גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנים לאחר החרם החרדי הגדול: אל על שוב משחקת באש

הזעם ברשת "מנצח" כשהוא אנטי חרדי, אבל כשאל על תפסה עליו טרמפ היא שכחה מה המחיר שהיא עלולה לשלם • עם כל הכבוד לדיס-אינפורמציה מכותבת אנונימית בפייסבוק, הציבור בוחר להאמין לידוענים שהיו עדים לטירוף • יש מחיר להתעמרות בחרדים

פישל רוזנפלד / צילום: ים לביא
פישל רוזנפלד / צילום: ים לביא

כמו כולם, ראיתי גם אני את הכותרות סביב סאגת "טיסת השבת" של אל על, והאמת, שדי התחברתי לטענות הנוסעים - וממש לא בשל היותי חרדי.

אל על משחקת באש, מבלי להיות מודעת לכך (או שמא, כן). חברת התעופה שעד לפני מספר שנים הייתה לסמל "הבית" של הישראלים, איבדה בשנים האחרונות את אהדת הישראלים, לא חכמה מספיק לעשות בדק-בית ומסתכנת בכך שזה יתפוצץ לה בפרצוף. אם לא בחרם צרכני מנסיבות השירות הלא טוב, אז בחרם מגזרי מטעמי דת.

האל"ף בי"ת של ספק שירות

אין זה סוד כי תנאי הברזל להצלחתה של חברה המספקת שירות, ולא משנה באיזה ענף, הוא שירות הלקוחות.

בכל הנוגע לזה, זוכה אל על לציון אפסי. אילו רק יבחר גורם בלתי תלוי לערוך סקר שביעות רצון בין לקוחות החברה בשנה האחרונה, הוא יגלה עד כמה נוסעיה ממורמרים.

למעשה, אני אישית הייתי עד לכך כשחבריי הזהירו אותי ערב הטיסה "אל תטוס עם אל על". אבל נראה שהתדמית "הבייתית" עדיין שרתה עליי ובחרתי שכן לטוס איתה.

את החוויה שחוויתי בטיסה לא בחרתי לשתף בפוסט בפייסבוק ולא בטור אישי בכלי תקשורת כלשהו, מאחר ואני לא איש של שיימינג ולא ראיתי בטיסה הפרטית שלי עניין ציבורי. כמו רבים מהישראלים, אני מודה שגם אני סובל ממחלת ה"שכחה" ונוטה לחזור על הטעויות וטסתי שוב עם החברה. אולי כי חשבתי שהיותה של הטיסה בתקופת העיצומים בחברה והסכסוך בין העובדים להנהלה היא זו שהביאה להתנהלות המבישה של צוות הטיסה. זהו לא המקום לשיימינג אז לא ארחיב, אבל לא נחתתי בתחושה טובה יותר מהטיסה הקודמת.

באל על אגב, ביקשו שאגיש תלונה מסודרת ואמרו כי "באל על מתייחסים ברצינות לכל כשל, מתחקרים לעומק ומפיקים לקחים", אך לא הגשתי כל תלונה, פשוט כי הבנתי שזה דפוס קבוע של התנהלות החברה, ואף אחד לא מצפה לשינוי נהלים או פיטורי עובדים בשל תלונה אחת, גם אם הגיש אותה עיתונאי כזה או אחר.

השופר החברתי והאחיזה הדתית

עידן הרשתות החברתיות שינה גם הוא לחלוטין את אופן ההתנהלות של ספקיות השירות למיניהן. די לראות מסעדות שמוכנות לפצות לקוחות בארוחות גורמה חינם, העיקר שלא יפרסמו פוסט שלילי, בשביל להבין את המגמה.

פוסטים זועמים הופכים לוויראליים, זוכים לאלפי לייקים ושיתופים ומאיימים על עסקים קטנים, בינוניים ואף על חברות גדולות. מדובר בנשק עצום שלא פעם משתמשים בו הלקוחות למטרות לא מוצדקות שפוגעות בעסקים ובחברות.

כך גם אל על זוכה לעתים תכופות להרגיש את יכולותיה של המרשתת, וממש לא לטובה. ליתר דיוק, לפחות אחת לחודש, ואפילו אחת לשבועיים, משפיעים הפרסומים ברשתות החברתיות הרבה יותר - לאחר שזוכים לדיווח "פולו" בכלי התקשורת השונים. אך זה קורה בעיקר כשהפוסט כולל סממנים דתיים.

סירובו של נוסע חרדי לשבת ליד אשה יגרור גלים ו"הלם" תקשורתי, וכך גם טיסה שמאלצת חרדים לחלל את יום השבת הקדוש לעם היהודי. אך עם כל הכבוד לנוסע מאוכזב כזה או אחר, גם אם הוא שטוף שנאה לדת, בשביל "להשקיע" בכתיבת הפוסט הזועם צריך טריגר - והטריגר הוא בדרך כלל ממש לא הנוסע החרדי, אלא השירות וחווית הטיסה.

גם אילו הנוסע החרדי אכן "הכאיב" לכותב הפוסט בפייסבוק, הרי שמדובר בדקות אחדות מתוך טיסה ארוכה של למעלה מעשר שעות, ובהתחשב במשימות הרבות העומדות בפני הנוסע עם הנחיתה, קשה להאמין שזה אכן מה שהביא לכתיבת הפוסט. אבל עיכוב של שעות וסבל רב בשירות שנמשך לאורך כל הטיסה, אכן יספיק כדי להלהיט את הנוסע לכתוב פוסט זועם.

אותו נוסע גם יודע שאם יכתוב פוסט שגרתי נגד השירות הגרוע הוא ייעלם בין שלל פוסטים זועמים, אך אם יאשים את "החרדים" יזכה לחשיפה תקשורתית ולבאזז עד אין שיעור - וכך אכן פעל. אבל הטריגר? לא קשור לדת או למגזר כלשהו - אלא לשירות גרוע.

הבעיה: גם עיתונאים, רבנים וידוענים טסים

בשבת האחרונה שב וחזר על עצמו התסריט. נוסעת זועמת על טיסה ראויה לכל גינוי האשימה את החרדים בכישלונות הטיסה, התקשורת חגגה את הידיעה ה"מרעישה" ואל על ניצלה את ההזדמנות התקשורתית שניתנה לה ואף הגישה תלונה למשטרה בתואנה כי הנוסעים החרדים "תקפו דיילת". לא פחות מכך.

אבל באל על שכחו פרט קטן וחשוב לא פחות. כספקית שירותי טיסה, היא מספקת שירות לא רק לנוסעים "פשוטים" וממורמרים, אלא גם לכאלה שנחשבים לבעלי עסקים בכירים מהמחלקה הראשונה במשק, רבנים, ראשי ישיבות, סלבריטאים ואנשי תקשורת.

כך גם בטיסת השבת המדוברת, נכחו בטיסה אנשי תקשורת וידוענים. יו"ר קבוצת ערוץ 7 יעקב (כצל'ה) כץ, עיתונאי "ישראל היום" יהודה שלזינגר וראש רשת הכוללים "עטרת שלמה" הרב שלום בער סורוצקין עונים שלושתם להגדרה "שומרי שבת" ומשיצאה השבת הגיבו בזעם על הדיווחים המסולפים, השירותיות הגרועה וההאשמות המסולפות שהפכו שירה יהודית אותנטית ל"תקיפת דיילת". מה גם שהטיסה לא התעכבה בשל מזג האוויר אלא בשל איחור צוות הטיסה.

מה נעשה? הציבור בוחר להאמין יותר לדמויות מוערכות ומוכרות מאשר לפוסט של נוסעת אנונימית שבחרה להוציא את זעמה על החברה, תוך שימוש ציני בדת היהודית.

לצד כלי התקשורת הדתיים שנציגיהם נכחו "במקרה" בטיסה, נעמדים גם שאר האתרים המגזריים, הן במגזר הדתי והן במגזר החרדי, ואל על צפויה לשלם על המהלך מחיר כבד בתדמיתה. שלא לדבר על המאבק המשפטי המצפה לה בדמות תביעה ייצוגית שמגיש עורך הדין עמית חדד בשם נוסעי הטיסה.

כוח הקנייה החרדי וחרב החרמות

שנים עברו מאז החרם החרדי על חברת אל על וההנהלה כולה כמעט והתחלפה. אך אי אפשר שלא לשכוח את החרם המתוקשר בן החודש שהכאיב לאל על עמוק עמוק בכיס ונתן לה להבין שאי אפשר להתעלם מכוח הקנייה החרדי. בזמנו, היה לאל על די שכל להיכנס למו"מ מהיר עם ההנהגה החרדית ולהגיע להבנות תוך חודש. הבנות, שכללו התקפלות מוחלטת מצד החרדים אך כאן לא המקום לפרטן.

למעשה, רק לפני שנתיים, במסגרת כתבה שערכתי, נחשפתי לחתימות האותנטיות של גדולי הדור, שחלקם כבר לא איתנו, השמורות בכספת ייעודית ומורות על החרמת אל על. גם חתימות החרם על שפע שוק מקבוצת ריבוע כחול נחו על משכבם באותה הכספת וגורלה של הרשת ידועה - לאחר שבחרו החרדים להדיר את רגלם מהרשת בשל חילולי השבת ברשת AMPM.

לכלל טיסות קו ניו יורק - תל אביב של אל על מכנה משותף ידוע. בכל טיסות הקו ישנם עשרות רבות של נוסעים חרדים. אל על אפילו לא מודעת לחבל הדק שהיא מהלכת עליה, אך די לעוד מקרה אחד או שניים כמו טיסת השבת הנוכחית וההנהגה החרדית תבחר שלא לשתוק. או אז, ישלמו בחברה מחיר כואב וקשה שבעתיים, ופוסטים אנטי-חרדים במרשתת ממש לא יכסו את הנזקים.

■ הכותב הוא עיתונאי חרדי, עורך אתר "ביזנעס"

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; צים צללה ב-20%, גיימסטופ זינקה ב-47%

נעילה חיובית באירופה ● אנבידיה ירדה ב-1.2%%, מנכ"ל החברה מוכר מניות בשווי של 735 מיליון דולר, מחר יתקיים פיצול של 10 לאחד במניה ● ישראליות: עידן עופר מכר מניות צים, צללה ב-19%, נייס עלתה ב-4%, סטרטסיס ב-5%, רדקום ב-7% ● בבנק אוף אמריקה סימנו שש מניות קטנות מומלצות - ארבע מהן ישראליות ● מחר יתפרסם דוח התעסוקה החודשי בארה"ב, המשקיעים מקווים לעלייה באבטלה

נפט. המחירים יורדים, אבל זה מה שעלול להזניק אותם בחזרה / צילום: Shutterstock

מחיר הנפט בשפל של 4 חודשים. אלו הסיבות

לאחר ירידה עקבית בשבועות האחרונים, מחיר הנפט רחוק 15% מהשיא שרשם באפריל האחרון ● בין הסיבות: המדיניות שמוביל קרטל המדינות המפיקות והרגיעה היחסית בזירה הגיאו-פוליטית ● מלחמה כוללת בצפון עלולה לטרוף את הקלפים ולהפוך את המגמה

אנבידיה. שברה את רף ה-3 טריליון דולר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מנורה ומגדל בראש: מיהם החוסכים שנהנים הכי הרבה מהזינוק במניית אנבידיה?

ענקית השבבים עקפה השבוע את אפל בשווי השוק, וגופי החיסכון הישראלים שרכשו את המניות רשמו עבור העמיתים והמבוטחים רווחי עתק • המחזיקים הבולטים: מנורה מבטחים ומגדל, שיחד עם החזקות עקיפות השיאו רווח של יותר מ-1.5 מיליארד כל אחת

מנכ''ל ומייסד UBQ, ג'ק (טאטו) ביכיו / צילום: באדיבות UBQ

הפטנט הייחודי שהופך זבל לפלסטיק, ומשמש גם את מקדונלד'ס ומרצדס

כשג'ק ביכיו דמיין כיצד הוא הופך זבל לפלסטיק, כולם אמרו לו שזה לא יעבוד ● מאז החברה שלו, UBQ, נכנסה לרשימת "ההמצאות המבטיחות לשנת 2023" של מגזין TIME, לקוחותיה הן ענקיות בינלאומיות - ויש גם כוונות להנפקה ● פסולת יקרה, פרויקט מיוחד 

הגזירות יגיעו בשנה הבאה, אבל את המס הסמוי כולנו משלמים כבר עכשיו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הגזירות כבר כאן: המס הסמוי שכולנו משלמים

השריפות הוכיחו שאי אפשר לבנות רק על חקלאות מקומית ● הניתוק של הפוליטיקאים שובר שיאים ● והמס שאנחנו משלמים כבר עכשיו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר, שלומי זיו ונועה ארגמני ששוחררו מעזה

במבצע מורכב מלב עזה: חולצו ארבעה חטופים חיים

הותר לפרסום כי במבצע מורכב של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל (ימ"מ) חולצו הבוקר (ש׳) ארבעה חטופים ישראלים, נועה ארגמני, אלמוג מאיר, אנדרי קוזלוב ושלומי זיו, אשר נחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר

הצוללת. הילה ויסברג ואסף גלעד בשיחה עם רונן ניר / צילום: באדיבות PSG

הבכיר שבטוח: לישראל יש סכנה קיומית שמגיעה מכיוון מפתיע

"המהפכות הבאות בעולם לא בהכרח יתאימו לחוזקות של ישראל. נצטרך לשנות כיוון" ● שיחה עם רונן ניר מקרן PSG על השינויים הכלכליים, הגיאופוליטיים והטכנולוגיים שישפיעו על עתיד ההייטק המקומי, ולמה בעצם כדאי שהוא יפסיק להיות הקטר של המשק ● האזינו

מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרש / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ישראל הוכנסה רשמית ל"רשימה השחורה" של האו"ם

ארדן בתגובה להחלטה להכניס את ישראל ל"רשימה השחורה" של האו"ם: "המזכ"ל הוא חלק מ'רשימה שחורה' של בכירי או"ם שבמקום להגן על אזרחים חפים מפשע, הוא מגן על ארגוני טרור" ● נציגי המתווכות לחמאס - "מאוכזבים מהתנהלותכם בסוגיית החטופים" ●  כטב"ם שחצה מלבנון נפל בשטחים פתוחים במרחב עמק יזרעאל • עדכונים בולטים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה אדומה בוול סטריט; גייםסטופ צללה ב-40%

נתוני תעסוקה חזקים מהצפוי בשוק העבודה בארה״ב: דוח התעסוקה לחודש מאי הצביע על תוספת של 272 אלף משרות, שיעור האבטלה עומד על 4% ● זינוק דרמטי בעסקאות השורט על אנבידיה ● המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת ● לקראת ההופעה של קיית' גיל בערוץ היו-טיוב, גיים סטופ דיווחה על ירידה חדה בהכנסות ● מנכ"ל אנבידיה מוכר מניות בשווי של 735 מיליון דולר, היום יתקיים פיצול של 10 לאחד במניה ● מחיר הזהב עלה היום למרות שהבנק של סין לא רכש החודש זהב, לראשונה זה 18 חודשים

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית לנתניהו: יש להקים ועדת חקירה ממלכתית בהקדם

"ועדת חקירה ממלכתית היא המנגנון החוקי המתאים לבחינת סוגיות בהיקף ובמידת החשיבות הלאומית של אירועי מלחמת חרבות ברזל", ציינה בהרב-מיארה ● דיווח בסעודיה: חמאס דחה את ההצעה הישראלית לעסקה ● הדיון בקבינט המלחמה שתוכנן להיום בוטל ● רס"ב זייד מזאריב נפל בקרב בדרום רצועת עזה ● מת מפצעיו  סמ"ר (במיל') רפאל קאודרס שנפצע אתמול מנפילת הכטב"ם בחורפיש ● עדכונים בולטים

אלמוג מאיר לאחר השחרור מעזה / צילום: Reuters, Marko Djurica

נועה, אנדרי, שלומי ואלמוג חולצו מעזה - אלה סיפוריהם

החטופים הישראלים חולצו לארץ אחרי 246 ימים • אמה של נועה ארגמני חולה סופנית ופיללה לראותה לפני מותה • אנדרי, שרק עלה לארץ, עבד כמאבטח במסיבה ברעים ובת זוגו נלחמה לשחרורו • שלומי ציפה לפרק החדש שיתחיל בחיים • אלמוג חגג במסיבה את העבודה אליה התקבל • זה סיפורם של החטופים ששוחררו

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Lafargue Raphael

בכיר ראשון בתעשיות הביטחוניות תוקף את צרפת

"ב־7 באוקטובר, אנחנו היינו הקורבן. אנחנו הותקפנו ונשחטנו על ידי ארגוני הטרור, ויש לנו את הזכות להגן על עצמנו", אמר יהודה להב, סמנכ"ל השיווק של התעשייה האווירית לאתר "ברייקינג דיפנס" ● "יש לנו 30 תערוכות ברחבי העולם מדי שנה, אז התערוכה הבודדת שלא ניטול בה חלק לא תשפיע על העסקים"

MG4 X-RANGE / צילום: יח''צ

הסינית שהצליחה במקום שבו הרבה אחרות נכשלו. ובמחיר סביר

הגדלת הסוללה והארכת הטווח למשפחתית החשמלית של MG שדרגה אותה ● היא לא חפה מבאגים אבל מציעה פתרון שימושי והגיוני למשפחות ולנהגי ציים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' נגד החשב הכללי: "איש הישר בעיניו יעשה"

שר האוצר סמוטריץ' תוקף את ההחלטה למשוך את החשב מטעם האוצר מרשתות החינוך החרדיות: "מישהו כאן התבלבל", כתב במכתב בוטה נגד החשב הכללי יהלי רוטנברג ●  "ככל שהנכם מבקשים לשנות את המדיניות הנהוגה אתם מוזמנים לנסות לשכנע אותי בכך, וככל שאשתכנע בכך אביא לממשלה החלטה אחרת", הוסיף

עסקים סגורים ברמת גן, בעקבות המלחמה / צילום: טלי בוגדנובסקי

המלחמה נגמרה? רשות המסים דורשת מעסקים להחזיר מענקים

בשלב זה, המדיניות של רשות המסים היא ליידע את העסקים שקיבלו מענקים עודפים, מבלי לאכוף את ההחזרים באופן מיידי ● למרות הבדיקות הנרחבות של הרשות לפני מתן המענק, עסקים עלולים להתבקש להחזיר את כולו את חלקו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אח ביקש לשלול את זכויות אחיו עם מסמכי בנק משווייץ. מה קבע ביהמ"ש?

אח טען כי קרקע שרשומה על שמו ועל שם אחיו במשותף - שייכת רק לו ● בית המשפט דחה את התביעה וגם חייב אותו בדמי שימוש והוצאות משפט, לאחר שמומחה קבע כי מסמכי בנק שהוגשו בתביעה מזויפים

מצב השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה המשקיעים הקטנים באמת חושבים על הכלכלה הישראלית - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

היקף הנכסים בסך הקרנות המשווקות בארץ בשיא כל הזמנים, ורוב הכסף לא נשאר בארץ ● מדד הנאסד"ק מושך יותר ויותר ישראלים, אבל יש לו גם סיכונים ● בנק אוף אמריקה מסמן 4 מניות טכנולוגיות ישראליות ● וגם: בעבר חודשי הקיץ היו טובים לוול סטריט. מה צפוי השנה?

מבנה משרד המשפטים בירושלים. לא נאמרה המילה האחרונה

בניין מטה משרד המשפטים עומד שומם כבר כשנתיים. לא תאמינו מה הסיבות

כבר שנתיים ניצב מיותם הבניין שיועד למשרד המשפטים, וכבר קיבל טופס אכלוס השנה, בגלל חלמאות כפולה ● פעם אחת, כי עובדי המדינה נזכרו לדרוש חניה לכל אחד, ופעם שנייה, כי במשרד ראש הממשלה קלטו באיחור שעוד כאלף רכבים בכניסה לקרית הממשלה היא חלום בלהות

הבניין ברחוב בן יהודה. ההבדל במצב התכנוני הוסיף לשווי הנכס 437 אלף שקל / צילום: יוגב מנחם

שלוש חניות צמודות בתל אביב או קרבה לרכבת הקלה: מה שווה יותר

בעל נכס ברחוב בן יהודה בתל אביב הגיש תביעת פיצויים מנת"ע, כי עבודות הרכבת הקלה חוסמות את הגישה ל-3 חניות צמודות ● למה הוא לא יפוצה? כי לפי בדיקת השמאית בתיק, הקרבה העתידית לתחנת "גורדון" שווה יותר מהחניות

צעירים חרדים מפגינים נגד הגיוס לצבא, ירושלים / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

"כשילדים חרדים ירגישו חלק מהישראליות נתחיל לראות אותם מתגייסים"

מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית נחמיה שטיינברגר, וחוקר המדיניות מאיר הירשמן, רוצים לחולל שינוי בציבור ממנו הם באו ולקרב אותו לישראליות ● לדבריהם, אין בנמצא פתרון מיידי למשבר הגיוס: "הפער בין הדמיונות של צד אחד, לבין המציאות הכואבת בצד השני הוא עצום" ● על הממסד החרדי: "פירוק מוקדי כוח מושחתים כמו רשתות חינוך של מפלגות, ישחרר המון חסמים"