גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפתרון שתעשיית הרכב חיכתה לו? סטארט-אפ פיתח דלק אוגר מימן

סטארט-אפ ישראלי-אוסטרלי פיתח דלק חדשני אוגר מימן, 60% ממנו מים, עם צפיפות אנרגיה גבוהה ועם עלויות שמתחרות הן בסוללות הליתיום והן בטכנולוגיות המימן הקיימות ● אילון מאסק התבטא בעבר ששימוש במימן להנעת מכוניות הוא "מטופש במיוחד"

הנעת מכוניות באמצעות מימן היא אולי היעד הנכסף ביותר בתעשיית הרכב העולמית, אבל יעד שעד כה לא מומש בהצלחה. חברת סטארט-אפ ישראלית-אוסטרלית, Electriq~Global (לשעבר Terragenic) פיתחה טכנולוגיה, שעשויה להיות הפתרון שהתעשייה חיכתה לו: דלק חדשני אוגר מימן, 60% ממנו מים, עם צפיפות אנרגיה גבוהה ועם עלויות שמתחרות הן בסוללות הליתיום והן בטכנולוגיות המימן הקיימות.

טכנולוגיות הנעת מימן באמצעות תאי דלק קיימות כבר שנים רבות והן נחשבות ליעילות הרבה יותר מסוללות הליתיום, אלא שהן יקרות יחסית, מסוכנות ומסובכות לתפעול. אילון מאסק אף התבטא בעבר ששימוש במימן להנעת מכוניות הוא "מטופש במיוחד". באלקטריק גלובל אומרים שהדלק החדש הופך את השימוש במימן לחכם במיוחד, בטוח וזול לתפעול.

גורם בענף האנרגיה אומר שהטכנולוגיה של הנעה מימנית היא "הגביע הקדוש" של עולם הרכב, אלא שגורמים בעלי השפעה בשוק העולמי, בין השאר בשוק הסיני, מביאים לכך התעשייה העולמית מקובעת על שימוש בסוללות ליתיום יעילות פחות ויקרות יותר. להערכתו הדבר יקשה על חברות בעלות טכנולוגיה מימנית לחדור לשוק בצורה משמעותית בשנים הקרובות.

בשיחה עם "גלובס" אומר מנכ"ל אלקטריק גלובל, גיא נבו מיכרובסקי, כי החברה אינה מתחרה מול תעשיית הסוללות אלא מציעה אלטרנטיבה מימנית למקרים בהם סוללות הליתיום אינן פיתרון אופטימלי: משאיות ואוטובוסים חשמליים, שמחייבים כיום שימוש בסוללות ענק כבדות, מטוסים, רכבות ואוניות חשמליות, וכן מוניות ורכבי הובלה שנדרשים לנסיעות ארוכות ורצופות. לעומת זה הוא אומר, סוללות ימשיכו להיות הפיתרון למכוניות עירוניות שנוסעות מרחקים קצרים ובמקרים בהם מתאפשרת טעינה ממושכת בלילה.

חברת גלובל אלקטריק מציגה היום את טכנולוגיית הדלק החדשה בוועידתSmart Mobility Summit בתל אביב. בימים אלה החברה מבצעת פרויקט פיילוט עם אחת מיצרניות הרכבים המימניים הגדולות בעולם, של הנעת משאיות באמצעות דלק המימן. בפרויקט ניסוי נוסף הדלק של החברה משמש כמקור אנרגיה למל"ט, המאפשר להגדיל משמעותית את משך הטיסה. החברה מקימה כעת מתקן ההדגמה של ייצור הדלק באמצעות מחזור המימן בפארק האקו תעשייתי נאות חובב שבנגב, שיתחיל לפעול ברבעון הראשון של 2019.

הדלק החדש מבוסס על שילוב של מים ותרכובת המימן בירוהידריד (BH4), שיכולה לאגור מימן, לשחרר אותו ולקלוט אותו מחדש, ובעת השימוש בדלק המימן מופק בחלקו מהמים ובחלקו מהחומר הכימי. לאחר השימוש בדלק, הוא נאגר ומועבר למתקן המיחזור, שם הוא מוטען במימן חדש.

לפי נתוני החברה, הדלק מכיל אנרגיה בצפיפות פי 15 לעומת הסוללות החשמליות והוא מאפשר טווחי נסיעה הגדולים פי 2.5 לעומת סוללות, וזאת במחצית העלויות וללא פליטות פחמן. לפי נתונים אלה, אוטובוסים שיונעו באמצעות הדלק החדש יגיעו לטווח נסיעה של 1,000 ק"מ עם תדלוק שאורך 5 דקות לעומת טווח של 250 ק"מ בסוללות חשמליות עם זמן טעינה של 300 דקות.

אחת הבעיות שמעכבות עד כה את טכנולוגיות תאי הדלק המימניים היא השימוש במימן דחוס המצוי במיכלים בלחץ של 700 אטמוספירות, שהסיכון הכרוך בהם מחייב הקמת מתקני הפקה ואגירה יקרים ושימוש באמצעי שינוע יקרים כדי לטפל בהם. לעומת זה, הדלק המימני החדש מבוסס על מימן מומס במים, שמובל בטמפרטורת החדר ובלחץ אטמוספרי רגיל והוא אינו דליק. לדברי מיכרוסבקי, משמעות הדבר היא הוזלה משמעותית של מערך הטיפול בהובלת המימן: "לא המצאנו את הפיזיקה מחדש, אבל הצלחנו לפתור אוסף שלם של בעיות, מה שמאפשר לנו לתת פתרונות שאף אחד עד היום לא הצליח לתת".

עם כל היתרונות של מימן, למה חברה כמו טסלה לא משתמשת בו להנעת המשאית החדשה של Semi?

"המשאית של טסלה נושאת סוללה במשקל של חמש טונות, זאת לעומת המערכת שלנו שמשקלה יהיה רק 1.5 טונות עבור אותה כמות אנרגיה. מימן הוא פיתרון יותר נכון לרכבים האלה".

האם יש צורך בחקיקה, שתאפשר שימוש בטכנולוגיות הנעה במימן?

"הרגולציה באירופה מאוד מחמירה בנושא מנועי בעירה פנימית, גם במכוניות וגם בתחנות כוח, והיא מייצרת את ההזדמנות הגדולה שלנו. מנועים כאלה צריכים לצאת משימוש בשנים הקרובות, בהולנד למשל עד 2025, בגרמניה עד 2030, ועל כן במדינות האלה נדרשים פתרונות חלופיים כמו שלנו".

האם השימוש בדלק המימני מסוכן?

"הבסיס לכל הטכנולוגיה הוא שמדובר בדלק שאינו מסוכן כלל. הוא אינו מתפוצץ ואינו נשרף, גם אם תדליק מעליו אש, ולכן ההובלה שלו מאוד פשוטה, כמו שמובילים מים. זה אחד היתרונות הבולטים - עלויות השימוש במערכת".

מי החברות שמתחרות מולכם בתחום המימן?

"יש חברות שמנסות לתת פיתרון דומה, כלומר תחליף לשימוש במימן בלחץ גבוה או בצורת גז. התעשייה הולכת לדרך אלטרנטיבית שלא אגירת מימן שלא במצב דחוס, אבל אין כיום פתרונות ברמת הבשלות שלנו".

חברת אלקטריק גלובל הוקמה ב-2014 על ידי ד"ר אלכס זילברמן, כימאי בהכשרתו, שצבר ניסיון בתעשיית הסוללות ותאי הדלק המימניים. החברה הוקמה בחממת אשקלון עם השקעה ראשונית של קרן Horizon GreenTech Ventures (בה שותפות חברת GE, רותם תעשיות וגפן השקעות) ורשות החדשנות. כמו כן זכתה בתקציב מחקר של קרן בירד אנרגיה הישראלית-אמריקאית בשיתוף עם חברת Triton Systems האמריקאית. בתחילת השנה הנוכחית ערכה גיוס הון בסבב A ממשקיעים פרטיים זרים, בסכום שלא נמסר. החברה מעסיקה 20 עובדים במשרדים ומעבדות בטירת הכרמל.

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין