גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיאוריות שוק חופשי כבר לא שולטות, אך מרקס רלוונטי: כך השתנו לימודי העבודה ב-50 השנים האחרונות

תיאוריות השוק החופשי כבר לא שולטות ● קרל מרקס עדיין רלוונטי ● ושאלות היסוד של שוק העבודה לא השתנו, אלא רק התשובות ● פרופ' יצחק הברפלד, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת ת"א, מסביר כיצד משפיעים השינויים בשוק העבודה על תוכנית הלימודים, ומדוע יש רק חוג אחד כזה בארץ

מפעל מנועי בית שמש, 1970/ צילום: משה מילנר - לע"מ
מפעל מנועי בית שמש, 1970/ צילום: משה מילנר - לע"מ

שוק העבודה הנוכחי שונה מזה של לפני 10, 20 ובטח 50 שנה, והוא ממשיך להשתנות - הטכנולוגיה מאפשרת לעבוד מהבית, מבית קפה ובעצם מכל מקום; הגלובליזציה מובילה לניוד עובדים ותעשיות שלמות ממדינה למדינה, ופלטפורמות כמו פייבר (זירת מסחר לשירותים) מעודדת העסקת פרילאנסרים. כל התהליכים האלה מגבירים אולי את היעילות בשוק העבודה, אך גם מעלים שאלות חדשות על יחסי עובד-מעסיק ומבנה השוק, ומחייבים לנער אבק מעל סוגיות שונות בדיני עבודה.

אחת הפריזמות שדרכן אפשר לבחון את השינויים שעברו ועדיין עוברים על שוק העבודה היא החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל-אביב, שנפתח בשנת 1964. אז הכלכלה הישראלית נטתה עדיין לסוציאליזם והתבססה על ממשלה רחבה וריכוזית. שוק העבודה היה בהתאם: רוב העובדים היו מאוגדים, שעות העבודה היו מוגבלות, והם הועסקו בעיקר בחברות שמייצרות תוצרת מקומית. הדבר בא לידי ביטוי גם בתוכנית הלימודים בסוף שנות ה-60, כפי שמופיעה באתר האוניברסיטה - קורסים כמו "כלכלה שיתופית", "עיקרים בניהול חבר עובדים" ו"מדיניות רווחה וביטוח סוציאלי" נלמדו אז בחוג.

מאז הקורסים האלה פינו את מקומם לקורסים שעוסקים ב"אי-שוויון כלכלי וחברתי בישראל", "גלובליזציה בארגונים: עבודה, תרבות וזהות" ו"הון חברתי, רשתות חברתיות ושוק העבודה". לחובבי ההיסטוריה הוסיפו קורס שעוסק בשוק העבודה בתקופת המנדט. ואולם הבדלים מובהקים בתוכן הקורסים אפשר לראות גם מתחילת המאה הנוכחית. בשנת 2000, למשל, היה קורס על תעסוקה של עובדים לא-יהודים וסדנת מחקר על נשים בשוק העבודה. היום לומדים הסטודנטים על הגירה וזרים בשוק העבודה. שיעור התעסוקה בחברה הערבית עלה, וכעת לומדים על מבקשי המקלט ופליטים, וכן מהגרי עבודה מישראל למדינות אחרות.

"דגש על הסדרי עבודה חלופיים"

"השינויים הדרמטיים שהתרחשו ב-20 השנים האחרונות - השינויים הטכנולוגיים, הגלובליזציה, היחלשות כוחם של העובדים, והעלייה התלולה באי-שוויון בהכנסות - באים לידי ביטוי באופן חזק בתוכנית הלימודים", אומר פרופ' יצחק הברפלד, ראש החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל-אביב. "לשינויים האלה השפעה ישירה על עולם העבודה, ובעיקר על אופייה של העבודה ועל כוחם היחסי של עובדים ומעבידים. השאלות הבסיסיות בתחום העבודה לא השתנו: הנעת עובדים, כוחם היחסי של העובדים מול ההנהלות, צדק חלוקתי והוגנות מול העובדים. השינויים שחלו בעולם העבודה מצריכים היום תשובות שונות מאלו שניתנו לפני 20 שנה, ואנחנו מספקים תשובות עדכניות לשאלות הישנות".

האם חל שינוי בתיאוריה השלטת בלימודי עבודה?
"קשה להצביע על תיאוריה שלטת אחת. השינויים בדגשים התאורטיים מושם היום על השפעתן של תאוריות חדשות. היה מעבר מהתבססות כמעט בלעדית על 'אסכולת שיקגו' בכלכלה (שהתבססה על ההנחה של שוק חופשי) להצגת תיאוריות כלכליות וסוציולוגיות חדשות שמכירות במגבלות הכבדות שלה ומדגישות נושאים כמו התחזקות ההון עקב הריכוזיות שלו, מחסומי השוק שבפניהם עומדות קבוצות חלשות, והשפעתה של חקיקה על פעילות השוק.

"עם זאת, מקומן של התיאוריות הקלאסיות בתחום העבודה גם הוא אינו נפקד מהלימודים. התלמידים  נחשפים גם לגישות הקלאסיות כמו מרקסיזם, הניהול המדעי וגישת יחסי האנוש. לגישות אלו יש עדיין כוח הסבר רב גם בעולם העבודה העכשווי, בגלל כל השינויים שהתרחשו ב-20 השנים האחרונות".

עד כמה מגמות בשוק העולמי, כמו מעבר לעבודת פרילאנס, רלוונטיות לשוק העבודה הישראלי, ואיך זה בא לידי ביטוי בתוכנית הלימודים?
"השוק הישראלי חשוף מאוד למגמות החדשות ואימץ אותן, ואנחנו מגיבים לכך - למשל, יש דגש רב על הסדרי עבודה אלטרנטיביים (עבודה מהבית, עבודה גמישה, פרילנסרים וכו'), על ההגנה שניתן לתת לעובדים במסגרת הסדרים אלו, ועל האופן שבו ניתן לגייס ולהניע עובדים בני דור ה-Y (ילידי שנות ה-80 וה-90)".

"לימודי העבודה דועכים בארה"ב"

הברפלד מספר שבמשך הרבה שנים הציע החוג לימודים לתואר שני בלבד, אך לפני חמש שנים נפתח גם מסלול לימודים לתואר ראשון. מאז היקף הרישום למסלול זה קבוע פחות או יותר, וכ-80 סטודנטים מתחילים מדי שנה את לימודי התואר הראשון. במקביל, צומצם מספר הסטודנטים לתואר שני והדגש הוא על מחקר אמפירי. "העיקרון שעליו אנחנו שמים דגש הוא שעובדים אינם גורם ייצור בלבד, אלא הם אנשים עם שאיפות ובעלי רצון ליחס הוגן", הוא אומר. לדבריו, רבים מהבוגרים פונים לניהול משאבי אנוש. "בוגרים נוספים, מעטים מדי לטעמנו, פונים לעבודה בעמותות חברתיות שמטרתן לחזק קבוצות עובדים מוחלשות, מניעת הפליה בתעסוקה, עזרה באכיפה של חוקי עבודה ושאר מטרות הקשורות לצדק חברתי".

איך שומרים על רלוונטיות מול החברות במשק, האם יש לכם שיתופי פעולה איתן?
"נקודת המוצא שלנו היא שאנחנו לא מלמדים את התלמידים שלנו כיצד לנהל עובדים - את זה עושים במחלקות לניהול. אנחנו רואים את תפקידנו במתן כלים אינטלקטואליים, כך שהתלמידים יוכלו להבין לעומק את הנושאים והשאלות של עולם העבודה, ובשלב השני, לנסות ולהתמודד עם נושאים אלו באופן ענייני, אנושי והוגן.

"מובן שאנחנו קשובים לעולם העבודה שמחוץ לכותלי האוניברסיטה. אנחנו עושים זאת בכמה דרכים: שיתוף של מרצים אורחים בקורסים, קורסי פרקטיקום שבהם התלמידים מתארחים בארגונים לצורך הכרת נושא ספציפי (לדוגמה, ניהול משאבי אנוש וזכויות עובדים זרים) וביצוע עבודת מחקר במסגרת הארגונית שבה הם מתארחים".

מדוע בעצם צריך חוג נפרד בשביל זה?
"הנושא של לימודי עבודה בעולם מטופל, בדרך כלל, בבתי הספר של מינהל עסקים, כלכלה, משפטים, וסוציולוגיה, ואז אין טיפול הוליסטי ואינטרדיסציפלינרי בתחום. במינהל עסקים מלמדים ניהול עובדים ופסיכולוגיה ארגונית, במשפטים מלמדים דיני עבודה, בכלכלה מלמדים על שוקי העבודה, ובסוציולוגיה מלמדים תיאוריה ארגונית. כתוצאה מכך, תלמידים שנחשפים בחוג הלימודים שלהם רק לאחד הנושאים חסרים את התמונה השלמה והמלאה של עולם העבודה".

לדברי הברפלד, ברוב האוניברסיטאות בעולם אין מחלקה נפרדת ללימודי עבודה, ובארה"ב תחום לימודי העבודה בכלל נמצא בדעיכה, אך עדיין יש כמה מחלקות חזקות, למשל באוניברסיטת קורנל. "הדוגמה הטובה ביותר להיחלשות של התחום שם היא סגירתו לפני עשר שנים של מדיסון, בית ספר מוביל בתחום באוניברסיטת ויסקונסין", הוא אומר. "מצד שני, התחום עדיין חזק באוסטרליה ובאנגליה".

החוג ללימודי עבודה באוניברסיטת תל-אביב הוא למעשה היחיד בארץ, ולדברי הברפלד יש לכך שתי סיבות מרכזיות. האחת היא שהתחומים הנפרדים של ניהול, כלכלה, פסיכולוגיה ומשפטים, המרכיבים את הבסיס ללימודי עבודה, הפכו לאטרקטיביים מאוד בקרב הסטודנטים. "הרוב מתעניינים בדיסציפלינה מוגדרת וצרה יותר מאשר בתחום האינטרדיסציפלינרי שלנו. יתרה מזאת, בשנים האחרונות הפכו נושאים 'חדשים' (שבחלקם אנחנו עוסקים שנים רבות), כגון נושאי מגדר, ארגונים ומשאבי אנוש, למבוקשים, וגם הם נוגסים מהקהל הפוטנציאלי שלנו. התחרות הזאת אחראית, כנראה, להיותנו היחידים בארץ שמציעים תוכנית שמכילה יסודות השאובים מכל התחומים הללו".

לגבי הסיבה השנייה, אומר הברפלד, "כדי להציע גישה הוליסטית ואינטגרטיבית ללימוד עולם העבודה, תוך הקפדה על היסודות האינטלקטואליים והאמפיריים העומדים בבסיסו, יש צורך גם בעמדה חברתית ברורה, ולנו יש העמדה הברורה הזאת, שהיא מרכזיותו של העובד-אדם בעולם זה. נראה שעמדה כזאת היא ייחודית בעולם של העשורים האחרונים".

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים