גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על תשואה ורגישות

האם חברות עם דירוג BBB רגישות לשינוי פוטנציאלי במחזור העסקים ועומדות בפני הורדות דירוג ניכרות?

על תשואה ורגישות / צילום:Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב
על תשואה ורגישות / צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

השקעות המוסדיים הישראלים בשוק האמריקאי, הן במניות והן באג"ח, הולכות ומתרחבות בשנים האחרונות. אמנם שיעור ההשקעות הנוכחי באג"ח קונצרניות בחו"ל מסך השקעות המוסדיים הוא חד ספרתי, אך כמות הכסף המופנית כל חודש לאפיק זה הולכת ועולה. בין הגורמים המעודדים את המשקיעים המוסדיים להרחיב את הפעילות בחו"ל ניתן למנות את הצורך בפיזור סיכונים והשקעות, רמת הנזילות, פערי התשואה בין ישראל וארה"ב והיקפו המצומצם יחסית של השוק המקומי. גם מגמת העלאת הריבית בארה"ב תומכת בכיוון זה. מהבחינה הדירוגית, מרבית ההשקעות באג"ח בחו"ל מתרכזות בקבוצת הדירוג הגלובלי BBB (מקביל לדירוג מקומי ilAA ומעלה) שעדיין נחשבת כדרגת השקעה, אך מקנה תשואה גבוהה יותר בהשוואה לקבוצות דירוג גבוהות יותר (A, AA).

לאחרונה, לאור העובדה שאורכו של מחזור העסקים הנוכחי שובר שיאים, משקיעים בחו"ל ובישראל מוטרדים מההתפתחויות הצפויות בשווקים כאשר המגמה תתהפך. חששותיהם של המשקיעים המוסדיים לגבי השלב הבא במחזור העסקים גוברים על רקע היקף החוב של הסקטור הריאלי (חברות לא פיננסיות), שתפח והגיע לכ‑2.6 טריליון דולר. סך החוב המאזני המתואם של תאגידים לא-פיננסיים בארה"ב בקטגוריית הדירוג BBB גדל בכ-165% מאז המשבר הפיננסי העולמי בשנים 2007-2008, בגלל גורמים כגון מיזוגים ורכישות ועלויות אשראי נמוכות. עם זאת, הסביבה הכלכלית בארה"ב תמכה באיכות האשראי של הסקטור הריאלי, עם גידול שנתי נאה בתמ"ג שתורם לרווחיות החברות.

המשקיעים מודאגים במיוחד שאם יחולו ירידות בשווקים, הן יובילו להורדות דירוג בהיקף משמעותי בקרב חברות מקטגורית BBB, שיעברו לקטגוריות הדירוג הספקולטיבי (BB+ ומטה). תרחיש זה עלול להגדיל את עלויות המימון של חברות אלו בשל מכירה תחת אילוץ של קרנות ומוסדיים, המורשים להשקיע בחוב בדרגת השקעה בלבד.

S&P סבורה כי חששות אלה מופרזים, משתי סיבות עיקריות:

1. לצד עלייה מתונה במינוף, חלה התחזקות של פרופיל הסיכון העסקי

למרות הגידול בחוב, רמת המינוף החציונית של חברות לא-פיננסיות בארה"ב בקטגוריית BBB עלתה רק במידה מתונה, ועמדה בסוף 2017 על 2.3x לעומת 1.9x ב-2008. איכות האשראי של המנפיקים בקטגוריה נתמכת בפרופיל סיכון עסקי חזק ובשיפור בתזרים המזומנים. עם זאת, ראוי לציין כי בשנים האחרונות ניכר גידול בפעילות הרכישות והמיזוגים, במיוחד בתחומים מסוימים כגון מוצרי צריכה, שהביאה לעלייה במינוף ועלולה לתרום לעלייה ברמת הסיכון.

בחינת פרופיל הסיכון העסקי היא חלק משמעותי בבחינת איכות האשראי. S&P מסווגת את פרופיל הסיכון של חברות לשש רמות, ממצוין (Excellent) ועד פגיע (Vulnerable). פרופיל הסיכון העסקי של כ-43% מהחברות המדורגות בקטגוריית BBB נמצא בשתי הקטגוריות הטובות ביותר: פרופיל סיכון עסקי "מצוין" בקרב כ-15% מהחברות ו"חזק" בקרב כ-28% מהחברות (ראו תרשים). לרוב, חברות אלו נמצאות בעמדה תחרותית חזקה, הן מהחברות הרווחיות בענף ותזרים המזומנים שלהן מאפשר גמישות טובה להפחתת המינוף כדי להתמודד עם התדרדרות בביצועים התפעוליים.

התפלגות רמות הסיכון העסקי בקרב חברות לא פיננסיות

כ-10% מהחברות המדורגות כיום בקבוצת ה-BBB דורגו לפני כעשור בקטגוריית A. פרופיל הסיכון העסקי של יותר משני שלישים מחברות אלו נמצא באחת משתי הקטגוריות הגבוהות. נתונים אלו תומכים במסקנה כי לפחות חלק מהירידות בדירוג נבעו מהחלטות מחושבות לגבי המדיניות הפיננסית ושיפור מבנה ההון, כך שיתמוך באסטרטגיה התפעולית מצד אחד ובתשואה למשקיעים מצד שני. בסביבת הריבית הנמוכה הנוכחית, מעבר מדירוג A למשל לדירוג BBB אינו גורר עלייה משמעותית בהוצאות המימון כפי שהיה בעבר. לכן , הורדת הדירוג לקבוצת ה-BBB מאפשרת למנפיק הקצאת הון יעילה יותר תוך עמידה באינטרסים של בעלי המניות, כגון חלוקת דיבידנד. כמו כן, היות שפרופיל הסיכון העסקי חזק מאוד, יש לחברות אלו כלים להתמודד עם תנאי שוק מאתגרים במידת הצורך. לעומת זאת, ירידת הדירוג לרמה ספקולטיבית עלולה להשפיע משמעותית על עלות המימון של החברות ומכך חוששים המשקיעים.

התפלגות החברות בקבוצת ה-BBB עם החוב המתואם הגבוה ביותר

2. שיפור בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת

חוב, כידוע, משולם מתזרים המזומנים. להערכת S&P, חלק מהשיפור בתזרים המזומנים של החברות נובע מהשינוי במבנה החוב מאז המשבר האחרון, כשחברות רבות פעלו להתייעלות ולצמצום ההוצאות הקבועות במודל התפעולי הקיים. כך, על אף שרמת המינוף החציונית בקבוצת ה-BBB עלתה ב- 20% מאז 2008, אנו מעריכים כי שיעור ה- FOCF (תזרים מזומנים חופשי ותפעולי) לחוב יגדל ביותר מ- 30% עד 2019-2020.

חלק מהשיפור ניתן לייחס לרפורמת המס החדשה בארה"ב, שהטיבה במיוחד עם מנפיקים בעלי מינוף נמוך ודירוג גבוה, שרבים מהם נמצאים בקטגוריית ה-BBB.

מיזוגים ורכישות עלולים להגביר הסיכונים

רמת המינוף ותזרים המזומנים של חברות לא פיננסיות בקטגוריית BBB הולמים את הטווחים של דירוגים אלה, וחששם של המשקיעים מתרכז לרוב בחברה ספציפית או במגזר מסוים, בהתאם להחזקותיהם. על פי התחזיות שלנו מ-2018, רמת המינוף החציונית של חברות לא פיננסיות בקטגוריית BBB ברוב המגזרים נמוכה מ-3x, כאשר במגזרים מסוימים, כגון מוצרי צריכה, היא מעט גבוהה יותר. בתחזית לשנת 2019, אנו צופים ירידה מסוימת במינוף במרבית המגזרים, הנתמכת בהמשך הצמיחה הכלכלית. תנאים מוניטריים מגבילים יותר ומגבלות על הריבית, הנחשבת כהוצאה לפי רפורמת המס החדשה, עשויים להוביל לירידות נוספות במינוף.

יחס החוב ל-EBITDA המתואם החציוני במגזרים שונים בשנים 2018-2019

רמת המינוף של חברות שנמצאות לפני או אחרי מיזוגים ורכישות עשויה להיות מעל הרמה החציונית של המגזר. זאת מאחר שדירוגי האשראי הם צופים פני עתיד, ומביאים בחשבון את הציפיות שלנו להתפתחויות כלכליות וליחסים הפיננסיים, תוך התמקדות במחויבות ההנהלה, בהיסטוריה הביצועית וביכולת לעמוד ביחסים הפיננסיים בתקופת זמן נתונה. כך לדוגמה, במגזרים כגון מוצרי צריכה, בהם חברות עסקו במיזוגים ורכישות כדי להרחיב את תיקי ההשקעות שלהן או לרכוש קווי מוצרים חדשים, ראינו עלייה במינוף הממוצע מעל לרמות ההיסטוריות. החשש הוא כי פעילות רכישות ומיזוגים עלולה להוביל לסיכונים בלתי צפויים במקרה של האטה מוקדמת מהצפוי בשווקים. על בסיס נתוני העבר, הדירוגים לחברות שביצעו עסקות כאלו משקפים ביצועים טובים מבחינת שיעורי כשל פירעון ויציבות הדירוגים, אשר עולים בקנה אחד עם שיעור מעברי דירוג של כלל החברות בקבוצת ה-BBB.

ממדגם של חברות מקבוצת ה-BBB שביצעו מיזוגים ורכישות גדולים (מעל 1 מיליארד דולר) בשנים 2004‑2017 עולה, כי לאחר שנה שיעור החברות במדגם שדירוגן ירד נמוך יותר מהממוצע הכללי, וכי לאחר שנתיים שיעור ירידות הדירוג הממוצע הוא 8% במדגם, בהשוואה ל‑8.1% בקבוצת ה-BBB כולה.

אם לסכם, על אף ששיעור חדלות הפירעון בקרב חברות בדירוג BBB נמוך, הן עדיין חשופות להורדת דירוג, במיוחד בתקופות של תנאים כלכליים קשים. בשנים 1981‑2017, השיעור השנתי של חברות בקטגוריית ה‑BBB שדירוגן ירד תוך שנה היה נמוך מ-5%, והשיעור התלת-שנתי של חברות בקטגוריה זו שירדו לקטגוריה נמוכה יותר היה כ-10%. שיעור תלת-שנתי זה לא השתנה בתקופת המשבר הפיננסי האחרון, בחברות שדורגו BBB בתחילת 2007, אך השיעור השנתי של הורדות דירוג עלה על 7% בשנים 2008‑2009. נתון זה אינו מפתיע מאחר שהמתודולוגיה של S&P לדירוגי BBB מציינת כי תנאים כלכליים שליליים מחלישים את יכולת החברות לשרת את חובן. 

■ הכותבת היא מנכ"לית S&P מעלות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?