גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה של תעשיית האופנועים: כלי ירוק או "פורעי חוק"

בתערוכת "אינטרמוט" השנתית הענקית בקלן, שנערכה בתחילת אוקטובר, ניתן היה לראות כמה מהמגמות הבולטות - והסותרות - לעתיד תחום האופנועים

בתוך כל הרעש והמהומה סביב עתיד הרכב החשמלי והאוטונומי, שוכחים רבים שבשורה התחתונה, עדיין מדובר במכוניות נוסעים. כלומר 5-4 מטרים של פלדה ופלסטיק שתופסים נפח כביש רציני, עומדים בפקקים כמו כל "סתם" רכב וצריכים לחפש מקום חניה שאינו קיים. אבל עד - ואם וכאשר - שתיפתר בעיית הפקקים ותצוץ תחבורה שיתופית ראויה, הרכב הדו-גלגלי הממונע הוא עדיין הפתרון היעיל ביותר לבעיית החניה והפקקים - ועל הדרך, הוא גם יכול לספק הנאה ושאר רוח למי שמתייחסים אליו כאל שלוחה של אישיותם.

לפיכך, תעשיית הרכב הדו-גלגלית לא מתכוונת להיעלם, ובתערוכת "אינטרמוט" השנתית הענקית בקלן, שנערכה בתחילת אוקטובר, ניתן היה לראות כמה מהמגמות הבולטות - והסותרות - לעתיד.

שוברים את הכללים: קוואסקי H2 2019

תעשיית האופנועים סובלת באופן מסורתי מהפרעת אישיות דו-קוטבית. מצד אחד, קברניטיה מנהלים רומן עם הרגולטורים בעולם כדי להשיג הטבות מס תוך הדגשת התרומה המשמעותית להפחתת הפקקים, זיהום האוויר ובעיות החניה בהשוואה לרכב פרטי מקובל. מצד שני, בענף מודעים היטב לכך שחלק לא מבוטל מהלקוחות הפוטנציאליים, הם - איך להגיד את זה בעדינות - "שרוטים". כלומר, עוקבים באדיקות אחרי הישגי היצרנים בספורט המוטורי, אוהבים את ההילה של "פורעי חוק" ורוצים ביצועים מרגשים ופס קול קולני.

רוב היצרנים הולכים בזהירות על הקו המפריד בין העולמות הללו, אבל יש כאלה שלעיתים "עוברים לצד האפל" ובועטים במוסכמות. קוואסקי עשתה זאת ב-2015 עם אופנוע ההיפר-ספורט H2, שצויד במנוע עם סופרצ'ארג'ר שייצר את ההספק הגבוה ביותר לתקופתו והציג ביצועים הזויים (אפס ל-100 ב-2.5 שניות, אפס ל-300 קמ"ש ב-16 שניות).

קוואסקי "חטפה על הראש" משוחרי הבטיחות בכבישים בעולם, אבל הכלי הפך להיות להיט מכירות גלובלי. לא חלפו שלוש שנים, ובתערוכה בקלן הוצג הדור השני של הכלי שמציע, איך ניחשתם, הרבה יותר כוח. ה-H2 מודל 2019 מותיר מאחור כל כלי סדרתי שקיים כיום עם הספק תקני של 231 כ"ס - כמעט 30 יותר מהדור הראשון - שיכול לטפס רגעית ל-241 כ"ס כאשר מופעלת מערכת "מגח סילון".

יש לו מערכת בלמים חדשה לגמרי, לוח מחוונים על בסיס מסך LCD צבעוני ורחב עם ממשק לטלפון חכם, צבע חדשני שמתקן עצמאית שריטות ושפשופים ועוד שדרוגים הנדסיים. קוואסקי נזהרת מלצטט נתונים ביצועיים רשמיים בחומר העיתונות, אבל בענף מעריכים שהכלי, שעולה כ-26 אלף דולר, יהיה מהיר יותר משמעותית מקודמו.

לא מספיק מהיר? 55 אלף דולר יעבירו לבעלותכם את התאום-הרשע, דגם ה-H2S האקזוטי, עם 300 כ"ס (!) ו-400 קמ"ש. קוואסקי טוענת שהוא "לא מיועד לכבישים ציבוריים אלא רק למסלול". נסו לספר זאת למעריצים ותזכו לגיחוך.

נוסטלגיה חשמלית: ווספה אלקטריקה

אם עסקינן בפרות קדושות שעוברות מודרניזציה, קשה למצוא פרה יותר קדושה לחובבי ההיסטוריה הדו-גלגלית מאשר הווספה המיתולוגית של פיאג'יו, שנמצאת עמנו לסירוגין ובגלגול כזה או אחר מאז 1946. אבל ב-2018 לנוסטלגיה יש ערך שיווקי רב, גם כאשר מדובר בכלי עירוני חשמלי ועתידני שאין לו שום קשר למקור. כך תצא בקרוב לשוק הווספה החשמלית הראשונה, והיא לא תיקרא סתם חשמלית אלא "ELETTRICA", כי באיטלקית כידוע, הכול נשמע יותר טוב.

הכלי מצליח לשחזר בצורה מרשימה מאוד את העיצוב האייקוני של הווספה, לא עניין של מה בכך בהתחשב בעובדה שהעיצוב המקורי נתפר סביב מנוע הבנזין הייחודי של פיאג'יו. במקום צילינדרים מטרטרים ועשן כחול, מצויד הדור המודרני במנוע חשמלי סופר-קומפקטי עם הספק של 2 קילוואט, שיכול לטפס תחת עומס ל-4 קילוואט. מקור הכוח הוא סוללת ליתיום שעוצבה במיוחד עבור החלל שמתחת למושב ואנשי פיאג'יו טוענים כי הביצועים "טובים מאלה של קטנוע 50 סמ"ק טיפוסי". את הסוללה ניתן לטעון מכל שקע ביתי טיפוסי והיא אמורה לספק טווח נסיעה של קרוב ל-90 ק"מ בין טעינות. על-פי נתוני החברה, הסוללה אמורה לשרוד למעלה מ-1000 מחזורי טעינה, עם אורך חיים של בין 50 אלף ל-70 אלף ק"מ. הסובלים מחרדת טווח, יכולים לבחור במצב "אקו", שמגביל את מהירות התנועה ל-30 קמ"ש. בנוסף, מצויד המנוע במערכת מתוחכמת לאגירה ומחזור של האנרגיה הקינטית בעת בלימה.

רשימת החידושים כוללת גם לוח מחוונים על בסיס מסך LCD צבעוני בגודל 4.3 אינץ', עם שפע של מידע על טווח הנסיעה ועוד. יש כמובן חיבור בלוטות' ואפילו ממשק לקבלת פקודות קוליות באמצעות סמארטפון, שמחובר לאוזניות בקסדה ומפתח חכם, שמתפקד גם כמערכת GPS לאיתור האופנוע בחניה ובעת גניבה.

ומה יעשו שליחים או תושבי הפרברים? עבורם, מוצע דגם ה-X של הווספה החשמלית שאפשר לקרוא לו "היברידי". אותו מנוע חשמלי, אבל עם סוללה מוקטנת ומעין מנוע עזר מונע בנזין, שמשמש כגנרטור לטעינת הסוללה תוך כדי נסיעה. הטווח הכולל הוא כ-200 ק"מ.

החודש החלה החברה לקבל הזמנות מוקדמות ברשת והמחיר הכולל יעמוד על כ-6,400 אירו לדגם הבסיס.

הייטקיסט אינדיאני: אינדיאן FTR1200

כמו בעולם המכוניות, גם בעולם הרכב הדו-גלגלי יש מותגים "קדושים", כאלה שלא מתעסקים איתם ובוודאי לא משנים אותם בצורה קיצונית מחשש לפגיעה ברגשותיהם של מיליוני מאמינים אדוקים. אחד מהם הוא המותג האמריקני "אינדיאן" ששמור לו מקום של כבוד בהיכל התהילה ההיסטורי של תעשיית האופנועים. המותג, שמיוצר כיום בוואיומינג, מזוהה עם אופנועי תיור וספורט קלאסיים בעלי ניחוח כבד ונוסטלגי של אמצע המאה הקודמת. אבל יצרני האופנועים חייבים להיות רווחיים, ואם אפילו הארלי האגדית ממסחרת את המותג שלה, מה יגידו האזובים.

וכך הושק בקלן ה-FTR1200 של אינדיאן: אופנוע מודרני, עתיר בטכנולוגיות עתידניות ועם שלדה "עירומה" מפוסלת ואולטרה-מודרנית שצבועה אדום ומזלג קדמי בצבע ברונזה אופנתי... אולי כדי לנחם את המאמינים, ממשיך הכלי להציג את הפנס הקדמי הבודד בעיצוב המסורתי, אם כי כמובן שגוף התאורה עצמו הוא בטכנולוגיית LED עתידנית. הביצועים עצמם מתונים יחסית והמנוע בתצורת V-TWIN עם נפח של 1200 סמ"ק מייצר 120 כ"ס, שרתומים לכ-222 כ"ס, אם כי בליווי פסקול רועם ומרשים על-פי מיטב המסורת.

בכל הנוגע לטכנולוגיה, הכלי משאיר את הנוסטלגיה מאחור ומציע ארכיטקטורה אלקטרונית עדכנית מאוד. "רשת בטיחות אלקטרונית" מגנה על הנהג וכוללת בין השאר מערכת נגד בלימת גלגלים, מערכת למניעת התרוממות הגלגל הקדמי, בקרת משיכה וכמה אפשרויות לתכנות המשיכה והעברת הכוח לבחירת הרוכב. ואם לא די בכך - מעריצי אינדיאן הקלאסית מתבקשים להסתכל כאן הצידה - לכלי יש גם לוח מחוונים על בסיס מסך LCD צבעוני עם שלל תפריטים וממשק סלולרי. שלכם (באירופה) תמורת כ-12 אלף אירו.

ירוק, קליל והגיוני: אלמוטו HT-4

בקצה הרחוק והירוק ביותר של שוק הרכב הדו-גלגלי, 180 מעלות ממפלצות הביצועים, ניצבים כיום כלים עירוניים חדשים, שמגשרים על הפער בין האופניים החשמליים לבין הקטנועים. הכלים הללו מיועדים בעיקר לתנועה עירונית ולגישור בין פתרונות תחבורה ציבורית - כמו תחנות רכבת - למקומות עבודה.

מה שסטארט-אפיסטים אוהבים לכנות "המייל האחרון". בתערוכה היו כמה וכמה דוגמאות, ואחת המעניינות שבהן היא הכלי החשמלי המכונה HT-4 מבית המותג "ELMOTO" שבסיסו במינכן. התכנון הבסיסי של הכלי הוא כשל "טוסטוס" אופנתי עם שלדת צינורות חסונה שמתוכננת לשני רוכבים. יש לכלי בלמים ראויים, כידון מאובזר היטב, מזלג קדמי כמו של אופנוע ומתלים ארוכי מהלך שמאפשרים לנטרל ביעילות מהמורות.

אולם במקום מנוע מקובל, מוטמעים בתוך השלדה הדקיקה מנוע חשמלי של 2 קילוואט וסוללת ליתיום מתקדמת ומגודלת שמספקת 37 אמפר לשעה. המהירות המרבית מוגבלת ל-45 קמ"ש, אבל משקל עצמי נמוך של פחות מ-60 קילו מספק טווח מרשים של עד כ-90 ק"מ על טעינה מלאה של הסוללה, שנמשכת כ-4 שעות. מי שאצה לו הדרך, יכול לטעון כ-80% מקיבולת הסוללה בתוך שעתיים בלבד או לבצע החלפה מהירה לסוללה רזרבית. באירופה לפחות כלים בקטגוריה הזו דורשים רישיון נהיגה ברכב או בקטנוע.

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן