גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש מינהל הבטיחות שהתפטר בטריקת דלת: "אין כמעט ביקור באתר בנייה שלא מוציאים בו צו בטיחות"

המערכת הממוחשבת מיושנת, הקנסות על קבלנים לא יעילים כי אין כוח אדם, ובמשרדי ממשלה אחרים לא נותנים כתף - עם כל אלה ארז מימון הצליח להתמודד • אחרי שהרגיש שגורמים במשרד העבודה התערבו בתפקודו "ולאור לחצים בגבול הלא חוקי", התפטר במפתיע אחרי חצי שנה בלבד בתפקיד

ארז מימון/ צילום: איל יצהר
ארז מימון/ צילום: איל יצהר

באמצע ספטמבר האחרון התייצב ארז מימון, אז ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בכנסת, לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות שעסק בנגע תאונות העבודה באתרי הבנייה. תוך זמן קצר הפך מימון לדובר המרכזי בדיון. "סגרנו את המחצית הראשונה של השנה עם נתונים לא טובים. אם אנחנו משווים את זה לממוצע חמש-שנתי, אנחנו בעלייה של כ-30% בהיקף ההרוגים במחצית זו", הצהיר מימון שבמשך דקות ארוכות פירט בפני הנוכחים את פעולות הגוף עליו הוא אמון וענה על שלל שאלות.
אף אחד מהנוכחים בדיון לא יכול היה לנחש שבאותו הזמן החל מימון לחוש שיש במשרד שלו עצמו מי שמצרים את צעדיו ופוגעים, לתחושותיו, בעבודתו.

לפני כשבועיים התפוצצו הדברים כשמימון, אחרי חצי שנה בתפקיד בסך הכל, הגיש לממונים עליו מכתב התפטרות, מלא בהאשמות חריפות נגד הממונה הישיר עליו מוטי אלישע ונגד משרדו. "אני מודיע בזאת על התפטרותי מתפקידי כראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לאלתר", כתב ונימק את הסיבה להתפטרות המפתיעה בכך שהיא נעשית "לאור העובדה שממונה על הזרוע (מוטי אלישע. ג"ל) בגיבוי המשרד, מתערב בתהליכים שאינם נוגעים לתחום אחריותו ע"פ חוק. זאת ללא ידע, סמכות והכשרה מתאימים, דבר שגובל בחוסר אחריות ופוגע בתפקודו של המינהל ובכך גם באינטרס המרכזי של שלום הציבור. ולאור לחצים רבים מצד גופים שונים במשרד, לקדם אג'נדה תקשורתית, שהינה בגבול הלא חוקית, על חשבון אג'נדה מקצועית".

בראיון ראשון לאחר ההתפטרות הוא מספר ל"גלובס" כי "הסיבות שהביאו להתפטרות שלי לא היו קשורות לקושי עם התפקיד. הייתה התערבות בשיקול הדעת המקצועי שלי, והחלטתי שאני לא יכול להמשיך בעבודתי".

אנשים מסביבך הופתעו שעזבת?
"מי שעבד קרוב אלי ידע שיש כמה דברים שמפריעים ליושרה שלי ולתפיסה המקצועית שלי. אבל המעטפת מסביב הופתעה. קיבלתי פניות מחברי כנסת רבים שביקשו ממני לשקול שנית את ההתפטרות".

היה מקרה ספציפי שבגללו התפטרת?
"ההתפטרות היתה על הפרק כמה שבועות, והיה איזה טריגר שהוביל אותי לאירוע הזה", הוא מסביר ומסרב לפרט. "העיתוי נגזר ממשהו שקרה באותו יום".

"תראה, באתי מתוך מקום של שליחות. אני גמלאי של צה"ל. אני באזור הנוחות. אתה תצחק מכמה אני מקבל (שכר, ג"ל). אבל באתי עם האינטגריטי שלי והאמירה המקצועית שלי. ולכן חשבתי שבשלב הזה כבר נכון שאני אשים את ההתפטרות שלי".

"המפקחים באים באוטובוסים" זה שלי

הוא בן 50, ובמשך שנים רבות מילא שלל תפקידים בצה"ל. כדי להתמנות לתפקיד ראש מינהל הבטיחות קיצרה משפחתו את שהותה בחו"ל. "עקב עבודתה של אשתי עברנו לגור בקנדה. עם התפרסם המכרז לתפקיד החלטנו לחזור", הוא מספר.

"הומלצתי לתפקיד מתוך מתמודדים רבים על ידי ועדת איתור שהובלה על ידי מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, מר אביגדור קפלן, ונבחרתי בסופו של דבר על ידי השר חיים כץ".

זה היה הגלגול השני שלו במינהל, אחרי שבעבר שימש כראש תחום החקירות והאכיפה במשרד. בדצמבר 2015 הדהים רבים במהלך דיון בכנסת שנסב סביב אירועי בטיחות באתרי בנייה כשסיפר שהם מגיעים לתאונות קשות באוטובוס. "אנחנו מגיעים לכל אירוע מוות. ברוב המקרים אנחנו מגיעים באוטובוס ועם תיק על הגב, כי רכב לחוקרים שלנו וגם למפקחים אין", אמר מימון, "זה מזעזע", אמרה אז חברת הכנסת שלי יחימוביץ'. "זה בדיוק עדות ליחס שהמדינה מעניקה למוות הזה", הוסיפה בהמשך הדיון.

"מי שטבע את הביטוי 'מפקחים מגיעים באוטובוס' זה אני, בדיון בכנסת. סיפרתי את זה אחרי אירוע שבו חוקרים שלי הגיעו באוטובוס לחקור מוות בפרויקט מידטאון בתל אביב שבו שני אנשים נפלו למותם".

עד כמה המצב השתפר מאז? כיום יש למינהל הבטיחות כולו כמה כלי רכב. זה אמנם רחוק מהמצב הרצוי, אך לדברי מימון, ככל שזה נוגע למחלקת החקירות אותה ניהל בעבר, הבעיה קשה במיוחד ולמעשה הוא טוען שהונחתה עליה מכת מוות.

"במקור כיוונו אותה ל-26 תקנים. בפועל כשהיא קמה לפני עשור הוקצו רק תשעה תקנים", הוא אומר ומספר שמעולם לא היה מצב שבו כל התקנים אוישו. עד לאחרונה היו במחלקת החקירות חמישה חוקרים וכיום שניים.

אז היום כשיש תאונה קטלנית, אתם לא מגיעים?
"מי שחוקר תאונות מוות ופציעה קשה זו המשטרה. אנחנו שולחים מפקח שמכין דו"ח בירור, שכולל הבנה מקצועית של מה שהתרחש שם. הוא נותן חוו"ד מה הסיבות מרכזיות שהובילו לתאונה, ועם הדו"ח בירור הזה המשטרה אמורה לבצע חקירה. היחידה שלנו אמורה להתעסק בהרבה דברים אחרים שהמשטרה לא מתעסקת בהם, לדוגמא זיופים של הדרכה בגובה, או בעל מפעל שמבצע חזרה על עבירות בטיחות."

איך נשארו במחלקת החקירות שני עובדים בלבד?
"שלושה העברנו למשטרה. השר גלעד ארדן כבר הודיע שמקימים יחידה חדשה בלהב 433 שתתמקד בתאונות העבודה".

אז זו לא יחידה חדשה לגמרי - פשוט מביאים כסף ממקום אחר.
"נכון. לוקחים מאיתנו שלושה. זה אומר להמית את היחידה שלנו לגמרי".

בעבר נטען שלחוקרי המשטרה אין ידע מקצועי מספיק לחקור תאונות עבודה. מה דעתך?
"המשטרה חוקרת דברים מסובכים יותר, הכל עניין של למידה והתמקצעות. אנחנו בונים איתם את תהליך ההכשרה וההדרכה לחוקרים חדשים.

"יש עניין אחר של עומס עבודה", הוא אומר ומפתיע באומרו שגם יחידת הדגל החדשה של המשטרה לא תוכל לתת מענה לכל האירועים בשטח.

"הם דיברו על יחידה של 12 מקרים. זו הכמות שהם ייקחו אליהם. בעולם אוטופי אין ספק שהיו מעצימים את יחידת החקירות של המינהל, משם היו מעבירים את החומר למשטרת ישראל כדי לקשור את זה לרשלנות למשל, דבר שאנחנו לא מוסמכים לחקור בנושא".

אז בפועל, לאורך השנים יש הרבה רשלנים שלא מובאים לדין?
"חד משמעית כן. זה בא לידי ביטוי גם בפסקי הדין האנמיים. למעשה גם במקומות שבהם הורשעו מפרי חוק הם זכו לעונשים יחסית נמוכים בגלל תהליכי החקירה שלא היו מספיק שלמים ואיכותיים".

חלק מהבעיה טמונה גם במערכת הממוחשבת שעמה עובד המינהל.
"אנחנו עובדים עם מערכת מאוד בסיסית בשם 'אפיק' שקיימת כבר 30 שנה וקשה מאוד לתפעל אותה. זמן העבודה מול המערכת יוצר בזבוז משאב זמן אדיר.

"אחרי ביקורים באתרים, מפקח מבזבז במשרד כמעט שעה רק כדי לסרוק תמונות ולהכניס אותן למערכת כי היא כל כך מיושנת - במקום להיות בשטח. זה גם מוריד מוטיבציה למפקח. ברמה שלי מאוד קשה לחתוך נתונים כדי לבצע ניתוחים סטטיסטיים ולהוציא תובנות.

"יש גם בעיה עם מערכות שעובדות מול האזרח. אנחנו אחראים על 120 אלף מעליות, כל אחת נבדקת פעמיים בשנה וכל תזכירי הבדיקה מגיעים אלינו. היום העבודה היא חצי ידנית ויש חסר בנתונים כי אין כוח אדם לקבל 240 אלף מסמכים. חלק מגיעים בפקס וחלק במיילים המערכת לא יכולה להכיל את הכמות הזו. אז אני לא יודע איפה הדגלים האדומים שצריך להרים".

כמה כסף מערכת כמו שאתם צריכים עולה?
"45 מיליון שקל. אולי עכשיו כשחרב העיצומים של ההסתדרות מונפת יהיה יותר קל מול האוצר".

צריך יותר מלהכפיל את מינהל הבטיחות

26 השנים שבהן שירת מימון בצה"ל ניכרות עליו. כדי לתאר תהליכים הוא יורה מונחים צבאיים לרוב, ומנפנף בניירת מוקפדת שמלאה בניתוחים שביצע עם כניסתו לתפקיד.
"מצאנו שמפקח משקיע 7.2 שעות מזמנו בטיפול באתר בנייה או במפעל. זה כולל ביקור והוצאת צווים. אין כמעט ביקור באתר בנייה שאתה לא נותן בו צו בטיחות".

כמה עובדים יש במינהל כיום?
"98 עובדים. 60 מהם אנשי שטח ממש, והתקינה היא ל-120 עובדים. הגשנו דרישה מנומקת לתוספת של 159 תקנים נוספים, זאת אומרת יותר מלהכפיל את המינהל. ההסתכלות היא על הכל - לא רק על הבנייה אלא גם על בריאות תעסוקתית וחקירות ומנגנון של עיצומים כספיים. זו מסה קריטית מינימלית שנדרשת".

כבר כמה שנים מספר המפקחים באתרי הבנייה עומד על 18 בלבד.
"כאן חייבים להגיד מילה טובה לשר חיים כץ, שמהניסיון שלי היה אחד מהשרים שנכנס לדבר הזה הכי חזק, באומץ וברצון טוב להוביל מהלכים.

"בין היתר הוא סייע להגדיל את השכר ואכן, לאחרונה עודכן השכר ב-57 תקנים. בעניין ה-18 מפקחים, לפני חודש הסתדר גם העניין הזה ואנחנו בתהליך של מכרזים, אנשים הגישו מועמדויות ותוך פחות מחצי שנה נראה שכל התקנים מאוישים.

"לא רק מפקחים חסרים. עד כמה שהדבר הזוי, מטה המינהל מאויש כיום רק ב-40 אחוז. בתחום הבנייה חסרה כבר שנתיים וחצי פונקציה של מרכז תחום, האוטוריטה המקצועית".

אפשר דוגמא לתקנים שאתה מבקש להוסיף?
"יש מנגנונים שלמים שצריך להשלים, למשל בנושא של כוח האדם למנגנון העיצומים הכספיים. גם זה כלי שהשר חיים כץ הכניס, והוא כלי אכיפה מינהלי יעיל ביותר שאתה יכול להטיל עיצום כספי על עבירות בטיחות בגובה 35 אלף שקל או 20 אלף שקל. מתחילת השנה כשהכלי נכנס לתוקף חילקנו 940 עיצומים כספיים שכאלה".

והקבלנים משלמים?
"מ"מ ראש המינהל בפועל לפני, אריק שמילוביץ', הוביל את הפרויקט בצורה יפה, אלא שלא נתנו לו ולו תקן אחד מתוך ה-30 שנדרשים כדי לתפעל את המערך החדש. לכן הוא נאלץ להוריד שישה מפקחים וחוקרים מהבכירים והטובים ביותר, ולהושיב אותם מול מחשב על מנת שיטפלו במאות העיצומים שמגיעים מהשטח. כצפוי, מענה מצומצם שכזה מול מסה גדולה של פעילות נתקל בקשיים ובעיכובים שפגעו במידה רבה ביעילות כלי האכיפה הזה. אני מקווה שבאוצר יאפשרו להגדיל את התקינה ולהחזיר כוח אדם איכותי לשטח".

גם אם זה יקרה, זה ייקח זמן. מה אפשר לעשות מחר כדי להוריד משמעותית את אירועי הבטיחות?
"ניסיתי לראות איפה היכולת שלי לעשות שינוי בקבועי זמן קצרים. עם מי אני יכול לצאת לקרב. נוסף למשטרת ישראל ולמשרדי ממשלה, יש עוד גורם אחד משמעותי והוא הרשויות המקומיות", אומר מימון שעוצר לשנייה את שטף הדיבור ודופק לפתע בחוזקה על השולחן כדי להדגיש את דבריו: "הרשות המקומית אוחזת באתרי הבנייה משלב היתר הבנייה ועד טופס 4 (אכלוס. ג"ל). לרשויות המקומיות יש 1,000 מפקחים. זה אומר 1,000 אנשים שנוגעים באתר כמה פעמים בחודש.

" מהיום שנכנסתי לתפקיד קיימתי סדרת מפגשים עם מנכ"ל מרכז השלטון המקומי שלמה דולברג. בהתחלה אנשים בסביבתו היו סקפטיים, אבל לאט לאט ראיתי שהם נרתמים למשימה. שתבין הרשות המקומית סוברנית להגיד מה שהיא רוצה. יחליטו בעירייה שהם רוצים תקן פיגומים אירופאי, כמו שרוצים להעביר עכשיו דרך הכנסת - הם נותנים הוראה וזה קורה. או בניית עגורן ליד גני ילדים או זמני כניסה ויציאה של משאיות. המהלך הוא לשלב ידיים בפיקוח".

ונראה לך שהמהלך יבשיל?
"בסיכום דיון האחרון זה מה שהוחלט. סיפרתי גם בכנסת שלאחרונה מצאנו שני עגורנים באתר בנייה בבי"ח בילינסון שהופעלו על ידי צעירים בני פחות מ-18 ללא רישיונות. אם מחר העגורן קורס, זה לא עניינה של הרשות?

"אתן לך דוגמא אחרת. יום אחרי דיון שקיימתי עם מנהל מרכז השלטון המקומי שלמה דולברג בעניין, קרסו פיגומים באתר בנייה בישוב צור הדסה לתוך הרחוב. שלחתי לדולברג מיד תמונות ואמרתי לו - אתה רואה, רק על זה דיברנו אתמול - ההשפעה היא על תושבי העיר.

"מה גם שהיום האתרים נמצאים בלב העיר ולא במקום נידח. ראיתי שהאסימונים מתחילים ליפול בעניין הזה. זה אבולוציה".

יש מודיעין מהשטח, אין חיילים לשלוח

בשבוע שעבר קיים הרשם למחלות מקצוע כנס מקצועי. מימון, שמסתמן כאדם שלא נוטה לגילוי רגשות, מודה שהוא עצוב שלא נכח בכנס שבו נחשפו נתונים "מדהימים וחמורים", לפיהם בכל שנה מתים בישראל 800 איש ממחלות מקצוע. "הבריאות התעסוקתית היא חלק משמעותי מהתפקיד שלי", הוא מסביר, ואני מזכיר לו שהוא כבר לא בתפקיד ומכיוון שכך, אולי הוא יוכל להסביר מדוע אין אכיפה של הבטיחות מעבר לקו הירוק.

"חוק הבטיחות לא מוחל מעבר לקו הירוק. תשאל את פרקליט המדינה בעניין הזה".

אבל יש שם עובדים.
"זה קצת הזוי, זה ברור. אבל יש פה עניין משפטי ופוליטי".

אתה חושב שהמשרד צריך לבקש לפעול שם?
"תשאל את חיים כץ".

אז הנה שאלה בגזרתך. בכל שנה אתם מציגים מספרי הרוגים נמוכים יותר ממה שאוספים פעילים חברתיים וכלי תקשורת. אחת הסיבות היא שמקרי מוות שמתרחשים כתוצאה מפגיעת כלי רכב באתרים מסווגים כתאונות דרכים. רק בשבוע שעבר נהרג בני גרינברג שניהל אתר בנייה של הרכבת הקלה ונפגע ממערבל בטון. זה מטעה את הציבור.
"הסמכות לאכוף היא של משרד התחבורה ולמשל פנינו אליהם בעבר כדי שיחייבו התקנת מצלמות רברס ברכב הנדסי. אנחנו מבצעים אכיפה לפי תקנות ואין לי תקנה שמדברת על פגיעה מכלי רכב.

"בכל אופן, בעבר המצב היה כפי שאתה מתאר, אבל אני הכנסתי את זה לדו"חות" הוא אומר ושולף מייד את דו"ח התאונות החצי שנתי של 2018 לפיו נהרגו שבעה עובדים באתרי בנייה כתוצאה מפגיעת כלי רכב. "הכנסתי את זה לדו"ח כי זה חלק מהתמונה השלמה ואני רוצה שכל התמונה תהיה מול העיניים שלנו", אומר מימון.

לפי החוק, מבצע בנייה חייב לדווח מידית על תאונת עבודה. אתה חושב שזה מיושם בשטח?
"יש תת דיווח, בוודאות. אתן דוגמא. אנחנו יודעים שפיגומים קורסים, אבל הדיווחים שאנחנו מקבלים הם מינימליים ורק כשיש פגיעה אנחנו יודעים את זה".

אז אין לכם מספיק מידע?
"ההיפך. הייתי רוצה להפעיל קו חם שמקבל דיווחים מאזרחים. אבל שתהיה לי האפשרות להפעיל מישהו. זה מכפיל כוח. לצערי אני יכול להראות לך המון פניות של אזרחים, שמראים לי עבירות, אבל אני לא יכול לטפל בכולן. במשטרת ישראל זה לא קורה שיש עבירה והם לא שולחים ניידת.

"לפני 20 שנה, לכל מפקח תעשייה היו 800 מפעלים באחריותו - היום זה 4,000. התעשייה גדלה, והפיקוח לא. ב-20 השנים האחרונות הבנייה הוכפלה. כמה מפקחים נוספו? אפס. יש חוסר הלימה מובהק בין הגידול במשק לבין הפיקוח".

לדעת מימון, "אחת הסיבות לכך שהיקף התאונות לא מצטמצם היא הימנעות של רגולטורים וגופים אחרים מלתת כתף למשימה זו. אציין את מינהל התכנון שמכתיב את היקפי הבנייה בישראל ללא תיאום עם יכולת האכיפה של גופים אחרים ואת רשם הקבלנים שנמנע מלהטיל סנקציות על מפרי חוקי הבטיחות".

מה אתה אומר על דרישות ההסתדרות? הם מאיימים לפתוח בשביתה עוד השבוע.
"הלחץ של ההסתדרות מסייע בעניין הזה ויוצר מוטיבציית יתר באוצר לסייע".

ולמרות שלל הבעיות, מימון מבקש לסיים בנימה אופטימית: "האתרים בשטח הם על הפנים מבחינה בטיחותית. אין שאלה. אבל אנחנו נמצאים בכמה תהליכים שישפרו את המצב דרמטית. יתווספו תקנים, ויש תהליכים כמו העיצומים הכספיים שמוכיחים יעילות כיוון שבמקומות שבהם הטילו עיצומים ראינו שיפור. יש תוכניות להכול והן מוכנות, רק צריך לממש אותן בשטח".

תגובות: למינהל הבטיחות יש תקנים

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה לדברים:

"ארז מימון סיים תפקידו כראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לאחר כ-5 חודשים בתפקיד. מחליפו בתפקיד הינו אריק שמילוביץ, סגן ראש מינהל בטיחות. נדגיש כי במקביל, אנו פועלים לאיוש התפקיד בהקדם.

"על מנת לטפל בבעיית הרשלנות באתרי הבנייה דרושה עבודה רב מערכתית עם רגולטורים נוספים.

"עם קבלת ההחלטה על הקמת יחידת חקירות משותפת בלהב 433 לנושא תאונות הבנייה בשנה האחרונה, משרד העבודה והרווחה הקצה מיידית 3 תקנים לטובת הנושא בשל חשיבותה הרבה של יחידת חקירות זו.

"במטרה להגביר ולטייב את הפיקוח ולשפר את מערך העיצומים (קנסות לקבלנים), להרחיב את יחידת החקירות ולהפעיל מענים טכנולוגיים מתקדמים, פנינו למשרד האוצר בדרישה ל-108 תקנים נוספים למפקחי בטיחות בבנייה, אולם לצערנו טרם נענינו".

"ממשרד האוצר נמסר: "למשרד הרווחה עשרות תקנים פנויים והוא מוזמן לעשות בהם כראות עיניו".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הוא האמון על תחום הבטיחות בענף הבנייה. בסמכות רשם הקבלנים לפעול בשימוע לקבלנים רק לאחר קבלת חומר מפורט על צווים מגוף זה, ונשמח לסייע במאמץ המשותף לכשחומר זה יגיע לרשותנו".

"בלי כוח אדם נוסף, מערך הרחפנים לא יהיה ישים"

כבר תקופה ארוכה שבמינהל הבטיחות מצהירים שהם יעשו שימוש טכנולוגי ברחפנים כדי לייעל את הפיקוח. בעבר אף יצא מכרז בנושא, אלא שלדברי מימון, בעוד שהפתרון הטכנולוגי ישים, במצב הנוכחי לא אין מי שיפעיל מערך שכזה.

"כחודש לאחר כניסתי לתפקיד הצלחנו לקדם את פרויקט הרחפנים. התחלנו לבצע ניסוי לבחינת היכולות ולגיבוש תפיסת הפעלה. אנו נמצאים לקראת סיומו של הפיילוט והתמונה שמצטיירת עכשיו הינה שחלק מהמערכות אכן יכולות לעזור בהרחבת זרוע האכיפה בעיקר באיסוף מודיעין.

"לאור העובדה שלצערי בתחום הבנייה לא חסר לנו מודיעין על עבירות בטיחות, יהיה נכון לשלב הטכנולוגיות דווקא במערך האכיפה. אלא שהפעלת מערך זה איננה אוטונומית ונדרש להקצות כח אדם כדי להכניס את המידע למערכות המחשוב. לאור העובדה שאנחנו שאנו בחוסר משווע של תקנים כיום, יהיה נכון להתקדם רק לאחר הסדרת נושא תקינת כוח האדם. ניצול מערך שכזה יהיה נכון בעיקר באיזורי בנייה מסיביים בהם, קצב סריקה של אמצעי טכנולוגי גבוהה משמעותית משל פקח".

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר