גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזכות "מצבו הנפשי המיוחד": 10 שנות מאסר בפועל נגזרו על "ההאקר מאשקלון"

השופט המחוזי צבי גורפינקל מצא לנכון להקל בעונשו של הנאשם, שאיים על מוסדות יהודיים בעולם, עקב היותו אוטיסט ● השופט גורפינקל: "מצבו הנפשי המיוחד של הנאשם, מחייב הקלה מהותית בעונש"

פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר שהורשע בסוף חודש יוני השנה ע"י שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א צבי גורפינקל בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו בזמן שהיה בגיר, גזר עליו היום השופט 10 שנות מאסר בפועל וכן שנת מאסר על תנאי על מעשיו.

בדיון שהתקיים היום חזר השופט גורפינקל על חלק ממעשיו הרבים בהם הורשע הנאשם, ובכך שהנאשם שם לו כמטרה לאיים ולהפחיד גופים שונים ומוסדות יהודיים בכך שמעשי טרור ורצח עתידים להתרחש בהם (ראו מטה).

השופט גורפינקל הביע שאט נפש מפעולות אלה שהופנו כלפי למעלה מ-2,000 מטרות שונות ברחבי העולם הכוללים, נמלי תעופה, חברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים, תחנות משטרה ומספר אישיים, בהם ארנסטו לופז סנאטור של מדינת דלאוור שבארה"ב.

ביהמ"ש ציין, כי "אין צורך להרבות במילים על חומרתם הקיצונית של המעשים שביצע הנאשם...תוך הפקת רווח כספי ניכר ששווים היום 4 מיליון שקל. הנאשם פנה אלפי פעמים לגורמים שונים בעולם, פעולותיו של הנאשם בוצעו ברחבי הגלובוס, ונעשו ב-13 מדינות שונות ברחבי העולם (ישראל, ארה"ב, אנגליה, אוסטרליה, ניו זילנד, שוודיה, קנדה ועוד).

ביהמ"ש הוסיף שהנאשם מסתיר עד היום "את הארנק שמכיל את המטבע הווירטואלי ואינו מוכן לגלות את סיסמאותיו". בגזר הדין ציין השופט גורפינקל כי שירות המבחן סקר את גורמי הסיכון של הנאשם, ומהם עלתה "רמת תחכום גבוהה ומבלי שהביע צער על המעשים או אמפתיה לנפגעים".

ביהמ"ש ציין כי העובדה שההאקר ניסה לברוח ממעצר סתמה את הגולל על חלופת מעצר. השופט גורפינקל הודיע כי הוא מרשיע את הנאשם "בכל העבירות שהוא ביצע גם בהיותו קטין, בנוסף על העבירות שביצע בהיותו בגיר וגם עליהם הורשע".

בכל הנוגע למצבו הנפשי של הנאשם, ציין השופט גורפינקל כי "הנאשם אמנם אוטיסט אבל בעל מנת משכל גבוהה מאוד. אלמלא הליקוי הרפואי הייתי גוזר עליו עונש של 17 שנות מסר בפועל", כתב השופט גורפינקל, והוסיף כי מצבו הרפואי הוא נימוק להקלה בעונש.

במהלך הדיון התפרץ אביו של ההאקר כלפי ביהמ"ש, תוך שהיא מטיח בביהמ"ש כי בנו "הוא אוטיסט", אולם השופט גורפינקל ספק ענה בגזר הדין לאב: "מעשיו החמורים של הנאשם אינם מאפשרים ללכת בדרך של שיקום אלא בדרך של ענישה".

הכרעת דין מוחצת

בהכרעת הדין מחודש יוני האחרון, דחה בית המשפט את טענת בא-כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל, כי הסיבה שמרשו לא שיתף פעולה איתו היא עקב היותו של הצעיר אוטיסט. וסיבה זו לדעתו יש בה להשליך על כשירותו של הנאשם לעמוד לדין.

בהקשר זה ציין בית המשפט כי הוא מעדיף את חוות-הדעת של שלושת חברי הפנל הפסיכיאטרי ושל ד"ר עוזי שי וד"ר מילה גלוזמן רזניק על פני שתי חוות-דעת שהוגשו מטעם ההגנה.

לאור חוות-הדעת של התביעה, קבע השופט כי הצעיר "הבין את מעשיו, ידע שהם אסורים, הבחין בין מותר לאסור ובין טוב לרע, ועל כן הוא אחראי למעשים שביצע". בנוסף קבע בית המשפט כי הצעיר מבין היטב את ההליכים המשפטיים ומסוגל לעקוב אחריהם, ועל כן הוא כשיר לעמוד לדין.

בהתאם לקביעות, ומאחר שאין מחלוקת כי המעשים שיוחסו להאקר אכן בוצעו על-ידו (ראו תיבה), הרשיע בית המשפט את הנאשם בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר מהיום שמלאו לו 18, דהיינו מחודש אוגוסט 2016.

נזכיר, כי באשר לעבירות שביצע הנאשם בהיותו קטין, המתין ביהמ"ש לקבלת תסקיר קצין מבחן. עם זאת, בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע גם את העבירות המיוחסות לו בתקופה שהיה קטין.

חרף העובדה שההליך עצמו התנהל בדלתיים סגורות עקב היותו של הנאשם קטין בעת ביצוע חלק מהעבירות, הורה בית המשפט על פרסום הכרעת הדין, וזאת נוכח האינטרס הציבורי בחשיפתו וכעת, אף גזר הדין התקיים בדלתיים פתוחות.

אלפי עבירות של סחיטה באיומים

לפי הכרעת הדין, האיומים שהשמיע ההאקר משנת 2015 ועד מעצרו במארס 2017 ועל חלקם הורשע כאמור, הטרידו קשות מאבטחים ושוטרים ברחבי ארצות-הברית ובמקומות אחרים.

בהכרעת הדין מיוחסות להאקר אלפי עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון שביצע במשך כשנתיים, ובאישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, מתן אמצעים לביצוע פשע, פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים ועוד.

בהכרעת הדין נכתב כי הצעיר ביצע שורה של פעולות איום והפחדה (המכונות לעתים Swatting), בכך שנהג להתקשר ולפנות בכתב, באמצעים ממוחשבים מתוחכמים, לגורמים שונים ברחבי העולם - כאמור, בין היתר, לחברות תעופה, שדות תעופה, בתי ספר, גני ילדים, קניונים, תחנות משטרה, סנאטור אמריקאי, בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי, שגרירות ישראל בארה"ב, מוסדות ציבוריים שונים ועוד - ולאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע במקום הומה אדם, וכי המעשים יבוצעו בדרך של פיצוץ מטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד, ירי ובדרכים נוספות ויפגעו בקורבנות רבים.

לנאשם מיוחס כי ביצע את המעשים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים לצורך הסוואה. הנאשם "גלש" במרשתת על "גבם" של אנשים אחרים בסביבת מגוריו, שאליהם התחבר באמצעות אנטנה ייעודית רבת-עוצמה שרכש. בנוסף, הוא השתלט באמצעים מקוונים על מחשבים זרים ופעל מתוכם לביצוע העבירות, כך שהעקבות לפעולתו יובילו אל המחשב הנשלט ולא אליו.

עו"ד יוני חדד, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, מסר בתום הדיון: "ביהמ"ש קיבל את עמדת הפרקליטות, הרשיע את הנאשם בכל העבירות, וגזר עליו 10 שנות מאסר בפועל. ביהמ"ש הכיר בנזק ובבהלה הרבה שגרם הנאשם במעשיו לאנשים רבים ברחבי העולם. הנאשם ביצע את המעשים בתחכום רב, תוך שימוש בזהויות פיקטיביות ומתוך כוונה להטיל אימה על הציבור".

בא כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל מסר לאחר הקראת גזר הדין: "המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים. מערכת משפט שמכריזה על עצמה כמרחמת וכפועלת בחמלה והומניות כלפי מרצחי החיזבאללה, באופן לא מפתיע מתאכזרת לאוטיסט ב-100% וגוזרת עליו עונש שהוא גבוה ב-50% מהעונש שהתביעה ביקשה".

אמו של ההאקר מסרה לאחר גזר הדין: "זה גזר דין אכזרי. יש עוד מקרים בעולם של אוטיסטים שלא הלכו לכלא, אלא לשיקום. אני מתביישת שהמדינה פועלת ככה".

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות