גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוזרת הביתה: האם ויה תביא את מהפכת שיתוף הנסיעות גם לישראל?

פתרונות התחבורה החכמה בישראל עדיין בחיתוליהם • חברת ויה הישראלית פיתחה אלגוריתם שמחשב מסלולי נסיעה בזמן אמת ומחבר בין נוסעים למיניבוסים • כעת ויה תשתתף עם חברת דן בפיילוט של משרד התחבורה

ויה / צילום: אתר החברה
ויה / צילום: אתר החברה

חברת ויה (Via) הישראלית, המפתחת ומפעילה תחבורה ציבורית חכמה בארה"ב, באוסטרליה ובמספר מדינות באירופה, הודיעה היום (ג') כי היא מגיעה לישראל: החברה תתשתף בפיילוט של תחבורה ציבורית שיתופית בישראל ביחד עם חברת דן. לפי ההודעה, הפיילוט יושק בתחילת 2019 ובמסגרתו תפעיל דן צי מיניבוסים באמצעות המערכת של ויה, שיספק שירות הסעות על פי ביקוש בגוש דן.

במשרד התחבורה מציינים כי הפיילוט יכלול צי של מאה נהגים ומאה מיניבוסים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. הזמנת הנסיעה תבוצע באמצעות האפליקציה והיא תיידע את הנוסע לגבי תעריף הנסיעה טרם ביצוע ההזמנה. לדברי המשרד, התוכנית נועדה להרחיב את אפשרויות התחבורה הציבורית לאזורי התעסוקה ולצמצם את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים.

במסגרת הפיילוט, המשתמשים יוכלו להזמין את השירות באמצעות אפליקציה ייעודית של ויה, המאפשרת לרכב של דן לאסוף אותם בנקודת איסוף קרובה המחושבת בזמן אמת לפני תנאי התנועה והביקוש. האפליקציה תאפשר למשתמשים לעקוב אחר זמן האיסוף המשוער של הרכב וזמן ההגעה המשוער אל היעד.

תעריף הנסיעה ינוע בין 10 ל-12.5 שקל לנסיעה בשעות השפל, ויעמוד על 15 שקל בשעות השיא, בין השעות 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30 אחר הצהריים. כמו בתחבורה הציבורית הרגילה, אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%. בנוסף, ניתן יהיה לרכוש כרטיסיית מנוי של עשר נסיעות במחיר של 120 שקלים, ולמעסיקים תהיה אפשרות לרכוש נסיעות עבור עובדיהם.

"מזה מספר חודשים אנחנו בוחנים איך להיכנס לישראל. אנחנו מאמינים שתחבורה ציבורית חכמה היא הפתרון, ואנחנו שמחים מאוד שבמשרד האוצר ובמשרד התחבורה הרימו את הכפפה", אומר גיא שר, מנהל הפעילות העסקית של ויה בישראל. "אני חושב שדן בחרה בנו משום שהיא הבינה שמערכת ההפעלה של ויה כבר פועלת בעשרות ערים וכפי שהיא עשתה בהן שינוי, גם כאן היא יכולה לעזור להוריד כלי רכב מהכביש. אנחנו מתרגשים לעשות את זה בעיר שבה הרעיון המקורי נולד, וזה שמשרד הפיתוח שלנו נמצא בתל אביב זה יתרון".

חברת ויה פיתחה מערכת מבוססת ביג דאטה ולמידת מכונה המחברת בין מספר נוסעים לרכב אחד. המערכת מחשבת מסלולי נסיעה בזמן אמת בין אלפי נוסעים ומאות כלי רכב. הנוסעים מזמינים נסיעה באמצעות אפליקציה ובוחרים את יעד הנסיעה, והאלגוריתמים של ויה מחברים מספר נוסעים לרכב אחד באופן שיתאים למסלולי וזמני הנסיעה שלהם. כל נוסע מופנה לתחנת איסוף קרובה לנקודת היציאה שלו, הממוקמת באופן שנועד להפחית את הנסיעות שהרכב יידרש לעשות כאשר הוא אוסף נוסעים.

החברה הוקמה ביוני 2012 על ידי דניאל רמות, מנכ"ל החברה, ואורן שובל, סמנכ"ל הפיתוח, שניהם בוגרי חיל האוויר. החברה החלה להציע שירותי נסיעות לראשונה בניו יורק ב-2013, וכיום מפעילה מערכות לניהול חכם של תחבורה ציבורית בעשרות מיקומים, ביניהם בניו-יורק, וושינגטון, שיקגו, לונדון, סידני, פריז, אמסטרדם, ברלין וטוקיו. השירות מופעל באמצעות שותפים מקומיים, בהם חברות תחבורה ציבורית, חברות רכב ועיריות, ועד כה סיפק למעלה מ-30 מיליון נסיעות שיתופיות.

יותר אפקטיבי מקארפול

שר התחבורה ישראל כץ חתם אתמול (ב') על תקנות חדשות המאפשרות את ביצוע הפיילוט. הוא ציין כי השירות החדש הוא צעד שנועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, ולצמצם את עומסי התנועה באזור גוש דן. לדבריו, אם הפיילוט יושלם בהצלחה, הוא צפוי להתרחב גם לחברת "אגד" בירושלים ובחיפה ולחברת "מטרופולין" באזור דרום השרון.

עד היום, שירותי שיתוף נסיעות פעלו בישראל במודל מצומצם בלבד, בשל תקנות משרד התחבורה, לפיהן נסיעות שיתופיות יכולות להתבצע על ידי מחזיקי רכב פרטי אם לא יתקיימו למטרות רווח. התקנה מאפשרת לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום והסכום המרבי שניתן לגבות על כל קילומטר של נסיעה הוא שני שקלים לכל היותר. לכן, חברות שיתוף נסיעות בכלי רכב פרטיים, בראשן אובר, הפעילו בישראל שירותים מצומצמים בלבד, או, כמו אובר עצמה - ויתרו עליה לחלוטין.

השירותים שפעלו בישראל הם Moovit carpool, שירות הנסיעות השיתופיות של מוביט בישראל, שהציעה לנוסעים את האפשרות להצטרף לנסיעה שיתופית בתמורה להשתתפות בהוצאות, לצד מסלולי התחבורה הציבורית, האופניים וההליכה ברגל. שירות נוסף הוא שירות הקארפול של ווייז, המחבר בין נוסעים לבין נהגים המשתמשים באפליקציה. השירות השלישי שפועל בישראל הוא Gett Together, המוצע למקומות עבודה כשירות נסיעות שיתופיות שהם יכולים לספק לעובדיהם.

המטרה של כל השירותים הללו, לדברי מפעיליהן, היא כפולה: מצד אחד - מתן שירות נסיעות נוח לנוסעים, ומצד שני - הפחתת העומס על הכבישים. עם הטענה האחרונה הן ניסו, כל אחת בדרכה, להצדיק את הרחבת פעילותן מול משרד התחבורה. אלא שמחקרים בעולם מעלים את החשש שדווקא נוסעי תחבורה ציבורית יעברו להשתמש בשירותי קארפול, ולא בעלי רכבים פרטיים.

לעומתם, המודל של ויה מתבסס על התחבורה הציבורית ולא מבקש להחליפה. תחילה היה נראה שמודל כזה ייתקל בחומות הרגולציה ולא יגיע לישראל בעתיד הנראה לעין. ואכן, החברה הישראלית מפעילה את השירות בשלוש יבשות לפני שהגיע לפעול במקום מוצאה. עם זאת, כעת, משהוכרז הפיילוט, המודל של ויה יאפשר לה להפעיל שירותי נסיעה בקנה מידה נרחב בהרבה מאשר מתחרותיה.

עוד כתבות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב