גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הסמארטפון המתקפל של סמסונג יכניס את המתחרות לכיס הקטן, והאם יש צורך בטכנולוגיה הזו?

לאחר עשור של הבטחות בתחום, סמסונג חשפה בשבוע שעבר טאבלט בעל מסך שיכול להתקפל פנימה ולהפוך לטלפון סלולרי - אך היא אינה לבד במירוץ ● האנליסטים חלוקים בדעתם בשאלה האם הטכנולוגיה מתקדמת מספיק כדי לשנות את שוק הטלפונים מקצה לקצה

הטלפון המתקפל החדש של סמסונג / צילום: רויטרס
הטלפון המתקפל החדש של סמסונג / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר חשפה חברת סמסונג בוועידת המפתחים שלה בסן פרנסיסקו סמארטפון מתקפל שיושק ב-2019. המכשיר שסמסונג חשפה הוא בעל שני מסכים: מסך הטאבלט, בגודל 7.3 אינץ', מתקפל פנימה כמו בתנועת סגירה של ספר, ועם הקיפול נדלק מסך חיצוני, שמשמש כטלפון חכם. 

הטלפון החדש של סמסונג - שבינתיים מכונה גלקסי F או גלקסי X - הוא חלק מהאובססיה החדשה של יצרניות הטלפונים, שמככבת בתקופה האחרונה בכותרות אתרי הטכנולוגיה בעולם, והיא סמארטפונים מתקפלים. לא מדובר על טלפון צדפה דוגמת מכשירים ישנים, שהייתה בהם הפרדה ברורה בין מסך ששימש גם כמכסה שסוגר את המכשיר לבין מקלדת בחלקו התחתון, אלא על אבולוציה חדשה לגמרי של סמארטפונים. הטלפונים המתקפלים החדשים יהיו מכשירים היברידיים שישמשו כטאבלט וכסמארטפון, כאשר קיפול של מסך הטאבלט לשניים יגרום לו לשנות את צורתו לסמארטפון.

חמש סיבות בגינן טלפונים בעלי מסכים מתקפלים עדיין לא כובשים את החנוית:

יומיים לפני סמסונג השיקה גם יצרנית סינית בשם רויול את המכשיר המתקפל שלה, פלקספיי. אל השתיים מצטרפת שיירה ארוכה של חברות שדווח או משוער שהן עובדות על כזה. היתרון הגדול ביותר של מכשירים מתקפלים הוא האפשרות להשתמש במסך גדול, שניתן יהיה לקפל ולהכניס לכיס ולהתנייד איתו בקלות. אלא שהאתגרים הרבים מקשים על פיתוחם של המכשירים. אלו כוללים בין היתר את העובדה שמכשירים מתקפלים דורשים יותר אנרגיה בשל המסך הגדול ויהיו, לפחות בשלב ראשון, עבים בהרבה מהסמארטפונים אליהם התרגלנו. מבחינת תוכנה, האתגר הוא בהצגה חלקה של אפליקציות וחווית משתמש על גדלי מסכים שמשתנים בעקביות ובמהירות.

ליאור מעין, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל השיווק הראשי באורבוטק אומר בשיחה עם "גלובס" כי "הפיתוח של טכנולוגיות לקיפול מסכים נמשך כמעט עשור, אך לקונספטים טכנולוגיים קשים נדרש זמן להבשיל. אנחנו מעורבים בתכנון הקונספטים האלה עם כל מיני שחקנים, חלקם שמות מוכרים בקוריאה, בסין, ביפן, בטייוואן וחלקם יצרנים שהבסיס ההיסטורי שלהם במערב. יש בהחלט מסה קריטית ברורה של יצרניות לכיוון מסכים מתקפלים".

גוגל מנסה להישאר קרוב

תצוגת ה-OLED שמאפשרת קיפול נקראת על ידי סמסונג "אינפיניטי פלקס". כיוון שזכוכית אינה גמישה, סמסונג פיתחה חומרים חדשים שיגנו על תצוגת הטלפון - סמסונג לא פירטה את מהות החומרים, אלא רק טענה כי הם עמידים במיוחד ואינם שבירים. סמסונג אף בנתה עבור המכשיר תוכנה שמאפשרת הצגה של שלוש אפליקציות בו זמנית על המסך, אך בניגוד למכשירים אחרים שלה, היא לא מצאה דרך לשלב במסך המתקפל קורא טביעות אצבע. המחיר יעמוד על לא פחות מ-1,770 דולר, לפי סוכנות הידיעות הקוריאנית יונהאפ.

בשונה מסמסונג, הקיפול של רויול פלקספיי נעשה כלפי חוץ, כך שלמעשה מדובר במסך יחיד של 7.8 אינץ' שהופך לקטן יותר. לדברי רויול, המכשיר יכול לעמוד ב-200 אלף קיפולים. פלקספיי יגיע לשוק בדצמבר, אך זמין כבר עתה באתר החברה להזמנה מוקדמת. בסין הוא יימכר לצרכנים, ובצפון אמריקה למפתחים בלבד. הטלפון יתומחר החל מ-1,300 דולר. 

פרט לסמסונג ורויול, גם גוגל מעוניינת להשאר בסביבה: החברה הודיעה בכנס המפתחים של אנדרואיד כי תספק תמיכה למכשירי אנדרואיד מתקפלים. עוד אמרה גוגל כי תעבוד על הפיתוח בצמוד עם סמסונג, אך תוודא שכל יצרנית תוכל להשתמש בו.

היריבות הבולטות של סמסונג לא נשארות מאחור: וואווי מתכננת להשיק טלפון עם מסכי OLED מתקפלים בשנה הבאה (אב טיפוס למסכים כאלה כבר הוצג על ידי BOE, היצרנית הסינית שמספקת מסכים לוואווי), והאנליסט וומזו מוהאן מחברת Bank of America Merrill Lynch טוען שאפל תשחרר אייפונים עם מסכים מתקפלים שעשויים לשמש גם כטאבלטים בשנתיים הקרובות, ושהיא עובדת על כך עם שותפותיה האסייתיות.

חברות נוספות שככל הנראה עובדות על פיתוחים דומים הן LG ומיקרוסופט. ביולי 2017 LG הגישה בקשה לפטנט, הכוללת שני עיצובים אפשריים לטלפון מתקפל. עצם הגשת הפטנט לא מעידה בהכרח על פיתוח טכנולוגיות, אך אם נתבונן על מקרה הבוחן של סמסונג, שהגישה ב-2016 בקשה לפטנט לטלפון מתקפל שמפעיל מסך משני חיצוני עם הקיפול, ניתן להסיק שגם LG משתתפת במירוץ. מיקרוסופט לא רוצה להישאר מאחור, ועל פי דיווחים היא מתכננת להשיק מכשיר Surface בעל שני מסכים שיתאים לכיס - פרויקט שזכה לשם הקוד אנדרומדה. בנוסף, מאחר שסמסונג גם מספקת מסכים ליצרניות אחרות, והצהירה כי היא מוכנה להתחיל בייצור המוני של המסכים המתקפלים בעוד מספר חודשים, ייתכן כי יצרניות נוספות יקנו ממנה את המסכים וישיקו מכשירים מתקפלים בקרוב.

מעין מאורבוטק מסביר כי פיתוחם של מכשירים כאלו מורכב, ויש מספר סיבות לכך שהתעכב שנים רבות: הסיבה הראשונה נוגעת לצורך בשימוש בחומרים פלסטיים שיחליפו את מסכי הזכוכית, שאינה גמישה. החומרים הפלסטיים אמנם גמישים ובעלי נפח ומשקל מתאים, אך הם פחות קשיחים ואטומים והיה צורך לפתח לכך פתרון. הבעיה השניה נוגעת לעובי הכפול של מוצר מקופל, שהצריך דיקוק תוך שמירה על פונקציונליות הרכיבים. קושי נוסף הוא שרכיבים רבים במכשיר צריכים להתקפל ביחד עם המסך - ביניהם מסך המגע והמעגל המודפס שתומך במסך. אלא שדיקוק המכשיר מגביל מאוד את המקום אליו ניתן לדחוס ולקפל רכיבים אלו, שעליהם לפעול הן בתצורה מקופלת והן בתצורה פתוחה. לבסוף, מעין מציין כי ככל הנראה ניתן היה לייצר סמארטפונים מתקפלים גם לפני חמש שנים - אך לא במחיר שהיה מאפשר למכור את המוצר בשוק הצרכני. "כשיש עוד מסך כמו במקרה של סמסונג, או מסך גדול יותר כמו אצל רויול, עלות הייצור גבוהה יותר משל סמארטפון רגיל" אומר מעין.

ניסיון לחדש בשוק נטול בשורות אמיתיות

הנהייה אחר מכשירים מתקפלים קשורה ככל הנראה לרצון להביא חדשנות לשוק שכבר תקופה ארוכה לא באמת מחדש. מהשקה להשקה, נראה שיצרניות הטלפונים הגדולות בעיקר מלטשות ומשפרות פיצ'רים שונים, אך לא מביאות בשורה אמיתית. הדבר מתבטא בהאטה במכירות הסמארטפונים העולמיות, כאשר צרכנים כבר לא ממהרים לשדרג את המכשיר ולהוציא כסף רב על מה שמרגיש כמו שיפור לא דרמטי למכשיר שבבעלותם. לפי נתוני IDC, ברבעון הקודם נמכרו 335.2 מיליון סמארטפונים - ירידה שנתית של 6%; מכירות סמסונג, שמהווה 20.3% מהשוק העולמי, ירדו ב-13.4%. סמסונג ושאר היצרניות מקוות לשנות את המגמה הזו עם המכשירים המתקפלים. ואולם עד כה נראה שהסמארטפונים המתקפלים שנחשפו סובלים מלא מעט בעיות: כך למשל דווח כי במכשיר של רויול אפליקציות נפתחות שוב ושוב ללא סיבה, וכי המכשיר של סמסונג מציג שוליים ענקיים בהשוואה לתצוגות קצה לקצה אליהם התרגלנו במכשירי היי-אנד אחרים. מעין אינו מתפלא על כך, אך אופטימי באשר להמשך.

המכשירים המתקפלים שאנחנו רואים עכשיו מגושמים. כיצד לדעתך הדורות הבאים ישתפרו?

"יהיה מקום לשיפור נוסף של אלמנטים כמו הגודל, הדיקוק והעמידות, משום שהמכשירים האלה צריכים לעבור מאות אלפי קיפולים, וגם לסבול נפילות כמו שטלפונים היום סובלים. יהיה שיפור מפורש ברזולוציות הצפייה, וכמובן יהיו שיפורים מעניינים כשיהיה שילוב עם אפליקציות כמו מציאות מוגברת וחישת תלת-ממד שמאפשרת הכנסה של המציאות לתוך המסך עצמו - תחום שעומד לפרוץ ב-2019. גם סוג הקיפול עשוי להשתדרג, אנחנו עדים לכל מיני מודלים: יש עיצובים מורכבים יותר כמו מסך שמתקפל פעמיים, כמעט כמו אוריגמי. עיצובים כאלה עוד לא יצאו אבל אנליסטים בהחלט מדברים עליהם בתור חלק מהדורות הבאים. ובעתיד, בסיס הטכנולוגיה שמאפשרת את הקיפול יאפשר גם פתרונות תצוגה, מגע ותקשורת אחרים כמו קימור של מסכים לרכב ושל מסכים למערכות תצוגה קרובות לעין של AR ו-VR".

מה היתרון שמכשיר מתקפל נותן לצרכן, מעבר לנראות ה"מגניבה" ולעובדה שניתן להוציא מחוץ לבית מסך גדול יותר בצורה נוחה?

"אנחנו לא מומחים בשיווק ללקוח הסופי, אבל אפשר להבין שיש אלמנטים שמאפשרים לאחד את התוצרים, כמו להשתמש בקונפיגורציה סגורה כדי לצלם ובטאבלט הפתוח כדי להסתכל על התמונות. האפשרות שסמסונג דיברה עליה של להריץ מספר אפליקציות במקביל מאפשרת מולטי טסקינג, למשל לצפות בסדרה, ובו זמנית לשלוח הודעות טקסט או לקנות משהו. העובדה שהמסכים יהיו באיכות גבוהה, שזה מה שסמסונג מדברים עליו, תאפשר לנו להחזיק בכיס מכשיר הקרנה איכותי שיכול לשמש אותנו גם לצפייה וגם לאפליקציות יותר עסקיות ותעשייתיות להעברת תוכן לאחרים וכד', במקום ללכת עם טאבלט. בגיימינג אולי יתחילו משחקים של מולטי טאסקינג".

