גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטריקים, השטיקים, הזיופים והכסף הגדול – סיפורים מעניינים מבחירות אמצע קודמות

לפי מקרה עבר, המבחן הגדול ביותר לנשיאותו של טראמפ - בחירות אמצע - הן לרוב אירוע שלילי עבור מפלגת הנשיא המכהן ● מה היקף התרומות לבחירות האמצע? ● ואילו קמפיינים הביאו בעבר לניצחון?

בחירות / צילום: רויטרס
בחירות / צילום: רויטרס

פרשנים אוהבים לציין שבחירות האמצע הן המבחן הגדול ביותר לנשיאותו של טראמפ, אבל היסטורית, מאז מלחמת האזרחים, בחירות האמצע - במיוחד אלו שמתרחשות באמצע הקדנציה הראשונה של נשיא נבחר - הן לרוב אירוע שלילי עבור מפלגת הנשיא המכהן. אולי המפורסם ביותר היה ב-1938, ערב מלחמת העולם השנייה ועל גלי הניו דיל הנשיא הדמוקרט רוזוולט קרא לאחדות העם. העם מצדו נתן למפלגה הרפובליקאית 81 כיסאות חדשים בסנאט.

הבוחרים זועמים על נשיאים רפובליקאים ודמוקרטים כאחד. הם הענישו את טרומן ורייגן, קלינטון (בבחירות שכונו "מרחץ דמים"), בוש ואובמה, ואם לא בקדנציה הראשונה, אז בשנייה. אחרי בבחירות האמצע של 2010 הסנאט והקונגרס היו בידם של המפלגה הרפובליקאית, מציאות שריסנה את אובמה לחלוטין, ואפילו מנעה ממנו למנות נשיא לבית המשפט העליון.

הבחירות היקרות ביותר

שתי החלטות נפרדות של בית המשפט העליון הכשירו את עלייתו של המימון האפל (Dark Money) והפכו את בחירות האמצע ב-2014 ליקרות ביותר אי-פעם (4 מיליארד דולר), שיא שיישבר מאותן סיבות גם השנה (5.2 מיליארד דולר). לפי החלטת בית המשפט, ארגונים ללא מטרות רווח יכולים לגייס הון ללא הגבלה ומבלי שיצטרכו לחשוף מבחינה חוקית את התורמים שלהם. אבל למלכ"רים האלו מותר גם לממן קמפיינים שקוראים לבחור או מבקרים מועמד פוליטי כזה או אחר. כך נוצר מצב שבו הון לא מתועד רב זורם לבחירות בלי אף שם מאחוריו.

אגב מימון קמפיינים, כ-29% מהתרומות המוצהרות בשנים האחרונות ניתנות על ידי אחוז אחד מאחוז אחד של אוכלוסיית ארה"ב. סך כל ההשקעה דומה בין תורמי המפלגה הדמוקרטית לתורמים הרפובליקאים.

הטריקים, השטיקים, הזיופים והכסף הגדול

המתמודד שרץ בארבע מדינות

אלן לבן רצה כל כך לשרת בקונגרס האמריקאי, שבמסגרת בחירות 2014 הוא החליט לרוץ לתפקיד בארבע מדינות שונות: הוואי, מינסוטה, מישיגן וג'ורג'יה. מסיבות טכניות בלבד הוא פרש משני מרוצים ולבסוף רץ בשתי מדינות (ג'ורג'יה והוואי). הוא היה המתמודד הראשון ובינתיים האחרון שניסה להיבחר בכמה אזורים. הוא הפסיד בשני המרוצים.

רוסיה פרצה למכונות ההצבעה

לארה"ב יש היסטוריה לא אחידה ומיוחדת של מכונות הצבעה. ב-1888 נכנסה מכונת ההצבעה הראשונה לפעולה, זה היה במדינת ניו-יורק. על המכונה נרשם פטנט, ויותר ממאה שנה שתי חברות סיפקו את מכונות ההצבעה למדינות השונות בארה"ב. בשנות השישים נכנסו מכונות הניקוב, ומאוחר יותר נכנס השימוש בקורא אופטי. ב-2004 נכנסו לשימוש המכונות הממוחשבות.

תמיד היו תלונות על המכונות, איך הן לא מצליחות לקרוא הצבעות היטב או מבלבלות מדי את הבוחרים - ותיקים כצעירים. אבל לא היה יותר סוער מאשר בחירות 2016 לנשיאות ולסנאט, כשהתגלה שמאמציהן של סוכנויות רוסיות נשאו פרי ואלו הצליחו לפרוץ למכונות הצבעה של לא פחות מ-39 מדינות ברחבי ארה"ב. רוסיה השיגה מידע מפורט על 15 מיליון מצביעים, כולל שמותיהם, תאריך הלידה שלהם, מגדרם ומספר הביטוח הלאומי שלהם. במקרה אחד היא אפילו ניסתה לשנות את הצבעות הבוחרים. לפי הגרסה הרשמית של רוסיה לא היו דברים מעולם. לפי הגרסה הרשמית של ארה"ב רוסיה לא הצליחה להשפיע על תוצאות הבחירות.

הקמפיינים הקטנים שהביאו ניצחון

כריס יאנקובסקי, פעיל רפובליקאי ותיק, הבין בשנות התשעים שפוליטיקה מקומית יכולה לעצב מדיניות פדרלית. ב-2010 הוא הצליח לגייס 30 מיליון דולר שאותם הוא פיזר כהשקעות כירורגיות ב-18 מדינות נבחרות על פני 200 קמפיינים קטנים ולכאורה זניחים ברמה הפנים-מדינתית. הכסף שימש לחזק את המועמדים הרפובליקאים המובילים, לא משנה מה הנושא הבוער בסדר היום המקומי אם זו ספרייה חדשה ושנואה או תקציב זיקוקי דינור מעורר מחלוקת.

בקץ הבחירות המקומיות השיגה המפלגה הרפובליקאית 700 מושבים חדשים למחוקקים השונים, ואלו מיד החלו בעבודה. בשנים שיבואו הם שרטטו בדקדקנות את גבולות מפות הבוחרים החדשות באופן שיעניק יתרון למועמדים הרפובליקאים בבחירות האמצע ( gerrymandering ). בפועל, בבחירות האמצע במדינות שבהן פעל יאנקובסקי המועמדים הדמוקרטים קיבלו 1.1 מיליון קולות יותר מהרפובליקאים, אבל הרפובליקאים זכו ברוב של 33 מושבים בבתים.

המדינה שתושביה מצביעים בדואר

אגב מכונות הצבעה, לפני עשרים שנה מדינת אורגון החליטה שהיא נמנעת ממהלכי מודרניזציה בתחום ההצבעה. במקום זאת, היא החליטה להעביר את כל תהליך ההצבעה דרך הדואר המקומי. כן, דואר. באורגון אין אפילו קלפיות, ו-2.7 מיליון התושבים בעלי זכות ההצבעה חותמים על פתק שנשלח אליהם שלושה שבועות לפני מועד ההצבעה שאותו הם שולחים חזרה בדואר. המצביעים לא צריכים אפילו לשלם על בול. "אי אפשר לפרוץ נייר", אמר מזכיר המדינה לאחרונה. השיטה אגב, גם מייצרת שיעורי הצבעה גבוהים שעומדים על 71% לעומת ממוצע ארצי היסטורי של כ-40%. השנה שיעורי ההצבעה באורגון צפויים להיות הגבוהים ביותר במדינה ב-25 השנה האחרונות.

השחורים הוצאו מפנקס הבוחרים

הפעם האחרונה שיותר מ-50% מהזכאים להצביע בארה"ב מימשו את זכותם בבחירות אמצע הייתה ב-1914. הצעירים, הזקנים וקבוצות מיעוט, כל קבוצה מסיבתה שלה, נוטים שלא לצאת מהבית בשביל הבחירות האלו. לכן לא מפתיע מדוע התעוררותן של קבוצות להירשם, להצביע ולבחור, מאיימת על השולטים בכיפה שחושבים שהם יכולים לצפות את הצלחתם להחזיק בתפקיד. כך, במשך שנים, חוקקו נבחרי ציבורי חוקים מפלים נגד קבוצות מיעוט, בעיקר השחורים, כדי שלא יהיו זכאים להצביע. אחרי מאבק ממושך הצליחה תנועת זכויות האדם להביא לכך שב-1965 חוקק חוק פדרלי שמנע ממדינות סוררות להעביר חוקים פנימיים שמגבילים את הבחירות, אלא אם קיבלו את אישורה של הממשלה הפדרלית.

בשנות האלפיים החלה התקוממות נגד החוק, וב-2010 בית המשפט העליון קבע ברוב של 5 מול 4 כי הוא אינו חוקתי. מיד אחרי ההחלטה מדינות החלו לחוקק חוקים שיקשו על רישום בוחרים והחליטו על סגירת קלפיות סלקטיבית. בג'ורג'יה מזכיר המדינה (שגם רץ אז לתפקיד) העביר חוק שאפקטיבית הוציא מיליון בוחרים - בעיקרם שחורים - מפנקס הבוחרים בגלל סיבות טכניות כמו העדר מקף בשם.

הסנאטור המכהן שהפסיד למת

הנטייה האמריקאית להסתנוור מביורוקרטיה פוגעת לא רק בבוחרים אלא גם במועמדים. שבועיים לפני בחירות האמצע בשנת 2000, נהרג מל קרנהן, המתמודד הדמוקרטי על מושב הסנאט במיזורי. יריבו, הסנאטור המכהן ג'ון אשקרופט, השהה את הקמפיין בעקבות האירוע. בגלל חוקי הבחירות הנוקשים, שמו של קרנהן נותר על פתק ההצבעה. קרנהן המנוח ניצח את הסנאטור המכהן 51% לעומת 49%. אלמנתו - ג'ין קרנהן - תפסה את מושבו בסנאט. אשקרופט סירב לערער על התוצאה והוא מחזיק עד היום בתואר הסנאטור המכהן היחידי שהפסיד למת. 

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר ●

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם