גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נפילתו של "מלך השמש" של תעשיית הרכב: האם המעצר של קרלוס גוהן הוא קנוניה יפנית?

מעצרו של קרלוס גוהן, האיש החזק של ניסאן היפנית ורנו הצרפתית, בחשד לדיווחים מזויפים, היכה בתדהמה את תעשיית הרכב ● אבל אחרי ההלם, מתחילים להישמע גם קולות שתוהים אם לא מדובר בקנוניה יפנית שנועדה להשתחרר מהשותפות המעיקה עם רנו ולהיפטר מהמנכ"ל הצרפתי הראוותן

קרלוס גוהן./ Regis Duvignau , קרלוס גוהן
קרלוס גוהן./ Regis Duvignau , קרלוס גוהן

מסיבת העיתונאים שכינסה הנהלת ניסאן ביום שני האחרון הייתה דרמטית במונחים יפניים. קצת אחרי עשר בלילה, שעון יוקוהמה, נכנס מנכ"ל ענקית הרכב, הירוטו סייקאווה, והודיע לתקשורת כי לאחר חקירה פנימית שנמשכה חודשים, עצרה המשטרה היפנית באותו היום את הבוס שלו, יו"ר מועצת המנהלים של החברה, קרלוס גוהן, בחשד שהשתמש בנכסים של החברה בלי פיקוח, שדיווח לרשות ני"ע על הכנסה פחותה מזו שהייתה לו, ובקצרה - ששילשל לכיסו במרמה לפחות 40 מיליון אירו במהלך חמש השנים האחרונות. "זהו יום עצוב לחברה. אני חש אכזבה גדולה וייאוש", אמר סייקאווה.

ההודעה גרמה לרעידת אדמה בתעשיית הרכב העולמית. גוהן, בן 64, צרפתי שנולד בברזיל לאב לבנוני, היה הדמות הדומיננטית לא רק בניסאן, אלא גם כיהן כמנכ"ל ענקית הרכב הצרפתית רנו ונחשב למי שמחזיק בידיו את המושכות של הקבוצה שיצרו שתי החברות יחד עם מיצובישי, ושהפכה בשנים האחרונות למתחרה רצינית של קבוצת פולקסווגן על כתר יצרנית הרכב הגדולה בעולם.

המולטי-מיליונר, שהיה רגיל למשכורת שנתית של עשרות מיליוני אירו בשנה משלל תפקידיו, ושנחשד בין השאר כי השתמש בכספי החברה כדי לרכוש בתים מפוארים בביירות, ריו, פריז ואמסטרדם, יושב מאז יום שני במעצר בכלא היפני. בסוף השבוע פורסמה לראשונה הצהרתו שלפיה הוא מכחיש באופן גורף את ההאשמות נגדו, וקובל על "המעצר האלים מאוד" שהכינו לו הרשויות היפניות.

על מרכזיותו של גוהן מלמדות השלכות המעצר. לאחר ההודעה ירדו מניות ניסאן ב-5%, אלה של רנו קרסו ב-10%, וגם מניות מיצובישי רשמו ירידות. מועצות מנהלים של שלוש החברות הגדולות הודיעו כי יתכנסו לישיבות חירום, ואפילו הממשלה הצרפתית - שהיא בעלת 15% מרנו ובעלת זכות הצבעה בדירקטוריון - התערבה ואמרה כי יש לדאוג ליציבות בחברה. "ללא גוהן, קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי נמצאת במשבר קיומי", כתב ה"הנדלסבלאט" הגרמני.

רנו ניסאן

קולות של ספק

אבל בימים שאחרי התפוצצות הפרשה, החלו להישמע בצרפת קולות התוהים אם היפנים לא ביצעו למעשה "סיכול ממוקד" לגוהן; אם העצב שהביע סייקאווה לא היה בעצם דמעות תנין, ואם כל החקירה והמעצר לא היו מהלך מתוכנן היטב שמטרתו הייתה להיפטר מהמנהל הצרפתי, שראוותנותו הייתה ידועה לכל, וכך גם להשתחרר מהשותפות העסקית המעיקה עם רנו.

"האם פרשת גוהן היא למעשה הפיכה שיזמה ניסאן?", תהה השבועון הכלכלי הצרפתי "קפיטל" בכותרתו הראשית בשבוע שעבר. חבר הפרלמנט הצרפתי ז'אן קריסטוף לגראד היה נחרץ יותר, וצייץ בטוויטר כי ייתכן שמדובר ב"קנוניה שמטרתה ליצור גירושים בין ניסאן לרנו". גם אנליסטים בבתי השקעות צוטטו בכלי התקשורת בגרמניה ובצרפת ואמרו כי הפרשה נראית כמו "מהלך מתוכנן היטב" שהגיע מגורמים יפניים בתוך החברה.

מעטים בצרפת סבורים כי ההאשמות מופרכות מהיסוד - גוהן התגאה במשכורות העתק שלו, דילג ממדינה למדינה במטוסים פרטיים ו"חש שהוא מעל החוק", לפי הגדרת ה"נובל אובזרווטור" - אולם התזמון של הפרשה מרים גבות במדינה.

הרקע לפרשה הוא הודעה שהתפרסמה בפברואר 2018, אז הורתה מועצת המנהלים של רנו-ניסאן-מיצובישי, קבוצה המעסיקה כ-450,000 עובדים ברחבי העולם ושמכרה בשנה שעברה יותר מ-10 מיליון כלי רכב, "לגבש פתרון קבע שיבטיח את עתידה ותפקודה של הברית". מי שהיה אחראי על גיבוש הפתרון היה גוהן. במשך זמן רב מדי, היה ברור לכל, התרכזו כל הסמכויות והאינטרסים בידיו. לאחר ההכרזה התלוצץ גוהן עם התקשורת ואמר כי היא מהווה "הכרה מצד ההנהלה כי אני בן-תמותה". מאז רמז כי כל מיני אפשרויות נשקלות כדי לגבש את הקבוצה גם ללא מעורבותו - כולל מיזוג אפשרי בין רנו לניסאן.

אבל מיזוג כזה אינו אינטרס יפני. הדינמיקה בתוך הקבוצה השתנתה בעשור האחרון. ב-1999 הייתה זו רנו שהצילה את ניסאן מקריסה, כשרכשה 43% ממנה, וקיבלה גם זכויות הצבעה בה. ניסאן מצדה רכשה 15% מרנו, אך אין לה זכויות הצבעה. באמצעות החזקות ניסאן במיצובישי (34%), נוצרה קבוצת-על, ברית יצרניות רכב הרשומה בהולנד, שהייתה חלק מהקונסולידציה בתעשיית הרכב העולמית. שלוש החברות מבצעות רכש משותף, חולקות שירותי ניהול מידע וגם מייצרות מודלים משותפים, תחת מותגים שונים. מה שהתהפך הוא שרנו הפכה לחברה בקשיים, ואילו ניסאן שיפרה את ביצועיה. בשנה שעברה היו הכנסות ניסאן גבוהות ב-33 מיליארד אירו מאלה של השותפים הצרפתים.

לכן, סבורים בצרפת, חששו בניסאן ממיזוג אפשרי בינה לבין רנו. "תחושת הפליאה ההתחלתית לגבי פרשת גוהן מתחלפת לאט-לאט בחוסר אמון כלפי היפנים", דיווח העיתון הגרמני "די ולט" מפריז.

נפילתו של  "מלך השמש"  של תעשיית הרכב

המושיע של ניסאן

גוהן הוא מנהל שאפתני, אחד מהזרים הבודדים שעמדו בראש חברה יפנית ושנחשב לסיפור הצלחה, לפחות עד השבוע. הוא נולד בברזיל, בן לאב לבנוני ואם צרפתית, ועבר ללבנון כשהיה ילד. לאחר מכן היגרה המשפחה לצרפת, שם למד במוסד היוקרתי "פוליטקניק" והחל לעבוד כמנהל בחברת הצמיגים מישלן. משם עבר לרנו ונחשב למועמד להנהלת החברה. ב-1999, כשרנו רכשה נתח גדול מניסאן הכושלת, נשלח גוהן ליפן להציל את החברה. הוא כונה "Le Cost Killer" בשל החיסכון בעלויות שהוביל. הוא כיהן כמנכ"ל החברה עד השנה שעברה. מאז, נשאר בתור יו"ר מועצת המנהלים. במקביל הוא עומד בראש רנו. השכר השנתי שלו מוערך ב-23 מיליון אירו בשנה.

כעת, נראה כי ביפן ובצרפת מתייחסים באופן שונה לפרשה. ניסאן כבר הודיעה בישיבה מיוחדת של חבר המנהלים כי גוהן מפוטר מיידית מתפקידו וכי ימונה לו מחליף בשבועות הקרובים. עתיד הקבוצה נראה בסכנה גם לאחר שמיצובישי הודיעה כי השותפות בין שלוש החברות תהיה "קשה לתפעול" ללא גוהן. בצרפת, לעומת זאת, הבהירו כי הוא אינו חשוד בעבירות בשטח המדינה, אבל הפרשה הפכה לסוגיה לאומית לאור ההחזקות הממשלתיות בחברה, ומרכזיותה בתעשייה הצרפתית.

"לא מסוגל להוביל"

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר, מיהר להודיע כי בכל מקרה יש למצוא מחליף לגוהן באופן מיידי. "הוא אינו מסוגל להוביל את החברה בשלב זה", אמר לה-מר, שהבהיר כי לקבוצה יש "חשיבות אסטרטגית" לצרפת וכי הממשלה תחליט כיצד לפעול בימים הקרובים, לאחר התייעצויות גם עם הצד היפני.

החשדות מסתכמים בכך שבמהלך חמש השנים האחרונות דיווח גוהן לרשויות הבורסה ביפן כי התשלומים הנחשבים לשכר שקיבל מניסאן הסתכמו ב-5 מיליארד ין (כ-38 מיליון אירו), בעוד שהמשטרה חושדת כי הסכום האמיתי היה כפול. מי שהיה יד ימינו בניסאן, האמריקאי גרג קלי, נעצר גם הוא וחשוד במעורבות בפרשה. גם הוא מכחיש את ההאשמות נגדו, לפי דיווחים בתקשורת היפנית.

ב-2010, לפי הדיווחים, הקימה ניסאן בהולנד חברה קטנה עם הון של 46 מיליון אירו, שמטרתה הייתה להשקיע בסטארט-אפים אירופיים. ואולם, לפי החשדות, גוהן השתמש בחברה כדי לקנות נכסי נדל"ן מפוארים ברחבי העולם. החברה ההולנדית שימשה למעשה כארנק האישי שלו, לפי החשדות, והוא השתמש בה כדי לתחזק את הדירות וגם כדי לשלם בעבור ארוחות מפוארות לו ולמשפחתו במאות אלפי אירו.

בינתיים, גוהן נמצא במעצר. הרשויות ביפן יכולות, לפי החוק, להחזיק אותו במעצר במשך 20 ימים לפני הגשת כתב אישום. אם יורשע לפי החשדות המפורסמים בתקשורת, גזר דינו עשוי להסתכם בעשר שנות מאסר. מי שהוגדר כ"מלך השמש" של תעשיית הרכב הצרפתית-יפנית, ונעצר במטוס הפרטי שלו, ייאלץ להילחם על חירותו ובינתיים יפנה את מקומו למנהלים חדשים בשתי החברות. 

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט