוקרטיה הישראלית והמציאות התכנונית הבעייתית בישראל נכנסה לתמונה. אם לוקח להקים שכונת מגורים בישראל למעלה מ-13 שנים מתחילת התכנון ועד קבלת המפתח, הדרישה הגדולה לדירות לא זכתה להיצע מהיר, כי אם להיצע שגדל בזחילה. והנה אותו המחסור שכולם תמיד דיברו עליו.

היקפי הבנייה עלו בשנים האחרונות. הנתונים מראים שאם ב-2010 החלו להיבנות כ-40.4 אלף דירות חדשות בשנה, ב-2013 כבר החלו להיבנות כ-47.8 אלף וב-2016 כ-55 אלף דירות חדשות בשנה. אבל הממשלה מדברת כל הזמן על כך שזה לא מספיק, שצריך התחלות בנייה משמעותיות הרבה יותר, עד 60 אלף דירות בשנה.

לשם עוד לא הגענו, והאמת? ככל שתמונת המצב מתבהרת לא רק שנראה שלא נגיע לשם, אולי גם לא כדאי שנגיע לשם. נראה שיש מי שהבין את זה, כי ברבעונים האחרונים הגידול בהתחלות הבנייה נבלם והמגמה מעידה דווקא על ירידה. הירידה נובעת גם בגלל מיעוט העסקאות מאז 2017, גם בגלל מחיר למשתכן, גם בגלל מיעוט רכישות של תושבי חוץ אבל גם בגלל הצעדים שנקטה הממשלה נגד המשקיעים שהפילו כנראה גם אסימון אצל הקבלנים.

לגור בדירה שקנו להשקעה

אז כמה דירות באמת צריך בישראל? כמה דירות באמת יש? כמה מההיצע הקיים הוא שקוף בכלל? (בנייה בלתי חוקית, יחידות דיור במושבים, דירות מפוצלות). האמת היא שקשה לדעת. הנתונים רחוקים מלהיות מלאים או אמינים.

משום כך, אנחנו נמצאים היום בנקודת זמן קריטית. כמו שאפשר לראות שהתחלות הבנייה יורדות וכמו שאפשר לראות איך מכרזי מחיר למשתכן בפריפריה לא מצליחים, כך לאט לאט נתחיל לראות בהמשך הדרך כיצד המשקיעים יתמודדו עם השוק החדש.

והנה תרחיש אחד אפשרי. נדגיש שהוא לא בוודאות יקרה, אבל יש לא מעט סימנים שמרמזים שאנחנו עשויים להיות בדרך אליו. בקרוב היצע גדול של דירות להשכרה יבשיל. מאוחר יותר לא מעט דירות מחיר למשתכן יבשילו גם הן וחלקן שייכות אף הן למשקיעים מהדור החדש - משקיעי מחיר למשתכן אם תרצו.

ואז, לפי התרחיש הזה, השוק ישתנה משוק של קונים לשוק של מוכרים ומשוק בו למשכיר יש את הכח לשוק בו השוכרים נותנים את הטון. ייתכן ומשקיעים שחשבו שהדירה שלהם תושכר בקלות ובמחיר גבוה יגלו שטעו ויצטרכו או לעבור להתגורר בדירה (משקיעי מחיר למשתכן) או למכור אותה (משקיע רגיל). זכאי מחיר למשתכן שיחליטו לעבור ישפיעו על הדירות ששכרו עד אז, כלומר על משקיעים אחרים. היצע גדול עשוי לצאת לשוק ובמקרה כזה, המחירים עשויים לרדת.

וכל זה - תרחיש אופטימי או תרחיש פסימי תלוי בנקודת המבט - מבלי לדעת מתי תשתלב בכל זה עליית ריבית. אותה ריבית שירדה והזניקה את המירוץ לרכישת דירה להשקעה עשויה להיות זו שתכביד על כל מי שרכש דירה. ככל שהמשכנתא גדולה יותר, עליית הריבית תהיה משמעותית יותר, וכל מי שלקח משכנתא כזו, ומשלם סכום חודשי שיתחיל לעלות אבל במקביל לא יצליח להשכיר את הדירה שרכש להשקעה במחיר שחשב שיכסה לו את המשכנתא יהיה בבעיה.

עוד כתבות

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"