גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך שוברים את חומת המס? רכבים חשמליים וגז טבעי דחוס

מחירי הדלק זוחלים כלפי מעלה, מיסוי הרכב נמצא בשיא, ויוקר המחיה התחבורתי נוסק ● הפתרון: לנצל את הטבות המס הסמויות ● שתי דוגמאות

מדינת ישראל חולבת 40 מיליארד שקל בשנה ממיסוי על הרכישה והשימוש ברכב. מס קנייה מהגבוהים בעולם, מסי הדלק שנמצאים קרוב לצמרת העולמית ועוד לא דיברנו על האגרות. רשות המסים מצדה סוגרת כמעט כל תכנון מס והטבת מס אפשרית, למעט כמה הטבות שמתחייבות לצורך אג'נדה סביבתית, תדמית בינלאומית או לחץ פוליטי. ובכל זאת, הרוכשים של רכב חדש יכולים למצוא פה ושם "סדקים" בחומת המס ולשבור את השיטה. חלקם עשויים להיות רלוונטיות מאד בשנה הבאה.

פרטיות על גז טבעי דחוס: בונוס כחול לבן

לשימוש בגז טבעי דחוס (גט"ד, או CNG) כדלק להנעת רכב פרטי יש הרבה יתרונות מוכחים. הוא מסייע בהפחתה של פליטת ה-CO2 בהשוואה לבנזין וסולר, היעילות האנרגטית שלו די גבוהה, ויצרני הרכב למדו לייצר בשנים האחרונות מערכות גז קומפקטיות, בטוחות ויעילות.

בעקבות תגליות הגז כבר יש בארץ מתקנים לדחיסה ועיבוד של הגז, בעיקר עבור התעשייה, ופה ושם יש גם תחנות תדלוק מסחריות, אם כי הן מיועדות בעיקר לרכב כבד. מספרן של אלה צפוי ללכת ולגדול בשנה הקרובה, אף שהמדינה לא מעודדת את השימוש בכלי רכב פרטיים כאלה בשל הבלו הנמוך מאוד על גז טבעי דחוס, שעלול לפגוע בהכנסות העשירות של המדינה מבנזין וסולר.

אבל ללקוחות עם עיניים פקוחות וחשיבה עסקית, זו עשויה להיות הזדמנות לנצל את אחת מהטבות המס העשירות ביותר שקיימות בפוטנציה ולייבא ביבוא עקיף כלי רכבי פרטיים שמותאמים לנסיעה על גט"ד. לא מדובר על הסבות מאולתרות, אלא על כלי רכב שמיוצרים רשמית על ידי היצרנים וזוכים לאחריות מלאה.

דוגמה אחת: סיאט לאון TGI החדשה, שכבר נמכרת באירופה מספר חודשים. היא זהה חיצונית לליאון מהדור האחרון ומציעה אותו תא נוסעים מרווח ויעיל של הגרסאות הרגילות. גם הביצועים דומים לדגמי הדיזל/בנזין הבסיסיים. אולם המנוע שלה מותאם מבראשית לנוע על שני דלקים, שנמצאים בשני מכלים שונים: בנזין רגיל וגט"ד. המכונית מתאפיינת בפליטת CO2 ממוצעת של כ-88 גרם לקילומטר בלבד ובצריכה ממוצעת משוקללת של קרוב ל-20 קילומטר לליטר על גז/בנזין. מילוי שני המכלים מספק טווח נסיעה של קרוב ל-1,400 קילומטרים בין ביקורים בתחנת הדלק והכל מגיע עם אחריות מקורית של היצרן. לא מצאתם תחנת מילוי גז? אפשר להמשיך על בנזין רגיל. המתקדמים האופטימיים יכולים להזמין, בתיאוריה, גם מכוניות, שנוסעות על 100% גט"ד דוגמת סיאט ארונה החדשה שהוצגה לאחרונה.

זו רק דוגמה אחת ויש עוד. המחירים של מכוניות כאלה גבוהים בכ-10% מאלה של גרסאות הבנזין הרגילות, וצריך לעבור את משוכת משרד התחבורה ואחריות היבואן. אבל עם דלק שעולה כמחצית ממחיר הבנזין בתחנות, החיסכון לאורך זמן הוא מובהק, במיוחד למי שנוסע לטווחים ארוכים.

חשמליות עממיות (יחסית): המהפכה בדרך

הרכב החשמלי מייצר בשנים האחרונות הרבה יותר דיבורים ממכירות, לפחות בישראל. אבל כרגע זו עשויה להיות אחת הדלתות האחוריות היעילות ביותר לעקוף את הרי המסים ועל הדרך גם להגשים אג'נדה ירוקה. בחודשים הקרובים יגיעו לישראל כמה וכמה דגמים חשמליים "ריאליים", ולמרות שמי שמקבל כותרות הם רכבי הפאר/יוקרה החשמליים ב-100 אלף דולר לפני מסים, המהפכה האמיתית תתחיל מלמטה. מי שידחף אותה הם דווקא המותגים העממיים בהובלת רנו/ניסאן, יונדאי וקיה - אותם מותגים, שסייעו להפוך את הרכב ההיברידי לסגמנט דומיננטי בשוק הרכב הישראלי.

דוגמה אחת היא קיה E-NIRO החדשה, שנחשפה רשמית בתערוכת פריס ותנחת כאן ב-2019. חיצונית היא זהה כמעט לנירו ההיברידית הרגילה וגם השינויים הנראים בתא הנוסעים מסתכמים בלוח מחוונים דיגיטלי מתוחכם ובמערכת מולטימדיה ייעודית. אבל מתחת לכסות אפשר למצוא מארז סוללות ליתיום קומפקטי מדור חדש, מנוע חשמלי חזק ויעיל וטכנולוגיות מתקדמות שמסייעות "לקצור" ולאגור אנרגיה קינטית. הרכב יוצע עם עם מארז סוללות של כ-40 קילוואט, שמספק טווח נסיעה של עד 312 קילומטר בין טעינות על פי מבחני ה- WLTP החדשים ומשודך למנוע בהספק כ-136 כ"ס.לבעלי תקציב משופר תוצע גרסה עם סוללה מוגדלת של 64 קילוואט, שמספקת טווח נסיעה של 485 קילומטרים בין טעינות ומשודכת למנוע של 204 כ"ס וביצועים רציניים יותר (אפס ל-100 ב-7.8 שניות). את שתי הגרסאות הללו ניתן יהיה לחבר לעמדות הטענה מהירה, כמו אלה שיוקמו בחודשים הבאים בצמתי מפתח בישראל, ולטעון כמעט 80% מקיבולת הסוללה (שווה ערך לטווח של מאות קילומטרים) בתוך כ-40 דקות.

מי שלא רוצה עיצוב SUV יוכל להשיג את המפרט הזה גם בגרסאות החשמליות של יונדאי איוניק ו"קונה", שצפויות להגיע אלינו כבר במחצית הראשונה של 2019, ולא נשכח את רנו זואי ואת ניסאן ליף ואולי עוד הפתעות. ההערכות מדברות על מחיר שינוע בין כ-140 אלף שקל לגרסאות הבסיס ועד לכ-170 עד 200 אלף שקל לגרסאות עם סוללה מורחבת. הוסיפו לכך אחריות יבואן מלאה, ומחירי בנזין ששואפים מעלה וקיבלתם פוטנציאל ל"מהפכה עממית". זאת, כמובן, כל עוד האוצר לא יוציא את השטקר מהטבות המס. 

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח