גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטיבן לוי בעדות בתיק ישראל ביתנו: "זה היה מפחיד, קיוויתי שזה לא אמת"

שלב ההוכחות בפרשת השוחד המכונה "פרשת ישראל ביתנו" המשיך היום עם עדותו של הלוביסט סטיבן לוי ● למרות שהעיד במשך 6 שעות, השופט צייין כי לוי, שהורשע במסגרת תת-הפרשייה של עמותת איילים, "לא סיפק את הסחורה"

סטיבן לוי היום / צילום: שלומי יוסף
סטיבן לוי היום / צילום: שלומי יוסף

סטיבן לוי, לוביסט לשעבר בחברת השדלנים אימפקט, הגיע היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב (השופט ירון לוי) כדי למסור עדות במשפטה של סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, במסגרת פרשת השוחד המכונה "פרשת ישראל ביתנו".

עדותו של לוי, שהורשע אף הוא על חלקו בפרשה, עסקה באירועים שהתרחשו סביב תת-הפרשייה של עמותת איילים ובאחת מ"הדרכים היצירתיות" שלכאורה נקטה קירשנבאום על-מנת לקבל בחזרה נתח מאותם כספים קואליציוניים שדאגה להקצות לעמותה.

לא סיפק את הסחורה

לוי נשאל על-ידי בא-כוח הפרקליטות, עו"ד ד"ר יונתן קרמר, על "הדרכים היצירתיות" שמצאה קירשנבאום (לכאורה), בסיוע יד-ימינה לשעבר, דאוד גודובסקי (ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה ביתנו), כדי להשיב לכיסה או לכיס מקורביה חלק מהכספים הקואליציוניים שהעבירה מפלגתה, ישראל ביתנו. גודובסקי, אגב, הורשע, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, נידון ל-7 שנות מאסר, וערעורו לבית המשפט העליון תלוי ועומד.

כא החל מעין "דו-שיח" של חירשים, כאשר הפרקליטות מנסה להוכיח את אותם "דרכים יצירתיות" שבהם הועבר הכסף, ולוי באופן שיטתי אינו משיב לעניין או לשאלות שנשאל, ובלשונו של השופט - "לא סיפק את הסחורה".

לוי כן התייחס בנוסף בעדותו להסכם המושחת לכאורה שאליו הגיעו איילים מצד אחד וקירשנבאום וגודובסקי מהעבר השני. לוי אישר בדבריו כי העיקרון שעל בסיסו עבד חלוקת הכספים הקואליציוניים הוא "שליש/שני שליש", דהיינו ש"חלק מהכסף (2/3 - מ' ש') הוא לצורכי הפעילות השוטפת של העמותה, וחלק מהתקציב (1/3 - מ' ש') בהתאם לפרויקט המשותף"; אולם הוא דבק בגרסתו כי כל הפרויקטים המשותפים היו חוקיים לגמרי.

עו"ד קרמר התקשה גם לקבל מלוי תשובות ברורות לגבי דברים שאמר בחקירותיו במשטרה, בין השאר, בנוגע ל"דרכים היצירתיות" להעברת חלק מהכספים הקואליציוניים חזרה לקירשנבאום ולמקורביה, ובכלל אלה טענות הפרקליטות הנוגעת להעסקת פעילים של המפלגה על-ידי עמותת איילים בתמורה לקבלת הכספים הקואליציוניים.

אולם באשר לדרך יצירתית אחת - הנוגעת לדרישתו של גודובסקי מהעמותה, לפיה על העמותה להעסיק את חברת הכנסת לשעבר ליה שמטוב, כתנאי להעברת מיליון וחצי שקל מהכספים הקואליציוניים לידי העמותה בפעימה הראשונה וכן 1.5 מיליון שקל נוספים שיועברו - הסכים לוי להרחיב.

בעדותו פירט לוי כי הוא התנגד לתנאי זה שהציב גודובסקי. זאת, לדבריו, מכיוון "שליה שמטוב לא מתאימה לפרופיל של איילים, וגם כי איילים לא רצו להזדהות עם ישראל ביתנו". לוי עומת על-ידי באי כוח הפרקליטות עם האזנת סתר בה ציינה הבוסית לשעבר שלו, אורית לרנר, כי התנאי של גודובסקי מהווה תנאי מאוד בוטה.

לטענתו, באותו שלב "אני לא הבנתי שזה בגבול הפלילי, אלא הקוסמטי".

במהלך העדות השמיעה הפרקליטות מספר האזנות סתר נוספות שבוצעו במהלך החקירה הסמויה, במסגרתן נדמה כי גודובסקי מבקש מלוי למצוא לו עמותה נוספת מלבד איילים עמה הוא "יכול לעבוד" ואשר "מצליחה להסוות את זה".

המשפט האחרון גרם לשופט ירון לוי להתערב בחקירה ולנסות להבין מסטיבן לוי מה המשמעות של הדברים. סטיבן לוי ניסה לייחס למשפט האמור ניסיון של גודובסקי להתנער מההסכם עם איילים ולחפש תחתיה עמותה חדשה שתשתף איתו פעולה.

אולם נראה כי את השופט לוי התשובה הזו לא שכנעה (בלשון המעטה). בהתאם, השופט לוי התערב וציין, בזהירות המתבקשת ו"מבלי לקבוע מסמרות בדבר", כי נשמע ש"זה לא שהוא (גודובסקי - מ' ש') אומר שאיילים לא מספקים את הסחורה (ולכן הוא מחפש עמותה חדשה תחתיה - מ' ש'). הוא למעשה אמר 'אני לא רוצה לשים את כל הביצים בסל אחד'".

"זה היה נראה הזוי ומפחיד, וקיוויתי שזה לא אמת"

בעדותו התייחס לוי גם לפגישה שהתקיימה בבית קפה בתל-אביב, במהלכה דרש גודובסקי מראשי העמותה (יו"ר העמותה מתן דהן וסגנו דני גליקסברג) לקבל מהכספים הקואליציוניים המועברים לעמותה חצי מיליון שקל במזומן "לצורכי המפלגה".

לפי לוי, מדובר היה בדרישה מפורשת של גודובסקי, לקבל בחזרה כחצי מיליון שקל מתקציבים המועברים לעמותה על-ידי ישראל ביתנו, וזאת "לטובת צרכים של המפלגה". לוי טען כי נוכח אותה דרישה, "התפוצצה" הפגישה.

לוי נימק כי "זה היה נראה הזוי ומפחיד, וקיוויתי שזה לא אמת. אני חזרתי ודיווחתי לבוסית שלי אורית (אורית לרנר - מ' ש') שאמרה לי להתרחק מזה". 

לוי נדרש לנושא "הדרכים היצירתיות" ו"הפרויקטים המשותפים" גם בחקירה הנגדית שערך לו בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת. במסגרת החקירה הנגדית העיד לוי כי הפרויקטים המשותפים "היו פרויקטים אמיתיים". בנוסף התייחס לוי גם להסכם חלוקת הכספים ("השליש/שני-שליש") אליו הגיעו מפלגת ישראל ביתנו (באמצעות פאינה וגודובסקי) ועמותת איילים.

לדבריו, על "החלוקה החליטו יחד העמותה וישראל ביתנו, במסגרתה ההחלטה על איזה פרויקט מקדמים שמתאים לאג'נדות של שניהם". לוי הסביר כי הסיבה שלא כל ה-100% עובר לפרויקט, היא שחלק מהכספים עוברים לפעילות השוטפת של העמותה.

במהלך עדותו ציין לוי בפני בית המשפט כי חקירותיו במשטרה התנהלו בדרך לא ראויה. לדבריו, "המשטרה לא חיפשה את האמת, היא חיפשה להרשיע". טענות אלה זכו לחיזוק מצד עו"ד גיורא אדרת, שציטט עשרות משפטים בוטים ואלימים מילולית שהטיחו חוקרי המשטרה בלוי במהלך חקירותיו.

נזכיר כי סטיבן לוי הורשע על-ידי השופט צבי גורפינקל בעבירה של הפרת אמונים בתאגיד במסגרת הסדר טיעון באותו תיק, ונגזרו עליו 3 חודשי מאסר שרוצו בדרך של עבודות שירות. במסגרת תת-הפרשייה הורשע יו"ר העמותה, מתן דהן, במתן שוחד לפאינה קירשנבאום ומקורביה בתמורה לתקציבים שהועברו לעמותה מהכספים הקואליציוניים של המפלגה.

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לקירשנבאום האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיה. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"