יש כאן בשורה מבחינה טכנולוגית שמביאה את האבולוציה הבאה של הסמארטפונים או שאולי זה רק גימיק?

"מבחינה טכנולוגית, יש פה פריצת דרך, של חומרים חדשים ומדע שלם של דיקוק רכיבים ויצירת מסכים מדהימים עם יכולת בהירות ורזולוצייה של OLED גמישה. אנשים שקרובים לזה באמת מתרגשים.

"באופן אישי אני חושב שאנשים גם ישתמשו בזה. היה ביקוש בריא מאוד לאייפון X בשנה שעברה, ויש גם לדור החדש של האייפונים ולפתרונות של סמסונג. זה מראה שלפחות חלק מהקהל מאוד רעב לפיצ'רים חדשים שיאפשרו אפליקציות חדשות. טלפון מתקפל הוא פיצ'ר שהמשתמש באמת רואה, ולא טכנולוגיה פנימית שאולי הוא פחות מודע לה אבל בזכותה ירוויח עוד שעת חיי סוללה, או דיוק גבוה יותר של מסך המגע. קל לבנות לזה התלהבות וחוויית משתמש חדשה".

אנליסטים: הרעיון מושך אך הביצוע לא נוח

הדעות על המכשירים החדשים בקרב האנליסטים חלוקות. ניל שה, מנהל המחקר בחברת Counterpoint Research הצביע עבור CNBC על החסמים לאימוץ נרחב של מכשירים כאלה, בהם גודל המכשיר: לדבריו, על אף שהטלפון יוכל להיכנס לכיס, הוא יבלוט בו ויהיה לא נח. שה גם הדגיש את הצורך באנרגיה רבה שדורשת פתרון עיצובי לסוללת הגיבוי.

גם בוב אודונל, אנליסט בחברת Technalysis Research, אמר לרויטרס לגבי המכשיר של סמסונג שבעוד שהסמארטפון הוא בעל "וואו פקטור", צרכנים עשויים להסתייג מעובי המכשיר בתצורתו המקופלת וממחירו היקר. לעומת זאת, הוא הצביע על שיתוף הפעולה עם גוגל שפותחת את המכשיר למפתחים בשלב מוקדם כצעד חכם.

שני אנליסטים שהתראיינו לאתר Cnet דווקא הצביעו על יתרונות המכשיר לשוק: קרולינה מילנסי מחברת Creative Strategies אמרה כי הגורם המרכזי שימשוך צרכנים הוא גודל התצוגה הכפול. "בשנים האחרונות נראה שלצרכנים אף פעם אין מספיק מסך", אמרה, והוסיפה כי אם סמסונג תכלול גם תמיכה בעט סטילוס זה ידגיש את נקודת החוזק של המכשיר. האנליסט פטריק מורהד מחברת Moor Insights אמר, בניגוד לדבריו של שה, כי "הרעיון עצמו של הכנסת המכשיר לכיס ללא צורך לשאת עבורו תיק נשמע מושך".

בדומה לאנליסטים, גם עיתונאים אינם משוכנעים בהכרח שלמוצרים החדשניים יהיה ביקוש, או שהם עונים על צורך אמיתי של צרכנים. כריסטופר מימס מהוול סטריט ג'ורנל השווה את הטלפונים המתקפלים לטלוויזיות תלת-ממד, שיצרניות טלוויזיות רבות ניסו לשווק בעבר אך מעולם לא הפכו להצלחה מסחרית. מימס כתב כי "הסיבה שספרים מתקפלים היא שזו דרך טובה לארוז את העמודים, אבל למה שטלפונים יתקפלו?".

גם קייתלין טיפני מאתר ווקס לא חסכה ביקורת מהקונספט, וטענה כי הסמארטפון המתקפל שהציגה סמסונג נראה לה כמו "מכשיר יקר שנועד לשעשע אנשים שמשועממים מהפונקציונליות של המכשירים היקרים שכבר בבעלותם. זה משהו שיגיע בסוף לידיים של אנשים שחשוב להם להרשים אנשים באמצעות טריקים שלא קשורים בשום צורה ליכולות או לאישיות שלהם".

לאוניד ברשידסקי מבלומברג לעומתם טוען כי הקונספט מביא חדשנות שעשויה לשבש את תעשיית הסמארטפונים, בקנה המידה של מה שעשה האייפון. למרות זאת, הוא מסייג את דבריו בכך שהצלחת הקונספט תלויה בדרך הפעולה של היצרניות. ברשידסקי אומר כי טענות לפיהן אין צורך במכשיר שמאחד בין סמארטפון לטאבלט מאחר שמסכי הסמארטפון הגדולים שבשימוש היום כבר גרמו לטאבלטים להיות מיותרים (גם מכירות הטאבלטים בירידה שנתית ברבעון האחרון של 5.4% לפי IDC) דומות לתהיות על האם יש צורך במסכי טאץ', שהועלו עם השקת האייפון. לדבריו, אנשים דווקא קונים מכשירים עם מסך גדול היום כפשרה, כיוון שטאבלטים לא נכנסים לכיס ומגושמים מדי עבור התכתבות ושיחות טלפון, אך קריאה, צפייה בסרטונים ומשחקים בטלפונים עם מסך גדול היא עדיין לא נוחה. הוא מצביע גם על יתרון ליצרניות מכיוון שלדבריו התבלות המכשירים בעקבות קיפולים רבים היא בלתי נמנעת, מה שיביא לתחלופת טלפונים תכופה יותר.

הוא מסכם ואומר כי אם סמסונג תצליח להשיג ביקורות טובות על המכשיר החדש, וגוגל תביא לכך שלא תידרש עבודה רבה מדי מצד מפתחי אנדרואיד כדי להתאים אפליקציות למסך, ולפחות האפליקציות הפופולריות ביותר יעבדו בצורה חלקה בהשקה - תוך מספר שנים יהיה אימוץ נרחב של הטרנד. אך אם סמסונג וגוגל יכשלו בעמידה בתנאים האלה, הוא מאמין שהן עלולות להרוג את ה"פוטנציאל למהפכה".

ממסך מתקפל ועד טלפון לביש: עשור של הבטחות

הרעיון להוציא סמארטפון מתקפל אינו חדש: ב-2009 דלפו תמונות של קונספט של מיקרוסופט בשם קורייר, שהיה מכשיר מתקפל דמוי טאבלט ובעל שני מסכים. ב-2013 סמסונג הציגה בתערוכת CES סרטון קונספט של טלפון מתקפל, ושנתיים אחר כך גם מיקרוסופט פרסמה סרטון חזון טכנולוגי בו בין היתר הראתה טאבלט דק וגמיש, שתומך במגע ובעט סטילוס, מתקפל בקלות כמו ספר ומאפשר שימוש במסך חיצוני שמופיע עם הקיפול. ב-2016 LG חשפה אב טיפוס של מסך תצוגה בעובי של נייר שמתגלגל בקלות וניתן להכניס לכיס או לעטוף אותו סביב חפצים.

באותה שנה גם לנובו הציגה באירוע שלה שני מכשירי אב-טיפוס: טאבלט בעל מסך 10 אינץ' שמתקפל לשניים, ורעיון נוסף - טלפון שנכרך סביב היד בקלות. מספר סטארטפאפים דיברו באותה תקופה על הקונספט הזה - מכשירים שמתעגלים וניתן ללבוש אותם סביב האמה - אך פיתוחם לא המשיך והקונספט לא המריא. השנה חברת נוביה הציגה בתערוכת IFA אב טיפוס של טלפון גמיש לביש שכזה בשם נוביה אלפא, ואמרה שתציע אותו למכירה בסין ואף בהפצה גלובלית עוד השנה, מה שלא קרה בינתיים.

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם