גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי דוחות פייסבוק: הרשת החברתית חוזרת לעשות מה שהיא יודעת

הרבעון השלישי של החברה כלל התמקדות בצדדים החזקים שלה: פרסום במובייל והכנסות גבוהות מהגולשים בארה"ב ● הזינוק במספר העובדים נמשך ומעיד על כך שפייסבוק נאלצת להגיב לביקורת ● וגם: המתקפה המדהימה בחוצפתה של מארק צוקרברג על אפל

מארק צוקרברג בכנס F8 / צילום: סטיבן לאם, רויטרס
מארק צוקרברג בכנס F8 / צילום: סטיבן לאם, רויטרס

נתון אחד בדוחות פייסבוק  שפורסמו אמש, לא בולט במיוחד, מספר חלק נכבד מהסיפור של הרשת החברתית בשנה האחרונה: בסוף ספטמבר עמד מספר העובדים בחברה על 33,606 עובדים - זינוק של יותר מ-3,300 איש ביחס לסוף יוני. בהסתכלות שנתית, מספר העובדים בפייסבוק זינק בין ספטמבר 2017 לספטמבר 2018 ב-45%, זאת לאחר שבין יוני 2017 ליוני 2018 הוא נסק ב-47%.

פייסבוק הייתה פעם אחת מחברות הטכנולוגיה שהיחס בין גודלן והשפעתן לבין מיעוט עובדיהן היה מהקיצוניים בעמק הסיליקון. המוטו המפורסם שהנהיג המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, "זוזו מהר ושברו דברים", הכתיב צמיחה ורווחיות בכל מחיר, עם כמה שפחות עלויות נלוות. ואז התחילו להגיע המכות, כל אחת גרועה מקודמתה: התלונות על פוסטים שצונזרו שלא בצדק ועל פוסטים שלא אמורים היו להישאר באוויר; מתקפת הפייק ניוז הרוסית סביב הבחירות; פרשת קיימברידג' אנליטיקה; הפריצה הגדולה שבמסגרתה האקרים השיגו גישה מלאה ל-30 מיליון חשבונות - וזאת רק רשימה חלקית ביותר.

תדמית החברה, שמלכתחילה לא הייתה צחה כשלג, התרסקה לחלוטין. התקשורת והפוליטיקאים צלבו אותה, והרגולטורים התחילו לאיים ברצינות. לא ידוע מה עושה כל אחד מאלפי העובדים שגויסו ברבעון הזה ובקודמו, אך סביר שחלק נכבד מהם פועלים לוודא שמקרים כאלה לא יישנו. פייסבוק יודעת שפשוט אין לה ברירה.

פייסבוק נגד אפל

עם כל הכבוד למאמץ הזה, הוא לא מצדיק את האמירה המדהימה בחוצפתה של צוקרברג בשיחת המשקיעים לאחר פרסום הדוחות. לאורך השנה האחרונה מנכ"ל פייסבוק מתכתש בפומבי בכלי התקשורת עם מקבילו באפל, טים קוק: השניים מבטאים תפיסות עולם הפוכות בעולם הטכנולוגיה - גביית תשלום גבוה מבלי לחטט בקרביים של הצרכנים, לעומת מוצר חינמי שנשען על כך שיודעים עלינו הכול.

בשיחה הזכיר צוקרברג עוד גורם שכנראה מעלה את גובה הלהבות: ההתמקדות הגוברת של פייסבוק בשירותי מסרים מיידיים, כמו וואטסאפ, מסנג'ר ודיירקט של אינסטגרם, על חשבון הפיד המסורתי. לדבריו, התחרות המרכזית שניצבת מול פייסבוק בתחום הזה היא iMessage של אפל, שדומיננטית בארה"ב חובבת האייפונים.

ואז אמר מנכ"ל פייסבוק: "כדאי לציין שאחת הסיבות העיקריות שאנשים מעדיפים את השירותים שלנו, בעיקר את וואטסאפ, הוא המוניטין העדיף שלהם בנושאי פרטיות. וואטסאפ מוצפנת לחלוטין מקצה לקצה ולא מאחסנת את ההודעות שלהם או את מפתחות הגישה אליהם, בסין או בכל מקום אחר". רמיזה ברורה לדיווחים ולפיהם שותפה סינית של אפל מאחסנת מידע פרטי של משתמשים, שנשמר ב-iCloud, כך שלמשטר הקומוניסטי עלולה להיות גישה אליו.

הביקורת על אפל בהקשר הזה כמובן לגיטימית, והושמעה בעבר לא אחת. ההצפנה בוואטסאפ, ומדיניותה בנוגע לאי-שמירת הודעות, אכן ראויות להערכה (גם היא הן אינן שקופות כמו באפליקציית Signal המתחרה). אלא שהאמירה הזאת מצד צוקרברג, אחרי שפייסבוק הוכיחה בשנה האחרונה בדיוק מה שווה ההגנה שלה על מידע המשתמשים, גרמה לי לשפשף את העיניים. מנכ"ל פייסבוק עושה כאן מהלך כמעט דונלד טראמפי: להגיב לביקורת של קוק ב"אתה בעצמך", בתקווה שבקרב הטחות הרפש הזה שני הצדדים מנכ"ל אפל יתלכלך לא פחות ממנו.

פייסבוק נגד העולם

ואחרי שנרגענו מהטראמפיזם של צוקרברג, ניגש לשורה העליונה והתחתונה. הכנסות הרשת החברתית לרבעון השלישי עמדו על 13.73 מיליארד דולר, פחות מהתחזיות. הרווח הנקי, לעומת זאת, עמד על 5.14 מיליארד דולר - יותר מציפיות האנליסטים. מבחינת המשקיעים זו בשורה מעודדת, אחרי שברבעון הקודם פייסבוק הזהירה ששולי הרווח שלה יצנחו משמעותית עקב הצורך לבנות פלטפורמה בטוחה ומוגנת. שולי הרווח התפעולי של פייסבוק ברבעון הזה עמדו על 42%, הנתון הנמוך מאז תחילת 2017, אך לא צניחה דרסטית כל-כך לעומת שני הרבעונים העוקבים (46% ואז 44%).

הרשת החברתית שוב פספסה במעט את הציפיות מבחינת מספר המשתמשים היומיים (1.49 מיליארד, גידול של 9% מהשנה שעברה) והחודשיים (2.27 מיליארד, גידול של 10%). לצד האכזבה מההכנסות, הנתון הזה שלח תחילה את מניית פייסבוק לירידה של 5% במסחר המאוחר - אך המגמה התהפכה אחרי שיחת המשקיעים.

נראה שבכירי החברה הצליחו לשכנע את המשקיעים בשני דברים. ראשית, שהגידול שתרשום מאפיקים כמו המסרים המיידיים, הסטוריז והקהילות - שבהם רואה פייסבוק את מנועי הצמיחה העיקריים שלה כיום - עדיין נמצא רק בתחילתו, ושעם זאת בשנים הקרובות הוא לא יבוא על חשבון הפיד הכללי. שנית, שיש לה סיבות טובות להאמין שההכנסות שתרשום מצפייה בווידאו, בין היתר דרך פלטפורמת Watch שהושקה לאחרונה בישראל, רק יעלו ("אנחנו עדיין רחוקים מיוטיוב בנושא הזה", הודה צוקרברג).

בשיחה התמקדו בכירי פייסבוק לא מעט ב"משפחת המוצרים" שלה, עם דגש על וואטסאפ ואינסטגרם - שני שירותים שהוכפפו השנה ביתר שאת לרשת החברתית ומייסדיהם עזבו. היו סבלניים, מאותתת פייסבוק למשקיעים, גם אם הרבעונים הקרובים יהיו לא פשוטים,בהמשך זה ישתלם לכם. נראה שמניית החברה, שירדה בכ-30% בין הדוח לרבעון השני לזה הנוכחי, כבר ספגה את עיקר הנזק מהתהפוכות שעוברת הרשת החברתית, לפחות לעת עתה.

אך עם כל הכבוד לדיבורים על העתיד, מנועי הצמיחה והתהפוכות, הרבעון הזה התאפיין דווקא בכך שפייסבוק עשתה ביתר שאת שניים מהדברים שהיא יודעת לעשות הכי טוב: לפרסם במובייל ולהפיק הכנסות עתק מגולשיה בארה"ב. כמעט כל הצמיחה בהכנסות פייסבוק לעומת 2017 - 33% - הגיעה מפרסום, בזמן שהמקורות האחרים (תשלומים, למשל) קופאים במקום. ובמספרים: 13.54 מיליארד דולר מפרסום מתוך ה-13.73 מיליארד הכוללים. כמעט כל ההכנסות מפרסום - 92% - מקורן במובייל, גבוה אפילו יותר מ-88% בתקופה המקבילה ב-2017.

בשנים האחרונות מדברים לא מעט (גם במדור זה) על האתגר הגיאוגרפי שעמו מתמודדת פייסבוק: מספר משתמשיה בצפון אמריקה קפא, באירופה הוא אפילו יורד במעט, ובשאר העולם אמנם נרשמת עלייה - אך ההכנסה הממוצעת מכל גולש נמוכה משמעותית מאשר במערב. האם זה אומר שפייסבוק חייבת לחתור להכנסות אחידות מכל אזורי העולם? לא בהכרח, אומר לנו הדוח, אפשר גם לשפר את הפרסום באזורים החזקים.

ברבעון הזה הצליחה פייסבוק להניב 6.67 מיליארד דולר מגולשיה בארה"ב ובקנדה לעומת 6.25 מיליארד בקודמו, ומדובר בערך באותו מספר משתמשים. לעומת זאת, בהסתכלות שנתית, דווקא אסיה-פסיפיק היא האזור הצומח ביותר - אם כי לא בפער גדול. כל עוד פייסבוק תצליח באחד משני המסלולים (הגדלת ההכנסות במערב, הגדלתם בשאר העולם), היא תמשיך להציג דוחות סולידיים. אם תצליח בשניהם ברבעונים הבאים - ההספדים בנוגע לחברה ייראו מוקדמים מאוד. אם תיכשל בשניהם - לצוקרברג תהיה שיחת משקיעים הרבה פחות נעימה לנהל.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● תבצע רכישה חוזרת של מניות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות ; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם