גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדור החדש של המסחריות העירוניות רוצה לשנות את דעתכם

לא עוד רכבי עבודה סגפניים ונטולי סטייל: 2018 מסתמנת כשנת מפנה של המסחריות העירוניות עם הצגה של דורות חדשים ומתקדמים לכמה ממובילי השוק

הדבר הראשון שעולה בדמיון כאשר חושבים על מסחריות קלות, הוא "רכבי עבודה של הצווארון הכחול". כלים אפורים וסגפניים שמשרתים מובילי מטענים עירוניים, טכנאי שירות ואחזקה ושאר בעלי מקצוע, שמציבים את התכליתיות לפני הנוחות. הכלים הללו הרוויחו ביושר את התדמית הזאת, אבל בשנים האחרונות הם עוברים מהפך.

את תאי הנוסעים הבסיסיים ונטולי הפינוקים מחליפות עמדות פיקוד מודרניות, עם שלל מערכות בטיחות ובידור עדכניות. המנועים הרועשים והחלושים מוחלפים ביחידות קלות ונמרצות, ולאחרונה גם במערכות הנעה ירוקות וחסכוניות. בידוד הרעשים משתפר, המתלים זוכים לעידון ואפילו העיצוב זוכה לסממני "פנאי" אופנתיים. כל זה, מבלי לאבד את השילוב של ממדים קומפקטיים יחסית וקיבולת העמסה רצינית, שקשה למצוא לה תחליפים בשוק הרכב הפרטי.

2018 מסתמנת כשנת מפנה עם הצגה של דורות חדשים ומתקדמים לכמה ממובילי השוק. הנה כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים.

סיטרואן ברלינגו ופיז'ו פרטנר: חוצות את הגבולות

לסיטרואן ברלינגו ולאחותה התאומה פיז'ו פרטנר, שמור מקום של כבוד כמייסדות של פלח "המסחריות הפרטיות" שכבש את אירופה והוליד אינסוף מתחרים. השנה הוצג הדור החדש של השתיים והן תוכננו לפנק את הנהג והנוסעים הרבה יותר מבעבר, מבלי לאבד את השימושיות.

מערך הפיקוד שלהן משוכפל כמעט במדויק מדגמי הדור האחרון של החברה, כולל הגה קטן וספורטיבי שממוקם מתחת ללוח השעונים המודרני ומערכת מולטימדיה עם מסך 8 אינץ' שנלקחה מפיז'ו 3008 ושות'. כמקובל בדגמי הדור האחרון של הקבוצה, יש בכלי הרכב גם שלל גאדג'טים אלקטרוניים, כולל מערך מצלמות היקפי שמסייע לחנות ולתמרן במקומות דחוקים, מערכת להתרעה מפני העמסת יתר וערכת בטיחות מתקדמת.

באגף השימושיות מציעים הכלים נפח מטען של 3,300 עד 4,400 ליטר בהתאם לגרסה, יכולת הסעה של עד שמונה נוסעים ומשקל העמסה של עד 1,000 קילו. החברה הוסיפה למבחר גם שתי גרסאות מיוחדות כאופציה: אחת למי שנוהג לרדת מהכביש וכוללת מרווח גחון משופר, מערכת בקרת משיכה מתקדמת ועוד; והשנייה לנוסעי כביש מפונקים שכוללת בידוד רעשים משופר משמעותית, מושבים מהודרים, בקרת שיוט ועוד.

המנועים הם מהדור האחרון כולל דיזלים בהספק שנע בין 75 ל-130 כ"ס כאשר הדיזל החזק משודך לתיבה אוטומטית יפנית בת 8 מהירויות. ועוד לא הזכרנו את גרסת ה"ריפטר" המהודרת, שמיועדת להציע פינוקים, עיצוב ותחכום של רכבי פנאי למשפחות פעילות (בתמונה למעלה). נזכיר, שאופל היא כיום חלק מקבוצת PSA, ולפיכך כל החידושים והשיפורים יוצעו גם במסחרית האחות הנושאת את המיתוג "אופל קומבו".

רנו קנגו ומרצדס CITAN: יותר "פרטיות" מתמיד

רנו קנגו, הארכי-יריבה של הברלינגו, חגגה השנה עשר שנים, ולמרות שלל מתיחות פנים, הגיע זמנה לפנות את מקומה ליורשת. המכונית טרם נחשפה רשמית, אולם דגמי הקונספט שמקדימים אותה מרמזים שהיא צפויה לנסות ולשנות את כללי המשחק בפלח. אחת הסיבות היא, שהרכב מפותח בשיתוף עם דיימלר-מרצדס כחלק משיתוף הפעולה העסקי וההנדסי בין שתי החברות. מרצדס כבר הודיעה שהגרסה שלה, שמכונה CITAN, תהיה הדבר הקרוב ביותר למכונית נוסעים מודרנית שניתן למצוא בפלח "הצווארון הכחול". אינדיקציה שנייה היא רכב התצוגה FRENDZY של רנו, שאמור להוות קדימון לקאנגו דור 3. זה אומר, נטישת תצורת הקופסה המסורתית לטובת עיצוב אווירודינמי וחלקלק עם פרופורציות מאוזנות יותר, איכויות נסיעה גבוהות הודות לשימוש בפלטפורמה של הסניק מהדור האחרון ותא נוסעים ברמה גבוהה, כולל מערך עדכני של מערכות סיוע לנהיגה.

החידוש המרכזי באגף המנועים בקנגו 3 יהיה שימוש במנוע ה-1.3 ליטר טורבו-בנזין החדש, שפותח בשילוב עם מרצדס ומופיע בין השאר בסדרת ה-A קלאס. בקנגו הוא יוצע עם הספק מכובד של 115 ו-140 כ"ס. לצידו יוצע מנוע הטורבו-דיזל המוכר בנפח 1.5 ליטר, אבל אחרי טיפול מקיף להפחתת הפליטה, כמתחייב מהתקנות העדכניות. בשני המנועים יופיעו גרסאות אוטומטיות עם תיבה כפולת מצמדים.

פולקסווגן E-CADDY: להיט המוניות הבא

השידוך בין הנעה חשמלית למסחריות קלות הוא אידיאלי. אלו הן מכוניות שצוברות קילומטרז' עצום, נעות בעיקר באזורים עירוניים ופרבריים ומשרתות לקוחות שעבורם, הוצאות הדלק והתחזוקה מתבטאות ישירות בשורת הרווח והכדאיות. אם מוסיפים לכך את העובדה שבערים רבות בעולם (המתורבת) קיימות מגבלות קשוחות על הכנסת כלי רכב מסחריים לאזורים מסוימים בעיר ובשעות מסוימות, מקבלים פתרון הגיוני וכלכלי.

למרות זאת, רק מעט מאוד יצרנים מציעים כיום מכוניות כאלה. רנו הייתה אחת הראשונות, וכעת מצטרפת אליה גם פולקסווגן עם גרסה חשמלית של הדור החדש של ה"קאדי", שמכונה E-CADDY. המכונית, שהוצגה לפני כמה שבועות, מתחילה את חייה בתור "מעטפת" של קאדי רגילה שיורדת מפס הייצור, אולם אז היא מועברת לסדנת ABT הגרמנית, שמבצעת לה הסבה מלאה לחשמל על-פי מפרטים של פולקסווגן.

המכונית מוצעת בתצורה של מסחרית סגורה או מכונית להובלת חמישה נוסעים - עבור מוניות למשל - והיא מצוידת במנוע בהספק כ-111 כ"ס ובמארז סוללות בקיבולת של כ-37 קילוואט שעה, שיכול לספק טווח נסיעה של עד כ-220 ק"מ בין טעינות, די והותר ליום עבודה טיפוסי בעיר. המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש. טעינה מלאה מרשת החשמל הביתית אורכת כ-6 שעות ומי שיתחבר למטען ציבורי מהיר, או יתקין אחד כזה במקום העבודה בהינתן צי של רכבים, יוכל לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך 50 דקות.

למרות הסוללות, הרכב יכול לשאת מטען בנפח של עד 4200 ליטר. הרכב יוצע בסוכנויות של פולקסווגן באירופה עם אחריות יצרן מלאה. המחיר יהיה גבוה ממחיר הקאדי הרגילה, אולם צריך לזכור שבישראל המס אפסי ושמוניות חשמליות צפויות לזכות להטבת מס משמעותית. אצלנו הוא עשוי להפוך להיט בשוק המוניות.

טרנזיט פלאג-אין: מבשרת על מהפכה

הטרנזיט של פורד לא שייכת למשפחת ה"המסחריות הפרטיות", אולם טכנולוגיית ההנעה שמופיעה בדור המחודש שלה, שהוצג בספטמבר, עתידה לקחת את כל הסגמנט צעד גדול קדימה. זוהי מסחרית ה-1 טונה הראשונה שמצוידת בהנעה היברידית-נטענת או PHEV, כפי שמכנים זאת בחו"ל.

מערכת ההנעה של הרכב משלבת בין מנוע חשמלי וסוללות, שנטענות מרשת החשמל, לבין מנוע 1 ליטר טורבו-בנזין קומפקטי, שמשמש להטענת הסוללות תוך כדי נסיעה ולהגדלת הטווח. על-פי נתוני פורד, הרכב מסוגל לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 500 ק"מ עם מטען, וביחד עם המנוע הרגיל, טווח הנסיעה התיאורטי הכולל בין תדלוק/טעינה הוא מעל 500 ק"מ. כל המערכת עדיין מאפשרת לטרנזיט לשנע מטען במשקל של כ-1 טון, כמו הגרסה הרגילה.

הנהג יכול לבחור בין כמה מצבי הנעה, כולל מצב ממוחשב, שמשתנה בצורה אופטימלית על-פי הוראת המחשב לצורך חיסכון מרבי ומצב חשמלי לחלוטין, שנדרש לעיתים באזורים עירוניים ותפעוליים מסוימים. בינתיים, הרכב נמצא בתהליכי ניסוי מתקדמים באירופה, אולם דגם סדרתי עשוי להופיע כבר בשנה הבאה.

פורד קונקט: בטיחות ועיצוב מתקדם

"קונקט" של פורד שקע בשנים האחרונות מחוץ לתודעת הלקוחות בישראל בעקבות הפסקת הייבוא לארץ, אולם באירופה זה עדיין אחד הכלים הנמכרים מסוגו. לפיכך, מודל 2019, שיצא לשוק באירופה באמצע השנה, זכה לטיפול מקיף מאוד ברוח פורד פוקוס החדשה. חיצונית, הרכב מתאפיין כעת בחרטום מודרני בנוסח הדור האחרון של הפוקוס עם פנסים חלקלקים עם אורות דרך על בסיס LED. אבל עיקר החידוש בוצע בתא הנוסעים שקיבל מראה, אבזור ותחושה של "פרייבט", כולל מסך מולטימדיה גדול ומובנה ש"צף" מעל לוח המחוונים ומצויד במערכת הבידור והתקשורת "סינק 3" של פורד. מערך הבטיחות כולל כעת חיישנים להתרעה מפני קרבה מסוכנת לכלי רכב והולכי רגל, בלימת חירום אוטונומית, ייצוב אוטונומי נגד רוחות צד ואפילו מערכת אוטומטית לסיוע בחניה, שפועלת גם במקביל וגם בניצב למדרכה. החידוש המרכזי באגף המנועים כולל מנוע 1.5 ליטר טורבו-דיזל חדש עם הפחתה בצריכת הדלק והפליטה לעומת מנוע ה-1.6 ליטר הנוכחי. המנוע החדש משודך לראשונה לתיבה אוטומטית מתקדמת בת 8 מהירויות.

כמו הקונקט היוצא, גם את הנוכחי ניתן להזמין במגוון תצורות להסעת נוסעים ומטען עם פוטנציאל נשיאת מטען בנפח עד 3.6 מ"ק ובמשקל של עד 890 קילו.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס