גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה תהיה התרומה הגדולה ביותר של ישראל לאנושות

מדור הספרים של ליידי גלובס: הספר החדש של יובל נח הררי הוא אולי לא הברקה, אבל גם התעלמות מהעתיד שהוא משרטט אינה מהלך חכם ● גיום מוסו לא מצליח לשמור על אמינות ב"דירה בפריז"

צילום: איל יצהר
צילום: איל יצהר

21 מחשבות על המאה ה-21, יובל נח הררי, הוצאת דביר, 352 עמ’

10 הערות על '21 מחשבות':

1. העתיד עומד להיות מעייף: במשך שנים האמנתי (ועדיין מאמינה) שהאדם מחפש יציבות. אבל על פי הספר, במאה הקרובה בני האדם לא יוכלו להרשות לעצמם את היציבות הזו. מי שיחפש אותה, יישאר מאחור. כדי להישאר רלוונטיים, ואפילו רק חברתית, נצטרך להמציא את עצמנו שוב ושוב.

2. הספר חוזה שהמעבר למכוניות אוטונומיות יציל ממוות כמיליון בני אדם בשנה, וזה יותר חשוב מלשמר את משרותיהם של נהגי מוניות ומשאיות, מורים לנהיגה ושוטרי תנועה. הוא גם מדבר על פיתוחים שיחסכו את הצורך ברופאים אנושיים, ויפנו כסף להשקעה בפיתוח תרופות. אבל על השאלה האם כל זה לא יוביל להתפוצצות אוכלוסין, הוא לא מתעכב.

3. נח הררי מזכיר שוב ושוב את המהפכה הכפולה באינפוטק ובביוטק, שעליה דיבר בספרו הקודם. כשהביוטכנולוגיה תתמזג עם הבינה המלאכותית, נרכוש שליטה על העולם שבתוכנו, ונלמד כיצד להנדס ולייצר חיים, איך לתכנן מוחות, להאריך חיים, להרוג מחשבות. זה עלול לערער את שיווי המשקל הפנימי שלנו ולהביא אותנו לקריסה נפשית. כיפאק היי לאדם החושב.

4. כבר כיום סובלת האנושות ממגפה של לחץ וחרדה, מזכיר נח הררי. לכן, כשנגיע למצב שבו נצטרך להחליף מקצוע (!) מדי כמה שנים, יהיה צורך בשיטות משוכללות להורדת לחצים, כדי להציל את הנפש מקריסה. אבל החיים הם לא רק עבודה, ולכן מעניין לחשוב מה בכלל יקרה לנפש כשמספר הסיבות לצאת מהבית יהיה הנמוך ביותר אי פעם, והחיים כבר לא יהיו דרמה של קבלת החלטות, כי האלגוריתמים יחליטו על הכול.

5. בלי קצת פוליטיקה אי אפשר. אז לצד עקיצה למירי רגב (סיפור טרנטינו), נח הררי מציג את המשוואה 1967+8200=1984. כלומר, הגבולות שנקבעו בששת הימים בצירוף היכולות הדיגיטליות של היחידה הצה"לית, מובילים את ישראל למצב שבו היא נוהגת בפלסטינים כמו האח הגדול בספרו של אורוול. אבל יותר מזה, הוא חוזה כי ייתכן שטכנולוגיית המעקב שלה תהיה תרומתה הגדולה ביותר לאנושות בעשורים הקרובים. אישית הייתי רוצה להאמין שתרמנו ונתרום לתושבי כדור הארץ יותר מזה.

6. האזהרה הכי משמעותית של נח הררי לא מקורית, אבל קשה להתעלם ממנה: בעידן הדיקטטורות הדיגיטליות תהיה שכבה עבה של אנשים מיותרים. גם אם המיותרים ימחו נגד הממשלות שלהם, יהיה להם הרבה פחות כוח מאשר למנוצלים שיצאו למחות במאה ה-20. אם אתה מיותר אז אתה מיותר, לאף אחד לא יהיה אכפת אם תיעלם. בקיצור, כדאי שכל אחד יחשוב בן כמה ואיפה הוא יהיה ב-2050, השנה הקריטית לדידו של נח הררי, שבה רוב המהפכות כבר יושלמו.

7. סביר, מתפורר בקלות: בעתיד הקרוב 'סביר' שמחשבים ורובוטים לא יחסלו לגמרי אף מקצוע. יותר מזה, מקצועות הטיפול יחזיקו מעמד הרבה יותר שנים. מצד שני, 'סביר' שאלגוריתמים ביומטריים ייצרו את האמנות הטובה ביותר בהיסטוריה. ובינתיים, החודש נמכרה יצירת אמנות מבוססת אלגוריתם במכירה פומבית תמורת כ-430 אלף דולר. כלומר, סיכוי 'סביר' שבזמן שתקראו את הספר, כבר תפגרו אחרי העתיד שהוא משרטט.

8. בפרק ‘קהילה’ מוזכר הניסיון של מרק צוקרברג, מייסד פייסבוק, לאחד את האנושות ברשת, ומצד שני לקחת חלק בעולם הלא מקוון שלנו. אבל הצעירים של היום בכלל לא נמצאים בפייסבוק, ומי בכלל אומר שהיא תהיה קיימת עוד חמש שנים. מוזר שנח הררי לא ממהר להציב כאן סימני שאלה.

9. דווקא כשהוא צולל אל דוגמאות מהעבר הרחוק, וזונח מעט את העתיד הקרוב, זה מרתק יותר. דע מאין באת, ובמה אתה מוכשר ויכול להבריק.

10. זה לא ספר לבעלי הפרעות קשב וריכוז. כל משפט שני זורק אותך למחשבות, עד שבסוף אתה לא זוכר את הטיעון המקורי. אולי כדי לנחם, מגיע המשפט "אם הסקירה הזו השאירה אתכם עם הרגשה מטרידה... שאינכם מסוגלים לעבד את כל המידע הזה... אתם לא לבד. אף אחד לא יכול לעשות את זה" (עמ’ 217). נרגענו. כלומר, לא נרגענו.

שורה לזכור. "קל הרבה יותר לתקן באגים בתוכנות, מאשר למחוק את דעותיהם הקדומות של בני אדם" (עמ’ 70).
שורה תחתונה. העתיד ברור, בהיר ("בהירות היא כוח") וכתוב היטב. עכשיו הוא רק צריך לקרות.

דירה בפריז, גיום מוסו, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 304 עמ’

הספר. אם זה לא היה גיום מוסו, לא הייתי מתחילה לקרוא. אם זו לא הייתה פריז, לא הייתי נשארת. אבל עם כל חיבתי הרבה לעיר האורות, ועם כל היתרונות של ניו יורק (גם היא גיבורה קבועה אצל מוסו), נדמה שהפעם הוא קצת הגזים.

שני גיבורים מובילים את העלילה. גספר הוא מיזנתרופ אמריקאי שחש קרוב יותר לדובים, לעופות דורסים ולנחשים מאשר לאנשים, וסבור שהאנושות ספוגה בבינוניות בלתי נסבלת. סופר שמאמין שהאדם הוא הטורף הגרוע ביותר, חי חיי בדידות הרחק מכל מה שמכאיב לו: נשים, גברים, טכנולוגיה, זיהום אוויר ורגשות, ומתמודד עם נחשולים של חרדה; מדלן היא בריטית, שוטרת לשעבר, רווקה בת 41 שנכנסת לטיפולי פוריות, מישהי שמחפשת שקט, אבל לא מסוגלת להיפטר מהחיידק המקצועי.

שניהם מגיעים בטעות לאותה דירת Airbnb פריזאית שהייתה שייכת לצייר שמת לא זמן, ובנו נחטף ונרצח. בהתחלה הם זועמים על התקלה ומתעבים זה את זה, אך עד מהרה הופכים לצוות חקירה מאולתר, כמיטב קלישאות הז’אנר. נאמר זאת כך: גם הם ממהרים לצאת ממסעדה בלי לאכול את הקינוח, וזורקים על השולחן כמה שטרות במקום לבקש חשבון. לא בגלל שקרה משהו חמור, סתם נפלה עליהם איזו הארה שהם ממש חייבים לחקור הרגע.

מוסו כותב שברגע שאדם סופג אלימות ועינויים, מגיע סף מסוים שבו "ההיגיון חדל לשמש כלי פענוח להתנהגות האנושית". וככה הוא יכול להרשות לעצמו מהלכי עלילה לא מנומקים, טוויסטים לא אמינים וסוף מטורלל לחלוטין. אז זהו, שהוא לא יכול.

אגב, מוסו מנסה לתת במה לאמנות ולתפקיד שלה בעולם, אך הוא עושה זאת באופן שטחי שמתמצה בניים דרופינג בלתי פוסק - עובדת משרד שמזכירה דמויות של ברנאר בופה, מלצר שמזכיר את לואי דה פינס, חדר בסגנון הזקן והים גרסת טולוז לוטרק. העובדה שכל פרק נפתח בציטוטים של אמנים לא משפרת את המצב: הכול מרגיש תלוש ומעושה.

שורה לזכור. "שני יתרונות לבדידות: ראשית להיות עם עצמך, שנית להיות ללא האחרים" (עמ’ 166).

שורה תחתונה. מספיק ודי.

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה