גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלומי פוגל רוצה שתיתנו לו צ'אנס "להרים את הפרויקטים הכלכליים בעזה"

"אתה חייב לתת לעם העזתי גם איזושהי תקווה. התקווה היא לתת להם את האפשרות, בראש ובראשונה, ללכת לעבוד, לעזור להם לייצר מקומות עבודה": כך אמר פוגל שעות לאחר התפטרותו של ליברמן ● "אם היו נותנים לי את התפקיד לנהל את התהליך הכלכלי הזה - הייתי מצליח, אני בטוח שהייתי מצליח"

שלומי פוגל / צילום: זיו יהואש
שלומי פוגל / צילום: זיו יהואש

"כשניתחתי והפרדתי את כלכלת עזה מכלכלת הגדה התבררו לי העובדות הבאות: התוצר המקומי השנתי לאדם בשטחי הגדרה הוא 6,500 דולר. בירדן הוא 4,500 דולר, במצרים 1,800 דולר ובאחרונה 3,600 דולר. ועזה? בעזה זה 800 דולר לאדם. אז עכשיו תתחילו לקלוט את הכלכלה האמיתית ותבינו שהבעיה העיקרית שתבוא עלינו היא דווקא מעזה. עם בקושי 800 דולר עלובים לשנה, אין שום ספק ש-2 מיליון העזתים ינסו שוב ושוב לנענע את העץ ולהפריע לישראל, שהתוצר שלה הוא 37,000 דולר... העזתים נמצאים במצב שבו אין להם מה להפסיד. בן אדם שאין לו כלום, אין לו מה לעשות, שאין לו עבודה, לא בית, לא פרנסה ולא בית קולנוע, יהיה רק יותר רע ויותר אלים כי אין לו מה להפסיד".

(איש העסקים שלומי פוגל בראיון ל"גלובס", ספטמבר 2016)

התחזית המדויקת של שלומי פוגל לפני יותר משנתיים מוכיחה יותר מכול את צדקת המסר שהוא מנסה להעביר זה שנים רבות, בלוויית תוכניות מפורטות: הפתרון יבוא אך ורק מהכלכלה, משלום כלכלי, משיתוף פעולה של אנשי עסקים משני הצדדים. הפתרון יבוא אך ורק מחשיבה מחוץ לקופסה, לדוגמה יצירת אזורי סחר חופשיים שיאפשרו לאנשים מעזה לעבוד. הדברים של פוגל, שעסקיו בישראל ובחו"ל (גם מדינות המפרץ) הם בתחומים מגוונים - נדל"ן, ספנות, אנרגיה, חקלאות ועוד - מקבלים משנה תוקף דווקא משום שהוא בצד הימני של המפה ויותר מכך - הוא מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. שוחחתי עם פוגל כמה שעות אחרי התפטרותו של אביגדור ליברמן מתפקידו כשר הביטחון. פוגל רואה בכך מעין הזדמנות - ייתכן שההכרזה על הפסקת אש היא איתות לכך שהחלה לחלחל ההבנה שעוד סבב ועוד סבב לא יביאו אותנו לשום מקום. הוא גם מבקש להעביר מסר למערכת הביטחונית והממשלתית שבראשה עומד נתניהו: אני לרשותכם, תנו לי לעבוד על הפרויקטים הכלכליים.

"דווקא עכשיו, אחרי שליברמן התפטר", אומר פוגל, "צריך לתת צ'אנס לאנשי עסקים, לאנשים אחרים שמסוגלים לעשות את השינוי הזה. אם היו נותנים לי את התפקיד לנהל את התהליך הכלכלי הזה - הייתי מצליח, אני בטוח שהייתי מצליח. רק שייתנו. אני מוכן לקחת את זה על עצמי, תנו לי רק את הצ'אנס. אני יודע להרים דברים כאלה - הפתרון יגיע רק דרך הכלכלה". לכל אורך השיחה פוגל שב ומדגיש: "אני מוכן לקחת את הפרויקט הכלכלי כי זה חשוב למדינה. ונניח שלא אצליח? מה כבר יכול לקרות, לישראל זה לא יעלה כסף. אם ייתנו לי את הצ'אנס, אני יודע איך לגייס את הכסף לאזורי הסחר החופשי ממדינות ערביות ידידותיות".

ודאי אומרים לך שזה בזבוז זמן. שמדובר בקיצוניים, שזה האינטרס שלהם להנציח את העוני שגורם לתסיסה.

"זה נכון שיש לנו בעיה עם כל הקיצוניים - ברור גם שתמיד יהיו קיצוניים שינסו להפריע ולטרפד, אבל אם אנחנו לא נייצר להם את החזון, נראה להם ונתווה להם מה ניתן לעשות, זה רק ילך ויחמיר. כל כמה שנים או אפילו חודשים יהיה סבב כזה. לכן, היום יותר מאי פעם, צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אני לא רוצה לבקר את אנשי מערכת הביטחון, אבל אין שום ספק שאנחנו חייבים ללכת לכיוון אחר ושונה. צריך לתת צ'אנס לאנשי העסקים כי אין לנו מה להפסיד. אפילו אם המערכת משדרת לנו, 'כן, לכו תעשו', משרד הביטחון לא מאפשר לנו לבצע את כל הפיתוחים שאנחנו רוצים כמו אזור תעשייה וגם לא מאפשרים לך להקים תחנת כוח פוטו-וולטאית ולמכור לעזתים חשמל. צריך להגיד בפה מלא: גם הצד הישראלי לא ידידותי לסביבה מהבחינה הזאת".

אתה מציע בעצם לעקוף את המערכת הביטחונית והממשלתית.

"לא הכל זה ביטחון. לפעמים צריך לחפש רבדים אחרים, במקרה הזה עסקים שיכולים לעזור ולהרגיע. הרי ממשלת ישראל לא יכולה לקיים את השיח הזה עם חמאס, אלא מקיימת שיח רק עם אבו-מאזן והרשות הפלסטינית. לכן אני מציע את לצרף גורם אחר לשיח הזה - אנשי עסקים שיכולים לעשות הרבה מאוד כדי לקדם כלכלית את עזה. ממשלת ישראל לא תישא ותיתן עם חמאס, אלא אנחנו כאנשי עסקים ישראלים נדבר עם אנשי עסקים מהצד השני, כאשר החמאס יודע בדיוק מה אנחנו עושים ואיך עושים.

"אתה חייב לתת לעם העזתי גם איזושהי תקווה. התקווה היא לתת להם את האפשרות, בראש ובראשונה, ללכת לעבוד, לעזור להם לייצר מקומות עבודה - ומקומות עבודה אפשר לייצר באמצעות אזורי תעשייה. זה טוב לשני הצדדים. יש מאות אלפי אנשים שזמינים לעבודה במחירים זולים יחסית, שיכולים לייצר טקסטיל, יכולים לעסוק בעבודות פלדה ודברים נוספים. גם בצד העזתי ובצד של החמאס בסך הכול רוצים שיהיו מקומות עבודה לאנשים, אבל אנחנו מייצרים להם חוסר תקווה כזה שמביא אותם כל שני וחמישי לגדר. מה ציפינו שיקרה? שהם יישבו בשקט בבית? אני ממש לא מבין זאת: אין להם מה להפסיד, אפילו משלמים להם פרוטות בשביל לזרוק אבנים או בקבוקי תבערה. השנאה אלינו רק מתחזקת ככל שמתקדם הזמן ואנחנו לא נותנים להם שום תקווה. ופה בישראל - רק יושבים ומקטרים.

"נכון שעל עזה השתלטו 20 אלף אנשי חמאס, אבל יש שם אנשים מוכשרים. ברגע שהכלכלה תתחיל לפרוח, ברגע שלאנשים יהיה פרנסה ואוכל, יהיה להם מה להפסיד. היום אין להם מה להפסיד. ודווקא אנחנו לא רואים את הפתרון הכלכלי? אומרים לי ש'הערבים מבינים רק כוח', אז השבתי שגם 'היהודים מבינים רק כוח', כי אולי רק אחרי ענייני הכוח, תתחיל לחלחל ההבנה שהפתרון יבוא מהכלכלה. אם זה טוב לנו שהכלכלה בעזה תתפתח, שהאזרחים שם יוכלו להרים את הראש מעל המים, אז למה לא? תנו להם את האפשרות. זה לא הולך? אין בעיה, תעניש אותם".

תן לי דוגמה ליוזמות שלך שנתקעו.

"רציתי לעשות אזור תעשייה 400 מטר מהגדר, מעבר פתוח, להקים שם מפעלי תעשייה, שאנשים מעזה יעברו את הבידוק, ייכנסו פנימה לעבוד ויחזרו לעזה. אתה יודע מה אמרו לי? תעשה את זה בתוך עזה! השבתי להם: 'תגידו, אתם לא מבינים בעסקים? נראה לכם שבנק לאומי ייתן לי הלוואות למכונות בתוך עזה?' רציתי להקים תחנת כוח פוטו-וולטאית, לקחתי 2,000 דונם מהמושבים ליד כרם שלום. משרד האנרגיה התנגד. דווקא אנשי הצבא מבינים שהפתרון יבוא רק מהכלכלה והם מבקשים ממני: 'שלומי, תלחץ, תלחץ, תלחץ'.

"קח דוגמה הפוכה: אני עוזר לאיש העסקים העזתי נביל בואב, יש לו מפעל טקסטיל בקרני המעסיק מאות עובדים. אני יכול להבטיח לך שמאות העובדים שלו לא הולכים לזרוק אבנים. אם היו עוד אלפי אנשים כאלה הכול היה נראה אחרת".

אתה מקורב לנתניהו, יש לך אפשרות ללחוץ עליו.

"אז מה? אנחנו לא מסכימים על כל דבר. הוא מסכים עם חלק מהרעיונות שלי וחלק אחר הוא לא מקבל. בכל מקרה, בנושא העזתי זאת האמת שלי, וכאמור, אני מוכן לקבל על עצמי את הפרויקט הזה ויש לי היכולת לגייס את הכסף ממדינות ערביות, לבקש מהן להיות שותפות באזורי התעשייה ולהיות בפרונט. כשאני מדבר עם אנשי חמאס, אני אומר להם: אני מוכן לעשות זאת לא בגלל שאני אוהב אתכם, אני יודע שאתם רוצים להרוג אותנו. אני עושה זאת רק בשביל שיהיה שקט. לא יהיה שקט - זו בעיה שלכם. אני לא רוצה אתכם על הגדר כל שני וחמישי".

פוגל נותן דוגמה חיובית בדמות הפיתוח ההתחלתי של צפון סיני על ידי המצרים, שאימצו חלק מתוכניותיו. "בהתחלה חשבו בישראל שאני הוזה. המצרים חשבו שאני רוצה לחבר את עזה אליהם. אבל העובדות מדברות בעד עצמן: לפני שבוע הם פתחו את נמל אל-עריש, זה אמנם נמל קטן וצריך עוד לבצע בו השקעות רבות כדי להרחיב אותו, אבל הוא נפתח. אחר כך צריך לבנות שדה תעופה באל עריש, צריך לפתח את התיירות וכמובן את החקלאות - יש לי מצגת שלמה בנושא הזה. ברגע שיש פיתוח מצרי בצפון סיני, אתה מנתק את הקיצונים המוסלמים מעזה - ואז גם האנשים שגרים בעזה מבינים שאין להם התמיכה של האחים המוסלמים שנמצאים בצפון סיני. בשבועות האחרונים אף התפרסמו ידיעות שהמצרים רוצים ליישב את צפון סיני ב-8 מיליון תושבים. זה רק ממחיש שהם רוצים לפתח את האזור. זו התחלה נהדרת בשבילנו, כי כאשר הכלכלה תתחיל לפרוח בצפון סיני, אין לי שום ספק שגם עזה תיהנה מהדבר הזה. חייבים למכור להם תקווה, כדי שהם יבינו ששווה להם להתנהג בצורה לגמרי שונה".

לפני שהציניקנים ירימו גבה וייחסו לפוגל אינטרסים כספיים וקשר "פסול" לנתניהו, אני מציע להם להשאיר את הציניות והפקפוק בתוך המחסניות. קל מאוד לקטר, להגיד מה "לא" ולייחס לאנשי עסקים אינטרסים זרים. אבל קשה מאוד להגיד מה "כן" ולהצביע על הפתרונות. פוגל מציע פתרון נכון ומוכח עם יכולת ביצוע ונכונות להציב את עצמו לטובת העניין. יציבות כלכלית, שלום כלכלי ויצירת ערך כלכלית יכולים לנצח גם את הקיצוניים ולהניח את התשתית ליציבות ביטחונית. עובדה היא שיש הבדל כלכלי עצום בין הגדה לעזה.

במקום לעסוק במאבקי אגו, המערכת הממשלתית והביטחונית צריכה לתת לפוגל ולאנשי עסקים צ'אנס, כפי שהוא מבקש. בסופו של דבר, ישראל תלך לבחירות ותחזור, פחות או יותר, לאותו סטטוס ולאותה חלוקה פוליטית, ולו בשינויים מינוריים. אכן, הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת