גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דורשת מס כפול: רשות המסים מונעת קידום של אלפי דירות בהתחדשות עירונית

יזמים שמבקשים לקנות פרויקטים של התחדשות עירונית צריכים לשלם מס רכישה כפול: בזמן קניית החתימות, ובזמן קניית הדירות מהדיירים בפועל ● רשות המיסים עצרה את התיקון לחוק שנועד לפתור את הבעיה ועורכת חשיבה מחדש

ירון גינדי / צילום : תמר מצפי
ירון גינדי / צילום : תמר מצפי

לפני זמן לא רב הגיעה לחברת שפיר מגורים הצעה עסקית מעניינת: יזמי פרויקט התחדשות עירונית של כ-400 יחידות דיור באזור חיפה, חיפשו יזם בעל יכולות וכיסים עמוקים שיוכל להיכנס לנעליהם ולקדם אותו. היזמים המקוריים דרשו 4 מיליון שקל על הוצאותיהם בקידום הפרויקט עד כה בתוספת רווח מסוים.

"מגיעים אליי שני יזמים" מספר סמנכ"ל שפיר מגורים, גד גרשון, "עם פרויקט שהם העבירו לו כבר תב"ע והחתימו 80% מהדיירים, אבל הסתכסכו ביניהם הלכו לבוררות וקיבלו פסק דין שאומר שהם צריכים לממש את הזכויות שלהם בפרויקט להתחלק בתמורה וללכת כל אחד לדרכו.

"אמרתי להם שזה פרויקט יפה אבל יש לי בעיה לקחת אותו - רשות המסים תגבה ממני פעמיים מס רכישה, פעם אחת בעסקה איתם ופעם שנייה בתחילת הפרויקט כנגד הדירות שאני קונה מהדיירים. רשות היסים מחשבת את המס הזה לפי שווי הזכויות העתידי. כלומר, אם נניח על 400 דירות ייקחו תמורה של 200 מיליון שקל אני אצטרך לשלם על זה פעמיים מס. 24 מיליון שקל מס מורידים את התשואה בפרויקט כזה לרווחיות אפסית".

מדיניות רשות המסים להטיל מס רכישה כפול על יזמים המבקשים לרכוש פרויקטים של התחדשות עירונית מונעת קידום של פרויקטים בהיקף אלפי יחידות דיור, טוענים יזמים קבלנים ואנשי מקצוע אחרים המעורבים בענף. גרשון מספר כי רק אצלו בחברה ישנם פרויקטים בהיקף 1,100 דירות שתקועים בגלל הבעיה הנקודתית של המיסוי הכפול. "כל מי שאתה מדבר איתו יגיד לך שזו תקלת מס שבטח יבטלו אותה עוד כמה חודשים, אבל אם שילמת היום אף אחד לא יחזיר לך את המס ששילמת".

אלא שבינתיים שום ביטול לא נראה באופק. להיפך. לאחרונה התברר כי רשות המסים חזרה בה מהצעת חוק שיזמה בעצמה במטרה לפתור את בעיית כפל המס. "אכן בהצעת חוק ההסדרים שצורפה לתקציב 2019" נמסר מרשות המסים בתגובה לשאלת "גלובס" "הופיע תיקון חקיקה הקובע כי הזכות הנמכרת תמוסה לפי התשלום ששולם בפועל ולא לפי שווי המקרקעין המלא. ואולם, ההצעה הופרדה מחוק ההסדרים ולכן לא קודמה.

"כעיקרון, הנושא האמור מעלה שאלות רבות הנוגעות למדיניות הגופים הממשלתיים האמונים על קידום פרויקטים של התחדשות עירונית (הרשות להתחדשות עירונית במשרד השיכון, מטה הדיור במשרד האוצר) וכיצד יש להתייחס לגופים העוסקים בהחתמת הדיירים המתגוררים במתחמים בהם קיים צפי להתחדשות עירונית. לאור זאת, רשות המסים בוחנת את עמדתה בנושא בשיתוף הגופים האמורים והאם יש מקום לקדם את החקיקה האמורה".

בענף מסבירים כי הסיבה הלא פורמלית לרגליים הקרות שקיבלה רשות המסים היא חשש שעלה שביטול המיסוי הכפול יעודד מאכערים ליזום פרויקטים ולהחתים דיירים רק כדי למכור את הפרויקט ברווח ליזמים ולעשות סיבוב.

החשש הזה מרתיח את עו"ד ורד אולפינר, בכירה לשעבר ברשות המסים וכיום מנהלת מחלקת מיסוי נדל"ן ב-EY.

"מה הקשר בין הסיפור הזה לבין מאכערים?" אומרת אולפינר. "קודם כל, ב-2017 המדינה כבר הסדירה את כל הפעילות של קבלני החתימות באמצעות 'חוק המאכערים' בפרויקטים של התחדשות עירונית. שנית, חשוב שבמדינה יבינו שקבלני החתימות הם גורם רלבנטי בשרשרת המזון של מיזמי התחדשות עירונית. חברות גדולות ורציניות לא מחזיקות מנגנונים שמטפלים בהחתמות של דיירים. הן מעדיפות להיכנס בשלב מאוחר יותר ולהוציא את הפרויקט לפועל".

אולפינר מספרת על עסקה למכירת חמישה מתחמים המיועדים להתחדשות עירונית באזור מרכז הארץ, תמורת 2 מיליון שקל. רשות המסים קבעה לחמשת הפרויקטים האלה ביחד שווי של 106 מיליון שקלים לצורך מס רכישה - כלומר הקונה יצטרך לשלם מס של 6 מיליון שקלים על עסקה של 2 מיליון שקלים. "ברור שאף אחד לא מסכים לשלם את זה. עוברים תהליך שלם עם השומות האלה ברשות המסים ואחר כך מגישים עררים לבית משפט מחוזי - תראה כמה התעסקות ומשאבים של זמן זה גוזל".

ורד אולפינר / צילום: תמר מצפי

אז מה אפשר לעשות?

"בתקופה שהייתי ברשות המסים ראינו בפרויקטים שנמצאים בשלב כזה סוג של אופציה, כי אי הוודאות עדיין גדולה מאוד. זו לא עסקת קומבינציה. כדי שעסקת התחדשות תצא לדרך צריך את כל הדיירים ואת ועדות התכנון - כל מה שהיזם רוכש זה סוג של אופציה לעשות עסקה והמס צריך להיות על מחיר האופציה. מעבר לכך אני לא מבינה את כחלון. מצד אחד הוא מחפש להגדיל היצע ומצד שני הוא כל הזמן משית עוד מסים".

"משרד האוצר פועל כאן בשני קולות מנוגדים", טוען ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס וממובילי המאבק לביטול כפל מס הרכישה "מצד אחד מבינים שם שכל עוד לא נפתור את בעיית הביקוש במרכזי הערים לא נצליח להוריד את מחירי הדיור ושההתחדשות העירונית היא הדרך המרכזית לעשות את זה. מצד שני מס הרכישה הכפול ואי-ההכרה במע"מ של תשלומים לעורכי דין ומפקחי בנייה מעלים את מחירי הדיור כי הם מורידים את הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים האלה, במיוחד בערים בפריפריה ששם הם גם ככה גבוליים מבחינת כדאיות כלכלית.

"נדבך מרכזי נוסף זה ועדות התכנון המקומיות, שלא פועלות בהתאם למדיניות השר אלא בהתאם לאינטרסים של הרשויות המקומיות שמבחינתן התחדשות עירונית ותוספת תושבים זה הפסד כסף - התוצאה של כל זה הוא חוסר ודאות שמעלה את פרמיית הסיכון ומייקר את מחירי הדירות".

רק בתחום הנדל"ן כחלון מטיל מסים

רשות המסים שוקלת להטיל מס על דירות שבנייתן הסתיימה כדי לתמרץ את הקבלנים למוכר אותן, כך הצהיר לאחרונה בכיר ברשות המסים בכנס ארגון קבלנים שנערך לפני שבועיים באילת. הרעיון החדש מצטרף לשורה ארוכה של צעדי מיסוי שיזם האוצר בעידודו הנמרץ של שר האוצר משה כחלון. אותו כחלון שמקדם הורדות מסים בכל תחום אחר, ניהל במהלך הקדנציה מאבקים הרואיים להעלאת המיסוי בשוק הנדל"ן, והדוגמה הבולטת ביותר היא כמובן המס על הדירה השלישית, שנפסל בבג"ץ.

היוזמה החדשה הנשקלת ברשות המסים היא המשכו של רעיון שהעלתה בזמנו ועדת טרכטנברג להטיל מס על קרקעות שקבלנים זכו בהן במכרזי מינהל ולא החלו לקדם עליהן בנייה.

כששואלים את ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מדוע המס על מלאי קרקעות שהציעה טרכטנברג לא יושם מעולם - הוא פורץ בצחוק. "הסיבה היחידה שבעלי קרקעות לא בונים היא שלא נותנים להם לבנות. ועדות התכנון תוקעות את הפרויקטים. בגלל זה גם הרעיון החדש של מס על דירות לא מכורות לא נראה לי רציני".

אבל העלאת מס הרכישה כן הצליחה להוציא מהשוק את המשקיעים.

"והודות ל'הישג' הזה אין התחלות בנייה. כחלון מדבר על זה שהמשקיעים לוקחים דירות לזוגות צעירים אבל המשקיעים הם מקור ההון הכי טוב למימון פרויקטים בענף הבנייה. הוצאת את המשקיעים מהשוק - לקחת את המנוף המימוני שלו. אפשר להתלונן שמשקיעים לקחו 10 דירות בפרויקט של 100 דירות, אבל צריך להבין שבלי ה-10 דירות האלה לא היו גם ה-100. כשנלחמים במשקיעים כולם מפסידים".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני