גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פארמה ישראל עתרה לבג"צ להחזרת פגישות תועמלנים ורופאים

"למשרד הבריאות אין סמכות לקבוע רגולציה ללא הסמכה בחוק ולחסל הלכה למעשה את מקור תעסוקתם של אלפי אקדמאים" ● הסתדרות הרופאים מצדדת בחברות הפארמה

מוצרי פארם / צילום: תמר מצפי
מוצרי פארם / צילום: תמר מצפי

ארגון פארמה ישראל, המאחד 20 מחברות הפארמה הבינלאומיות הפועלות בישראל, הגיש היום עתירה לבג"צ לבטל את התקנות החדשות שנועדו להסדיר את הקשר בין חברות התרופות לבין הרופאים הרושמים מרשמים לאותם תרופות.

התקנות אוסרות על מפגשים אישיים בין תועמלנים לבין רופאים, ומחייבים כי יאורגנו מפגשים רשמיים משותפים, וזאת בניגוד לפרקטיקה המקובלת בתחום. כמו כן התקנות מחייבות אישור של כל חומר פרסומי שניתן לרופא על ידי חברת תרופות.

התקנות נכנסו לתוקף בסוף השבוע שעבר, ומאז, אומרים גורמים בשוק, ישנו "כאוס" מבחינת תפקוד חברות התרופות מול הרופאים, כאשר התועמלנים אינם יודעים כיצד לבצע את עבודתם, האם לקיים פגישות שנקבעו, איזה מידע מותר להם להגיש לרופאים וכן הלאה.

טענת משרד הבריאות היא כי פגישות אישיות מהוות לחץ על הרופא לרשום את התרופה.

לעומת זאת, חברות התרופות טוענות כי "מטרת המפגשים בין הנציגים הרפואיים לבין הרופאים היא בראש ובראשונה העברת ידע מקצועי. הנציגים מיידעים את הרופאים בדבר כניסתם לשוק של תכשירים חדשים, מדריכים אותם ביחס לאופן השימוש בתכשירים אלה, קביעת מינונים והתאמתם לחולים, מסייעים במעקב אחר תופעות לוואי ומעבירים עדכונים מקצועיים מהעולם".

אפרת כהן מנכ"ל ארגון פארמה אומרת כי: "במפגש שלנו עם משרד הבריאות גילינו דלת פתוחה וקשב אטום". הכוונה היא שמשרד הבריאות ערך מפגשים בדרגים הגבוהים ביותר עם מנהלי חברות התרופות ועם נציגי בתי החולים, אולם המפגשים הללו לא הזיזו את המשרד כהוא זה מעמדתו.

לדברי התועמלנים, המפגש האישי הוא חשוב משום שהוא מאפשר לרופאים להתרכז בנאמר, לשאול שאלות. "הקשר הישיר בין חברות הפארמה לבין הרופאים בישראל, הוא הכרחי ובעל חשיבות רבה לקידום הרמה המקצועית, המחקר הקליני והידע הרפואי, ולקדמה של מערכת הבריאות הציבורית בישראל".

לפארמה שלוש טענות משפטיות עיקריות, שהן: התקנות החדשות פוגעות בחופש העיסוק של התועמלנים, משיתות צנזורה לא מוצדקת על חברות התרופות ופוגעות בחירות הפרט למפגש חופשי בין שני בני אדם.

"משרד הבריאות מנסה באמצעות הנוהל החדש לבצע רגולציה (אסדרה) של מקצוע הנציגים הרפואיים ללא סמכות ותוך פגיעה חמורה בחופש העיסוק של חברות הפארמה והנציגים הרפואיים.

"הרגולציה ... פוגעות בלא חוק פגיעה חמורה ביותר בחופש העיסוק הן של תאגידי הפארמה והן של הנציגים הרפואיים. למנכ"ל משרד הבריאות אין זכות לפגוע בחופש העיסוק של תאגידי הפארמה ובחופש העיסוק של הנציגים הרפואיים ושל בעלי המקצועות הנלווים, ובוודאי אין לו כל סמכות לחסל בפועל, במחי נוהל, ענף תעסוקה שלם המפרנס אלפי אקדמאים בתחום מדעי הטבע והחיים".

יודגש כי תקנות משרד הבריאות עדיין מאפשרות מפגש קבוצתי עם תועמלן, אולם בעתירה נכתב כי: "הזכות של אדם להיפגש עם רעהו לשיחה בארבע עיניים, הינה אחת מחירויות הפרט. הדברים אמורים ביתר שאת לגבי רופאים - עליהם סומכים בנושאים של חיים ומוות אך לא סומכים עליהם לגבי שיחה פנים אל פנים עם נציג רפואי אשר הינו בעל השכלה אקדמאית והכשרה מדעית".

"מוטלת על הרופא חובה ליידע את החולה אודות קיומן של חלופות טיפוליות וכן להבהיר לו, כי ככל שחלופות טיפוליות אינן בשימוש במוסד הרפואי, יוכל המטופל לרכוש אותן בכספו באופן פרטי או באמצעות שב"ן", נכתב בעתירה. "כאשר משרד הבריאות מנסה למנוע מן הרופא לקבל מידע אודות תכשירים אשר אינם בשימוש של המוסד הרפואי הרלוונטי, הם מונעים, באופן מעשי, מן הרופא את האפשרות למסור לחולה מידע מלא לגבי כל החלופות הטיפוליות הקיימות" .

כהן מסרה כי: "החברות שאנו מייצגים אינן מתנגדות להסדרים, אליהם ניתן היה להגיע בהסכמה, ותוך קביעת מנגנונים מוסדרים, שוויוניים, ואחידים לכל מוסדות הרפואה - תוך מתן פרק זמן סביר ליישם אותם ולא באופן מידי - לשקיפות מלאה של המפגשים, גם לפני קיומם וגם לאחריהם, ואף הצענו מנגנונים אלו למשרד הבריאות. אבל האיסורים המוחלטים הם הפגיעה הקשה, בלתי סבירה והלא מידתית".

העתירה הוגשה לבית המשפט העליון באמצעות עורכי הדין רנאטו יאראק וברוך שוגול ממשרד פירון ושות'.

ההסתדרות הרפואית תומכת הטענת פארמה

"הסתדרות הרפואית (הר"י) מגבים את טענות פאמרה ישראל, ועונים כי התקנות החדשות פוגעות גם בחופש העיסוק של הרופאים. במכתב ששלחו בנושא למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, לפני כמה ימים - כתב יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי, כי הכללים החדשים להתקשרות בין רופאים לתועמלנים, כפי שמצוינים בחוזר המנכ"ל, הם "ניסיון לקבוע באופן חד צדדי כללים והנחיות הפוגעים בתנאי עבודתם של הרופאים וזאת בניגוד להוראות ההסכמים הקיבוציים ולפסיקת בית הדין הארצי לעבודה".

הר"י טוענים לכללים המשנים את סדרי עבודתם של הרופאים, מגבילים את האוטונומיה המקצועית שלהם "ושיש בהם כדי התערבות בוטה בכללי האתיקה של הרופאים". לפי הר"י יש לקבוע כללי התנהלות המקובלים על כל הצדדים, ולא לקבוע תנאים באופן חד-צדדי - "כללים שאינם תואמים את צורכי מערכת הבריאות".

משרד הבריאות מאפשר בשנה הראשונה לנהל פגישות אישיות באישור מיוחד, אך לא הוסדרו נהלים לקבלת אישור כזה.

הר"י: "לא ניתן לאסור על רופאים לקיים פגישות עם תועמלנים או לחייבם לקבל אישור מראש על קיומן ותיאומן של פגישות אלה. הטלת איסורים ומגבלות על רופאים בקשר לקיומן של פגישות אישיות עם תועמלנים, התנייתן במספר במשתתפים מינימלי, וביצוע מעקבים אחד מועדי המפגשים עם התועמלנים, תוך חיובם של מנהלי המוסדות לדווח על שמות הרופאים ומועדי פגישותיהם עם התועמלנים...יש בה גם הבעת חוסר אמון משווע בהתנהלותם המקצועית של הרופאים וביושרם האישי. איסורים והגבלות אלה פוגעים בסדרי עבודתם של הרופאים ובזכויותיהם ויש לבטלם לאלתר".

לפי חגי, משרד הבריאות היה צריך לדון עם הר"י בנהלים החדשים טרם הפיץ אותם בחוזר, ולכן ביקש לדחות את מועד כניסתו לתוקף עד לקיום דיון שכזה (הנהלים נכנסו לתוקף ב-1 בנובמבר) - אך במשרד הבריאות לא השיבו למכתבו.

משרד הבריאות הגיב בתגובה לאקונית וציין כי: "העתירה הוגשה ביום חמישי. בקשת פארמה ישראל לצו ביניים דחוף להקפאת החוזר נדחתה כבר ביום חמיש. בקשה חוזרת נדחתה שוב היום. לגוף העתירה נשיב בבית המשפט", כלומר בינתיים מבחינת משרד הבריאות הנהלים נכנסו לתוקף, במקביל לעתירה.

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד