גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נחום ביתן והעובדים על מסלול התנגשות: מבקש להעביר למיקור חוץ את פעילות המרלו"ג

מדובר במהלך שישפיע מיידית וישירות על כ-50 עובדים במרלו"ג, שהכריזו בתגובה על סכסוך עבודה • המשמעות: בתוך 14 יום יוכלו העובדים לשבות • ביתן בתגובה: "המרלו"ג הוא נכס אסטרטגי. העובדים יקרים לנו"

נחום ביתן , אבי ניסנקורן  ואייל אלי / צילום: תמר מצפי
נחום ביתן , אבי ניסנקורן ואייל אלי / צילום: תמר מצפי

שנתיים וחצי לאחר שרכש את רשת מגה שעובדיה מאוגדים באמצעות ועד עובדים דומיננטי, נראה כי נחום ביתן, בעל השליטה בקבוצה יינות ביתן, בדרך לעימות הראשון שלו עם העובדים. "לגלובס" נודע כי עובדי מגה הכריזו על סכסוך עבודה, בטענה כי ביתן מעוניין להעביר לביכורי שדה דרום את הפעילות המרכזית במרכז הלוגיסטי של הרשת. המשמעות: גורלם של 50 העובדים שמועסקים שם אינו ידוע, כשגורמים מעורים מציינים כי הפעילות במרלו"ג במחלקת הירקות והפירות צפויה להיעצר כבר בשבוע הבא.

עוד נודע כי במסגרת זו מנהלים מגעים מתקדמים לחתימה על עסקה מול חברת ביכורי שדה דרום, שמטרתה להעביר אליה את כל רכישת התוצרת החקלאית הטרייה שמבצע ביתן. ככל הידוע, מדובר על מהלך שישפיע מיידית וישירות על כ-50 עובדים כאמור מתוך כ-200 עובדי המרלו"ג שעוסקים בפעילות הירקות. אייל אלי, יו"ר ועד העובדים, הכריז אמש (ג') באישור ההסתדרות על סכסוך עבודה, כך שבעוד 14 ימים יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים שיחריפו "עד כדי סגירת כל הרשת", לטענתם.

הפגישה הסתיימה בפיצוץ ובאלימות

על רקע הדברים ובניסיון למנוע את המהלך, נערכה בימים האחרונים פגישה סוערת בין ביתן; אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה; ופרופ’ ירון זליכה, המשמש כיועץ כלכלי לעובדים. לטענת הוועד, הפגישה הסתיימה בפיצוץ ובאלימות מילולית קשה מצד ביתן.

לדבריהם, נציגי העובדים טענו בפני ביתן כי "מהלך דרמטי כזה חייב להיעשות בתיאום ובהסכמות כפי שהוסכם במעמד מכירת רשת מגה לביתן". לדבריהם, ביתן דחה את טענותיהם ופוצץ את הפגישה.

זליכה (ד') מסר היום ל"גלובס" כי "הבריונות של מר ביתן לא תרתיע אותנו. אנו נבטיח את זכויות העובדים על אפו ועל חמתו של מר ביתן".

במכתב ששלחה ההסתדרות מטעם העובדים לביתן נכתב כי הנימוקים לסכסוך העבודה ברשת הם, בין היתר, "ההחלטה החד-צדדית של הנהלת מגה בראשותך להוציא למיקור חוץ ולהפריט את יחידת הירקות במרכז הלוגיסטי", כמו גם "יציאה למהלך כאמור ללא משא-ומתן מוקדם עם נציגות העובדים תוך פגיעה חמורה בזכויות העובדים ובנציגותם".

בשנתיים וחצי האחרונות התקיימו יחסים חמים בין ביתן לבין יו"ר הוועד אלי וההסתדרות, כשבאירוע שקיימה החברה לעובדים לפני מספר חודשים בו נכח אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, נראו השניים קרובים במיוחד.

קידם לאחרונה הלוואה פרטית

לפני כשנתיים וחצי רכש נחום ביתן את רשת מגה בעיר והפך בן-לילה לבעלים של קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל, עם מחזור מכירות שנתי שלפי החברה מסתכם ב-5.5 מיליארד שקל נכון ל-2017. תחת הקבוצה פועלות 3 רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין (רשת חרדית); והיא מעסיקה קרוב לעשרת אלפים עובדים. מדובר בקבוצה פרטית שאינה מפרסמת לציבור הרחב את דוחותיה הכספיים, כך שנתוניה הכספיים אינם מוכרים.

בקיץ שעבר עלו היחסים של ביתן על שרטון עם קבוצת נטו בניהולו של עדי עזרא. או-אז ביתן צמצם באופן מהותי את רכישת הירקות והפירות מהחברה, ובהמשך נטו החליטה להפסיק אספקה לרשתות שבשליטת ביתן גם עבור מוצרים אחרים, בהם מוצרי מאפה, דגים קפואים, גבינות, שימורים ומוצרי בשר. הצדדים היו בנתק של כ-5 חודשים, בהם לא סופקה סחורה מנטו לרשתות שבשליטת ביתן, נתק שהגיע לסופו בחודש דצמבר אשתקד. או-אז הוחלט כי שיתוף-הפעולה יחודש באופן הדרגתי.

בתחילת 2018 שבה ביכורי השדה לספק פירות וירקות לקבוצת יינות ביתן, וכעת היא עשויה להרחיב את הפעילות הזאת, אם העסקה הנוכחית תצא לפועל עם גידור סיכון עבור ביכורי שדה.

נציין כי לפני החתימה על העסקה לרכישת מגה, נדרש ביתן לעמוד בתנאי מקדמי שהציבה לו רשות ההגבלים העסקיים, והוא לפרק את השותפות בחברת ביכורי ביתן. במסגרת זו נחתם הסכם בין ביתן לבין ביכורי שדה דרום, במסגרתו ביתן מכר את חלקו בביכורי ביתן, שעמד על 49%, לשותפיו דאז שהחזיקו ב-51% ומחזיקים בביכורי שדה דרום - האחים אילן וששי שבע וקבוצת נטו. ברשות ההגבלים הציבו את התנאי מתוך הנחה שאם תפורק השותפות בין ביתן לביכורי ביתן דאז, ביתן ירכוש ממנה תוצרת חקלאית רק בתנאי שתציע לו מחירים ותנאים אטרקטיביים ותחרותיים.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי לאחר שבחן את האפשרות להנפיק אג"ח סחירות, נפגש ביתן לאחרונה עם שורת גופים מוסדיים במטרה לקדם הלוואה פרטית לקבוצת הרשתות הקמעונאיות שבשליטתו. עוד פורסם כי הרשת פועלת בחודשים האחרונים לגייס 300-250 מיליון שקל שישמשו לטובת איחוד ומיחזור החוב של החברה.

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "המרלו"ג הוא נכס אסטרטגי לטווח ארוך, ופעילותו אף צפויה להתרחב מעבר להיקפי הפעילות כיום. העובדים יקרים וחשובים לקבוצת יינות ביתן, ואנו נמצאים איתם בקשר ובדיאלוג ישיר". 

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה