גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אז כמה באמת שווה החברה שבונה על אקזיט של 30 מיליארד דולר?

מנכ"ל חברת המכשור הרפואי סבור כי החברה תעשה אקזיט ב-30-50 מיליארד דולר ● זה נשמע יהיר? מגיעות לו מחיאות כפיים על הנחישות והביטחון ● אבל התגובה בשוק מראה שהמשקיעים לא מאמינים למספרים ● על ההבדל בין שווי כלכלי, שווי בשוק ושווי חשבונאי

מוריס פרה, מנכ"ל אינסייטק
מוריס פרה, מנכ"ל אינסייטק

קוראים לו מוריס פרה, הוא המנכ"ל של חברת אינסייטק - שהטכנולוגיה שלה מאפשרת לבצע ניתוחים לא פולשניים (באמצעות מיקוד קרינת חום) - והוא צריך לקבל מחיאות כפיים מכל הקוראים. פרה שם פס על הנורמות המקובלות, הוא לא מתעניין בדעת הקהל, הוא אומר מה שהוא חושב. אולי הוא נשמע לכם מגלומן, אולי הוא נשמע לכם יהיר - אבל תראו לי עוד מנכ"ל נחוש ובטוח כמוהו.

פרה אמר, בראיון ל"גלובס", כי "אינסייטק היא טכנולוגיה שמשנה את השוק. אנחנו רואים לנגד עינינו עסק של 2 מיליארד דולר. והאקזיט לא יהיה אקזיט מסוג המכירה של מזור, תמורת 1.6 מיליארד דולר. זה יהיה אקזיט יותר בכיוון של 30-50 מיליארד דולר. זה ייקח זמן ועבודה רבה, אבל אנחנו רוצים לשבור את כל השיאים של האקזיטים בתחום הרפואי בישראל".

כן, האקזיט של מזור קטן עליו. הוא מכוון מאוד גבוה. תנו לו קרדיט, הוא כבר עשה לפני חמש שנים אקזיט של 1.6 מיליארד דולר. אז הוא בטח לא קשקשן מוחלט. אבל 30 מיליארד דולר? לא הגזמנו קצת, מר פרה? פה זה ישראל, אין לנו חברות של 30 מיליארד דולר - טבע היא ב-20 מיליארד דולר, צ'ק פוינט באזור. נכון, זה לא בהכרח קשור, השאלה מה החברה עושה, באיזה תחום היא פועלת, כמה היא מוכרת ומרוויחה והכי חשוב - מה הפוטנציאל שלה?

הרבה שנים הפוטנציאל לא התממש. מדובר בחברה ששרפה מאות מיליונים מאז הקמתה, חברה שהשקיעו בה 440 מיליון דולר. אבל בשנים האחרונות, בזכות פרה, היא עברה שינוי במיקוד העסקי והיא צומחת. ועדיין - ממכירות נוכחיות של 20-30 מיליון דולר בשנה להגיע לשווי של 30-50 מיליארד דולר, זה הרבה יותר ממאתגר.

אז עם כל הכבוד למר פרה, הביטחון והמגלומניה הבריאה, המספרים האלו לא במקום. אבל עזבו את מה שאני חושב. הנה מה שהמשקיעים חושבים: אינסייטק מוחזקת בשיעור של 22% על-ידי חברה בורסאית - אלביט מדיקל טכנולוג'יס . כלומר, מי שרוצה ליהנות מהפוטנציאל של אינסייטק יכול לעשות זאת דרך החברה הבורסאית. אז אם השוק היה מאמין למספרי של פרה, הייתה אמורה להיות תגובה מרשימה במניה של אלביט מדיקל, שרוב שוויה מגיע מהחזקה זו (לצד אינסייטק אלביט מדיקל מחזיקה גם ב-11% בגמידה סל שנסחרת בשווי של כ-240 מיליון דולר).

בפועל, בשעה שהתחזית המרשימה של פרה כיכבה באתר האינטרנט של "גלובס", מניית אלביט מדיקל עלתה בכ-12% במחזור של 300 אלף שקל, לשווי של כ-260 מיליון שקל. כלומר, הערך שלה עלה בכ-30 מיליון שקל, ואם נדבר בדולרים - 8 מיליון דולר (אני מעגל).

8 מיליון דולר - זו עליית הערך כתוצאה מהתחזית שמדובר בחברה שתהיה שווה 30 מיליארד דולר לפחות? זה מעיד על פקפוק רב מאוד בדברי המנכ"ל. זה מעיד על חוסר אמון. עליית הערך וגם המחזור מלמדים שכותרות זה נחמד, אבל ציבור המשקיעים לוקח אותם בערבון מוגבל.

השווי של אלביט מדיקל

אלביט מדיקל היא חברת החזקות - 22% באינסייטק (18% בדילול מלא) ו-11% בגמידה סל שהשלימה הנפקה בוול סטריט לפני כשבועיים. ההחזקה בגמידה סל שווה כ-25 מיליון דולר, וההחזקה באינסייטק על-פי הגיוס האחרון (שווי של 610 מיליון דולר) שווה כ-130 מיליון דולר.

שתי ההחזקות האלו יחדיו שוות 155 מיליון דולר, כשמולם יש חובות פיננסים בסך של 45 מיליון דולר. הנטו - 110 מיליון דולר. זה לכאורה השווי הכלכלי של החברה. אמנם זה לא מדויק - יש גורמים שמעלים ומורידים את השווי הכלכלי (הוצאות מטה בחברה, דילול בחברות המוחזקות ועוד), ועדיין - זאת הסביבה של השווי הכלכלי.

בפועל, המשקיעים לא רק שאינם מאמינים לתחזית האופטימית מאוד של פרה - שווי של לפחות 30 מיליארד דולר, הם גם לא מאמינים לשווי בעסקה האחרונה של אינסייטק לפי כ-610 מיליון דולר. איך מבינים זאת? השווי בבורסה של אלביט מדיקל נמוך בכ-30% ויותר מהשווי הכלכלי - הפער מגיע מהנכס הגדול של החברה, מאינסייטק.

אז פוטנציאל בטח שיש, בינתיים המשקיעים זהירים.

אינסייטק בספרים - אפס

אז יש שווי כלכלי ויש שווי בבורסה, זה לא בהכרח אותו דבר. ויש גם את הערך החשבונאי. את הנכסים וההתחייבויות בדוחות הכספיים, ואת ההון העצמי - הנטו של הנכסים וההתחייבויות. כאן יש הפתעה קטנה.

אינסייטק רשומה בדוחות הכספיים של אלביט מדיקל באפס. לא לפי שווי של 30 מיליארד דולר וגם לא לפי 610 מיליון דולר. אפס. איך זה יכול להיות?

ובכן, אין קשר בין החשבונאות לכלכלה, והדוחות של אלביט מדיקל ממחישים זאת מצויין - ברור שיש שווי לאינסייטק, אבל על-פי הכללים החשבונאיים, מאחר שמדובר בהחזקה ותיקה מאוד, נעשו התאמות להשקעה המקורית. ההתאמות האלה הקטינו באופן שוטף את ערך ההחזקה בספרים (אינסייטק הפסידה באופן שוטף - מאות מיליוני דולרים), וכך נשחקה ההשקעה בספרים עד שאופסה.

כתוצאה מכך, סוחבת אינסייטק גירעון בהון של 40 מיליון דולר. זה גירעון בהון חשבונאי, בפועל יש לה הון כלכלי חיובי - הנכסים הכלכליים שלה עולים על ההתחייבויות הכלכליות.

המספרים של אינסייטק

לפני כמה ימים פרסמה אינסייטק את הדוחות הכספיים לרבעון השלישי. החברה הכפילה את ההכנסות ברבעון ל-8.1 מיליון דולר, בהשוואה ל-4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ההכנסות ב-20.4 מיליון דולר, לעומת 14.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2017.

מדובר בשיפור מרשים בשורה העליונה. אבל כדי להגיע לשיפור הזה, החברה נדרשה להוצאות גדולות - הוצאות המחקר ופיתוח, הוצאות הנהלה וכלליות, הוצאות המכירה והשיווק, הכל עלה. כך שבשורה התחתונה ההפסד ברבעון הסתכם ב-10 מיליון דולר, קצת יותר מברבעון המקביל; וההפסד בתשעת החודשים הראשונים הסתכם ב-31.7 מיליון דולר, לעומת 28.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

אז גידול במכירות זה מרשים, במיוחד בחברות מסוג זה - חברות מכשור רפואי, אבל בינתיים ההפסדים מתרחבים, והמזומנים נשרפים. עם זאת, הגיוס האחרון (150 מיליון דולר לפי שווי של 610 מיליון דולר) משאיר בקופה כסף שלפי הערכת פרה יספיק לשלוש שנים. כך שיש כמה שנים טובות, כדי לבחון אם פרה בכיוון, או שההצהרות שלו, לא ממש ריאליות. 

■ הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלה. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ניירות ערך. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.

עוד כתבות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי