גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעה של 7 מיליארד אירו ואין מתגים לאורות: סיפורו העגום של שדה התעופה החדש שמעולם לא נפתח

כמעט 7 מיליארד אירו הושקעו בבניית שדה תעופה חדש בברלין שהיה אמור להיפתח ב-2012, אבל שורה של כשלים בבנייה ובעיות נוספות מעכבת את השלמתו, והרעיון להרוס אותו ולבנות שדה חדש הופך ליותר ויותר ריאלי

שדה התעופה החדש של ברלין / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שדה התעופה החדש של ברלין / Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הוא עומד שם, חדש ונוצץ, מוקף מטוסים שממריאים ונוחתים על מסלולי האספלט, מואר בלילות ומחומם בימים - אבל שומם לחלוטין. שום נוסע עוד לא עבר בו, וייתכן שאף פעם לא יעבור. יותר משש שנים אחרי שהיה אמור להיפתח, אחרי השקעה של קרוב ל-7 מיליארד אירו, שדה התעופה החדש של ברלין עדיין אינו קרוב אפילו להתחיל לשרת את תושבי בירת גרמניה או את התיירים שנוהרים אליה. תאריך היעד הנוכחי לפתיחתו הוא סוף 2020, אבל אף אחד כבר אינו בטוח. ומה שנשמע בתחילה כבדיחה - הרעיון להרוס את השדה מהיסוד ולבנות חדש במקומו - הופך יותר ויותר לאפשרות ריאלית.

השאלה כיצד הפך שדה התעופה החדש של ברלין לבור תקציבי שספג כבר חמישה מיליארד אירו נוספים מעבר לתקציב המקורי היא עניין לוועדות חקירה (שקמו), להליכים פליליים (שהרשיעו בכירים בקבלת שוחד) ולתיאוריות קונספירציה בקרב נהגי מוניות (שבטוחים כי מדובר במפעל ענק לחלוקת כסף למקורבים). לרשימת התוהים כיצד הפכה הקמת שדה תעופה סטנדרטי לחלוטין למקור למבוכה לאומית לגרמניה הצטרפה באחרונה גם הקנצלרית אנגלה מרקל.

מרקל נזפה

בכינוס בחירות במדינת המחוז הסן סיפרה מרקל, אגב ההודעה על הגשר הארוך בעולם שנחנך במקאו, כי אפילו הסינים תוהים כיצד נכשלה גרמניה בבניית שדה תעופה. "הסינים, אותם בכירים שאיתם אנחנו נפגשים בשיחות הבילטרליות", אמרה מרקל, "שואלים את עצמם: מה קורה בברלין? איך הם לא מסוגלים לבנות שדה תעופה אחד עם שני מסלולים?" היא הוסיפה: "בחמש שנים (הזמן המקורי שתוכנן לבניית השדה) אפשר היה לבנות גם שדה תעופה וגם כמה רחובות בנוסף".

דבריה של מרקל הזכירו למשלמי המסים הגרמנים את מה שהיו מעדיפים לשכוח. שדה התעופה החדש של ברלין, ששמו נבחר לאחר דיונים ארוכים (הקנצלר לשעבר וילי ברנדט גבר על השחקנית מרלן דיטריך) היה אמור להיפתח ביוני 2012. לוח ההמראות כבר תוכנן, כרטיסים כורטסו, חברת התעופה "אייר ברלין" תכננה להשתמש בו כבסיס להתרחבות, ותושבי ברלין הוזמנו לטקס החנוכה החגיגי בעשרות אלפי כרזות שנשאו את הקוד החדש של השדה - BER.

אבל שלושה שבועות לפני המועד, הודיעה פתאום החברה הממשלתית שהייתה אחראית לפרויקט כי הפתיחה תידחה ב"כמה שבועות". השבועות הפכו לחודשים, החודשים לשנים, ושדה התעופה - שמבחוץ נראה כאילו בנייתו הושלמה - מעולם לא נפתח.

שדה התעופה החדש שמעולם לא נפתח

ואם תפרוץ שריפה?

הסיבה העיקרית היא כשלים בבנייה. הסתבר, כי מבנה נמל התעופה כלל לא תוכנן להתמודד עם שריפה אפשרית. במקרה של דליקה, התברר בביקורות שהתקיימו לפני פתיחתו, שדה התעופה היה הופך למלכודת מוות לעשרות אלפי הנוסעים שהיו אמורים לעבור בו מדי שעה. החומרים שבהם השתמשו לבניית חלק גדול מהקירות כלל אינם מאושרים לפי התקן למניעת שריפות, ומי שתכנן את התעלות שאליהן היה אמור עשן השריפה להתנקז כלל לא היה מהנדס, רק עוזר-שרטט.

במקום לתפעל את שדה התעופה, החברה הממשלתית האחראית עליו החלה בתיקון 150 אלף הליקויים שנמצאו בו. גם בשלב הזה היא ביצעה טעות אחר טעות, כאשר בשל לחץ הזמן היא שילמה מיליונים לחברות שהבטיחו הבטחות סרק ופיטרה את כל מי שהיו מעורבים בבנייה הלקויה, שעזבו את הפרויקט ביחד עם הידע לגבי המבנה. מנהל הביצוע בשטח, קבע בית משפט לפני כחמש שנים, דרש שוחד מחברות כדי לקבל חוזים.

לאט לאט החלה להתבהר התמונה המלאה: חלק מהחדרים הבנויים בשדה כלל אינם מופיעים בשרטוטים, מדרגות נעות מגיעות עד התקרה, וכבלי תקשורת הונחו על ידי העובדים בתוך הקירות ללא כל תוכנית מסודרת. בנוסף, תוך כדי התיקונים הקדחתניים לא הותקנו מתגים שיאפשרו לכבות את האורות בשדה התעופה. לתקופה מסוימת, הם פשוט דלקו ללא הפסקה, יום ולילה, בעלות של מיליוני אירו.

"צריך להזדעזע"

"אפשר לצחוק על זה אבל צריך גם להזדעזע, כשהחברות הגדולות והחשובות ביותר בגרמניה כמו סימנס ובוש אינן מצליחות להניח כבלים כמו שצריך", כתב העיתון הברלינאי המקומי "טאגסשפיגל", המקדיש ספירה מיוחדת למניין הימים שבהם השדה עדיין לא נפתח (2,360, נכון להיום). לפי דיווחו, לאחר שהצליחו להתמודד עם סכנת השריפה, בין השאר על ידי הריסה ובנייה מחדש של 600 קירות, עוסקים כעת המהנדסים בבעיה אחרת שהתגלתה - אספקת חשמל לכל חלקי מבנה נמל התעופה.

ה"חטא הקדמון", לפי פוסט-מורטם שנערך לפרויקט, היה ההחלטה של החברה הממשלתית FBB, השייכת בחלקים שווים למדינת המחוז ברנדבורג, למדינת המחוז ברלין ולממשלה הפדרלית, לנהל בעצמה את פרויקט הדגל להקמת שדה תעופה מודרני לבירת הכלכלה הגדולה באירופה, במקום להוציא אותו לביצוע חיצוני. בתחילה דווקא קיימה החברה מכרז, שאליו ניגשו חברות התשתיות המובילות בגרמניה, אולם ב-2003 הודיעה כי היא פוסלת את הזוכה, משלמת לה פיצוי של 50 מיליון אירו, וכי תקים את השדה באופן עצמי.

בינתיים, ארבעה מנהלים כבר התחלפו ב-FBB. הכישלון גם סיים את הקריירה הפוליטית של ראש העיר ברלין לשעבר קלאוס ווברייט, שנחשב להבטחה הגדולה של הסוציאל-דמוקרטים. מנכ"ל FBB הנוכחי, אנגלברט לוטקה דאלדרופ, מבטיח כי השדה ייפתח לציבור באוקטובר 2020. כבר כעת מזהירים המומחים כי השדה שייפתח אולי התאים לברלין מודל 2012, אבל לא לברלין מודל 2020. התוכניות הן להוסיף מסלול ולהגדיל את המבנה. עלות ההשקעה הצפויה - שלושה מיליארד אירו נוספים.

בינתיים, שערי הכניסה לבירת גרמניה ממשיכים להיות שדה תעופה מזרח-גרמני מיושן (שונפלד, הממוקם בשטח שבו אמור לפעול השדה החדש) ושדה תעופה צפוף וקטן (טגל), שאמנם זכה בפרסים על תכנונו אבל הוא ממוקם בלב שכונה עירונית, ולכן פועל עד עשר וחצי בלילה בלבד. חברת התעופה "אייר ברלין" פשטה את הרגל, בין השאר בשל שדה התעופה החדש שמעולם לא נפתח, והשבוע ציינו העיתונים שנה לקריסתה.

שותפים לפדיחה

הפוליטיקאים שהגיבו לדבריה של מרקל טרחו להזכיר לה שגם ממשלת גרמניה שותפה לפדיחה. "גברת מרקל שוכחת שהממשלה הפדרלית שותפה באותה מידה למבוכה כמו ממשלות ברלין וברנדנבורג", אמרה הסנאטורית לענייני כלכלה בסנאט הברלינאי, רמונה פופ מ"הירוקים"; נציג סוציאל-דמוקרטי בסנאט תהה: "האם הקנצלרית באמת רוצה התנהלות בסגנון סיני בתחום יחסי העבודה או זכויות האדם?"

ויש גם קולות אחרים, סקפטיים יותר. דירקטור בלופטהאנזה העריך באחרונה כי לא יהיה מנוס מלהרוס את השדה ולבנות חדש במקומו. יירג שטרדטר, פוליטיקאי סוציאל-דמוקרטי שהיה חבר בוועדת החקירה שבדקה את הפרויקט, אמר בתגובה לדבריה של מרקל, כי להערכתו יש סיכוי של 50% בלבד ששדה התעופה החדש של ברלין ייפתח בשנת 2020. "הם היו צריכים להקשיב להמלצה שלי ושל אחרים" אמר לעיתון מקומי, "ולהרוס את השדה לחלוטין". 

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר