גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לחזור בחתיכה אחת: איך מכינים את הגוף לחופשת הסקי

לא נעים להיות מחרבי שמחות, אבל מוכרחים לדבר על זה: פציעות סקי נפוצות ממה שחושבים, אבל הן לא גזרת גורל. מה לעשות לפני הגלישה ואחריה ● הפיזיותרפיסט שי גרינברג ומדריך הכושר אמיר אלבז מייעצים

איורים: אייל אונגר
איורים: אייל אונגר

חופשת סקי יכולה לגרום הרבה הנאה, אך פעמים רבות הגולשים, בעיקר המתחילים, נפצעים (לרוב בתחילתה) ומבלים זמן רב בצפייה בחבריהם הגולשים, ובכאבים. כדי להפיק את המקסימום מהחופשה ולהפחית את סכנת הפציעות, צריך להכין את הגוף לאתגר. הגלישה היא מאמץ גופני אינטנסיבי, שנמשך בממוצע בין 4 ל-6 שעות ביום, למשך כמה ימים. רובנו לא רגילים לרמה כה גבוהה של מאמץ. בנוסף, במהלך הגלישה, הגוף צריך לבצע בזמן קצר תנועות חדות נגד עומס גבוה, דבר שדורש תפקוד מיטבי של המערכת השרירית.

פעולת השרירים במהלך הגלישה מבוססת על כיווצים אקסצנטריים (השריר מתארך בזמן הפעולה). כיווץ כזה ללא אימון מקדים גורם לכאבי שרירים במהלך הגלישה, ובעיקר ביום שלמחרת. בנוסף, כתוצאה ממהירות הגלישה קיימת סכנת פציעות, גם בגלל איבוד שליטה וגם מחבלות כתוצאה מנפילות. כל אלה גורמים לכך שהכנה גופנית היא קריטית.

פציעות סקי נגרמות לרוב משילוב של עייפות גופנית והפרעה פתאומית במהלך הגלישה, הגורמות לאיבוד שליטה או לנפילה. בדרך כלל, הנפילה גורמת לעומס גדול על המפרק - ולפציעה. הפציעות הנפוצות בקרב גולשי סקי מתרכזות בעיקר במפרק הברך. הן כוללות מתיחה או קרע של רצועות הברך וחבלות במיניסקוס, אך יש גם פגיעות בפלג הגוף העליון בגלל נפילות. בקרב גולשי סנובורד, הפגיעות העיקריות הן דווקא בידיים, כתוצאה מבלימת הנפילה.

לפני החופשה

את ההכנה הגופנית לחופשת הסקי מומלץ להתחיל בין 8 ל-12 שבועות לפני החופשה. תוכנית האימונים צריכה לכלול כמה מרכיבים:

כושר אירובי: הגלישה היא פעילות גופנית אירובית ממושכת, שבמהלכה צריך לבצע מאמצים קלים לאורך זמן, אך גם מאמצים בדרגת קושי גבוהה לפרקי זמן של כמה דקות. ככל שהכושר הגופני טוב יותר, השרירים ומערכת הלב-ריאה יתפקדו טוב יותר בזמן הגלישה, הקושי הגופני יהיה נמוך יותר, נרגיש רעננים וניפצע פחות. גם ההתאוששות בין קטעי הגלישה ובין ימי הגלישה תהיה מהירה יותר.

לכן מומלץ לבצע אימון אירובי של לפחות 40 דקות, 4 פעמים בשבוע, בדרגת קושי בינונית. האימון צריך לכלול בעיקר הפעלה של הרגליים, ולכן מומלצים הליכה, אופניים ומכשירי סקי בחדר הכושר. למתקדמים, מומלץ לבצע אימון אינטרוולים: להגביר את דרגת הקושי לכמה דקות, ואז להאט.

חיזוק השרירים: חיזוק השרירים ימנע מצבי עייפות וחוסר שליטה שרירית, ויוביל לגלישה בטוחה יותר. את התרגול השרירי מומלץ לחלק לשניים: החלק הראשון הוא חיזוק שרירים כללי של הגוף. יש להשתמש במכשירי הכושר שמיועדים לאימון קבוצות השרירים הגדולות בגוף, חזה, גב, רגליים, בטן, כתפיים וידיים על-ידי ביצוע מאמצים כנגד התנגדות בינונית עד גבוהה. יש לבצע שלושה סטים של כל תרגיל כשכל סט כולל 10 חזרות. את האימון הזה רצוי לבצע שלוש פעמים בשבוע.

בנוסף, יש לבצע תרגול שרירים ספציפי לחיזוק שרירי הרגליים. בתרגול הזה חשוב לשלב כיווצים שבהם השריר מתארך בזמן המאמץ, בדומה לגלישה. לדוגמה: ביצוע כריעה איטית. מומלץ לבצע 3-4 תרגילים, כל תרגיל ב-3 סטים, עם 10 חזרות כל פעם. כאימון מתקדם יותר מומלץ לבצע את תרגילי חיזוק השרירים תוך עמידה על משטחים שונים כגון פטריות גומי (שנמצאות בחדרי הכושר). תרגול זה משפר בצורה טובה יותר את יציבות הקרסול, הברך והאגן. תחילה רצוי לבצע תרגילים כאשר עומדים על שתי הרגליים. לאחר שהושגה שליטה טובה, ניתן לבצע אותם על רגל אחת, ולהשיג חיזוק יתר.

תרגול שיווי המשקל: תרגול ספציפי נוסף למניעת נפילות הוא תרגול על משטחים בלתי יציבים עם שינויי שיווי משקל פתאומיים. מדובר באימון בשיטת Dynamic Stabilization (תרגול שיווי משקל דינמי). השיטה: בזמן העמידה על משטח לא יציב, בקשו ממדריך או מחבר שגבכם אליו לנסות ולהוציא אתכם משווי המשקל על-ידי דחיפות קלות באזור האגן ובכתפיים. תרגול זה מדמה אובדן שיווי משקל פתאומי ומשפר את יכולת הגוף להגיב ולמנוע נפילה.

את ההכנה הספציפית מומלץ לבצע לאחר תרגול אימוני הכוח, 3 פעמים בשבוע, למשך 5-10 דקות. לאחר 4 שבועות של אימון יחול שיפור בתפקוד השרירים מסביב למפרקים ואתם תרגישו יציבים יותר על המשטחים השונים.

לפני הגלישה ואחריה

על מנת למנוע פציעות, חשוב לבצע חימום לפני תחילת הגלישה, למתוח את השרירים, לסובב את המפרקים ולהגביר את קצב הגלישה בהדרגה. בסוף היום, כאשר אתם עייפים, הימנעו מביצוע מסלולים תלולים או מגלישה מאומצת. לאחר סיום הגלישה, שחררו את השרירים בהליכה קלה, או בטיול בערב למשך 30 דקות. כמו כן, לאחר ההליכה מומלץ לבצע מתיחות לשרירים. בחלק מהמלונות ישנם שיעורי מתיחות מודרכים. כאשר מופיעים כאבי שרירים, מומלץ לבצע מקלחות חמות, לשבת בג'קוזי או לקבל עיסוי לשרירים.

אם במהלך החופשה כאבי השרירים מתגברים ואתם מרגישים עייפות רבה, בצעו הפסקה יזומה של הגלישה לחצי יום, ונצלו אותה למנוחה. למחרת תרגישו טוב יותר על המדרונות. זכרו שבמצבי עייפות, הסכנה לפציעה גדולה הרבה יותר, ועדיף "לבזבז" חצי יום, מלהפסיד את כל החופשה.

במהלך הגלישה חשוב לשתות מים. בגלל הקור לא מרגישים בכך לפעמים, אבל בזמן הגלישה מאבדים נוזלים גם בתהליך ההזעה וגם תוך כדי נשימה, מכיוון שהאוויר לרוב יבש מאוד וקיימת סכנת התייבשות.

שי גרינברג, פיזיולוג פיזיותרפיסט, מכון פיזיולייף הרצליה לפיזיותרפיה וכושר אישי www.plife.co.il

עשרת הדברות למניעת צרות

1. חובה לבצע חימום בתחילת היום ולפני החזרה למדרונות.

2. הסתפקו בביצוע מאמצים המתאימים לרמת הגלישה והכושר.

3. הימנעו מישיבה על מעלית הסקי כשהרגליים תלויות באוויר. זה ישבש את דיוק התגובות השריריות כשתרדו מהמעלית.

4. לא לגלוש במצב של עייפות.

5. נכנסתם לסיבוב ואתם מתחילים לאבד שליטה? ותרו על האגו ובצעו נפילה מכוונת עם רגליים צמודות. התוצאה חמורה הרבה פחות ומונעת נזקים.

6. נפלתם ואתם מרגישים כאב? אם שמעתם רעש של קריעה, חכו לפינוי. אם לא, הורידו מגלשיים ונסו לעמוד, להסתובב, להרים ידיים וכדומה.

7. בצעו סדרת תרגילי מתיחה ושחרור בסוף יום הגלישה.

8. תמיד מומלץ להיכנס בתום הפעילות לג'קוזי או לסאונה חמה או רטובה על מנת לסייע בהרפיית השרירים.

9. למתחילים, בעיקר בסנובורד, מומלץ להשתמש במגיני ידיים. לגולשי סקי עם היסטוריה של חבלות, מומלצים תומכים אורטופדיים לברכיים.

10. במקרה של פציעה: קררו מיד את המקום באמצעות קרח או שלג.

5 תרגילים לדוגמה

1. דדליפט כנגד משקל. יצבו את החלק העליון של האגן, הקפידו על רגליים מקובעות וברכיים מכופפות על מנת להפחית עומס על החוליות. קרבו את המשקולות לגוף כמה שניתן (בעת העלייה והירידה שממש ישפשפו את הרגליים) ישרו את הגב עד למצב הזדקפות ולא מעבר. הורידו את המשקולות עם ידיים ישרות עד שהגב מגיע ל-90 מעלות. בצעו 10-12 חזרות בהתאם לרמה שלכם.

2. סקוואט עם כדור כוח. עמדו בפישוק קצת יותר רחב מרוחב הכתפיים, אצבעות הרגליים פונות לצדדים. אחזו כדור כוח בשתי ידיים מול החזה. בספירה אחת, הרימו את הכדור עם ידיים ישרות מעל לכתפיים, תוך ביצוע סקוואט. שימו לב שהברכיים לא קורסות פנימה אלא מוטות החוצה לכיוון כפות הרגליים. החזיקו ספירה אחת ואז הורידו את הזרועות, ישרו את הברכיים וחזרו לתנוחת מוצא. בצעו 10-12 חזרות בהתאם לרמה שלכם.

3. מכרעים בהליכה. עמדו זקוף. קחו צעד גדול קדימה (העקב נוגע ראשון) ומצאו את שיווי המשקל שלכם. יורדים עם הרגל האחורית עד שהברך קרובה לרצפה ומקפידים שהגב יישאר זקןף. שתי הברכיים כפופות ב-90 מעלות והברך הקדמית לא עוברת את קו הקרסול. דחפו עם הרגל האחורית וקחו אותה קדימה. בצעו 10-12 צעדים בכל רגל בהתאם לרמה שלכם.

4. הרמת ברכיים לחזה בעמידה. עמידת מוצא כשהרגליים צמודות והידיים צמודות לגוף. מרימים רגל אחת למצב שבו הזווית בברך והזווית בירך, שתיהן בנות 90 מעלות. חזרה איטית ומבוקרת לנקודת המוצא. בצעו 10-12 חזרות לכל רגל.

5. לחיצת רגליים כנגד מכונה. יש לשבת במכונה כאשר הגב צמוד למשענת. ידיים אוחזות בידיות שבצידי המכונה. התחלת תנועה כאשר הברכיים כפופות. יש ליצור זווית של 90 מעלות במפרק ברך - ירך. כפות הרגליים מונחות על משטח המכונה. יישור הברכיים וכפיפת הברכיים. בצעו 10-12 חזרות בהתאם לרמה שלכם.

התרגילים מתאימים למתאמנים עם מצב בריאותי תקין בלבד. טרם תחילת כל תוכנית אימונים יש להיוועץ ברופא ומאמן כושר מוסמך.

בניית התרגילים המקצועיים: אמיר אלבז, המנהל המקצועי של קבוצת הולמס פלייס

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-120 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים