גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנים לאחר החרם החרדי הגדול: אל על שוב משחקת באש

הזעם ברשת "מנצח" כשהוא אנטי חרדי, אבל כשאל על תפסה עליו טרמפ היא שכחה מה המחיר שהיא עלולה לשלם • עם כל הכבוד לדיס-אינפורמציה מכותבת אנונימית בפייסבוק, הציבור בוחר להאמין לידוענים שהיו עדים לטירוף • יש מחיר להתעמרות בחרדים

פישל רוזנפלד / צילום: ים לביא
פישל רוזנפלד / צילום: ים לביא

כמו כולם, ראיתי גם אני את הכותרות סביב סאגת "טיסת השבת" של אל על, והאמת, שדי התחברתי לטענות הנוסעים - וממש לא בשל היותי חרדי.

אל על משחקת באש, מבלי להיות מודעת לכך (או שמא, כן). חברת התעופה שעד לפני מספר שנים הייתה לסמל "הבית" של הישראלים, איבדה בשנים האחרונות את אהדת הישראלים, לא חכמה מספיק לעשות בדק-בית ומסתכנת בכך שזה יתפוצץ לה בפרצוף. אם לא בחרם צרכני מנסיבות השירות הלא טוב, אז בחרם מגזרי מטעמי דת.

האל"ף בי"ת של ספק שירות

אין זה סוד כי תנאי הברזל להצלחתה של חברה המספקת שירות, ולא משנה באיזה ענף, הוא שירות הלקוחות.

בכל הנוגע לזה, זוכה אל על לציון אפסי. אילו רק יבחר גורם בלתי תלוי לערוך סקר שביעות רצון בין לקוחות החברה בשנה האחרונה, הוא יגלה עד כמה נוסעיה ממורמרים.

למעשה, אני אישית הייתי עד לכך כשחבריי הזהירו אותי ערב הטיסה "אל תטוס עם אל על". אבל נראה שהתדמית "הבייתית" עדיין שרתה עליי ובחרתי שכן לטוס איתה.

את החוויה שחוויתי בטיסה לא בחרתי לשתף בפוסט בפייסבוק ולא בטור אישי בכלי תקשורת כלשהו, מאחר ואני לא איש של שיימינג ולא ראיתי בטיסה הפרטית שלי עניין ציבורי. כמו רבים מהישראלים, אני מודה שגם אני סובל ממחלת ה"שכחה" ונוטה לחזור על הטעויות וטסתי שוב עם החברה. אולי כי חשבתי שהיותה של הטיסה בתקופת העיצומים בחברה והסכסוך בין העובדים להנהלה היא זו שהביאה להתנהלות המבישה של צוות הטיסה. זהו לא המקום לשיימינג אז לא ארחיב, אבל לא נחתתי בתחושה טובה יותר מהטיסה הקודמת.

באל על אגב, ביקשו שאגיש תלונה מסודרת ואמרו כי "באל על מתייחסים ברצינות לכל כשל, מתחקרים לעומק ומפיקים לקחים", אך לא הגשתי כל תלונה, פשוט כי הבנתי שזה דפוס קבוע של התנהלות החברה, ואף אחד לא מצפה לשינוי נהלים או פיטורי עובדים בשל תלונה אחת, גם אם הגיש אותה עיתונאי כזה או אחר.

השופר החברתי והאחיזה הדתית

עידן הרשתות החברתיות שינה גם הוא לחלוטין את אופן ההתנהלות של ספקיות השירות למיניהן. די לראות מסעדות שמוכנות לפצות לקוחות בארוחות גורמה חינם, העיקר שלא יפרסמו פוסט שלילי, בשביל להבין את המגמה.

פוסטים זועמים הופכים לוויראליים, זוכים לאלפי לייקים ושיתופים ומאיימים על עסקים קטנים, בינוניים ואף על חברות גדולות. מדובר בנשק עצום שלא פעם משתמשים בו הלקוחות למטרות לא מוצדקות שפוגעות בעסקים ובחברות.

כך גם אל על זוכה לעתים תכופות להרגיש את יכולותיה של המרשתת, וממש לא לטובה. ליתר דיוק, לפחות אחת לחודש, ואפילו אחת לשבועיים, משפיעים הפרסומים ברשתות החברתיות הרבה יותר - לאחר שזוכים לדיווח "פולו" בכלי התקשורת השונים. אך זה קורה בעיקר כשהפוסט כולל סממנים דתיים.

סירובו של נוסע חרדי לשבת ליד אשה יגרור גלים ו"הלם" תקשורתי, וכך גם טיסה שמאלצת חרדים לחלל את יום השבת הקדוש לעם היהודי. אך עם כל הכבוד לנוסע מאוכזב כזה או אחר, גם אם הוא שטוף שנאה לדת, בשביל "להשקיע" בכתיבת הפוסט הזועם צריך טריגר - והטריגר הוא בדרך כלל ממש לא הנוסע החרדי, אלא השירות וחווית הטיסה.

גם אילו הנוסע החרדי אכן "הכאיב" לכותב הפוסט בפייסבוק, הרי שמדובר בדקות אחדות מתוך טיסה ארוכה של למעלה מעשר שעות, ובהתחשב במשימות הרבות העומדות בפני הנוסע עם הנחיתה, קשה להאמין שזה אכן מה שהביא לכתיבת הפוסט. אבל עיכוב של שעות וסבל רב בשירות שנמשך לאורך כל הטיסה, אכן יספיק כדי להלהיט את הנוסע לכתוב פוסט זועם.

אותו נוסע גם יודע שאם יכתוב פוסט שגרתי נגד השירות הגרוע הוא ייעלם בין שלל פוסטים זועמים, אך אם יאשים את "החרדים" יזכה לחשיפה תקשורתית ולבאזז עד אין שיעור - וכך אכן פעל. אבל הטריגר? לא קשור לדת או למגזר כלשהו - אלא לשירות גרוע.

הבעיה: גם עיתונאים, רבנים וידוענים טסים

בשבת האחרונה שב וחזר על עצמו התסריט. נוסעת זועמת על טיסה ראויה לכל גינוי האשימה את החרדים בכישלונות הטיסה, התקשורת חגגה את הידיעה ה"מרעישה" ואל על ניצלה את ההזדמנות התקשורתית שניתנה לה ואף הגישה תלונה למשטרה בתואנה כי הנוסעים החרדים "תקפו דיילת". לא פחות מכך.

אבל באל על שכחו פרט קטן וחשוב לא פחות. כספקית שירותי טיסה, היא מספקת שירות לא רק לנוסעים "פשוטים" וממורמרים, אלא גם לכאלה שנחשבים לבעלי עסקים בכירים מהמחלקה הראשונה במשק, רבנים, ראשי ישיבות, סלבריטאים ואנשי תקשורת.

כך גם בטיסת השבת המדוברת, נכחו בטיסה אנשי תקשורת וידוענים. יו"ר קבוצת ערוץ 7 יעקב (כצל'ה) כץ, עיתונאי "ישראל היום" יהודה שלזינגר וראש רשת הכוללים "עטרת שלמה" הרב שלום בער סורוצקין עונים שלושתם להגדרה "שומרי שבת" ומשיצאה השבת הגיבו בזעם על הדיווחים המסולפים, השירותיות הגרועה וההאשמות המסולפות שהפכו שירה יהודית אותנטית ל"תקיפת דיילת". מה גם שהטיסה לא התעכבה בשל מזג האוויר אלא בשל איחור צוות הטיסה.

מה נעשה? הציבור בוחר להאמין יותר לדמויות מוערכות ומוכרות מאשר לפוסט של נוסעת אנונימית שבחרה להוציא את זעמה על החברה, תוך שימוש ציני בדת היהודית.

לצד כלי התקשורת הדתיים שנציגיהם נכחו "במקרה" בטיסה, נעמדים גם שאר האתרים המגזריים, הן במגזר הדתי והן במגזר החרדי, ואל על צפויה לשלם על המהלך מחיר כבד בתדמיתה. שלא לדבר על המאבק המשפטי המצפה לה בדמות תביעה ייצוגית שמגיש עורך הדין עמית חדד בשם נוסעי הטיסה.

כוח הקנייה החרדי וחרב החרמות

שנים עברו מאז החרם החרדי על חברת אל על וההנהלה כולה כמעט והתחלפה. אך אי אפשר שלא לשכוח את החרם המתוקשר בן החודש שהכאיב לאל על עמוק עמוק בכיס ונתן לה להבין שאי אפשר להתעלם מכוח הקנייה החרדי. בזמנו, היה לאל על די שכל להיכנס למו"מ מהיר עם ההנהגה החרדית ולהגיע להבנות תוך חודש. הבנות, שכללו התקפלות מוחלטת מצד החרדים אך כאן לא המקום לפרטן.

למעשה, רק לפני שנתיים, במסגרת כתבה שערכתי, נחשפתי לחתימות האותנטיות של גדולי הדור, שחלקם כבר לא איתנו, השמורות בכספת ייעודית ומורות על החרמת אל על. גם חתימות החרם על שפע שוק מקבוצת ריבוע כחול נחו על משכבם באותה הכספת וגורלה של הרשת ידועה - לאחר שבחרו החרדים להדיר את רגלם מהרשת בשל חילולי השבת ברשת AMPM.

לכלל טיסות קו ניו יורק - תל אביב של אל על מכנה משותף ידוע. בכל טיסות הקו ישנם עשרות רבות של נוסעים חרדים. אל על אפילו לא מודעת לחבל הדק שהיא מהלכת עליה, אך די לעוד מקרה אחד או שניים כמו טיסת השבת הנוכחית וההנהגה החרדית תבחר שלא לשתוק. או אז, ישלמו בחברה מחיר כואב וקשה שבעתיים, ופוסטים אנטי-חרדים במרשתת ממש לא יכסו את הנזקים.

■ הכותב הוא עיתונאי חרדי, עורך אתר "ביזנעס"

עוד כתבות

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

שני בנייני ענק שיאכלסו 9 מיליון איש: כך נקלע לסחרור הפרויקט הגדול בעולם

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה ● אפילו אדריכל בריטי המעורב בפרויקט כינה אותו "תמוה ובלתי סביר, אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו"

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022