גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המעלית של S&P מעלות: כך קפץ הדירוג של אלדן בשלוש דרגות רגע אחרי שהחליפה חברת דירוג

S&P מעלות העניקה לאיגרות החוב של חברת הליסינג אלדן דירוג הגבוה בשלוש דרגות מזה שקבעה להן מידרוג ● אלדן: "השינויים במתודולוגיית הדירוג של מעלות, באופן המשקלל בצורה מדויקת יותר אג"ח המגובות בשעבודים, תואמים יותר את המודל העסקי של החברה" ● בדיקת "גלובס"

אלדן / צילום: תמר מצפי
אלדן / צילום: תמר מצפי

חברת הליסינג והשכרת הרכב אלדן תחבורה הודיעה לאחרונה לבורסה ולרשות ניירות ערך על החלטת מנהליה להחליף את חברת הדירוג שלה. במקום לשלם עבור שירותי הדירוג של חברת מידרוג, החליטו באלדן להעדיף את שירותי הדירוג של החברה המתחרה, S&P מעלות.

אלדן: נתונים כספיים

הסיבה להחלפת חברת הדירוג הייתה ברורה ומובנת. אם עד כה זכו האג"ח של אלדן לדירוג Baa1 ממידרוג, הרי שכעת החליטה S&P מעלות להעניק לאג"ח הללו דירוג A פלוס (ודירוג A לאלדן עצמה). אמנם כל אחת משתי חברות הדירוג מציגה סולם דירוגים משל עצמה, אולם ההמרה של אחד הדירוגים לסולם של החברה המתחרה מגלה כי הפער בין שני הדירוגים עומד על לא פחות משלוש דרגות, לטובת S&P מעלות.

דירוגים שונים לאותה חברה הם עניין מקובל בעולם ואפילו חיובי, מאחר שהם מבטאים השקפה שונה של כל אחת מהחברות המדרגות על מצבה הפיננסי והעסקי של החברה המדורגת. אלא שהניסיון מלמד שלרוב מדובר בפער של דרגה אחת בלבד בין החברות המדרגות, כך שפער של שלוש דרגות הוא עניין חריג ביותר.

בעקבות פער הדירוגים הודיעה אלדן כי תפסיק את ההתקשרות עם מידרוג - מהלך המהווה אובדן לקוח והכנסות עבור מידרוג, שהוקמה בשיתוף עם Moody’s העולמית ומנוהלת כיום על ידי ערן היימר.

באלדן הסבירו כי "לאור שינויים במתודולוגיית הדירוג של מעלות, באופן המשקלל בצורה מדויקת יותר איגרות חוב המגובות בשעבודים (בין היתר בשל התייחסות לסוגיית שיקום חוב כחלק אינטגרלי מהדירוג), המתודולוגיה תואמת יותר את המודל העסקי של החברה (לעומת המתודולוגיה בה משתמשת מידרוג), ובהתאם היא מתאימה יותר לדרג את החברה ואת ניירות הערך שלה".

ההסבר של אלדן כורך את פער הדירוגים הגבוה במתודולוגיה חדשה של S&P העולמית (החברה האם של S&P מעלות), שמתבססת בין השאר על שיעור שיקום החוב במקרה היפותטי של כשל פירעון. על פי S&P מעלות, שיעור שיקום החוב בהינתן תרחיש כשל פירעון היפותטי, יהיה באמצע הטווח 70%-90% וזאת בהתבסס על שווי צי הרכב שמשועבד לטובת מחזיקי האג"ח. במילים אחרות, מדובר בשיעור שיקום גבוה עבור בעלי החוב.

התסריט ההיפותטי שמציירת S&P מעלות לאלדן, כולל מקרה של כשל פירעון בשנת 2022, שמגיע בעקבות מיתון עמוק בכלכלת ישראל על רקע גיאופוליטי. מיתון זה יוביל לירידה חדה בשווי צי הליסינג והצי להשכרה, בעקבות עלייה באבטלה וצמצום כוח אדם ובעקבות ירידה חדה בענף התיירות שתפגע בהשכרת הרכב.

עם זאת, ב-S&P מעלות מאמינים כי במקרה כזה תוכל אלדן לממש 90% מצי הליסינג (75% מכלל הצי) שלה ו-85% מצי הרכבים להשכרה (25% מכלל הצי), וכך לפרוע 70%-90% מחוב של 1.9 מיליארד שקל שמובטח בשעבוד ראשון ושכולל את האג"ח שהנפיקה אלדן.

בנוסף, דומה כי ב-S&P מעלות רואים בעיניים אופטימיות יותר את ענף הליסינג כולו. אם בדוח שהוציאה מידרוג באפריל השנה נכתב כי ענף הליסינג מוערך בסיכון בינוני-גבוה, וכן שחלה בו עלייה מסוימת בסיכון נוכח הגידול המתמשך בהיצע כלי הרכב המשומשים (שלוחץ על ערכי המכירה וערך הגרט), הרי שבדוח של S&P מעלות לא נמצאת התייחסות לסיכוניו הכללים של הענף, למעט הגדרה שהוא רווי וריכוזי.

מידרוג, יש לציין, מדרגת את אלדן עוד משלב הנפקת האג"ח הראשונה שלה בבורסה במארס 2015. מאז נשמר הדירוג ללא שינוי בדרגה של Baa1 ורמתו הנמוכה יחסית אילצה את אלדן להסכים לתשלום ריביות גבוהות יותר. לשם השוואה, החברה המתחרה אלבר זוכה ממידרוג לדירוג A3, שהוא גבוה יותר בדרגה אחת מזה שקיבלה עד כה אלדן. כך שלכאורה קיימת גם לאלבר האפשרות לפנות בקרוב ל-S&P מעלות בבקשה לקבלת דירוג ואף להשיג דירוג גבוה יותר.

חמש סדרות אג"ח בהיקף 1.66 מיליארד שקל

אלדן הפכה כאמור לחברת אג"ח מדווחת במארס 2015 עם הנפקה ראשונה של סדרת אג"ח, ומאז המשיכה לגייס חוב מהציבור. כיום נסחרות בבורסה חמש סדרות אג"ח של אלדן, בהיקף כולל של 1.66 מיליארד שקל ערך נקוב (ע"נ), ולצדן ניירות ערך מסחריים בהיקף של 20 מיליון שקל.

לפי S&P מעלות, אלדן נהנית ממיתוג וממוניטין חזקים, מבסיס לקוחות נאמן ומגוון וכן משיעור EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) גבוה יחסית לקבוצת ההשוואה. "היכולת המוכחת של החברה לגייס מימון לטווח ארוך מהשוק המקומי תורמת לדעתנו לגמישות הפיננסית וממתנת סיכוני נזילות", כותבים ב-S&P מעלות. מנגד, הם מדגישים כי הגורמים המגבילים את הדירוג הם פעילות בקנה מידה קטן בהשוואה גלובלית, היעדר פיזור גיאוגרפי, מודל עסקי של קו פעילות עיקרי יחיד, וכן נזילות ויכולת יצירת מזומנים נמוכות בהשוואה לצורכי המזומנים בפועל.

אלדן היא חברה פרטית בבעלות משפחת דהן שנוסדה בשנת 1965. היא מציעה שירותי ליסינג והשכרה ובעלת אסטרטגיה עסקית שמותאמת היטב לשוק הרווי והריכוזי בישראל, להשקפת S&P מעלות. לאלדן צי של 34 אלף כלי רכב והיא אחת מארבעת השחקניות הגדולות בענף עם נתח של 17% בשוק הליסינג ושל 11% בשוק ההשכרה היומית.

ב-S&P מעלות, המנוהלת בידי רונית הראל בן זאב,  מציינים עוד כי אלדן נהנית מיתרון לגודל ברכישת רכבים חדשים וצופים ששיעור ה-EBITDA שלה יישאר קרוב ל-30% ב-15 החודשים הקרובים, לאחר שעמד בממוצע על 33.8% בשנים 2013-2017. גם סך החוב צפוי לעמוד על 2-2.2 מיליארד שקל ב-15 החודשים הקרובים, כאשר "בכוונת החברה להגדיל בהדרגה את יחס ההון למאזן".

גם במידרוג ציינו לחיוב את צי הרכב הגדול ואת כוח הקנייה הטוב יחסית מול היבואנים, אולם מנגד הדגישו שם גם את תשתית המכירה של אלדן, שאינה בולטת לטובה ביחס לענף ומתבטאת בהיקף מכירות גבוה לסוחרים. בנוסף, הדגישו במידרוג כי משרד הביטחון מהווה לקוח גדול של אלדן ומחזיק בשיעור משמעותי מצי הליסינג, וכי עניין זה תומך בנראות ההכנסות - אולם חושף אל אלדן ביתר שאת לערך הגרט של רכבי משרד הביטחון בטווח הבינוני-ארוך.

במידורג גם טוענים כי שיעור הרווחיות של אלדן נמוך ביחס לדירוג וביחס לקבוצת ההשוואה, ופוגם ביכולת בניית הכרית ההונית. "רווחיות החברה מושפעת הן מתמחור עסקת החכירה והן מערך הגרט בעת מכירת כלי הרכב בתום תקופת החכירה. החשיפה לערך הגרט מהווה גורם סיכון משמעותי בפעילות חברות הליסינג. לחברה רווחיות סבירה מפעילות הליסינג, אולם היעדר צמיחה, לחצי מחירים ועלויות מימון משמעותיות פוגמים ברווחיות הכוללת, אשר הנה נמוכה ביחס לדירוג", כתבו במידרוג.

גם דירוג ש. שלמה עלה משינוי המתודולוגיה

השינויים במתודולוגיית הדירוג של S&P הובילו בחודשים האחרונים לשינוי בדירוג חברה נוספת בענף הליסינג וההשכרה - קבוצת ש. שלמה החזקות. ביולי האחרון הועלה דירוג האג"ח של החברה לרמה של AA מינוס, לעומת דירוג של A פלוס לחברה עצמה.

האג"ח שהנפיקה ש. שלמה, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל ע"נ, מובטחות גם הן בשיעבוד ראשון על צי כלי הרכב של החברה. לפי S&P מעלות, שיעור שיקום החוב עומד גם אצל ש. שלמה החזקות על 70%-90% במקרה של כשל פירעון היפותטי.

יש לציין כי גם בחברת מידרוג העלו ביולי האחרון את דירוג האג"ח בדרגה אחת. עם זאת, הדירוג הועלה מ-A2 ל-A1, כך שהוא נותר נמוך בדרגה אחת מזה של S&P מעלות. באוקטובר האחרון גייסה ש. שלמה כ-437 מיליון שקל בהנפקת אג"ח נוספת, שבוצעה באמצעות הרחבת סדרה י"ח הקיימת. לקראת ההנפקה חזרה רק S&P מעלות על הדירוג שלה לאג"ח של ש. שלמה, בעוד שמידרוג כבר לא דירגה את ההנפקה.

אג"ח ה' של אלדן, שצמודה למדד המחירים לצרכן ובעלת משך חיים ממוצע (מח"מ) של 2.9 שנים, נסחרת כיום בתשואה שנתית לפדיון של 3%. לעומתה, אג"ח ט"ז של אלבר, שגם היא צמודה למדד ובעלת מח"מ קצר מעט יותר של 2.7 שנים, נסחרת בתשואה לפדיון של 2.8%.

בהשוואה לשתי אלו נסחרת אג"ח י"ח של ש. שלמה החזקות בתשואה לפדיון של 1.6% בלבד. אג"ח זו, בעלת מח"מ ארוך יותר של 3.65 שנים, צמודה גם היא למדד ומדורגת AA מינוס - כלומר דרגה אחת מעל אג"ח ה' של אלדן ושלוש דרגות מעל הדירוג שקיבלה אלבר ממידרוג.

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט