גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצרות לא נגמרות: עם הסכם הטייסים החדש - אם אל על תהיה בסכנה, אנחנו ניאלץ לשלם את החשבון

באל על ממשיכים לפנק את הטייסים: בזכות ההסכם, אל על תוכל ליישם תכנון יעיל יותר של טיסותיה וכך לחסוך בצריכת הדלק הסילוני ● החיסכון עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים ● ועדיין אין היגיון בכך שחברה מקרטעת, עם מינוף פיננסי גדול וסיכון מהותי בפעילות העסקית, תשלם 620 שקל לשעה לכל כך הרבה עובדים ● פרשנות

אל על / צילום: סיון פרג'
אל על / צילום: סיון פרג'

התנועה בנתב"ג שוברת שיאים, אבל אל על לא מצליחה ליהנות מכך. החברה הגדילה את המחזור שלה ב-2.5% ברבעון השלישי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד לסך של 642 מיליון דולר, אבל התיירות הנכנסת עלתה ב-6%, וכמות הישראלים שיצאו לחו"ל בתקופה זו גדלה ב-14%. 

הסיבה העיקרית היא תחרות, במיוחד מול חברות הלואו קוסט, ובתחרות הזו אל על סופגת בינתיים מכות כאובות. נתח השוק שלה בצלילה, כשברבעון האחרון נרשמה ירידה של 10% בנתח השוק שלה ל-23.9%. 

הבשורה הטובה היא שמחירי הנפט והדלק הסילוני (הדס"ל) בירידה חדה בחודשיים האחרונים, והדס"ל הוא חומר הגלם העיקרי של החברה. ירידה בו אמורה להתבטא בשיפור ברווחיות, אלא שבאל על הבשורות הטובות מתקשות להפוך למזומנים בקופה. איכשהו תמיד קופצת הוצאה, תשלום, הסכם טייסים - שמכרסמים בתזרים וברווח.

I58

הסכם הטייסים - טוב או רע לחברה?

באל על ממשיכים לפנק את הטייסים. לאחר יותר משנתיים של משא-ומתן והליך גישור ארוך נקבע הסכם בין החברה לטייסים לפיו שכר הטייסים יעלה בכ-80 מיליון שקל בשנה ל-635 מיליון שקל. ההסכם החשוב הזה שתקף ל-6 שנים, אמנם מעלה את השכר הבסיסי של הטייסים, אבל הוא גם מאפשר לחברה ליהנות משקט תעשייתי, מגמישות ומיכולת לנצל טוב יותר את הטייסים והמטוסים. מעבר לכך - טייסי החברה יעבדו יותר שעות במסגרת השכר הבסיסי, כך שכמות השעות הנוספות (והיקרות) יופחת.

מעבר לכך, בזכות ההסכם, אל על תוכל ליישם תכנון יעיל יותר של טיסותיה ובהתאמה גם לחסוך בצריכת הדלק הסילוני. מדובר במספרים גדולים כך שהחיסכון יכול להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

ועדיין - למרות שיש בהסכם גם בשורה לחברה עצמה, אין היגיון בכך שחברה מקרטעת, עם מינוף פיננסי גדול וסיכון מהותי בפעילות העסקית, תשלם לכל-כך הרבה עובדים שכר כל-כך נדיב. כמה נדיב? 620 שקל לשעה! 

כשבוחנים את ההסכם לפי שכר לשעה, מגלים שמדובר ב-620 שקל לשעה. כן, שכר טייס הוא 620 שקל לשעה, ומדובר ברמת שכר של מנכ"ל וסמנכ"לים בחברות ציבוריות; ולאל על יש מאות "מנכ"לים" כאלה. 

במצב הזה איך אפשר להרוויח, ואיך אפשר בכלל להתקיים בשוק כה תחרותי? האיומים מצד המתחרות, גדולים ככל שיהיו, הם לא מאיימים כמו האיום מבית - שכר הטייסים. מעבר לשכר עצמו שמכביד ויכביד כמובן על תוצאות החברה, איך אפשר לנהל חברה עם עובדי-על ועובדים "רגילים"? הרי זו רק שאלה של זמן עד שהעובדים "הרגילים" יתבעו את שלהם וינסו לקחת עוד ביס מהקופה של אל על.

אז נכון, יש הסכמים, אבל הסכמים לא פותרים מצבים של עובדים ממורמרים ועובדים שנמצאים בתפוקה נמוכה. אל על היא לא רק חברה של טייסים עם משכורות מנופחות, היא גם חברה שהייתה כבר לפני שנים חייבת (לא צריכה) לעבור תוכנית התייעלות ורה-ארגון. רק כשהיא תהפוך להיות חברה רזה ויעילה, היא תוכל להרוויח באמת, ללא חסדים של מחיר דס"ל נוח או שקט תעשייתי מצד העובדים.

בינתיים, החברה ממשיכה להתגלגל, וזה יכול להימשך עוד זמן. אבל החשש הוא שהחברה הזו תגיע בסופו של דבר לשאלה קיומית - ואז, שימו לב, השאלה הזו, תגיע, ככל הנראה, לכיס שלנו. אל על היא אמנם חברה פרטית (נשלטת על-ידי כנפיים של משפחת בורוביץ') אבל עם "ייחוס" ציבורי. היא חברת התעופה של המדינה, והיא קריטית למדינה (ולביטחונה).

המשמעות היא שאם אל על תידרדר עד למצב של סיכון עתידה, מאוד יכול להיות שהמדינה תציל אותה. במילים אחרות, אנחנו נשלם את החשבון על הטייסים היקרים.

ועד הטייסים: "ההסכם בנוי על התייעלות"

ועד טייסי אל על אומר בתגובה לדברי הביקורת על ההסכם שחתמה איתם ההנהלה כי "ההסכם בנוי על התייעלות. אחרי יישום ההסכם נחזיר לחברה עשרות מיליוני שקלים".

ההתייעלות שעליה מדברים בוועד הטייסים היא פועל יוצא של שינויים בנוהלי העבודה של הטייסים המיושמים בד בבד עם העלאת בשכרם. הרכיב המשמעותי ביותר מתייחס לקיטון בהרכב הצוות שבתא הטייס: בטיסות לארה"ב למשל, צוות הטייסים יכלול 3 במקום 4 טייסים, ובטיסות לאירופה 2 טייסים במקום שלושה. עבור אל על מדובר בקיצוץ דרמטי בעלויות - לא רק בשעות הטיסה המשולמות אלא גם בהוצאות שמסביב, הסעות, מלון ואש"ל.

במקביל, פינוי הטייסים יאפשר לאייש אותם בצורה יעילה ולשנות הרגל ישן ובלתי יעיל שעל פיו התנהלה אל על והוא איוש לו"ז הטיסות. אם בעבר שליש מלוח הטיסות לא היה מאויש והיה בנוי על "הקפצת" טייסים וסתימת חורים אד הוק, ההסכם הנוכחי קובע איוש הלו"ז מראש כמעט במלואו. המשמעות: לא רק שיתאפשר שקט תעשייתי אלא שבאופן הזה אל על לא תצטרך לשלם תוספות לטייסים שהוקפצו לטיסות (מבלי שהתרחש אירוע שהצריך זאת אלא רק משום שהטיסות היו לא מאוישות).

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"