גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד הסתבכות: מדוע נפגש אדרי עם בא-כוחו של רפי רותם והאם גילה לזאת לוועדת גולדברג?

ועדת המינויים החליטה שלא לאשר את מינויו של אדרי, כאשר במוקד פסילתו פגישה שקיים עם בא-כוחו של חושף השחיתויות רפי רותם, לאחר שזה הודיע כי יופיע בפני הוועדה ויתנגד למינוי ● הוועדה: "התנהגות בלתי ראויה" ● הפגישה נחשפה לראשונה ב"כאן"

משה (צ'יקו) אדרי
משה (צ'יקו) אדרי

מינויו של משה (צ'יקו) אדרי לתפקיד מפכ"ל משטרת ישראל על-ידי השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, עורר מחלוקות רבות, שהגיעו לקיצן באישון לילה, בתום שעות ארוכות בהן הוועדה לבחינת מינויים בכירים בראשות שופט העליון בדימוס, אליעזר גולדברג, לא הצליחה להגיע להכרעה.

אדרי, כיום מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, עבר פוליגרף תעסוקתי. אם הוועדה הייתה מאשרת את המינוי, היה מובא לאישור סופי בממשלה. בין המתנגדים למינוי אדרי למפכ"ל נמנה גם רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים. האחרון אף הופיע בפני ועדת גולדברג כשבפיו טרוניות נגד המינוי.

סאגת עדותו של רותם בפני ועדת גולדברג סיפקה נשק למתנגדי המינוי. עדות רותם העלתה שתי שאלות עיקריות בנוגע לאדרי: 1. האם ומה סיפר אדרי לוועדה על התלונות נגדו מצד רותם?; 2. האם ומה מסר אדרי לוועדה על מגעיו עם בא-כוחו של רותם בפני הוועדה, עו"ד פיני פישלר, שהתנהלו ימים אחדים לפני עדותו של המפכ"ל המיועד בפני הוועדה. (נציין כי בוועדת גולדברג פועל מכשיר הקלטה, ולכן קיימת אפשרות ואולי אף חובה לפרסם את תמליל עדותו של אדרי בפניה).

סילוק מהתחנה ומכות משוטרים 

רותם הציג לוועדת גולדברג שתי טענות הקשורות לאדרי, הנוגעות לתקופה של 2009-2011, שבה כיהן המפכ"ל המיועד כמפקד מרחב ירקון. בתקופה זו הובא רותם כעציר שש פעמים לתחנת המשטרה "תל-אביב צפון (רמת החייל)" שהיא חלק ממרחב ירקון. מפקדת התחנה הייתה אז תנ"צ סיגל בר-צבי, שמונתה לתפקיד על-ידי אדרי.

סיבת המעצרים של רותם הייתה מסרונים ופקסים בלשון חריפה ששלח לבכירים בזרועות האכיפה, שבהם טען לטיוח התלונות על שחיתות ביחידת החקירות ברשות המסים ובצמרת הרשות (רותם זוכה באחרונה בבית המשפט מאישומי המשטרה נגדו בגין העלבת עובדי ציבור לגבי מסרים אלה).

טענתו הראשונה של רותם נוגעת למקרה שהתרחש ב-2009. לדבריו, הוא הוזמן לתחנת "תל-אביב צפון" ב-2009 למסור חומרים נגד רות דוד, מי שהייתה אז פרקליטת מחוז תל-אביב (כיום מואשמת בתיק רונאל פישר), בהקשר לתלונותיו על כך שטייחה את תיק החקירה בפרשת השחיתות ברשות המסים. רותם העיד כי מפקד המרחב אדרי פגש בו בתחנה, והורה לסלק אותו מהתחנה ולא לאפשר לו להיכנס אליה.

טענתו השנייה של רותם נוגעת למקרה שהתרחש בתחילת 2010. לדברי רותם, הוא הובא כעציר לתחנת "תל-אביב צפון" בעקבות פקס חריף ששלח לנצ"מ דוד אוסמו (כיום קצין אח"מ של מחוז שי) שהיה בכיר ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), שבה נערכה חקירה בפרשת השחיתות ברשות המסים. לטענת רותם, בלי שכלל הייתה נגדו תלונה בעניין הפקס, הוא נעצר ללילה שלם בתא מעצר לא חוקי, ובהיותו אזוק בידיו וברגליו הוכה על-ידי חמישה שוטרים, ונגרמו לו חבלות קשות, כולל זעזוע מוח שאובחן בבית חולים. השופט דן מור, שבפניו הובא רותם בבוקר שאחרי, שחרר אותו וכתב בהחלטתו: "אינני מבין מדוע היה צורך לעצור את החשוד... כל האירוע נראה לבית המשפט מוזר וחסר הסבר".

רותם העיד בפני ועדת גולדברג כי בעדות שמסר במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ימים אחדים אחרי האירוע, סיפר לו אחד החוקרים שהיה לחץ מצד מפקד המרחב אדרי לחקור אותו על הפקס ששלח לקצין המשטרה. עוד אמר רותם בעדותו, כי בזמן שהשוטרים היכו אותו הם אמרו אחד לשני, "הממ"ר (מפקד מרחב - מ' ל') לא צריך בלאגן אחרי חברון (מעצר של חוקרים ממרחב ירקון בחשד לאלימות - מ' ל')... לא להרביץ לו בפנים. הוא מקושר בתקשורת והיה לנו סרט בתקשורת עם הזבל הבן-זונה הזה".

יצוין כי מח"ש דחתה את תלונתו של רותם נגד חמישה השוטרים, והפרשה מצויה כיום בתביעה אזרחית שהגיש רותם נגד השוטרים. רותם העיד אצל מבקר המדינה ב-2014 על האירוע בתחנת המשטרה. בנוסף, נציב הביקורת על מערך התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, בודק עכשיו תלונה של רותם בעניין זה.

טלפון ביום שישי בערב

סוגיה נוספת הקשורה באדרי וברותם, נוגעת למפגש בין עו"ד פיני פישלר, בא-כוחו של רותם בפני ועדת גולדברג, לבין אדרי, שנחשף לראשונה ב"כאן". עו"ד פישלר, שהיה קצין ביאח"ה וממקימי עמותת "אומץ" למינהל תקין, הוא מבקר חריף ועקבי של עבודת המשטרה. הוא מייצג "פרו בונו" את רותם בהקשר לוועדת גולדברג.

כך נראה מהלך הדברים מהצד של פישלר ושל רותם:

ב-2 בנובמבר - יום שישי שבו יצאה ההודעה על כך שהשר ארדן בחר באדרי לתפקיד המפכ"ל, פרסם רותם פוסט על טענותיו כלפי אדרי והודיע כי ינהל מלחמה נגד המינוי. באותו יום, לקראת 8 בערב, פורסם פוסט של עו"ד פישלר, שבו הודיע על כך שהוא מייצג את רותם בפני ועדת גולדברג.

באותו ערב, בסביבות 10 בערב, התקשר לעו"ד פישלר, קצין משטרה בכיר לשעבר, ניצב בדימוס אורי בר לב. בר לב התעניין מה הסיפור עם רותם, מסר לפישלר את מספר הטלפון של אדרי ואמר לפישלר לצפות לטלפון מהמפכ"ל המיועד.

לקראת השעה 11 באותו ערב, התקשר אדרי לעו"ד פישלר והשניים שוחחו בקצרה על התלונות של רותם. אדרי ביקש מעו"ד פישלר לקבל את הפוסט שרותם פרסם עליו, ואחרי שקיבל אותו, הודיע אדרי לפישלר: "נדבר על זה".

ב-6 בנובמבר - שלח רותם לוועדת גולדברג בקשה להופיע בפניה, ופירט את פרשיית הסילוק מתחנת המשטרה והאלימות המשטרתית כלפיו. למחרת הגיע אישור של הוועדה על קבלת התלונה.

ב-15 בנובמבר, בבוקר יום ה', אחרי מספר דחיות, הזמין אדרי את עו"ד פישלר לפגישה במשרד לביטחון פנים בבניין צ'מפיון מוטורס בבני ברק. הפגישה נערכה בשעה 16:30 וארכה למעלה שעה.

בחלק הראשון של הפגישה - כך לדברי פישלר - ביקש אדרי לשמוע ממנו את פרטי תלונותיו של רותם לוועדת גולדברג, ופישלר מסר. פישלר, לטענתו, הוא שאל את אדרי הוא זוכר את המקרה, והמפכ"ל המיועד השיב: "אני כממ"ר יש לי הרבה עצורים, איך אני יכול לדעת מה קורה עם כל עציר? לא זוכר". בחלק השני של הפגישה התנהלה שיחה על נייר עמדה שעו"ד פישלר הציג לאדרי, העוסק בעבודת המשטרה.

"שקר מוחלט ודיבה חמורה"

ב-18 בנובמבר הופיע אדרי בפני ועדת גולדברג. בשלב זה לא ברור אם המפכ"ל המיועד דיווח לוועדה על הפגישה עם פרקליטו של רותם? והאם זה כתוב בפרוטוקול הוועדה שתומלל לפי ההקלטה?

ב-20 בנובמבר העיד רותם בוועדת גולדברג, ועו"ד פישלר העיד אחריו. הם סיפרו לוועדה על הפגישה עם אדרי. יו"ר הוועדה, אליעזר גולדברג, וחברי הוועדה, משה טרי וטליה איינהורן, הביטו אחד בשני.

ב-21 בנובמבר המשרד לביטחון פנים פרסם הודעה, שלפיה "הפרסומים השקריים כאילו ניצב בדימוס אדרי ביקש או פנה לעו"ד פישלר כדי שרותם לא יופיע בוועדת גולדברג, הם שקר מוחלט ומהווים דיבה חמורה". פישלר הודיע לדובר המשרד, כי טענה כזו היא אכן שקר וכזב, וכי אדרי מעולם לא ביקש שרותם לא יופיע בוועדה. פישלר חזר על עמדה זו גם בקשר למסרונים שהיה לו עם אדרי ביום שאחרי ההודעה.

ב-22 בנובמבר - בשעה 10:30 בבוקר, בתוכניתם של מוטי גילת ותמר אלמוג ב"כאן", רפי רותם הפתיע כאשר סיפר בשידור חי על פגישת אדרי פישלר.

ב-23  בנובמבר, יום שישי בערב, פורסם כי לפי המשרד לביטחון פנים, עו"ד פישלר הוא שיזם את הפגישה עם אדרי, שבה הוא העלה טענות לגבי התנהלות המשטרה. מלשכת השר לביטחון הפנים נמסר כי מעולם לא פורסמה תגובה כזו של המשרד. פישלר מסר בתגובה: "שקר וכזב, ויש לי גם עדים וגם ראיות ממוסמכות להוכיח זאת". 

המשרד לביטחון פנים: "פגישת אדרי-פישלר עסקה רק בהתנהלות המשטרה"

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר בתגובה: "המיחזור והחזרה על הפרסומים השקריים, שלפיהם ניצב בדימוס משה (צ'יקו) אדרי ביקש או פנה לעו״ד פישלר בכדי שרפי רותם לא יופיע בוועדת גולדברג, הם עדיין שקר מוחלט ומהווים דיבה חמורה, והנכם נדרשים שלא להתבסס עליהם.

"הפגישה שהתקיימה בין אדרי לבין עו״ד פישלר במשרד לביטחון הפנים עסקה בטענותיו של עו"ד פישלר בנוגע להתנהלות המשטרה לפי ראייתו. עו"ד פישלר ביקש להעביר לניצב אדרי מסמך מפורט בנושא, כמי שאמור להיות המפכ״ל המיועד של משטרת ישראל.

"ניצב בדימוס אדרי הפנה את עו"ד פישלר להעלות את טענותיו של רותם בפני ועדת גולדברג כפי שאכן נעשה, ולכן כל אמירה הזויה ושקרית כאילו המפכ״ל המיועד פעל שלא כשורה, מהווה פגיעה קשה בשמו הטוב ותחייב שקילת צעדים משפטיים". 

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות