גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שואפת לכוכבים: החדשה של מרצדס מרווחת, זריזה ויקרה מדי

הקומפקטית החדשה של מרצדס היא מכונית מרווחת, זריזה ובנויה היטב ● יש לה ממשקי אנוש עתידניים והיא גם משדרת את מסר הסטטוס הנכון ● אבל תמחור גבוה עשוי להוציא אותה מחוץ לאזור הנוחות השיווקי

כאשר מרצדס השיקה בשנת 1997 מכונית קומפקטית לראשונה בתולדותיה, טענו אנליסטים כי "מדובר בהימור מסוכן שעלול להביא לדילול היוקרה של המותג ולפגיעה בלקוחות המסורתיים". בדיעבד, זו הייתה אחת מהחלטות המיתוג המוצלחות ביותר שנראו בתעשיית הרכב בשני העשורים האחרונים.

ה-A קלאס הפכה לאחד הדגמים הנמכרים והרווחיים ביותר של מרצדס והביאה אל המותג המוני לקוחות חדשים, שחלמו תמיד לשים בחניה את סמל הכוכב המשולש במחיר נגיש, יחסית, ולספר בנונשלנטיות לחברים/ שכנים/ משפחה כי "הם נוהגים במרצדס חדשה". הדור היוצא, שהושק בתחילת העשור, היה הנמכר ביותר בשושלת, ואפילו ב-2017, שנת הייצור האחרונה שלו, הוא העלה על כבישי אירופה כמעט 150 אלף יחידות.

רכב

למרצדס היה הרבה זמן ללמוד מה רוצים הלקוחות בפלח, ועיצובה של ה-A קלאס החדשה מראה כי הלקחים נלמדו היטב. החרטום, למשל, מחצין למרחוק את זהות המותג עם העיצוב הטיפוסי דמוי הכריש, שכולל חרטום בולט ומחודד; הפנסים צרים, מלוכסנים ומאיימים, ומאירים למרחק באור לבן וחותך; הפגושים עמוקים ועם כונסי אוויר מרשימים; והגריל שחור ומשונן, ובמרכזו סמל מרצדס בגודל של מחבת ווק. נהגים תמימים שרואים את החרטום הזה במראה האחורית מגיבים כמו סרדינים שהבחינו בכריש.

גם עיצוב החלק האחורי טיפוסי לדגמי הדור האחרון של מרצדס, עם חמוקיים עגלגלים ורחבים, שמעניקים לרכב יציבה שרירית ומעוטרים על ידי פנסי LED ייחודיים. רק פרופיל הצד בעייתי וחסר אישיות לטעמנו, במיוחד כשהוא מגיע עם חישוקים תקניים בגודל 17 אינץ', שעוטים עליהם צמיגים קוריאניים בחתך גבוה.

אפשר להניח שחבילת ה-AMG הפופולרית, שמוסיפה עוד כ-25 אלף שקל למחיר ומגיעה עם חישוקים גדולים, צמיגים רחבים ושלל תוספות קוסמטיות, תשדרג את נוכחות הכביש. אבל גם בלעדיה זכתה מכונית המבחן שלנו לתשומת לב ועניין שבהחלט אינם אופייניים למכוניות מהפלח הזה.

תא הנוסעים מעגן את המכונית עמוק בטריטוריית הפרימיום. מרצדס לא התפשרה על כאילו וכמעט והעניקה לנציגה הקומפקטית שלה העתק מוקטן ונאמן למקור של תאי הנוסעים בדגמי היוקרה העדכניים שלה. זה אומר מערך פיקוד דיגיטלי מלא, על בסיס שני מסכים דקיקים ונאים ברזולוציה גבוהה, ממש כמו ב-S וב-E קלאס; עיצוב "מדורג" של מערך הפיקוד עם פתחי אוורור עגולים טיפוסיים; דיפוני פלסטיק, עץ ומתכת שנראים ומרגישים יוקרתיים; ואיכות גימור ובידוד רעשים ברמה שאינה טיפוסית למכוניות בגודל הזה.

תא הנוסעים מצליח להרשים כבר במבט ראשון את היושבים ברכב ואת המציצים מבחוץ, וקל לשכוח שזו האצ'בק באורך 4.4 מ'. עם זאת, לא הכל מושלם: מוט ההילוכים הפלסטי הדקיק מרגיש כמו מוט מגבים במכונית קוריאנית ויש פערים לא קטנים באבזור הבטיחותי התקני. להיכן נעלמו בקרת הניווט החכמה ובקרת הסטייה מהנתיב שהתרגלנו לקבל גם במכוניות עממיות? ולמה גג חשמלי הוא אופציה יקרה?

ואם כבר עוסקים באבזור, מרצדס גאה במערכת ניווט מבוססת מציאות רבודה, שפותחה בישראל על ידי צוותים של Harman ומוסיפה לניווט דיוק ועושר חזותי. היינו שמחים להפגין גאווה לאומית אלא, שלמרבה הצער המערכת לא מהווה חלק מהאבזור התקני אלא רק חלק מחבילת טכנולוגיה אופציונלית, שמוסיפה למחיר 12 אלף שקלים, באה עם מסכים מוגדלים ולא נכללה ברכב ההדגמה שלנו.

ממשק התפעול הקולי המתוחכם של מרצדס, נוסח "אלקסה" של אמזון, בינתיים לא יודע עברית אבל מזהה היטב פקודות ומסייע להפיג את הבדידות בנסיעות ארוכות. עם זאת, אנחנו לא משוכנעים שמערכת סיוע ממוחשבת שמדברת בקול נשי כנוע היא פוליטיקלי קורקט בימינו.

המרחב בתא הנוסעים שודרג משמעותית לעומת הדגם היוצא, ועם בסיס גלגלים באורך 2.73 מ' אין מחסור במרחב רגליים מאחור. המושב אחורי מתאים בעיקר לשני מבוגרים - לא מעט בגלל מנהרת תמסורת גבוהה במרכז - ואילו תא המטען מסתפק בנפח צנוע יחסית של 370 ליטר. אבל גם כך זו מכונית מרווחת ושימושית בהחלט למשפחות צעירות.

דגם ה-A200 שעמד למבחן מצויד במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטר, שפותח בשיתוף עם רנו ומופיע בין השאר ב"קאדג'ר" החדש. שיתוף עלויות והקטנה של מנועים הם כיום אקט מקובל בתעשיית הרכב, אבל בישראל זו עשויה להיות משוכה שיווקית-פסיכולוגית. בינתיים, נראה שהשיטה העיקרית לעקוף אותה היא "אם לא תשאלו, לא נספר" .

ענייני תדמית לחוד, זהו מנוע חביב ומוצלח. עם 163 כ"ס ו-26 קג"מ הוא מייצר דחף מכובד כבר בסל"ד נמוך, צובר מהירות בקצב מרשים ולא מרגיש מאומץ גם תחת עומס של האצה בעלייה תלולה. הוא מסתייע במשקל עצמי קליל (יחסית לממדים) של כ-1.27 טון ובתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם העברות נמרצות ותכנות אגרסיבי במיוחד במצב הספורטיבי. הצליל שלו סתמי למדי אבל במהירויות שיוט גבוהות קולו כמעט אינו נשמע. צריכת הדלק מכובדת ונהגים רגועים לא יתקשו להפיק ממנו 15 קילומטרים לליטר ויותר.

אחת מנקודות התורפה של ה-A היוצאת הייתה ספיגת זעזועים קשיחה ולעתים גם קשוחה. הדור החדש מביא עמו שיפור משמעותי בתחום הזה, למעט רמפות הרעדה עירוניות שגורמות לחבטה מתכתית, המכונית מגהצת היטב את רוב שיבושי הכביש. נקווה שגם חבילת ה-AMG תספק את הסחורה. דגם ה- A250, אגב, מצויד במתלה אחורי מתוחכם ומורכב יותר, אך טרם בדקנו אותו.

בתחום הדינמי, ה-A היוצאת חיה בצילה של ב.מ.וו סדרה 1, שנחשבה אמת מידה של התנהגות מהנה בפלח הקומפקט-פרימיום, התחרות דחפה את מהנדסי מרצדס למאמצים לא מבוטלים והתוצאה מוצלחת בהחלט ביחס למכוניות הנעה קדמית. למכונית יש התנהגות קלילה, ניטרלית ונעימה מאוד על כבישים מפותלים, שינויי כיוון זריזים, אחיזת כביש גבוהה ויציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות על הכביש המהיר. ההגה הוא אולי לא החד ביותר בביזנס, וסדרה 1 עדיין יותר משעשעת קרוב למגבלות. מנגד, סדרה 1 הבאה תצויד בהנעה קדמית, כך שחובת ההוכחה עליה.

סדרה A החדשה היא מכונית נעימה, זריזה ואיכותית, שמחליקה את רוב הפינות החדות של קודמתה ומצליחה להעביר היטב תחושה של רכב פרימיום עם הנדסה עילית. אבל מחיר התחלתי של 240 אלף שקל לדגם A200, שנוסק עד ל-335 אלף לדגם 250 עם חבילת AMG, מציב את המכונית מחוץ לאזור הנוחות שלה, לפחות עד להגעת דגמי ה-A180, ומטיל קצת יותר מדי משקל על ערך התדמית של סמל הכוכב המשולש. מנגד, נתוני ההזמנות המוקדמות מלמדים שלקוחות מרצדס כנראה לא מתרגשים מהתמחור. 

חלק מהמתחרות

אאודי A3 שני ליטר טורבו

ה-A3 קצרה יותר מה-A קלאס ובסיס הגלגלים שלה קצר ב-9 סנטימטר. אבל היא בנויה היטב, מציעה תא נוסעים מהודר ומפגינה יכולת דינמית מכובדת. ב-214 אלף שקל אפשר לרכוש את דגם ה-2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס ואפס ל-100 ב-6.8 שניות, אם כי לוח מחוונים דיגיטלי הוא תוספת יקרה

ב.מ.וו סדרה 1

סדרה 1 של ב.מ.וו ניצבת בישורת האחרונה לפני החלפתה. אולם היא עדיין נאה למראה וקובעת את הרף בכל הנוגע ליכולות דינמיות תודות לשלדת הנעה אחורית מושחזת. ב-238 אלף שקל אפשר לרכוש את דגם ה-125 עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 224 כ"ס, שמאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות

לקסוס UX

המתחרה החדשה של לקסוס בפלח מאמצת קו עיצוב שפוזל לכיוון הכביש-שטח, אבל ממדיה וגובהה משייכים אותה לפלח הקומפקטי. יש לה תא נוסעים מרווח ועמוס בטכנולוגיות מתקדמות. המנועים כוללים 2 ליטר טורבו עם 170 כ"ס, והנעה היברידית עם מנוע 2 ליטר בהספק משולב של 178 כ"ס. המחיר המשוער: פחות מ-250 אלף שקל

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס / צילום: Shutterstock, New Africa

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע