גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממגרים את "סוחרי הפועלים": "גלובס" חושף את התוכנית הממשלתית החדשה להעסקת פלסטינים

היחסים הכלכליים בין ישראל לרש"פ הדוקים מתמיד ושומרים על שקט תעשייתי • עקב האכילס הוא המעברים המיושנים שבהם מצטופפים בכל בוקר פועלים פלסטינים בדרכם לעבודה • "גלובס" חושף את התוכנית של המנהל האזרחי לשיפור המצב, שעיקרה מעבר ממוחשב ומהיר מבלי להזדקק ל"סוחרי הפועלים"

פועלים פלסטינים שמחכים להיכנס לאזור התעשייה בברקן /צילום: רויטרס
פועלים פלסטינים שמחכים להיכנס לאזור התעשייה בברקן /צילום: רויטרס

הפיגוע הקשה בברקן לפני כשלושה שבועות, שבו רצח אשרף נעאלווה את שני הישראלים זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל, הדאיג מאוד את הרחוב הפלסטיני, בעיקר באזור טול כרם וסביבותיה והכפרים שמדרום לשכם, שאלפים מיושביהם עובדים באזור תעשייה זה.

הרבה יותר מבעבר, הגולשים הפלסטינים ברשתות החברתיות, יותר משהיללו את הפיגוע, הביעו דאגה של ממש לפרנסתם - ואפילו זעם על הרוצח. בפוסט בפייסבוק של תושב טול כרם נאמר בין השאר: "ארור תהיה יא אשרף, ארור יהיה מי ששלח אותך לגזול מזון מפי ילדינו".

הפוסט זכה למאות לייקים ושיתופים. בין התגובות היו כאלה שגינו את הכותב, אבל הרוב צידד בעמדה שהביע. עמדה זו משקפת את תמונת המצב התעסוקתית של הפלסטינים בשטחים ועמה את תלותם בעבודה בישראל, בתעשייה הישראלית ובמקומות תעסוקה אחרים בהתנחלויות ובאזורי התעשייה.

לישראל נכנסים באישור מדי יום יותר מ-80 אלף פועלים פלסטינים, אשר מקבלים לפי נתונים רשמיים שכר ממוצע של קרוב ל-5,000 שקל בחודש, עלייה של כ-10% לעומת הממוצע ב-2017.

השכר שמקבלים הפועלים הפלסטינים בישראל גבוה פי שניים מהשכר הממוצע של עובד פלסטיני בשטחי הרשות, המגיע ל-2,415 שקל בחודש בממוצע. לכן, לפי הערכות עוד כ-30 אלף פועלים עובדים בישראל ללא אישורים, ושכרם נמוך יותר מבעלי האישורים בגלל היעדר פיקוח, אבל עדיין גבוה בהרבה מזה בשטחי הרשות. עוד 25 אלף סוחרים פלסטינים הם בעלי אישורי כניסה ושהייה בישראל למטרות מסחר.

בתעשייה הישראלית בשטחים, שמרוכזת בעיקרה באזורים גדולים כמו בברקן, ובמקומות תעסוקה אחרים כמו בניין ומתן שירותים בהתנחלויות, עובדים עוד 32 אלף פלסטינים. שכרם הממוצע נמוך מאלה של העובדים בתוך גבולות הקו הירוק, ונע סביב 4,500 שקל בחודש. הם, כמו הפלסטינים שעובדים בישראל, זכאים לתנאים סוציאליים, ובכללם הפרשות מעסיקים לפנסיה ולגמל. בנוסף, ככל שעולה מספרם של העובדים הפלסטינים בישראל, קטנה האבטלה בשטחים. ברבע הראשון של שנת 2017 היה שיעור האבטלה בגדה 18.8%, ושנה אחר כך ירד ל-18.3%.

תוכנית המנהל האזרחי: בידוק טכנולוגי מהיר וביטול התלות במתווכים

הצהרות לחוד ומעשים לחוד

ישראל אינה מעסיקה פלסטינים מסיבות אלטרואיסטיות בלבד. השיקול הביטחוני הוא מרכיב חשוב, כמובן. שיפור כלכלי מוריד את המוטיבציה לפיגועים, ולהפך. המראות מרצועת עזה מעידים על כך יותר מכל.

אבל ההיבט הכלכלי חשוב לא פחות. העובד הפלסטיני זול בהרבה בהשוואה לזה הישראלי, והוא עובד בעבודות שרוב הישראלים לא מוכנים לעבוד בהן. פועל פלסטיני הוא גם זול וזמין הרבה יותר מהפועלים הזרים המובאים לכאן מסין, מטורקיה וממזרח אירופה.

ויש גם את ההיבט המדיני. ההכנסות השנתיות מהעבודה בישראל מגיעות לגובה של 11% מתקציבה השנתי של הרשות הפלסטינית. המנוף שהעובדה הזו מעניקה לממשלת ישראל מול הפלסטינים הוא עצום. כך אפשר להבין את שיתוף הפעולה הפלסטיני בדרגים המקצועיים-כלכליים-תעסוקתיים-מסחריים עם ישראל.

זה גם מסביר את העובדה שלמרות ההצהרות הלוחמניות וההחלטות לסגת מכל ההסכמים הכלכליים והביטחוניים עם ישראל (החלטות שכבר התקבלו בעבר), אלה כנראה לא ימומשו בטווח הקרוב. הדרך הפלסטינית למסמס את ההחלטה מראה שהם בהחלט למדו דבר אחד או שניים מאיתנו - הוקמה ועדה שתבחן את אופן היישום ותעביר את המלצותיה בתוך שנה ליו"ר הרשות אבו מאזן.

בשורה התחתונה, התלות הכלכלית בישראל היא אחד מכלי הנשק החשובים ביתר שבידי ישראל אל מול הרשות. ואת מה שאבו מאזן וחבריו להנהגה יודעים, הרחוב הפלסטיני בוודאי יודע. גם סקרי דעת קהל בקרב הפלסטינים מאששים זאת. סקר מחודש יולי של מכון "אוראד" מרמאללה העיד על ירידה של ממש בתמיכת הפלסטינים במאבק מזוין נגד ישראל, ואפילו ברצועת עזה, לפי סקר חדש, 70% תומכים בהפסקת אש ארוכת טווח.

הסוף לתלות ב"ראיסים"?

למרות העובדה שמעבר הפועלים לישראל משתלם לכל הצדדים, המחסומים והמעברים לישראל הם נקודת התורפה. הם גורמים לפועלים סבל רב ומעכבים את הגעתם לעבודה.

אחת לכמה ניתן לראות דיווח בכלי התקשורת על התנאים הקשים במעברים, השעות הרבות הנדרשות כדי לעבור בהם ועל גם התשלומים שמשלמים הפועלים ל"ראיסים", המתווכים בינם לבין הקבלנים הישראלים מספקי העבודה.

בפרסום ראשון ב"גלובס", אנו מביאים את פרטי התוכנית של המנהל האזרחי למבנה תעסוקתי חדש לפלסטינים, לצד שיפורים טכנולוגיים מתקדמים במעברים, שיאפשרו בידוק מהיר יעיל יותר ואנושי יותר, והגדלה של מספר הפועלים היכולים לעבור בכל זמן נתון.

מקורה של התוכנית בהצעה של המנהל האזרחי לממשלה שאושרה כבר לפני שנתיים. כיום, קבלת העבודה בישראל מותנית בפנייה של מעסיק ישראלי למנהל האזרחי, המעסיק מקבל מספר אישורים ופונה למתווכים, ה"ראיסים", המספקים לו את הפועלים ובדרך גוזרים רווח נאה משכרם. מקצת המעסיקים, בעיקר בענף הבנייה, "סוחרים" בפועלים ומעבירים אותם למעסיקים אחרים, אם העבודה הסתיימה מוקדם יותר מהצפוי. לאחר דיווח על סיום ההעסקה, נאסר על הפועלים להיכנס לישראל.

לפי מבנה ההעסקה החדש, הפועלים יסווגו לפי הכשרתם המקצועית במאגר אינטרנטי ייעודי שיהיה פתוח לארגוני מעסיקים, כמו ארגון בוני הארץ של הקבלנים. הקבלנים יוכלו להזמין פועלים ישירות, והצורך ב"ראיסים" יתבטל. תקופת ההעסקה תהיה גמישה בהתאם להתקדמות הפרויקט. כאשר יסתיים הפרויקט, שמו של פועל בעל אישור יחזור למאגר, האישור שניתן לו לא יבוטל אוטומטית כפי שקורה היום, ובד בבד יוכל הפועל להישאר עוד תקופת זמן בישראל לחיפוש עבודה.

המנהל האזרחי, לפי התוכנית, אמור לפתוח בשיתוף עם הרשות הפלסטינית מסלולי הכשרה לפועלים פלסטינים, ומי שיסיים אותם בהצלחה יקבל הסמכה שתעניק לו עדיפות מול המעסיקים הישראלים. המנהל מתכנן לקיים מבחני מיון בדומה לאלה שמתקיימים במדינות המוצא של הפועלים הזרים, כדי שהמעסיקים יקבלו עובדים מתאימים ולא את מי שמתווך להם המאכער הפלסטיני.

שיפור מצב המעברים, שנראים לא אחת כדיר עיזים והתנאים בהם לא אנושיים, הוא כורח של ממש. במקצת המעברים, כמו אלה בחשמונאים ובאייל, ישנם מסלולי מעבר לפועלים המכונים "ספיד גייט", ובהם הבידוק דיגיטלי בעיקרו וקצב המעבר מהיר פי כמה מאשר במעברים הרגילים, שבהם בודקים חיילים את האישורים. המעבר בקלנדיה שעליו פרסם לאחרונה אוהד חמו מחברת החדשות כתבה מאוד לא מחמיאה, אמור לעבור לשיטת בידוק זו כבר בחודש דצמבר.

ספיד גייט עמדת מעבר מהיר/  צילום: דוברות מתפ"ש

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב