גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קולפלנט: "אנחנו מאמינים שבתוך עשור ניתן יהיה להדפיס איברים מורכבים"

לאחר ההסכם עם יונייטד האמריקאית, מדברים מנהלי מפיקת הקולגן האנושי, על התוכניות לעתיד: "לא נמכור את הקולגן שלנו כחומר גלם לשוק הדפסת האיברים אלא רק נבצע שיתופי-פעולה"; "עוד לפני הדפסת איברים להשתלה, ניתן יהיה להדפיס רקמות לתחום מחקר התרופות"

יחיאל טל, מנכ"ל  קולפלנט / צילום: איל יצהר
יחיאל טל, מנכ"ל קולפלנט / צילום: איל יצהר

ההסכם שנחתם לפני כמה שבועות בין חברת קולפלנט  הישראלית לבין יונייטד האמריקאית הביא את תוכנית הדפסת האיברים של קולפנט מן הרקע של פעילותה אל מוקד תשומת-הלב.

קולפלנט מייצרת את חלבון הקולגן האנושי בתוך תאי טבק מהונדסים גנטית, ואילו יונייטד מפתחת תרופות ומכשור רפואי לטיפול במחלות ריאות. ההסכם, שבמסגרתו תשלם יונייטד לקולפלנט 5 מיליון דולר מיידית ועוד תשלומי אבני דרך בהיקף של עד 15 מיליון דולר ותמלוגים, מאפשר ליונייטד לשלב את הקולגן של קולפלנט בהדפסה תלת-ממדית של ריאות להשתלה. ההסכם נחתם זמן קצר לפני מחיקת קולפלנט מן המסחר בתל-אביב, ב-30 באוקטובר.

ביום החתימה עלתה מניית החברה 26%, אבל מאז איבדה את רוב העליות במקביל ליציאתה מתל-אביב. כיום נסחרת החברה בנאסד"ק לפי שווי שוק של 18 מיליון דולר בלבד.

קולפלנט איבדה 45% בשנה האחרונה

התוכנית של יונייטד שבה אמורה להשתלב הטכנולוגיה של קולפלנט היא שאפתנית מאוד. המטרה היא לאסוף תאי גזע מחולים במחלות ריאות, ולגדל מהם רקמת ריאות חדשה. ייצור רקמה מתאי גזע של ריאה הוא אפשרי היום, אבל רקמה לא ממלאת את תפקידה של ריאה שלמה. חסר לה, למשל, המבנה התלת-ממדי של הריאות, לא משולבים בה כלי הדם הדרושים לתפקוד האיבר, וכן רכיבים נוספים שהופכים רקמה לאיבר.

אחד החומרים הבסיסיים בריאה הוא קולגן. בתוכנית המשולבת של יונייטד וקולפלנט, הקולגן אמור להיות מודפס ראשון, כ"פיגום" עליו יודפסו בהמשך תאים נוספים.

קולפלנט: תעודת זהות

תור של 10 מיליון מושתלים

ההסכם הוא מימוש של אסטרטגיה עליה החלה החברה לעבוד לפני כמה שנים. ערן רותם, סמנכ"ל הכספים ומשנה למנכ"ל החברה, מסביר כי "כיום בארה"ב מתבצעות כ-30 אלף השתלות בשנה, אך יש כ-900 אלף אנשים שהשתלה הייתה יכולה להציל או לשנות דרמטית את חייהם. ההשתלה היום היא יקרה ועתירת תופעות לוואי (אשר עשויות להיחסך אם הריאה תופק מתא של המטופל עצמו). אנשים מחכים לאיבר זמן רב, ובינתיים מתדרדר מצבם. בתחומים לא מצילי חיים כמו השתלת עור והשתלת קרנית, יש תור של כ-10 מיליון מושתלים פוטנציאליים".

מהם הצעדים שכבר עשיתם בתחום?

יחיאל טל, מנכ"ל החברה: "בשנים האחרונות אנחנו מציעים את הקולגן לבדיקת היתכנות בכמויות קטנות. חברה שמתנסה בו ומביעה עניין, יכולה להיכנס איתנו להסכם פיילוט ויש לנו כמה כאלה. המטרה היא שהסכמי הפיילוט יתפתחו להסכמים אסטרטגיים בסגנון של יונייטד. אנחנו מקווים כי ההסכם הזה יהווה זרז לחברות אחרות לחתום איתנו הסכמים דומים לפני שמישהו אחר יעשה זאת".

  עד כמה קריטי לחברה כמו יונייטד לקבל בלעדיות על קולגן ודווקא על שלכם?

טל: "האסטרטגיה שלנו היא לא למכור את הקולגן כחומר גלם, אלא רק במסגרת שיתופי-פעולה בהם יש לנו גם חלק במוצר הסופי. בעינינו הקולגן שלנו הוא חסר תחליף. לעומת קולגן המופק מגופות של בעלי חיים, הוא צפוי לייצר פחות תגובה חיסונית. כמו כן המבנה שלו אחיד, ולכן הוא מתאים יותר להדפסה - הוא עובר דרך פתח המדפסת הצר וזורם טוב יותר. חלק ממוצרי הקולגן המתחרים שלנו נכשלו בניסויים של הדפסה. אנחנו הראינו בניסויים שהקולגן שלנו שורד ב-90% לאחר הדפסת האיבר.

"עוד שיקול הוא הכמויות - ריאה מכילה עשרות גרמים של קולגן, לעומת פחות מגרם ברוב המוצרים הרפואיים מכילי הקולגן הנמכרים היום. אם השוק ישגשג, מדובר בטונות של קולגן. אנחנו יכולים לייצר אותם, בעוד שלהפיק אותם מגופות של בעלי חיים בכמויות כאלה זה הרבה יותר מורכב. להיפך, במקום להרוג פרות ולהפיק מהן קולגן, בעתיד אולי ידפיסו בשר למאכל אצלנו".

  תוך כמה שנים אפשר יהיה לראות איבר מודפס בשוק?

רותם: "אנחנו מחלקים את השוק לשלושה תחומים פוטנאציאליים. האחד הוא איברים מורכבים כמו ריאה, אותם אנחנו מאמינים שנראה מושתלים בבני אדם באופן מסחרי תוך כעשור. ההסכם עם יונייטד נותן לה בלעדיות על תחום הריאות ובנוסף יש לה אופציה לרכוש בלעדיות לשימוש בקולגן שלנו בעוד שלושה איברים מצילי חיים.

"איברים פשוטים יותר כמו עור, יגיעו קודם לכן. בנוסף ישנו תחום של השתלת בלוטות, כלומר איברים שתפקידם העיקרי הוא להפריש תרופות. היום אם למישהו יש פגיעה בבלוטת התריס, אפשר לייצר בלוטת תריס חלופית, אבל אפשר להשתיל אותה מתחת לעור, ולאו דווקא במקום שבו הייתה הבלוטה המקורית. העיקר שהבלוטה תפריש את החומר הרצוי בגוף. לכן זו מטרה שנראית קרובה יותר כרגע.

"עוד לפני שכל זה יקרה, כנראה יהיה ייצור של איברים או חלקי איברים למחקר. כבר היום בתעשיית פיתוח התרופות בוחנים את ההשפעה של התרופה על רקמות, ובמקרה הזה אפשר יהיה לבחון אותן על רקמות אנושיות מהונדסות, דומות ככל האפשר לאיבר האמיתי. זה לבדו שוק של מאות מיליוני דולרים".

שלב ה"ניסוי שאחרי אישור"

קולפלנט כבר מוכרת שני מוצרים מבוססי קולגן באירופה, מוצר לטיפול בפצעים ומוצר לטיפול בפציעות בגידים, אבל החדרת המוצר קשה, וההכנסות במחצית הראשונה של 2018 הגיעו רק לכ-390 אלף דולר. טל: "אנחנו עדיין בשלב שאפשר להגדירו כ'ניסוי שאחרי אישור'. שאנחנו מוכרים את המוצר תמורת תשלום, אך מה שמעניין אותנו הוא המידע שניתן להפיק משימוש במוצר בשוק, כדי לשפר את האמון של השוק במוצר. בינתיים התוצאות בשני התחומים, גם הגידים וגם הפצעים, תואמות את מה שמצאנו בניסויים הקליניים, ולכן אנחנו מאמינים שההכנסות יעלו בהדרגה.

"בחרנו את המוצרים הללו (לגידים ופצעים) בהתאם למשאבים שהיו לנו. אלה מוצרים שקל יותר להביא לשוק, שאפשרו לנו להוכיח היתכנות לטכנולוגיית לקולגן שלנו ויתרונות בשרידות ובטיחות. לא היינו מצליחים לסגור הסכם עם יונייטד לולא היינו מביאים את המוצרים הללו לאישור ולשוק".

לדברי טל, "בעוד בשווקים קיימים חברות כבר התרגלו לעבוד עם מוצרים אחרים, גם אם הם פחות איכותיים, הרי שבשוק חדש יש לנו הזדמנות לבסס כבר מתחילת הדרך את הקשרים של החברות עם המוצר שלנו ואת עצמנו כמובילים".

טל מעריך כי אם הכל יילך כשורה, בעתיד קולפלנט תדפיס גם רקמות שלמות, לא רק דרך שיתופי-פעולה. "יש לנו ניסיון שהולך ונצבר בתחום, וחבל לא לנצל אותו". 

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?