גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שליטה של גופים גלובליים או למידה ברשת? 5 תרחישים לחינוך

בשנים הקרובות תתמודד מערכת החינוך עם שאלות הקשורות בידע, ביכולות, בגישות ובערכים שמקבלים התלמידים של היום - אלה שיעצבו את העולם של המחר ● פתרונות מהסוג מהישן לא יוכלו להיות המענה היחיד ● 5 תסריטים אפשריים לשנת 2030

מהפכה טכנולוגית בחינוך/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מהפכה טכנולוגית בחינוך/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הילדים שנכנסו השנה למערכת החינוך יסיימו אותה בשנת 2030. בשנים האלה נצטרך להכין אותם לתפקידים שעוד לא נוצרו, לטכנולוגיות שעדיין לא הומצאו, לפתור בעיות שאנחנו עוד לא מבינים. כדי לנווט בחוסר הוודאות שיוצר קצב השינויים הטכנולוגיים, אנחנו צריכים לפתח בהם סקרנות, דמיון, עמידות וגם את היכולת להתאים את עצמם למציאות משתנה; ללמד אותם לכבד רעיונות ונקודות מבט של אחרים, להתמודד עם כישלונות ומצוקות. בשנים הקרובות נצטרך להתמודד עם שאלות הקשורות בידע, ביכולות, בגישות ובערכים שנדרשים לתלמידים של היום כדי לעצב את העולם של מחר. מערכת החינוך נמצאת בבסיס המענה לצרכים המשתנים, והשאלות הנוגעות להשתנותה שלה נמצאות במרכז השיח במדינות רבות בעולם וגם בארץ. 

ברמה העולמית, המספרים מראים שבעשור הקרוב יתווספו למערכות החינוך 800 מיליון תלמידים ו-350 מיליון סטודנטים להשכלה גבוהה, רובם באסיה ובאפריקה. תהליכים כאלה, בתקופה כזאת, מבטיחים שפתרונות מהסוג מהישן לא יהיו המענה היחיד. טכנולוגיות יסייעו בהתמודדות, ותפקיד המורים ואופני הלמידה יוגדרו מחדש. ארגון HOLONIQ, המנסה לחבר בין טכנולוגיות, יכולות והשקעה כדי לייצר את הטרנספורמציה הנדרשת בחינוך, אוסף זה כמה שנים, באמצעות שיח המונים, את נקודות המבט של בעלי העניין השונים כדי לבנות תרחישים ועתידים אפשריים לחינוך ולהשכלה. עד כה צמחו מתוך השיח הזה חמישה תרחישים אפשריים.

1. חינוך כרגיל 

בתרחיש הזה, חברות וממשלות מתמקדות בשיפור המצב המקומי שלהן, בהשכלה ובהכשרה לתפקידים ויכולות. הממשלות הן מקור המימון המרכזי, המערכות נשארות בתחום הרגולציה המקומית. כתוצאה מכך, קצב החדשנות צפוי להיות אטי, וסביר להניח שהטכנולוגיה לא תנוצל דייה והמערכת תמשיך לסבול מביזור ומחוסר יעילות. בעולם כזה מוסדות חינוך יישארו מקור הלמידה והכלי המרכזי לפיתוח עתיד התעסוקה והצמיחה, והיכולת להכין אנשים לעולם של צרכים משתנים תישאר מוגבלת.

השלכות: בבתי הספר נמשיך לראות אי-שוויון בגישה ללמידה ומחסור במורים. האוניברסיטאות יתקשו להתאים את עצמן לצורכי הלומדים ומוסדות לימוד מקצועיים יצמחו כדי לגשר על הפערים. המורים יישארו הגורמים המומחים ללמידה אבל ללא תשתית טכנולוגית מספקת ומעודכנת. המעסיקים והעובדים צפויים לפנות לפתרונות גלובליים ברשת, והתחרות על כוח-האדם המיומן תמשיך להתקיים בהיעדר מצאי מספיק ומותאם.

2. עלייה אזורית

בתרחיש הזה חיבורים אזוריים שולטים במרחב החינוך וההשכלה, עדיין בתוך מסגרת של ממשלת. החיבורים האלה נתמכים בשיתופי פעולה פוליטיים ויוצרים מרכזי טאלנט אזוריים להכשרה ולהיצע עבודה בעלויות נמוכות יותר מאשר במסגרות מדינתיות, ועם היתרון של גמישות בהיצע האזורי של כוח-האדם. ההנחה בבסיס התרחיש הזה היא שברמה האזורית אפשר לייצר הסכמות לגבי צורות ותוצרי הסמכות ולהוזיל את עלויות ההקמה וההטמעה של תשתיות טכנולוגיות וחדשנות.

השלכות: בבתי הספר ובאקדמיה ייווצרו תשתיות לשיתוף במערכי לימוד ומשאבים, שיתופי פעולה וחילופי מורים ולומדים. שיתוף מומחיות בין מדינות מייצר מרכזי טאלנט אזוריים והתמחויות, דבר שצפוי להשפיע על הכלכלות ועל הסחר.

3. ענקים גלובליים

בתרחיש הזה, ההנחה היא שכלכלת השוק המשיכה להסיר מגבלות ואפשרה את היווצרותן של ישויות השכלה והכשרה גלובליות ששולטות בתחום מעבר לשנות בית הספר ולאורך כל החיים. הלימודים יוצאים מגבולות המדינה ומוזנים על ידי הצרכים הגלובליים בניסיון לייצר את הידע הנכון במקומות הנכונים ובזמן הנכון. הממשלות אינן לגמרי מחוץ לתמונה, הן יהיו חייבות לייצר הסכמים עם הגורמים הגלובליים כדי לוודא שכלכלת השוק החופשי מצמיחה מגה-ארגונים עם מוניטין ובגודל שמאפשרים יעילות וכוח בתעשייה. החיבור בין ממשלות לענקים גלובליים נדרש כדי שהמידע יזין את הרגולטור והוא יוכל להשתמש בו לקבלת החלטות הנוגעות לבתי הספר, ללמידה, למורים, לתלמידים ואפילו למשאבים. בתרחיש הזה מי שמניע את המחקר ואת החדשנות הם הענקים הגלובליים המנהלים את הלמידה. הם משקיעים ורוכשים טכנולוגיות הצומחות מלמטה, מחברות הזנק, אבל הופכים אותן לפלטפורמות אחידות וזמינות לכול.

השלכות: בתי הספר בתרחיש הזה ייתנו מענים במדינות אבל בשילוב טכנולוגיות, תשתיות, תוכן ומידע בחסות הענקים הגלובליים. מערכות ההשכלה הגבוהה יתחרו גם הן עם מערכות גלובליות. המורים והלומדים יקבלו תשתיות טכנולוגיות, מידע וידע ומקצועי.

4. למידת עמיתים (Peer to Peer) 

בתרחיש הזה, עולם הלמידה וההכשרה ניזון מאופני למידה עשירים ברשת ויש בו דגש על צרכים אישיים. במקום הגדרות קבועות של מורים ותלמידים, כל פעילות תגדיר מחדש מי לומד ומי מלמד. ברור שמי שלומד יכול להיות המלמד במקום אחר. הרישות העולמי והביזור צפויים לייתר את הגורמים המתווכים כיום בין לומד למלמד ולפיכך יוזילו את עלויות הלמידה. הלומדים יקבלו שליטה רבה יותר על מה, מתי ואיך מתאים להם ללמוד; מערכת ההסמכות תתפרק למיקרו-מערכות הסמכות שיתקבלו מספקים שונים. טכנולוגיות מבוזרות דוגמת בלוקצ'יין יוכלו לתמוך באפשרות של הלומד לבנות את הידע, היכולות והניסיון ולאגד אותם לצורכי השוק. תפקיד הרגולטור בתרחיש הזה מאתגר, שכן רוב ההשכלה במודל הזה תירכש מחוץ לעינם הבוחנת של מי שאחראים היום על המערכות האלה.

השלכות: בתי הספר לא צפויים להיות מושפעים מהתרחיש הזה, אבל מערכת ההשכלה הגבוהה תתארגן מחדש כדי להתאים את עצמה לצורכי השוק. חבילות התארים הרב-שנתיות יתפרקו והמוסדות יצטרכו לספק מיקרו-יחידות של למידה. מערכות לימוד יצטרכו להחזיק או להביא אליהן את אנשים שיודעים ללמד את מה שנדרש ובעצם הן יהיו מתווכות בין היצע לביקוש ויספקו מסגרות, תשתיות ומערכים.

5. מהפכה טכנולוגית 

התפתחות האינטליגנציות המלאכותיות מגדירה מחדש מי מוביל את הלמידה. במקום מערכות שלומדות מאנשים, אנשים לומדים ממערכות. מורים וירטואליים ומנטורים מבנים תהליכי למידה, הערכה, משובים והתאמה אישית, ומורים אנושיים נכנסים לתמונה על פי צורך. בעולם הזה, המרכז צפוי להיות אוטומציה של הלמידה, הטכנולוגיה תנהל את עיצוב חוויית הלמידה ותלמד לשלב את האדם היכן שנדרש. העלויות ירדו והיעילות תעלה, אבל כדי שהמידע הנאסף על הלומדים ישמש את הרגולטור בקבלת החלטות הנוגעות לאלגוריתמים, יצטרכו לייצר גם כאן מערכות המחברות בין הרגולציה למי שמריץ את הטכנולוגיה.

השלכות: בתרחיש הזה, אנחנו צפויים לפגוש כבר בבתי הספר את עוזרי ההוראה הדיגיטליים שיתמכו במורים, ינהלו את התהליכים וייתנו שירותים מותאמים אישית למורים וללומדים. מוסדות להשכלה גבוהה יוגדרו מחדש, כך שהם יתמכו במסלולי למידה אישיים ויספקו תוכניות לימודים גלובליות, דיגיטליות וזמינות לכל דורש. תפקיד האדם במערכת יהיה לטפל בתהליכי למידה מורכבים.

מבט על עתידים אפשריים מציף לא רק את כל מה שיכול לקרות, אלא גם את מה שיקרה אם לא נתערב, נעצב או נגדיר את המרחב שבין השוק החופשי לתפקיד המדינה, החברה, המוסדות. הילדים שנמצאים במוסדות החינוך בשנים האלה צריכים שתהיה להם מוטיבציה ליותר מעבודה טובה בשכר גבוה. אנחנו רוצים שיהיה להם אכפת מהאנשים שסביבם, מהקהילות, מהחברה ומהסביבה. חינוך צריך לצייד את הלומדים לא רק ביכולות אלא גם במצפנים ובמשמעות, שיעזרו להם לעצב את חייהם ולתרום לחיים של אחרים. בינתיים, הזמן שעובר לא מחכה לכל ההחלטות שלא מתקבלות ומייצר מציאות, והיא לא תמיד המציאות שהיינו רוצים לעצב. 

■ הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com

עוד כתבות

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"